Waterkoeling te warm naar me zin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeenooFucker
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2024

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
Hey mede tweakers

Ik ben eigenlijk nieuw met waterkoeling en met casemodding en heb eerst m'n case gemod zodat ik alles erin
paste. Veel research gedaan de afgelopen weken maar nu ben ik niet zo tevreden over het resultaat.

Voor specs zie sig

Nu verwachtte ik geen ultra temperaturen omdat de airflow in mijn kast niet al te best is en de ruimte ook vrij beperkt. Maar het ging mij niet zo om het overclocken maar meer om een graad of 10 - 20 koelere pc te hebben. Waardoor m'n fans wat langzamer kunnen draaien en het een stille maar koele computer wordt.

Toen ik de reviews las was ik enthousiast, maar toen ik hem voor het eerst aanzette was ik erg teleurgesteld.

De radfans draaien op full speed 1660 +/- en de pomp kan op 5 standen staat dus ook op stand 5 (snelst)

Nu heb ik een idle temp van gemiddeld 36 en onder load 48

Met de stock cooler van amd haalde ik gemiddeld 39 idle en 50 onder load.

Na toch wel erg veel werk en een flinke investering is dit dus zo goed als geen verbetering.
Ik zal wel m'n cpu block moeten gaan remounten om te kijken of dat wat uithaalt, maar hier heb ik natuurlijk eigenlijk helemaal geen zin in.
Ik heb hem via de erwt methode geinstalleerd met de koelpasta die bij m'n waterkoeling kwam en de schroeven in kruispatroon aangedraaid.

Hieronder heb ik voor de duidelijkheid nog een schema gezet van de airflow in m'n kast.
De kleine 3 fans zijn 80 mm, en deze wil ik alle 3 gaan vervangen voor 2x120 mm Noiseblock B12-1
Volgens mij zijn deze fans wel geschikt voor je case maar niet voor radiator, weet iemand dat toevallig?
Op mijn radiator zitten de fans die mee kwamen met de kit

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2qxvuc4.png

iemand een tip/plan om de temps te verbeteren? |:(

AMD Phenom II X4 955 Black Edition, ASUS M4A89GTD PRO/USB3, MSI GTX760 Gaming OC, Corsair XMS CMX4GX3M2A16, Crucial 520GB SSD, XSPC Raystorm 240 EX WC kit, op Win7 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nu heb ik een idle temp van gemiddeld 36 en onder load 48
Nette temps voor waterkoeling.

Bedenk je ook dat een hele grote bottleneck bij waterkoeling het contact is tussen CPU en waterblok. Afgezien van het waterblok en koelpasta/mouting is dit een grote limiet. Je kan de beste pomp en grootste rad pakken die je wil, er zit een limiet aan hoeveel warmte je van de CPU in het water kan krijgen.

Ik kan mijn CPU niet verder overklokken omdat de boel te heet word onder load. De rad, pomp en fans kunnen het echter prima aan.

Tuurlijk zou ik het hermonteren van het blok proberen, alleen de temps die je nu haalt zijn opzich gewoon normaal.

Edit: Wat hier onder gezegt word is natuurlijk ook gewoon waar. Mijn setup doet nu idle iets van 38 tot 40 graden op de CPU. Als het winter is gaan hier nog wel een paar graden vanaf.

Verder maakt het natuurlijk voor een CPU niets uit of ie nou 50 of 60 graden is. Voordeel met de setup je die nu hebt is dat het enorm veel stiller kan als met de oude luchtkoeler. Daar zou ik dan ook lekker van genieten.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 18-07-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Hou je er wel rekening mee dat het vandaag buiten ook al 32 graden is. Ik heb ook mn volledige pc watergekoeld (CPU, GPU, VRM's met 2 360mm rads) en ik zit ook rond de 40ºC idle. Simpelweg omdat het zomer is...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
idd zo 5graden warmer in huis als normaal.
goede koelpasta en ik zou de fans onder de radiator doen, scheelt herrie en heb je ook iets meer airflow bovenin (ook al blaast de fan naar buiten, ook aan de andere kant voel je nog wel wat).

weet niet welke fans er op de radiator zitten, maar met 1700rpm zal het er toch wel aardig doorheen blazen.
8cm veranderen naar zo stil mogelijke 12cm fans zou ook in elk geval herrie schelen en wat airflow geven.

heb zelf scythe gentle typhoon 1850 fans, maar die zijn niet meer echt te krijgen.

1450 typhoons als je ze te pakken kan krijgen zijn imo de beste optie.
op 1850 is het me namelijk iets te luid dus staan ze toch niet op.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeenooFucker

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
http://www.overclock3d.ne...watercooling_kit_review/6

ik had gehoopt de temperaturen van deze review te kunnen halen, al was het 10 graden warmer daar ging ik een beetje vanuit. Maar het komt niet echt in de buurt..

Helaas is het met mijn kast niet mogelijk om de fans onder de radiator te doen... zit een balk in de weg aan de voorkant waar de rad nu onder hangt. Mijn plan was eigenlijk push pull... maar dat is ook geen optie... zou alleen naast de voeding ook een push fan kunnen aansluiten, ik weet niet of dat veel helpt?

AMD Phenom II X4 955 Black Edition, ASUS M4A89GTD PRO/USB3, MSI GTX760 Gaming OC, Corsair XMS CMX4GX3M2A16, Crucial 520GB SSD, XSPC Raystorm 240 EX WC kit, op Win7 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Euh met dat rad van jouw worden load temps van 55c gehaald op een overgeklokte procesor in een kamer van 19c. Te bedenken dat het dit weekend best wel warm is/word vind ik 48c load met stock/lichte overklok netjes.

Houd er rekening mee dat 60c ook geen probleem is als je de fans daarbij langzamer kan laten draaien.

Edit: Welke processor gaat het om?

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 18-07-2014 23:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeenooFucker

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
Ja ik snap dat kamertemperatuur de laatste dagen ook wel een rol speelt. Maar afgaande op andere reviews had ik het lager verwacht.
AMD Phenom II X4 955 Black Edition is het trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Nog overgeklokt? Phenoms zijn niet de koelste processoren trouwens.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeenooFucker

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
Nee heb ik me nog niet aan gewaagd, hij loopt stock op 3,2.

Er zijn eigenlijk alleen maar reviews te vinden van dit setje met intel processoren. Ik wil na de zomer ook overgaan op een i5/i7, wie weet gaat de temp dan wel een stukje zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 17:38

Maximilian

You've been Maxxed...

Ik voel je probleem... Ik had hetzelfde met een x4 940BE maar met een Corsair H80.
Mijn temps waren toen 39 idle / 50 load met een OC van net geen 8%

Daarna ben ik met een ruilactie over gegaan naar een Xeon Wserie, die had het al leuker met 37 idle / 46 load op een OC van 10%

Toen daar van de ATX connector het opgegeven had (smelt, voeding stuk) heb ik een hele nieuwe set gekocht met een i7 4820K, daar draait die H80 nog steeds op en ik loop nu op 4,7ghz met idle 29 / load 53.

Ik denk dat je qua temps blij wordt van Intel, hoewel het enorm wennen is sprekend over hoe chipsets zich tegenwoordig gedragen in verhouding tot AMD's van toen.

Edit:
Ik moet wel zeggen dat met het warme weer van de laatste tijd moet ik wel de pomp 1 tandje hoger zetten om die temps te behouden.

[ Voor 11% gewijzigd door Maximilian op 30-07-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

De radfans draaien op full speed 1660 +/- en de pomp kan op 5 standen staat dus ook op stand 5 (snelst)
Wat gebeurt er als je de pomp wat langzamer zet? Water moet wel de tijd hebben om warmte op te nemen en af te voeren...sneller pompen hoeft geen verbetering op te leveren...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10-2021
Je hebt nu 4 fans uit en 2 kleine fans in, krijg je niet enorm veel stof in je kast op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mike2k schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:39:
[...]

Wat gebeurt er als je de pomp wat langzamer zet? Water moet wel de tijd hebben om warmte op te nemen en af te voeren...sneller pompen hoeft geen verbetering op te leveren...
Dit is niet waar. Het verschil tussen begin en eind van de loop is nog geen 2 graden. Ook is het zo dat wanneer de pomp 2x zo hard pomp het water er ook 2x vaker is. Het resultaat is dat het water precies even lang in een blok is. Een pomp langzamer laten lopen kan alleen maar slechtere resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn twee van de basis regels dat je geen tubing wilt kruisen en dat je res lager moet zitten dan de rest van je loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:15:
Volgens mij zijn twee van de basis regels dat je geen tubing wilt kruisen en dat je res lager moet zitten dan de rest van je loop?
Maakt opzich niet echt uit. Verschillende slangen zorger er voor dat de dikke slangen geen nut hebben, maar dat maakt opzich niet echt veel uit. Reservoir lager is handig om er voor de zorgen dat je de boel kan vullen. Een pomp kan geen lucht aanzuigen maar alleen water. Dus reservoir boven de pomp is wel zo handig. Zuig je het water naar pomp toe mag het reservoir overal zitten waar je wil. Afgezien van dat mag het reservoir best het hoogste punt zijn, dat maakt niets uit.
Pagina: 1