Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Strijd tussen Twee Lenovo's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Het liefste windows 7, windows 8 vind ik niet echt praktisch of fijn.
Voor de studie gebruiken ik ga vooral het programma SolidWorks gebruiken en daarnaast textverwerken e.d. archicad misschien ook, maar betwijfel dat.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ongeveer 1000 euro
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ik zal de laptop iedere dag meenemen, dus dat is 5 dagen in de week, en het zal in de winter op mijn scootertje mee moeten in de rugzak!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Lenovo. Ik heb al wat onderzoek gedaan en ik zoek echt iemand die mij advies kan geven zodat ik er één kan bestellen. Ik heb twee lenovo's ééntje is uit de outlet maar niew. De laptop moet minstens twee jaar meegaan (qua software) en als het even kan zou drie jaar helemaal top zijn!

1: ThinkPad W530 - New

Model Highlights
Part number: 753D342
Defines physical condition of an item.
New
Processor
3rd Generation Intel Core i7-3740QM Processor
Operating system
Windows 7 Professional 64
System Graphics
2GB NVIDIA Quadro K1000M
Total memory
16 GB (4x4GB) DDR3 SDRAM
Display type
15.6" FHD 1920x1080 AntiGlare (Wedge LVDS) LED Midnight Black
Pointing device
6-row with trackpoint, Netherlands (85keys)
Hard drive device
2.5" - 500GB 7200rpm SATA
Optical device
DVD Recordable
Battery
9 Cell Lithium-Ion
Network card
Intel Centrino Advanced-N 6205
Bluetooth
Bluetooth 4.0
WWAN
DVD Recordable
Warranty
One year Depot Warranty

The Processor is third generation, and the warranty is 1 year (depot) + the biggest downside it has no numpad...

De CPU is derde generatie maar op internet had ik nummer 1 en 2 opgezocht en beiden waren nagenoeg van hetzelfde calibre. De numpad is niet aanwezig, iets wat ik enerzijds jammer vind, maar misschien niet echt gebruik. Op mijn huidige laptop doe ik het alleen maar af en toe als ik wat geldzaken moet regelen. Plus wat mij wel... tegenstaat is dat ik maar één jaar garantie heb en dat niet kan uitbreiden naar 2 jaar voor 50 euro (met aan huis service).

Lenovo E540 Edge #2:

Intel Core i7-4702MQ Processor (6MB Cache, up to 3.20GHz)
Windows 7 Professional 64 preinstalled through downgrade rights in Windows 8.1 Pro 64
Windows 8.1 Pro 64 downgrade Windows 7 Professional 64 - WE MUI
Windows 8.1 Pro 64 Recovery Media EMEA WE (EN FR GR IT NL) MUI
15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
Nvidia Geforce GT G740M 2GB
Security Chip Enabled
8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
Keyboard with Number Pad - Netherlands
E540 UltraNav with FingerPrint Reader
Camera, Microphone
500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
DVD Recordable
6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+
90W AC Adapter - EU
Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
Language Pack Win8 US English
1 Year Depot or Carry-in
2 jaar garantie op service op locatie, de volgende werkdag

Garantie is hier echt iets wat ik prettig vind en het heeft een numpad. Het is tevens ook 50 euro goedkoper, maar of dat iets uitmaakt?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je de E540 uberhaupt nog overweegt als deze maar €50,- goedkoper is.

Een W530 is compleet andere klasse. Veel betere behuizing, beter toetsenbord (al is het tobo van de E540 ook niet slecht), veel beter scherm, muisknoppen die niet geïntegreerd zitten in het touchpad en een Quadro graka, waardoor je in SolidWorks nog extra functies als Realview kan gebuiken (Ik geef toe, niet de meest interresante functie).

Daar zou ik dat jaartje extra garantie, waar je waarschijnlijk toch geen gebruik van maakt, wel voor op willen geven.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een tobo en een graka?

Dat de CPU derde generatie is maakt niet uit? Deze gaat wel mee voor 3 jaar denk je? Qua software?

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 15:00
The Processor is third generation, and the warranty is 1 year (depot) + the biggest downside it has no numpad...

Dat vind ik persoonlijk een érg groot nadeel.

Verwijderd

Topicstarter
CedricD schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:14:

waarom vind je dat nadelig CedricD?

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-11 21:45

hidde212

Free your mind...

Een toetsenbord en een grafische kaart.
Dat de CPU derde generatie is maakt niet uit? Deze gaat wel mee voor 3 jaar denk je? Qua software?
De 3740qm zal sneller zijn; ondanks dat het een derde generatie core-i processor is is hij tussen de 2,7 en 3,7GHz geklokt terwijl de 4702qm tussen de 2,2 en 3,2GHz is geklokt. Doordat hij nieuwer is heeft hij een iets betere IPC (instructions per clock), maar dat is verwaarloosbaar zeker gezien het verschil in kloksnelheid.

De w530 is kwalitatief gezien een stevigere laptop met betere accu (volgens mij?), grafische kaart is duidelijk trager in de w530, alleen wel met betere drivers.

...and your ass will follow

• wappiewappie
Sorry, ik was lui met typen. :O
hidde212 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:13:
grafische kaart is duidelijk trager in de w530, alleen wel met betere drivers.
Voor games is die trager. Voor SolidWorks weet ik niet. Maakt ook niet zo heel veel uit zolang je niet met grote 3d modellen werkt.
En zelfs dan valt het programma nog wel zo in te stellen dat alles soepel blijft draaien.

Verwijderd

Topicstarter
hidde212 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:13:

De 3740qm zal sneller zijn; ondanks dat het een derde generatie core-i processor is is hij tussen de 2,7 en 3,7GHz geklokt terwijl de 4702qm tussen de 2,2 en 3,2GHz is geklokt. Doordat hij nieuwer is heeft hij een iets betere IPC (instructions per clock), maar dat is verwaarloosbaar zeker gezien het verschil in kloksnelheid.

De w530 is kwalitatief gezien een stevigere laptop met betere accu (volgens mij?), grafische kaart is duidelijk trager in de w530, alleen wel met betere drivers.
wappiewappie schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:38:

Voor games is die trager. Voor SolidWorks weet ik niet. Maakt ook niet zo heel veel uit zolang je niet met grote 3d modellen werkt.
En zelfs dan valt het programma nog wel zo in te stellen dat alles soepel blijft draaien.
Dank je voor het verklaren van de woorden (:

Jullie maken het er niet makkelijker op! Ik had mij laten vertellen, dat voor het goed functioneren van de videokaart het ramgeheugen ook hoog moest zijn (minimaal 8GB) omdat de videokaart daar een gedeelte van gebruikt.

Ik heb opgezocht naar wat drivers van de videokaart zijn, hoewel ik voornamelijk op ''updaten van drivers'' kwam heb ik het idee dat je refereert naar hoe het programma werkt en functioneert of niet? Hoe beter de software is hoe beter het hardware wordt aangewend?

Wappiewappie jij zou voor de W530 gaan? En waarom(:

Voor welke zou jij gaan, hidde212? En waarom (:

Welke denken jullie dat het beste aansluit op mijn wensen? Als ik ook Diablo 3 zo nu en dan wil spelen?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is die W530 uberhaubt nog leverbaar? Op de Lenovo site is dit model namelijk Sold Out ...

Nevermind, Outlet model :)

Wel nice die 16GB en de videokaart kan nog wel even mee.

[ Voor 38% gewijzigd door redfoxert op 19-07-2014 14:03 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 14:00:
Is die W530 uberhaubt nog leverbaar? Op de Lenovo site is dit model namelijk Sold Out ...

Nevermind, Outlet model :)

Wel nice die 16GB en de videokaart kan nog wel even mee.
Sst! Niet te hard schreeuwen van de daken! In de outlet shop is hij er nog (:

Haha, je was me voor!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2014 14:04 ]

• wappiewappie
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:55:
Ik heb opgezocht naar wat drivers van de videokaart zijn, hoewel ik voornamelijk op ''updaten van drivers'' kwam heb ik het idee dat je refereert naar hoe het programma werkt en functioneert of niet? Hoe beter de software is hoe beter het hardware wordt aangewend?
Games maken gebruik van DirectX. SolidWorks maakt gebruik van OpenGL.
Daarnaast blokkeert SolidWorks vrolijk een aantal (onbelangrijke) functies als het programma ziet dat er geen gecertificeerde kaart in jouw systeem zit.

Er zou overigens genoeg mensen die SolidWorks op een Geforce draaien. dat gaat dus ook prima.
En ik verwacht ook niet dat je voor je studie met echt grote modellen aan werk moet.
Wappiewappie jij zou voor de W530 gaan? En waarom(:
:Y Dat was wel duidelijk, toch? Die is gewoon in alles (behalve gaming) beter.
Alleen al de behuizing. Ik heb al een paar E540's in handen gehad en kan niet zeggen dat ik onder indruk ben van de stevigheid van die dingen. 't is ongeveer wat je zou verwachten van een laptop van €500,- á €600,-

En gamen met K1000M gaat zo te zien ook prima: YouTube: Battlefield 3 gameplay on Lenovo W520 Quadro 1000m
Battlefield 3 is volgens mij een stuk zwaarder dan Diablo 3

[ Voor 11% gewijzigd door wappiewappie op 19-07-2014 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
wappiewappie schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 14:57:
[...]

Games maken gebruik van DirectX. SolidWorks maakt gebruik van OpenGL.
Daarnaast blokkeert SolidWorks vrolijk een aantal (onbelangrijke) functies als het programma ziet dat er geen gecertificeerde kaart in jouw systeem zit.

Er zou overigens genoeg mensen die SolidWorks op een Geforce draaien. dat gaat dus ook prima.
En ik verwacht ook niet dat je voor je studie met echt grote modellen aan werk moet.

[...]

:Y Dat was wel duidelijk, toch? Die is gewoon in alles (behalve gaming) beter.
Alleen al de behuizing. Ik heb al een paar E540's in handen gehad en kan niet zeggen dat ik onder indruk ben van de stevigheid van die dingen. 't is ongeveer wat je zou verwachten van een laptop van €500,- á €600,-

En gamen met K1000M gaat zo te zien ook prima: YouTube: Battlefield 3 gameplay on Lenovo W520 Quadro 1000m
Battlefield 3 is volgens mij een stuk zwaarder dan Diablo 3
Thanks voor de tip! Ik heb zelf ook even gegoogeld of het mogelijk was met een quadro card! Haha, had ik zelf nog helemaal niet aangedacht. YouTube: Lenovo W520 Quadro 1000m Diablo 3 Gameplay
Het is inderdaad mogelijk, maar schaduw leverde geloof ik wat ''problemen'' op, wat voor weet ik niet, gelukkig maakt mij dat niet uit! Ook was er in 2012 een probleem met de driver (op de Lenovo W520) ik heb de W530 + we zitten al in 2014! Dat zal goed komen dus!

Ik heb ook even gekeken naar de foto's van de laptops (in detail) en ik zag idd -zoals jij al had gezegd- dat de mousepad bij de ''nieuwe lenovo's'' vooral geïntegreerd waren, dat vind ik zelf niet erg mooi. Dus waarschijnlijk zal ik naar de W540 neigen en hem vandaag of maandag bestellen.

Dat wordt dus 2 jaar lang 46 euro opzij leggen voor deze laptop (:
Trouwens waar heb jij die lenovo's in handen gehad? Is er een gamers beurs o.i.d. maar dan voor laptops?

• wappiewappie
Gewoon besteld voor een paar collega's en daarna alles voor hen goed ingesteld, programma's geïnstalleerd, enz. Ik heb dus een paar uurtjes met de laptop kunnen werken.
Vorig jaar voor mijn tante een E530 gekocht. die kostte toen €430,- en voor z'n prijs had die een best goede behuizing. De E540 is een stuk duurder (vanaf €580,-), waardoor ik ook iets meer van de behuizing had verwacht (zag er op afbeeldingen ook beter uit), maar dat viel wat tegen. De behuizing is gelijkwaardig aan die van de E530.

Zelf heb ik een Thinkpad Yoga en dat is qua behuizing een wereld van verschil vergeleken met de E540.
De behuizing van de W530 is neem ik aan minimaal even goed als de die van de Thinkpad Yoga.

Verwijderd

Topicstarter
Als je in de computer wereld zit dan krijg je denk ik ook wel wat laptops in handen. Sinds ik begon met het zoeken naar een goede laptop voor mijn studie, ben ik al 3 mensen tegen gekomen die lenovo erg waarderen. Ik wilde zelf vorig jaar een lenovo yoga kopen, maar vond het toentertijd erg duur, en achteraf is het maar goed geweest dat ik met een andere Lenovo akkoord ben gegaan, want had het geld nodig voor dit model.

Wanneer ik de laptop ontvang zal ik je nog wel laten weten hoe deze behuizing is. Hopelijk krijg ik hem woensdag.

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 01:16
@knut2028 Heb je nu de W540 of de W530 besteld?...je geeft namelijk aan dat je de nieuwe mousepad niet mooi vindt en die zit juist in de W540.. :?

[ Voor 100% gewijzigd door passie2010 op 22-07-2014 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
passie2010 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:51:
@knut2028 Heb je nu de W540 of de W530 besteld?...je geeft namelijk aan dat je de nieuwe mousepad niet mooi vindt en die zit juist in de W540.. :?
Ik heb de W530 besteld, maar ook weer geannuleerd. De prijs is namelijk 40 euro goedkoper nu. Had Lenovo (digital rivers) gebeld en gevraagd of de prijs aangepast kon worden, dat konden ze niet doen. Dus ik annuleer de bestelling en plaats hem dan opnieuw.

Ik had gevraagd aan hen of het exact dezelfde zou zijn (model) als de W530 in de gewone shop (niet meer leverbaar) zij vertelden mij (dmv mailcontact) dat het, hetzelfde model zou zijn, maar de kleur kon anders zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Lenovo ontvangen! Het apparaat heeft een zeer robuust en goed scherm en het gedeelte waarop het toetsenbord zit is wat.. fragiel maar dat is mijn mening! Het is van gewoon plastic, terwijl mijn huidige laptop een aluminium toetsenbord gedeelte heeft (ook een lenovo).

Ik zou de laptop retour sturen omdat er nu een discount is van nog eens 40 euro! Echter vind ik de laptop die ik heb ontvangen niet echt mooi en is voor mijn doen niet stevig genoeg (op het toetsenbord gedeelte).

Lenovo is heel erg klant gericht en verleend behoorlijk goede service. Zij zeggen dat ik de laptop gewoon mag gebruiken tot de dag het opgehaald wordt, echter mag ik hardwarematig niets wijzigen. Het wordt opgehaald (en is gebracht) door UPS en het is allemaal kosteloos en vrijblijvend. De service is in ieder geval erg goed!

• wappiewappie
Ok, dus gaat nu kijken naar een andere laptop?

Verwijderd

Topicstarter
wappiewappie schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:28:
Ok, dus gaat nu kijken naar een andere laptop?
Ja dat zal volgende week zijn, hopelijk kan ik hem maandag of dinsdag retouren. Dan weet ik vrijdag wel of het goedgekeurd is en ik mijn geld terug krijg. Dan kan ik pas een nieuwe kopen (wel een lenovo) maar denk dat ik gewoon in de winkel ga kijken en als ik iets zie wat ik mooi vind, alles opschrijven thuis onderzoeken en dan pas bestellen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 20:44

_Arthur

blub

CedricD schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:14:

Heerlijk hoe persoonlijk dat is: ik vind dat juist het grootste voordeel 8) En ik heb een Lenovo W520.

Zo'n numpad zorgt er namelijk voor dat je niet recht voor je beeldscherm zit als je aan het typen bent.

Ik zeg: W530.

Oh, je hebt 'm al ontvangen... lol.

Maar: plaatst eens fotos wat er niet goed aan is? De mijne is 2 jaar lang elke dag mee gegaan in een rugzak en ja, het is niet de lichtste laptop, maar ding geeft geen krimp.

[ Voor 17% gewijzigd door _Arthur op 27-07-2014 08:46 ]

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 12:10

sjaak

un giorno credi

_Arthur schreef op zondag 27 juli 2014 @ 08:42:
[...]

Heerlijk hoe persoonlijk dat is: ik vind dat juist het grootste voordeel 8) En ik heb een Lenovo W520.

Zo'n numpad zorgt er namelijk voor dat je niet recht voor je beeldscherm zit als je aan het typen bent.
Ik heb ook geen numpad op een x220 en ik mis er niets aan als ik erop tik. Wil ik een numpad, heb ik een draadloos tobo welke ik altijd mee naar kantoor heb. :)

• wappiewappie
[...]
Maar: plaatst eens fotos wat er niet goed aan is? De mijne is 2 jaar lang elke dag mee gegaan in een rugzak en ja, het is niet de lichtste laptop, maar ding geeft geen krimp.
Hij zegt dat het toetsenbord een beetje flexibel is. In deze review wordt dat ook aangegeven:
Keyboard

The biggest concern with the current ThinkPad W530 was that the new keyboard would not measure up to the traditional IBM keyboard that was legendary for its quality. You immediately miss the trademark blue ‘Return’ key and the ThinkVantage button now comes in black. Apart from the visuals, the typing feel is good with a clear pressure point and a middling stroke. We could state that the fears about the drop in the quality of the keyboard due to the change in style were unfounded. But there is flex due to the change in the structure of the laptop at the base of the keyboard that doesn’t offer the same support like it did in the previous generations. We like the new back-lighting for the keyboard and it is beneficial for working in the dark. The ThinkLight feature is still available on the laptop, but will quickly loose its significance in a few iterations of the laptop.
De meeste mensen zullen daar geen probleem mee hebben, maar Knut vindt dat blijkbaar niet zo prettig.
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 08:34:
[...]
..maar denk dat ik gewoon in de winkel ga kijken en als ik iets zie wat ik mooi vind, alles opschrijven thuis onderzoeken en dan pas bestellen.
In de winkel zul je vooral Ideapad's tegen komen en die hebben over algemeen een minder goed toetsenbord dan een Thinkpad.
Sowieso een toetsenbord vinden dat beter is dan die van een W530 gaat lastig worden. Ik heb het idee dat laptoptoetsenborden er niet beter op geworden zijn de laatste jaren.

[ Voor 18% gewijzigd door wappiewappie op 27-07-2014 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ik zeg: W530.

Oh, je hebt 'm al ontvangen... lol.

Het is inderdaad heel persoonlijk allemaal! Ik had er andere verwachtingen bij; vroeger vond ik een laptop waarop geen numpad zit waardoor je dus recht voor het scherm zit heel prettig en mooi, maar omdat ik nu al een paar jaar op mijn Lenovo G580 zit en ik een breedbeeld en een numpad ben gewend... is dat nu eigenlijk een beetje mijn eigen geworden.

Deze laptop heeft een aluminium behuizing en het voelt en is heel solide. De Lenovo W530 is daarentegen van plastic het dat voelt voor mij heel erg fragiel aan, ook voelt het toetsenbord niet heel erg sterk aan. Wappiewappie zegt in een latere post ook dat het toetsenbord wat felixbel aanvoelt, en dat ervaar ik dus ook. En om één of andere reden voelt de laptop niet aan als: ''ja dit is hem'' heb er niet echt een klik bij (:

Misschien komt het mede doordat het zo'n dure uitgave is voor mij en ik dus eigenlijk puur platina verwacht. Foto, dat wil ik wel doen! Alleen ik heb de doos alweer dichtgeplakt (: Op de link die wappiewappie heeft gegeven: http://www.notebookcheck....3GE-Notebook.80062.0.html staan goede foto's!
wappiewappie schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:52:
[...]

Hij zegt dat het toetsenbord een beetje flexibel is. In deze review wordt dat ook aangegeven:

[...]

De meeste mensen zullen daar geen probleem mee hebben, maar Knut vindt dat blijkbaar niet zo prettig.

[...]

In de winkel zul je vooral Ideapad's tegen komen en die hebben over algemeen een minder goed toetsenbord dan een Thinkpad.
Sowieso een toetsenbord vinden dat beter is dan die van een W530 gaat lastig worden. Ik heb het idee dat laptoptoetsenborden er niet beter op geworden zijn de laatste jaren.
Ik dacht dat ik een ''goed'' onderzoek had gedaan voordat ik deze laptop had besteld! Echter verbaas jij mij met de vindingrijkheid en feedback die je geeft (erg nice, thx!)! Haha, voel me een beetje een schoolkind 8)7

Het toetsenbordbord van mijn huidige laptop voelt wel fijn aan ik geloof ook dat de Y50 een soort gelijk toetsenbord heeft, dat is dus een aluminium toetsenbord.

Moeilijk... Ik weet dat de W530 hardware matig top is maar bepaalde dingen spreken me er niet van aan... ik weet ook dat ik voor dat geld wss niet zoveel krijg als bij een andere laptop.

hmm... :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2014 14:12 ]

Pagina: 1