• Axantucar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2025
Hallo Tweakers,

Een paar weken geleden heb ik een Toshiba laptop gekocht. Het gaat om de Toshiba Satellite L50-A-1EH. Deze bezit 4GB RAM werkgeheugen. Mijn bedoeling is om deze uit te breiden met een extra 4GB, 1600 mhz module. Ik heb echter verschillende soorten geprobeerd (Kingston, Corsair, Transcend), maar geen van deze blijkt te werken. De laptop gaat nadat de module is toegevoegd na een aantal seconden weer uit.

Ik heb verschillende merken geprobeerd en ook al richting Toshiba gebeld. Toen werd mij een specifieke module voorgesteld, die zou moeten werken bij deze laptop (Kingston Toshiba 4GB, partnummer: pa5104u-1m4g). Deze heb ik besteld en op laten sturen, maar ook deze werkt niet. Tot nu toe is de enige module die werkt, een exact dezelfde die ik uit eenzelfde laptop in de winkel heb gehaald. Deze is echter niet te koop (of alleen te vinden in nogal onbetrouwbare webshops). Het gaat hier om een Samsung 4GB module met partnummer m471b5173db0-yk0.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals een BIOS update, verwisselen van de modules, twee dezelfde, één in de éne slot en andersom, niks lijkt te werken. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Axantucar

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Na 1 google opdracht heb ik al een Ebay link :
http://www.ebay.com/itm/l...41&lgeo=1&vectorid=229466

Trusted seller alleen zal de garantie wat minder eenvoudig gaan (of geen garantie).

Amazon heeft hem ook :

http://www.amazon.co.uk/S...des-laptops/dp/B00CV5GWHC

Genoeg mogelijkheden in mijn ogen dus :)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-02 19:48

Matis

Rubber Rocket

Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Het Samsung geheugen is Low voltage (1,35V) en de Toshiba is dat niet.
Je kunt twee dingen doen. Low voltage geheugen bestellen, of kijken of je je voltage omhoog kunt schroeven.
Let wel, ik zal dan, voor de zekerheid, de oude RAM-module verwijderen, misschien overbelast je hem anders.

Je hebt dus DDR3L (SODIMM) nodig: http://tweakers.net/categ...BVFlijpJVtJK5qamRUmxtbS0A

[ Voor 23% gewijzigd door Matis op 19-07-2014 11:54 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Axantucar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2025
@thorgal21
Ah.. blijkbaar heb ik die van Amazon gemist. Die van Ebay had ik gezien, maar toen was die uitverkocht. Ga ik daar even naar kijken!

@Matis
Voltage.. dat is iets waar ik niet naar heb gekeken, en blijkbaar alle mensen bij de verschillende helpdesks ook niet. Toch apart dat de voorgestelde module door Toshiba zelf dan niet klopt.

Ik ga er even naar kijken, bedankt voor de reacties!

• CocoArjan
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-01-2023
Hoi Axantucar.

ik heb met interesse het topic gelezen.
ik heb namelijk hetzelfde probleem.

nu wil ik de werkgeheugen gaan bestellen die aanbevolen werd via ebay of amazon maar ik was even benieuwd of het jou al gelukt was.

hoor graag van je! :)

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 21:43
Misschien kun je beter een PM sturen, in plaats van een topic van een jaar oud nieuw leven in blazen. ;-)

• ADMIRAL DAVE
  • Niet online
in een laptop is meestal plek voor een tweetal geheugen modules, als je deze wil uitbreiden raad ik je aan een setje van 2 geheugen modules te kopen, deze zijn exact het zelfde en de kans is groter dat het werkt.

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

• ADMIRAL DAVE
  • Niet online
@LongBowNL Waarom een nieuw topic maken als er al een bestaat waar wellicht al oplossingen in staan, zo kunnen we betreffende persoon ook makkelijker helpen i.p.v. eerst 100.000 topics te vergelijken waar 9 van de 10 het zelfde omschrijven. snel en efficiënt werken heet dat

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

• CocoArjan
@LongBowNL

zal ik even doen!

@JlP_

ik heb inmiddels 2 geheugenmodules gekocht, en beide getest, allebei reageren de modules niet. (gekocht op aanraden van websites)
ik heb inderdaad 2 geheugensloten, maar bij verwisseling van het originele geheugen in een nieuwe (dus net bijplaatsen) reageert de laptop niet meer.

het probleem zit dus wel degelijk in een verkeerde module.

het type werkgeheugen is daarnaast ook niet te vinden op internet, wel een bijna benadering, maar niet helemaal.
het gaat om dit typenummer: HMT451S6AFR8A-PB NO AA (11-13-B4)
voordat ik wat koop via ebay of amazon wil ik eigenlijk wat zekerheid.

• ADMIRAL DAVE
  • Niet online
@CocoArjan

Je moet je niet teveel vasthouden aan het typenummer, het merk is wel belangrijk je moet weten welk merk en type geheugen je laptop ondersteund.

Bijvoorbeeld:
Als je laptop alleen maar KINGSTON DDR3 1333 ondersteund moet je geen SAMSUNG DDR3 1333 pakken, want dit zal dan niet werken. Ook moet je weten hoeveel GB geheugen je laptop maximaal ondersteund je kan geen 8 GB geheugen plaatsen als je laptop maar maximaal 4 GB ondersteund

Wat je nog kan proberen is, alle geheugen modules testen op alle beschikbare sloten als je dit nog niet gedaan hebt, op deze manier kan je achterhalen of er een geheugen module noch een geheugen-slot van je laptop defect is.

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

• CocoArjan
@ JLP_

wat je zegt had ik al geprobeerd. het ligt niet aan me geheugensloten, en helaas kan ik de kaarten niet uitsluiten.

wel ben ik net achter een belangrijk detail gekomen. het schijn dat ik DDR3L heb (Matis schreef er al eerder over, maar maakte een fout in de omschrijving) wat inhoud dat me geheugen werkt op 1.35V

ik ga morgen wel even naar een fysieke winkel, en laat daar wel even een paar bankjes testen. voel er weinig voor om elke keer wat te bestellen en dan te moeten terug sturen. 8)7

toch bedankt voor je moeite!
ik laat morgen even weten of het gelukt is.

• ADMIRAL DAVE
  • Niet online
@CocoArjan, oke, ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het resultaat

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

• CocoArjan
Het is gelukt.

Ben even bij een computerwinkel langs gegaan en binnen 5 minuten was het gefixt.

Voor degenen die er ook tegenaan lopen, deze geheugenbank heb ik gekocht: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/4

Op het eerste gezicht werd me laptop een stuk sneller ervan. Vanavond even testen.
I5 haswell-Ssd 256gb- ram 8gb :9~

• ADMIRAL DAVE
  • Niet online
Fijn te weten dat je laptop het doet, hopelijk zal deze oplossing ook vele andere helpen.
Ik wil je nog een tip geven, niet teveel kwijlen bij je laptop, ze kunnen niet zo goed tegen vocht

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

• CocoArjan
ghehe
Pagina: 1