stappenplan configuratie lsi sas raid controller en ssd

Pagina: 1
Acties:

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Geachte mede tweakers,
Ik heb het forum doorzocht maar mijn vraag of een vraag die enigzins op het mijne lijkt heb ik niet kunnen vinden dus bij deze een opening.

Ik wil graag mijn LSI 9214i SAS raid controller paren met een Samsung 840 Pro SSD waarop al een volledige Windows 7 installatie aanwezig is. Mijn HP Z600 workstation heeft geen 6 Gb/s SATA aansluiting en derhalve leek mij een SAS controller als deze de geschikte weg om die snelheid op te kunnen krikken.

Maar als leek mis ik een beetje hoe ik een dergelijke SAS controller configureer met een bestaande Windows installatie.

Behalve de fysieke installatie van de kaart en de kabels mis ik de handleiding "en zo configureer je de SAS controller met een bestaande Windows (7) installatie op een enkele SSD.

Verwijderd

Je SSD sluit je aan op de controller en je probeert ervan te booten; door in het BIOS je controller als boot device in te stellen. Eerste keer kun je vaak ook met een F12 of F11 knop een boot menu tevoorschijn toveren om zo handmatig de controller te selecteren.

Weet wel dat je niet altijd een bestaande Windows-installatie op een andere controller kunt gooien. De kans bestaat dat je een blauw scherm krijgt direct bij het opstarten. In dat geval kun je het beste Windows opnieuw (vers) installeren.

Echter, je kunt je SSD veel beter op de chipset AHCI controller aansluiten. Dan heb je TRIM ondersteuning wat je mist als je op de LSI controller zit. Bovendien is de 6Gbps SATA helemaal niet zoveel sneller in de praktijk als 3Gbps SATA. Dat wil zeggen: je merkt er niet veel van. De belangrijkste reden dat een SSD zo snel aanvoelt, is vanwege het laagste getal: 20MB/s random read performance. En dat is voor alle SSDs ongeveer gelijk, waardoor ook vrijwel alle SSDs even snel aanvoelen.

Je SSD kunt je derhalve het beste op de Intel/AMD chipset SATA aansluiting verbinden, ook al is die 3Gbps terwijl je SSD 6Gbps ondersteunt.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Om nog even wat aan te vullen op CiPHER: als Windows bij een poging om op te starten een blauw scherm geeft, kan je nog proberen om vanaf de Windows-CD opstartherstel uit te voeren. Als dat niet werkt blijft herinstallatie over.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de cijfers voor en na. Het is op zich geen goedkoop SATA-insteekkaartje, dus de kans is wel aanwezig dat de prestaties niet verminderen.

[ Voor 6% gewijzigd door dcm360 op 18-07-2014 23:14 ]

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mannen dank in elk geval nu al voor jullie input. Op dit moment krijg ik echter geen BSOD maar booten wil de HP ook niet vanaf de SSD via de LSI SAS controller. Kan het zijn dat ik een geheel andere SATA kabeltje moet gebruiken om de SSD aan te sluiten op deze controller ?