[LBBG] Multimedialaptop augustus 2014

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Mede-auteur:
  • PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

De multimedialaptop is een laptop waarmee je kan gamen, maar hij moet meer zijn dan alleen een krachtige mobiele videokaart met scherm en toetsenbord. Hij moet er goed uitzien, een goed scherm hebben en graag wat stiller dan een gaminglaptop, met nog een beetje accuduur. Ons budget hiervoor? Maar liefst 1300 euro.
Kandidaten
pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB

Met zijn puike scherm met hoge resolutie en mooie design is de MacBook Pro 13" geen slechte multimedialaptop. Hij is dun, stevig, de Iris-gpu doet het lang niet slecht en de accuduur is heel goed. Toetsenbord en trackpad zijn uitstekend. Nadeel is de geringe opslagcapaciteit en met 13" is de laptop wel mobiel maar wellicht aan de kleine kant voor de multimedialiefhebber.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50 (59425652)

De Lenovo Y500 hebben we een paar keer voorbij zien komen bij de LBBG en de verwachtingen van de Y50 met uhd-scherm waren hooggespannen. Op dat model is het nog even wachten maar hier is vast de laptop met full-hd-scherm.
We zien een Core i7-4710HQ, 8GB ddr3 en 1TB-sshd, waarmee het op deze vlakken wel goed zit. De gpu is de GeForce GTX 860M maar ik weet nog niet of het om de Maxwell of de Kepler gaat. Persoonlijk vind ik het design geslaagd maar misschien dat het niet iedereen aanspreekt.

Verder heb ik nog de populaire 15,6"- en 17,3"-laptops van Asus:
- pricewatch: Asus N750JK-T4069H
- pricewatch: Asus N550JK-CM082H

en zijn er nog de Acer-modellen:

pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-74508G25tii
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-745081Taii

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-08 11:31
Over de Y50: Ik twijfel over het aanraden van de full hd versie omdat het scherm erg slecht uit de test van notebookcheck komt(http://www.notebookcheck....book-Review.120215.0.html). Slechte kijkhoeken en laag contrast lijken me niet acceptabel in een multimedianotebook. Wel jammer, want ik vond het scherm van de Y510 subjectief gezien vrij aardig. Hopelijk beschikt de uhd variant wel over een scherm van hoge kwaliteit. Of de 860m een kepler of maxwell variant verschilt trouwens per model. Ik hoop niet dat het net als bij apple een gok is wat je uiteindelijk precies in je laptop aantreft (dan doel ik op de verschillende ssd fabrikanten).

Als je het meeste waar voor je euro's wil zou ik de pricewatch: Asus N750JK-T4068H aanbevelen. Deze zit ruim onder het budget en bied goede hardware. Misschien nog een grote ssd aanbevelen die je kan aanschaffen met het geld dat je overhoud (ik meen dat je deze naast de hdd kan plaatsen)

Nog een suggestie: pricewatch: MSI Gaming Series GE60 2PC-017XNL
De prijs is netjes voor de hardware, het scherm is ips en vrij goed. De behuizing is wat minder, maar omdat een multimedia laptop waarschijnlijk minder word meegesleept zou dat acceptabel zijn.

Overigens, naar mijn weten heeft de MSI een GTX 850M met gddr5 geheugen en de Asus een GTX 850M met ddr3 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
De y50 heeft een Maxwell versie van de gtx860. De reviews van notebookcheck revieren de matte versie van de y50. In NL is er een glare versie. De prijs/kwaliteits verhouding is ongekend met 1049 als prijs en 999€ voor studenten bij campusshop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-08 11:31
Dan hoop ik dat de Nederlandse variant een beter scherm heeft, want anders vind ik het geen goede multimedianotebook. En weet je zeker dat de y50 altijd een maxwell gpu heeft? Niet dat de Kepler variant van de 860m een verkeerde gpu is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Even afwachten, maar aan de gebruikservaringen te zien op o.a. notebookreview.com waar diverse gebruikers de FHD touch versie van de Y50 in handen hebben blijkt dat scherm net zo slecht te zijn als het matte scherm. Dikke kans dat het glossy non-touch panel hier ook matig is, maar goed dat is even afwachten tot een Nederlander hier duidelijkheid over kan geven.

MSI GE60 lijkt me wel een ok notebook, maar schijnt belabberde koeling te hebben. En voor zover ik weet zit daar geen Windows licentie bij.

Binnenkort ook de V5-573G met i5 4210U/GTX 850M voor 799,- (misschien zakt die nog naar ~750). Veel bang for the buck, maar gezien het budget 1300 euro is zijn er wel betere opties denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Frietsaus op 19-07-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YDeciever
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Is een N- serie van asus geen optie?
Tot nu toe wordt hij erg geprezen op de tweaker forums en blijkt op veel vlakken hoog te scoren (tot de hoogte van de specs natuurlijk).

N750 bijvoorbeeld:
pricewatch: Asus N750JK-T4069H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:32
Ik vind dat je gewoon niet om de y50 heen kunt, 4710 + 860m (Maxwell, ben ik vrij zeker van). Ondanks het mindere scherm.

Mijn broertje heeft hem en is er zeer tevreden mee. Ik heb hem zelf nog niet gezien en ik ga hem ook niet zien voordat de BBG online moet. Maar ik kan hem eens vragen naar de scherm kwaliteit en of hij daar ook blij mee is. Al is hij niet de meest veeleisende persoon op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als hij niet veeleisend is kan ik het antwoord al raden. Het is ook een prima laptop als je met het scherm snel tevreden bent.

Ik moet hem maar eens bekijken, iemand hem al gespot bij de Mediamarkt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Jornv schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:06:
Dan hoop ik dat de Nederlandse variant een beter scherm heeft, want anders vind ik het geen goede multimedianotebook. En weet je zeker dat de y50 altijd een maxwell gpu heeft? Niet dat de Kepler variant van de 860m een verkeerde gpu is :p
Ja dit weet ik zeker.. De winkels die em aanbieden vermelden ook gewoon dat het om een Maxwell gaat en ik heb het met eigen ogen gezien en heb er ook een screenshot van geshowed in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
Olaf schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 21:28:

De multimedialaptop is een laptop waarmee je kan gamen, maar hij moet meer zijn dan alleen een krachtige mobiele videokaart met scherm en toetsenbord. Hij moet er goed uitzien, een goed scherm hebben en graag wat stiller dan een gaminglaptop, met nog een beetje accuduur. Ons budget hiervoor? Maar liefst 1300 euro.

Verder heb ik nog de populaire 15,6"- en 17,3"-laptops van Asus:
- pricewatch: Asus N750JK-T4069H
- pricewatch: Asus N550JK-CM082H
Een belangrijke vraag is natuurlijk of een multimedialaptop 15 of 17 inch moet zijn. Wil het nog een beetje draagbaar zijn dan zou ik voor de 15 inch variant gaan.

Verder moet op een multimedialaptop niet alleen prima te gamen zijn (ik zou minimaal een 850M of 860M willen), maar zou ik ook graag een beetje fatsoenlijk geluid hebben. De Asus heeft dat met aparte subwoofer. Die je niet hoeft te gebruiken, als je dat niet wilt, dus het zit ook weer niet in de weg.

Verder moet een multimedialaptop over een SSD beschikken, maar om de selectie te beperken tot de laptops die vanuit de fabriek al met SSD's zijn uitgerust, is mijns inziens niet verstandig. dat beperkt de keuze aanzienlijk. Je mag toch verwachten dat de meesten de harddisk er zelf uit halen en vervangen door een SSD naar keuze (en de HD op de plek van de dvd doen).

Het laatste punt vind ik dat een multimedialaptop m.i. toch ook touch moet hebben. Multimedia is immers ook een beetje browsen door video's en foto's. Touch zit niet in de weg, als je het niet gebruikt, maar op een multimedialaptop vind ik dat toch wel een meerwaarde hebben.
Ik heb lang gezocht naar een krachtige laptop met een gewone i7 processor (geen ULV variant, zoals de genoemde Acer Aspire V5-573G-745081Taii) en een 850M of 860M videocard en touch. Eigenlijk is op dit moment enkel de asus-n550jk-cm082h die dit alles heeft.

Het alternatief is de Asus N550JK-CN101H, die geen touch heeft, maar weer wel een SSD.
Belangrijk verschil is tot slot nog dat de Asus N550JK-CN101H een matte scherm heeft en de n550jk-cm082h een glossy scherm.

Maar mijn advies is dus de asus-n550jk-cm082h :)

[ Voor 5% gewijzigd door dirkjesdirk op 22-07-2014 11:11 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:32
Zoals verwacht stoort mijn broertje zich niet aan het scherm, al verkleurt het wel snel zei hij.

Nou zal lang niet iedereen die de NBBG leest zich storen aan een slecht scherm. Maar misschien kan hij onder de alternatieven staan als een meer gaming georienteerde laptop. Volgens mij krijg je gewoon geen betere prestaties voor hetzelfde geld.

Of je zou nog kunnen kijken naar een BTO X•BOOK 15CL58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Zeara schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:09:
Zoals verwacht stoort mijn broertje zich niet aan het scherm, al verkleurt het wel snel zei hij.

Nou zal lang niet iedereen die de NBBG leest zich storen aan een slecht scherm. Maar misschien kan hij onder de alternatieven staan als een meer gaming georienteerde laptop. Volgens mij krijg je gewoon geen betere prestaties voor hetzelfde geld.

Of je zou nog kunnen kijken naar een BTO X•BOOK 15CL58.
Eens. De y50 met de Maxwell versie van de gtx860 is als multimedialaptop met een nadruk op gaming de beste deal. Ik zou em noemen als alternatief, met een opmerking dat niet iedereen enthousiast is over het schern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandijk70
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 16:18
pricewatch: Asus N56JN-CN038H

Deze lijkt de beste prijs-kwaliteitsverhouding te hebben, goed scherm, 15-inch, en een hybride-SSD schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
evandijk70 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 12:17:
pricewatch: Asus N56JN-CN038H

Deze lijkt de beste prijs-kwaliteitsverhouding te hebben, goed scherm, 15-inch, en een hybride-SSD schijf
Ja, maar de 840M GT is toch echt zeer beduidend langzamer dan de GTX 850M
http://www.notebookcheck....eForce-840M.105681.0.html

According to our benchmarks, the GeForce 840M is about 30 percent faster than the old GT 740M and just slightly behind a GeForce GT 750M (DDR3 version). Many games of 2013/2014 can be played fluently in WXGA resolution (1366 x 768) and medium or high detail settings. However, very demanding games such as Crysis 3 or Battlefield 4 will require lower resolutions and/or details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik ben wel gevoelig voor de argumenten van dirkjesdirk en ga voor de pricewatch: Asus N550JK-CM082H

De Y50 krijgt een plekje bij de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Eens. Uiteraard ;). De Asus is op dit moment alleen helaas wel slecht leverbaar, maar dat zal waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn.
Hoewel, als de BBG goed opgevolgd wordt...

Pagina: 1