Standaard videokaart instellen na defect

Pagina: 1
Acties:

• Misjeljansen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-12-2025
Dag allen,

ik weet niet of dit topic hier goed staat maar leek mij de meest logische plek,
Sinds vandaag i mijn laptop naar de klote gegaan en enig onderzoek leert mij dat waarschijnlijk de videokaart kapot is, nu zitten erin mijn laptop echter 2 videokaarten en het lijkt me sterk dat deze allebei kapot zijn, waarschijnlijk gebruikt mijn laptop voor het opstarten (wat hij nu dus helemaal niet meer doet, je ziet wel lampjes branden en de koeling maakt geluid, maar er komt geen beeld, ook niet als je hem aansluit op een extern scherm.) de op het moederbord aanwezige intel graphics 4000 (iig een intel graphics mobo chipje) en voor de zwaardere zaken een nivdia gt 555m, nu wil ik eigenlijk proberen om deze gt555m als standaard videokart in te stellen maar weet niet of dit mogelijk is?

of eventueel iemand van jullie die een werkende oplossing heeft?

In ieder geval alvast bedankt!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Heb je misschien ook een modelnummer (merk+model) van je laptop, is namelijk iets makkelijker dingen nachecken voor ons ;) (glazen bollen doen het niet met warm weer).

Als ik moest kiezen welke van de 2 videokaarten de meeste kans heeft om kapot te gaan, zou ik zeggen de GeForce kaart ipv de Intel chip. Die Intel chips hebben weinig power, worden niet zo extreem warm, en vaak met recentere laptops (gezien de GeForce vermoed ik dat je een relatief recente laptop hebt) hebben de GPU in de CPU zelf zitten, daar kan dus bar weinig aan kapot gaan.

Misschien heeft je laptop een MXM module voor de GeForce (vandaar dat het model van laptop handig is te weten) en zou je kunnen proberen te kijken of de laptop wel weer wil starten als de GeForce verwijdert is.
Als het een vast gesoldeerde chip is (komt helaas vaker voor) dan word het knap lastig vrees ik.

• Misjeljansen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-12-2025
Aha sorry, helemaal vergeten ja!

Het model is een Medion x6816, en heb al even op internet gekeken en het blijkt inderdaad een chip te zijn die aan het moederbord gesoldeerd is (crap), maar nu blijkt dat mijn garantie nog een half jaar loopt dus ga morgen even contact opnemen met medion om te zien hoe en wat er mogelijk is!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je intelchip stuk zou zijn dan is waarschijnlijk je hele CPU stuk.

Waarom denk je dat het de videokaart is, het lijkt me redelijk waarschijnlijk dat het heel iets anders is.