Nieuwe SSD en nu?

Pagina: 1
Acties:

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 09:41
Hallo,

Mijn huidige hhd heb ik opgedeeld in 2 partities te weten: 30gb voor windows7 en de rest(220gb) voor data, games, films, muziek etc. De partities van 30gb is echter veel te weinig voor en daardoor loopt nu mijn hele systeem vast.
Na wat onderzoek gedaan te hebben, heb ik besloten mijn systeem uit te breiden met een Samsung SSD 840 series PRO (126GB).

1- Nu vroeg ik me af of ik deze SSD nog in parties op moet delen?
2- Dat windows 7 op de SSD komt is duidelijk, maar wat installeer ik er nog meer op? Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te surfen, films te kijken en te gamen (Diablo3, Harthstone)
3- Daarnaast zie ik dat de meningen om een SSD in partities op te delen uiteen lopen, wat is nu waarheid?
4- ik heb begrepen dat ik het beste de huidige HHD schijf kan verwijderen, dan de SSD plaatsen daar waar de oude schijf zat en een clean instal doen van windows. Daarna kan ik dan de andere schijf erbij plaatsen en de windows versie die daarop staat verwijderen, is dit correct?

Na installatie gebruik ik de HDD schijf als data opslag.

Ter info, dit is mijn huidige systeem:
OPERATING SYSTEM:
Windows 2.6.1.7601 (Service Pack 1)
CPU TYPE:
AMD Phenom(tm) 9650 Quad-Core Processor
CPU SPEED:
2.32 GHz
SYSTEM MEMORY:
8.32 GB
VIDEO CARD MODEL:
NVIDIA GeForce GTX 260
VIDEO CARD MEMORY:
4.27 GB
VIDEO CARD DRIVER:
nvd3dum.dll
DESKTOP RESOLUTION:
1920x1080
HARD DISK SIZE:
217.85 GB
HARD DISK FREE SPACE:
89.72 GB (41%)
DOWNLOAD SPEED:
5.52 MB/s (44.2 mbps)

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door taurus0205 op 18-07-2014 21:04 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou de SSD zeker niet opdelen. Alleen maar nadelen, geen voordelen.

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12-2025
Data van je huidige HDD veilig stellen die je wilt behouden > SSD plaatsen > Windows schoon installeren > Data die je wilde behouden terug zetten.

Je zou je normale HDD er nog naast kunnen zetten als DATA disk.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt het ongeveer wel goed in de gaten.

Op de ssd gaan die zaken die je gebruikt (als er de ruimte voor is). Windows dus in ieder geval en dan de rest dat je gebruikt, ook de data waar je mee werkt.

De HDD is dan voor alles wat niet past. Omdat de prijzen van ssd's nu niet meer zo razend duur zijn, gaan veel mensen nu voor een 256 GB exemplaar, dat kost immers nog maar 100 euro.

Opdelen van de ssd is alleen maar onhandig, zoals je ook al in de gaten hebt gekregen met het opdelen van je hdd.

Hou er wel rekening mee dat de ssd voor maximaal 80% vol kan zetten, anders gaan de prestaties achteruit. Je 128 GB ssd kan je dus maar beter niet verder vullen dan voor 90 GB.

Je keuze voor de pro is opmerkelijk, want die dingen zijn razend duur en hebben verder geen voordelen voor de doorsnee gebruiker.

• taurus0205
Reepje schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 21:35:
Je hebt het ongeveer wel goed in de gaten.

Op de ssd gaan die zaken die je gebruikt (als er de ruimte voor is). Windows dus in ieder geval en dan de rest dat je gebruikt, ook de data waar je mee werkt.

De HDD is dan voor alles wat niet past. Omdat de prijzen van ssd's nu niet meer zo razend duur zijn, gaan veel mensen nu voor een 256 GB exemplaar, dat kost immers nog maar 100 euro.

Opdelen van de ssd is alleen maar onhandig, zoals je ook al in de gaten hebt gekregen met het opdelen van je hdd.

Hou er wel rekening mee dat de ssd voor maximaal 80% vol kan zetten, anders gaan de prestaties achteruit. Je 128 GB ssd kan je dus maar beter niet verder vullen dan voor 90 GB.

Je keuze voor de pro is opmerkelijk, want die dingen zijn razend duur en hebben verder geen voordelen voor de doorsnee gebruiker.
De keuze voor de pro is gekomen doordat ik op meerdere websites en fora las dat deze gewoon erg goed is en snel. Ik koop niet vaak pc onderdelen, maar als ik dan wat koop kan het beter maar in 1x goed zijn dacht ik. De volgende aanschaf zal een nieuwe interne HDD schijf van 3-4TB.

Over het opslaan van games op SSD wordt veelal gezegd dat dit niet nodig is of dat het onvoldoende verschil uitmaakt?

• Reepje
  • Niet online
Aangezien je voor een kleine ssd bent gegaan, is het wellicht onhandig om grote games op de ssd te zetten. Maar als er plaats is, moet je dat natuurlijk doen. De SSD is gewoon tientallen, zo niet honderden malen sneller dan een HDD, en dat merk je.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat merk je snel genoeg als je het test :P
zou zeggen meet nu ff van de spellen die je speelt de laadtijden en dan met een ssd.

Nukezone FTW

• taurus0205
Reepje schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 21:48:
Aangezien je voor een kleine ssd bent gegaan, is het wellicht onhandig om grote games op de ssd te zetten. Maar als er plaats is, moet je dat natuurlijk doen. De SSD is gewoon tientallen, zo niet honderden malen sneller dan een HDD, en dat merk je.
Die twee games zijn goed voor ongeveer 17GB.
Dat zou dan toch moeten passen met windows7 en overige programma's op een SSD van 126GB?

• Reepje
  • Niet online
Ik weet niet welke programmas je hebt, dus of dat past....
Zolang je niet over de 90 GB gaat zit je goed.

Wat je ook kan doen, is met de Samsung magician overprovisioning toepassen, bijv 10 GB. Je schijf wordt dan kleiner, maar je kan hem dan wel tjokvol zetten.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-01 18:56
Heb je hem al gekocht? Zo niet dan zou ik toch echt adviseren om voor een grotere SSD uit een goedkopere serie te gaan. De snelheidsverschillen tussen de SSD's onderling zul je niet merken als je van een Standaard harde schijf af komt. Wel loop je er tegen aan dat de ruimte krap wordt /zal zijn.
Ik heb spijt van de 128 gb ssd in mijn laptop en veel schik van mijn 480 gb ssd in mijn privé computer.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 18:09

3DDude

I void warranty's

Heb je de 128GB samsung 840 Pro al aangeschaft ?
Ok gewoon windows installeren, 1 partitie, games erop.

Nog niet? --> spaar wat door / leg even wat bij en haal een 256GB.

Heb zelf de 840 Pro in 256GB, zeer tevreden mee :D
Die oude hardeschijf kun je natuurlijk blijven gebruiken, daar kan je na het in gebruik nemen van de SSD natuurlijk die partitie van 30GB van verwijderen en een grote partitie maken voor je data ^_^.

Dus:
[Windows op SSD]
[Data op HDD]

--> beiden 1 partitie :)

Be nice, You Assholes :)

• taurus0205
3DDude schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 23:12:
Heb je de 128GB samsung 840 Pro al aangeschaft ?
Ok gewoon windows installeren, 1 partitie, games erop.

Nog niet? --> spaar wat door / leg even wat bij en haal een 256GB.

Heb zelf de 840 Pro in 256GB, zeer tevreden mee :D
Die oude hardeschijf kun je natuurlijk blijven gebruiken, daar kan je na het in gebruik nemen van de SSD natuurlijk die partitie van 30GB van verwijderen en een grote partitie maken voor je data ^_^.

Dus:
[Windows op SSD]
[Data op HDD]

--> beiden 1 partitie :)
Yep zo wilde ik het ook doen.
Hij is al aangeschaft en komt vandaag aan.
Ik wilde niet nog langer wachten aangezien i nu al weken niks tot nauwlijks iets met mijn pc kan doen.
Bedankt voor de reacties zowiezo!

• Reepje
  • Niet online
Als je hem nog niet hebt.....dan kan ik je echt aanraden hem terug te sturen.

Het is namelijk nu al een miskoop. Ten eerste veel te duur, ten tweede veel te klein.

Wil je echt (lang) plezier hebben van je SSD, neem dan een 512 GB exemplaar (eventueel 256 GB) van een goed en betrouwbaar merk. Bijv een Samsung EVO of een Crucial MX100

Deze 128 GB pro wil je waarschijnlijk volgende maand al vervangen.

Edit: Aangezien je nu 130 GB in gebruik hebt, is de aanschaf van een 256 GB HDD al helemaal voor de hand liggend: je kan dan de hele HDD weglaten uit je systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door Reepje op 19-07-2014 12:19 ]

Verwijderd

Nou nou.. miskoop.

Hij kan altijd later nog een grotere SSD kopen zodra ze goedkoper zijn geworden. Over anderhalf jaar koopt hij een 512GB voor de prijs van een 128GB nu.

Dat hij niet zijn hele gamecollectie erop kwijt kan is logisch. Maar betekent dat gelijk dat de hele SSD nutteloos is? Is dat niet wat overtrokken?

Gewoon gebruiken de SSD en een beetje zuinig zijn met de ruimte. Dus pagefile terugschroeven en hibernation uitschakelen - scheelt al een boel ruimte. Verder gewoon lekker gebruiken en zodra de prijzen weer lekker gezakt zijn kan hij een keer een ruimere SSD nemen. Volgens mij kan hij prima vooruit zo.

Ik heb zelf met een 32GB SSD Windows 7 + World of Warcraft gedraaid; dus het kan allemaal prima. :)

• Reepje
  • Niet online
Cipher, ik ben het niet met je eens.

Hij heeft nu een cpomputer uit 2008. Sata2 dus. Een AMD, loopt een ssd wellicht niet optimaal op. Hij heeft nu 130 GB in gebruik.

En gaat over tot de koop van een Samsung 128 GB PRO en wel omdat die zo snel is. Als het weloverwogen advies van kenners (ik schaar je daarbij) is, dat dit een zinnige aankoop is, dan weet ik het ook niet meer.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die hdd van 220GB is voor data (films, muziek) die data blijft op de hdd staan, hij heeft nu een windows partitie van 30GB. Dus met een 128GB ssd gaat hij er kwa boot disk bijna 100GB op vooruit en hij heeft dan nog die extra 30GB voor zijn data.

Dat er misschien beter alternatieven bestaan klopt wel, maar zoals CiPHER al aangeeft is het niet onmiddellijk een miskoop.

• taurus0205
Net mn kast open gemaakt op het moederbord zitten overigens wel sata3 aansluitingen. Twee jaar terug heb ik mijn pc wat ge-upgrade met componenten van een andere pc, betere grafische kaart, moederbord en proccessor.

Wellicht had ik beter dit forum kunnen raadplegen met mijn vraag alvorens te bestellen. Ik zit echter wat krap bij kas en uit alle test resultaten leek mij dit de beste aankoop.Wilde eventueel later (over paar maanden) een grotere HDD schijf kopen voor meer data oplsag.
wat ik begreep is dat EVo dan wel nieuwer en meer opslag ruimte is, maar dat hij langzamer is en van slechtere kwaliteit. Hij is immers ook twee x zo goedkoop.

Wat hierboven ook gezegd wordt, ik kan wel doorsparen maar dan is nu mijn acute probleem waar ik al weken tegen aan loop niet opgelost. Als er later meer geld is kan er altijd een extra SSD schijf bij.

Mijn vragen hadden vooral betrekking op de installatie en wel of geen games op de SSD zetten, eigenlijk niet of ik wel of niet de juiste SSD besteld heb ;-)

• Reepje
  • Niet online
Het is inderdaad jammer dat je dit forum niet eerder gevonden hebt. Ik wil de boel niet echt echt afkraken (daar lijkt het wel op, sorry), maar je geeft aan dat de poen niet op rug groeit. Voor dezelfde prijs had je een 2x zo grote ssd gehad, die precies identiek presteert als die je nu hebt, daar wilde ik je op wijzen.

Verder is ook de Samsung 128GB pro een goede ssd, en ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

taurus0205 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:50:
Net mn kast open gemaakt op het moederbord zitten overigens wel sata3 aansluitingen. Twee jaar terug heb ik mijn pc wat ge-upgrade met componenten van een andere pc, betere grafische kaart, moederbord en proccessor.
Als je dan toch de pc open hebt, welk moederbord is het? Het kan namelijk zo zijn dat als het moederbord zowel sata2 als sata3 heeft, dat de ssd aansluiten op de sata2 betere prestaties geeft.

• taurus0205
daarbij heeft iedereen natuurljik een ander referentiekader. Voor hetgeen ik het ga gebruiken is geloof ik prima. Windows + overige programmas zal niet meer 30-50GB zijn plus die twee spelen zit je op op max 70GB. blijft er ruimte zat over om het soepel te laten lopen.

anyway op verzoek hier wat foto's
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ez2geXZ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GA2psdX.jpg
die rode dingen daar staat sata3 bij
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j3p7O4h.jpg

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tenzij het nog ergens anders ernaast staat dan ik op de foto's kan zien, is het niet meer dan sata-aansluiting nummer 3. Aansluiten op 1 van de rode aansluitingen en het is waarschijnlijk dan wel in orde.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:21
kuch... Sweex...kuch

• taurus0205
dcm360 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:59:
Tenzij het nog ergens anders ernaast staat dan ik op de foto's kan zien, is het niet meer dan sata-aansluiting nummer 3. Aansluiten op 1 van de rode aansluitingen en het is waarschijnlijk dan wel in orde.
Bij rode units staat: sata4, sata3, sata2, maakt het uit waar die ingaat? Mijn HDD zit op de sata4 aangesloten.

trouwens de zijkant van de grafische kaart voelt behoorlijk heet aan, is dat geen probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door taurus0205 op 19-07-2014 15:56 ]

• Reepje
  • Niet online
Om eventuele problemen te voorkomen, de bootdisk op het laagste nummer, HDD afkoppelen.

Veel stof is slecht voor de warmte afgifte van de componenten in een pc. In jouw geval is het bijzonder hard nodig dat de boel eens afgestoft wordt. Vergeet daarbij niet de roosters naar binnen en naar buiten, anders kan er ook moeilijk frisse lucht in, en warme lucht uit.

Verwijderd

Reepje schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:27:
Cipher, ik ben het niet met je eens.
Dat mag natuurlijk altijd! FireDrunk en ik zijn het ook niet altijd eens; dat doet verder niets af aan zijn deskundigheid. 'Kenners' zoals jij het noemt hoeven het niet altijd eens te zijn, daar is niets mis mee. :)
Hij heeft nu een computer uit 2008. Sata2 dus. Een AMD, loopt een ssd wellicht niet optimaal op.
Waarom zou een SSD niet optimaal lopen op een AMD cpu of chipset? SATA2 oke, maar gewoon TRIM en goede Random IOps performance toch? Wat is het probleem? :)
Hij heeft nu 130 GB in gebruik.
Op zijn hardeschijf toch? Windows maakt met hibernation file, pagefile en system restore al veel gebruik van een schijf terwijl dat niet strict nodig is. System restore is met en percentage ook afhankelijk van de grootte van een hardeschijf. Bij een verse installatie op SSD komt hij natuurlijk veel lager uit.
En gaat over tot de koop van een Samsung 128 GB PRO en wel omdat die zo snel is. Als het weloverwogen advies van kenners (ik schaar je daarbij) is, dat dit een zinnige aankoop is, dan weet ik het ook niet meer.
Ik zou hem zeker een grotere SSD aangeraden hebben. 256GB is voor velen een sweet spot. Zeker bijvoorbeeld omdat de Crucial M500/MX100 256GB dezelfde prijs heeft als de Samsung 840 Pro 128GB is dat wel enigszins zonde.

Maar miskoop is wel een heel pessimistische kijk. Hij kan toch heel veel plezier van zijn SSD krijgen? Als je dat nou gezegd had over de mensen die OCZ of Indilinx en andere meuk-SSDs kochten om welgeteld één tientje uit te sparen... oke! Ik kan me overigens nog herinneren dat ik de wind van voren kreeg op dat vlak... ;)

Dat niet alles op de SSD past is misschien jammer, maar dat maakt het nog geen miskoop. Bedenk dat als je Windows op de SSD hebt een een spel op de hardeschijf, dat spel ook al sneller opstart. Dit komt omdat de hardeschijf geen random I/O voor windows libraries hoeft te verrichten, maar zich exclusief kan concentreren op de game datafiles en zodoende de hardeschijf ook sneller de game files kan inlezen.

Daarom dat ik zeg: overtrokken. Het is wellicht niet de beste keuze die hij heeft gemaakt, maar miskoop vind ik te ver gaan. Het is een prima SSD waar hij heel veel plezier van kan hebben. En wellicht later dat hij een grotere SSD erbij neemt zodra hij een keer gaat upgraden, want dat zit er binnenkort misschien ook wel in. Een kleine SSD blijft nuttig voor een 2e/3e systeem. Voor gamers is het inderdaad niet de allerbeste keus, maar zeker ook niet de allerslechtste.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Iemand heeft al even gekucht om de Sweex, maar voor het geval dat niet duidelijk genoeg was: Er zit een voeding van Sweex in, en er zit redelijk veel stof in. 1+1=2, die Sweex is niet een heel goed idee om te houden.

• taurus0205
kan iemand me zeggen hoe ik de drivers van mijn grafische kaart kan downloaden, ik dacht dat ik een foto had gemaakt van die programmas maar blijkbaar niet.

Ik vind het al heel wat dat ik de oude hdd schijf heb gedemonteerd, de SSd gemonteerd heb, windows heb geinstalleerd en alle andere software. Maar als ik kijk NVIDIA dan kom er verder niet echt wijs uit. Bedankt!

Btw wat is hybernation en die andere zaken waar jullie het steeds over hebben?

Wat ik ook niet snap is dat de schijf 128GB hoort te zijn, maar op de pc staat dat die maar 119GB is, wat is met de rest gebeurt?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat verschil is het verschil tussen GB en GiB.

Wat de rest betreft, sorry, dat zijn toch echt zoekvragen. Persoonlijk geloof ik, als je binnen één ecosysteem blijft, niet zo in partitioneren. Wat je videodriver betreft, ik zal m'n zoektocht beginnen bij nvidia. Hun website vind je op nvidia.com.

Hibernation... ik zou eens beginnen met googlen naar "windows hibernate", of dit forum zelf.

• taurus0205
Umbrah schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:30:
Dat verschil is het verschil tussen GB en GiB.

Wat de rest betreft, sorry, dat zijn toch echt zoekvragen. Persoonlijk geloof ik, als je binnen één ecosysteem blijft, niet zo in partitioneren. Wat je videodriver betreft, ik zal m'n zoektocht beginnen bij nvidia. Hun website vind je op nvidia.com.

Hibernation... ik zou eens beginnen met googlen naar "windows hibernate", of dit forum zelf.
Natuurlijk heb ik allang op NVIDIA website gekeken...
ik heb verder nul verstand van al die dingen en vond ik al aardig goed bezig was geweest. op die website kom ik er niet echt wijs uit bij welke ik dan kiezen moet, maar goed..

Verwijderd

Hoi taurus0205,
kan iemand me zeggen hoe ik de drivers van mijn grafische kaart kan downloaden
Dit zijn geen vragen dit je in dit topic kunt stellen; je dient je wel bij het onderwerp te houden. Voorts is dit ook het Opslagtechnologie forum. Hoe je drivers voor je videokaart downloadt, hoort hier niet thuis.

Het Tweakers.net forum is er ook niet voor opzoekvragen. Je zult daar zelf energie en moeite in moeten steken. Betaalde hulp kun je in Vraag&Aanbod om vragen.

Vriendelijke groet,
CiPHER

• taurus0205
Prima,m aar de hele discussie over het feit of ik wel of niet de juiste SSD heb aangeschaft was ook niet nodig, daar vroeg ik namelijk niet naar ;-) Net als dat ik niet vroeg naar de mening van mijn voeding...

Net ff getest wat het verschil in laadtijd is met opstarten van een game en ik merk nul verschil...

Verwijderd

Je bent zelf ingegaan op kwesties rondom de grootte van je SSD en of dit voldoende is voor jouw situatie. Bovendien raakt dit wel degelijk het onderwerp van je topic, waarin de verdeling van grootte van de SSD ter sprake kwam. Derhalve zie ik dit niet als zijnde off-topic. Idem over de voeding; je draagt zelf informatie aan; dan kan het zijn dat mensen ook hier op reageren. Mocht je niet gediend zijn van advies hieromtrent, dan kun je dit kenbaar maken.

Het verschil in laadtijd is niet altijd te merken. Dit verschilt per spel en is afhankelijk of een spel sequentiëel of random zijn data inleest. Bij sequentiële toegang komt het vooral aan op je processor. Aangezien onder Windows bijna alles single-threaded is, kom je zeker bij AMD al snel bottlenecks tegen op dit vlak. Daar doe je niet zoveel tegen.

Dat gezegd, is het wel zo dat een hardeschijf in performance degradeert door verschillende vormen van fragmentatie. Dit probleem is vrijwel afwezig bij SSDs; dat blijft snel ook bij een gebruikte installatie.

De spellen waarbij je niet of weinig voordeel haalt uit het plaatsen op een SSD kun je dan ook mooi op je hardeschijf houden. Zo verzacht je ook het punt dat je SSD een beperkte capaciteit heeft.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat zijn je benchmark resultaten? En merk je het wel bij het opstarten van Random-IO gevoelige taken zoals je OS booten en productivity apps? En inderdaad, CiPHER zei het al: wat voor games? Starcraft bijvoorbeeld werkt met grote redelijk geoptimaliseerde BLOB's, die wel sneller gaan (omdat je sequential read ook sneller is, zou bij jouw PC wat minder zijn...), maar op een HDD al redelijk geoptimaliseerd zijn. Probeer echter iets als photoshop, arcgis, of wat dan ook wat IO lekker vind!

Trouwens, het is een wat ouder beestje, maar het is goed dat je die pro SSD hebt gehaald, met zo'n voeding zal ik nooiteen niet-power-safe SSD durven aansluiten!

• Reepje
  • Niet online
Umbrah schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:19:

Trouwens, het is een wat ouder beestje, maar het is goed dat je die pro SSD hebt gehaald, met zo'n voeding zal ik nooiteen niet-power-safe SSD durven aansluiten!
Ik wordt toch langzaam gaar hier. Is het dit topic of toch het weer vandaag.

Welke ssd is niet niet-power safe?

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-01 18:03

JayPe

Ondertitel

Reepje schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:33:
[...]

:-)

't is 't weer denk ik....

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
Reepje schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:33:
[...]

Hij bedoelt dat geen een component van je pc veilig is met de sweex voeding.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N7PNpW0.png
Een driver downloaden is ook zoveel moeilijker dan eventjes windows installeren

• taurus0205
Umbrah schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:19:
Wat zijn je benchmark resultaten? En merk je het wel bij het opstarten van Random-IO gevoelige taken zoals je OS booten en productivity apps? En inderdaad, CiPHER zei het al: wat voor games? Starcraft bijvoorbeeld werkt met grote redelijk geoptimaliseerde BLOB's, die wel sneller gaan (omdat je sequential read ook sneller is, zou bij jouw PC wat minder zijn...), maar op een HDD al redelijk geoptimaliseerd zijn. Probeer echter iets als photoshop, arcgis, of wat dan ook wat IO lekker vind!

De enige games die ik doe zijn: Diablo3, Heartstone, wellicht nog The Wither 3 straks als die uitkomt.

Het opstarten gaat inderdaad lekker snel nu. Zowiezo werkt alles nu weer beter, nu er voldoende schijruimte beschikbaar is.

Welke voeding zou ik volgens jullie dan moeten aanschaffen?

Heb inmiddels drivers voor nvidia, webcam en soundkaart weten te downloaden, mis ik dan nog drivers?
Samsung magician blijft constant zeuren dat die geupdated moet worden om vervolgens te zeggen dat ik al de nieuwste versie heb, dat is wel storend.

Ook krijg ik constant een popup dat ik administrator rights nodig heb als ik een mapje verplaatst, door op continue te klikken lukt het dan, maar dit had ik eerst niet. De oude 30GB schijf heb ik kunnen legen, maar ik krijg hem niet verplaatst naar de rest van de schijf wegens het missen van administration rights. Nogal irri want ik heb maar 1 accoount op de pc. De te volgen stappen op internet via cmd geven geen resultaat.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Samsung magician is een handige tool voor "eerst", maar doorgaans is het geen slecht idee om hem uit te zetten na afloop. Afhankelijk van je moederbord wil je daar ook drivers voor hebben, sommige USB3 controllers hebben dat nodig, en sommige SATA controllers hebben er baat bij (intel chipsets vinden RSE heel handig).

Afhankelijk van de folder die je verplaatst is het maar goed ook dat er een UAC prompt komt, welke folders gaat het om? Zijn er mogelijk "oude" NTFS rechten & ownerships blijven staan na je re-install? De vraag die windows je dan stelt geeft dat aan, en rechts klikken, properties, security, verteld je de rest van het verhaal.

Diablo3 is iets wat ik ook graag speel, het heeft wel wát baat van een SSD, maar Blizzard games zijn al heel erg geoptimaliseerd (hoewel de D3 sound engine een wrak is, er zijn regio's in het spel waar je met de meest krachtige hardware nog FPS drops krijgt met méér dan 16 geluidskanalen!).

Waar ik op doelde is dat de Samsung 840-pro serie een condensator heeft die de write-cache van de SSD nog even "af" kan maken als de spanning spontaan wegvalt. SSD's die dit niet hebben, hebben een zwaar verhoogd risico op "hij is ineens maar 8 megabyte"-syndroom bij spontaan verlies van spanning. SSD's zijn geweldig, maar hebben een paar eigenaardigheden die HDD's niet hebben. Hoewel ze mechanisch veel sterker zijn (HDD gevallen? Da's pech! SSD werkt nog). Geboden als:
* Gij zult niet zomaar de powerknop ingedrukt houden zonder powersafe-caps
* Gij zult niet defragmenteren, voorwaar dit schaad uw SSD aanzienlijk
* Gij zult uw SSD in AHCI modus aansluiten op een systeem wat TRIM ondersteunt

Het is goed dat je die condensator hebt, want sweex voedingen zijn van zwáár bedenkbare kwaliteit (over- en onder-volt heb ik allemaal gezien), die capaciteitsproblemen hebben. Adverteren met leuke wattages, maar vervolgens maximaal 40% ervan kunnen leveren voordat de 12V lijn alle kanten op gaat zwaaien. Een goeie tank van een 380W voeding zou voor jou voldoende moeten zijn, naar mijn mening, maar nogmaals: misschien is het ook tijd om door te sparen, de rest van de PC is ook niet super nieuw. Witcher3 zal je qua CPU en GPU van een uitdaging voorzien. De voeding is echter de basis van je systeem, en samen met de kast, draagt hij bij aan de stabiliteit, en duurzaamheid van je PC (goede kooi van faraday, goed koelende & isolerende kast + stabiele voeding = eerste stap naar lang genot). Sweex is iets waar ik de wifi adapters al amper van vertrouw, en waarvan ik weet dat als ik een switch koop van ze, dat het een switched hub is. Dat zijn echter zelden super kritieke onderdelen. Alles hangt aan de voeding. Ik heb toen ik 16 was in Thunderbird-tijd ooit een rampvoeding gehad (en ik zat toen in zo'n fase dat overal lichten in moesten en volt/rpm/temp meters), en ik zag toen ineens m'n 12V lijn naar 13,6V gaan, en voor ik het wist, muerte... Serieus: goede voedingen, kan het niet genoeg stressen.

[ Voor 51% gewijzigd door Umbrah op 20-07-2014 09:24 ]

• Reepje
  • Niet online
Voor wat betreft problemen met partities, je kan de Minitool Partition Wizard eens proberen. Dat is een erg fijne partition tool die zijn werk goed, simpel en betrouwbaar doet. Het is denk ik wel handig als je de opstartpartitie van de hdd kwijt raakt en de de oude c samenvoegt met de hoofdpartitie op die schijf.

Dit is overigens wat Cipher over de pro te zeggen heeft:

SSD met de hoogste prestaties
Samsung 840 Pro 256GB

Pluspunten
Bijna 500MB/s sequential write; simpelweg de snelste SATA SSD
Trekt de SATA/600 interface bijna helemaal vol; veel rek zit er niet meer in de interface
Hoge kwaliteit SSD met vijf jaar garantie

Minpunten
Ontbeert belangrijke bescherming die de betrouwbaarheid vergroten, zoals power-safe capacitors
Hogere snelheid versus andere SSDs alleen merkbaar bij zeer specifiek gebruik

[ Voor 23% gewijzigd door Reepje op 20-07-2014 11:02 ]

• taurus0205
Nja nu ineens een nieuwe pc kopen is gewoon geen optie. Daarom dacht dat een upgrade met die SSD een goede oplossing is. Als iedereen hier zegt hoe slecht die voeding is de ik nu heb welk advies geven jullie me dan mbt een betere voeding? Heel duur zijn ze niet geloof ik?

Zelfde geldt voor behuiziongen die zijn ook niet megaduur?

• Reepje
  • Niet online
Je voeding heeft inderdaad een slechte reputatie. Het kan, dat als die stuk gaat, dat hij andere componenten meeneemt in zijn val. De kans daarop weet niemand. Ik kan je zowiezo aanraden een spuitbusje perslucht te kopen om de boel even goed door te spuiten met perslucht (ventilatoren, koelblokken, moederbord, door de voeding heen). zo een busje kost 3 euro bij de Action.
Een goede voeding kan ook, maar we weten niet welke kant het opgaat met upgrades. Dus het wattage is moeilijk in te schatten.
Als je eens kijkt bij het basis of budget systeem zie je wat goede spullen voor computers van pakweg 225 euro. reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014

Wat ook belangrijk is, werkt je ssd nu optimaal? Dat kunnen we hier snel zien als je een as-ssd benchmark screenshot plaatst. Na het lopen van de benchmark klik je eenvoudig op File>screenshot en hij maakt een screenshot dat je hier plaatst.

• taurus0205
hoe voer ik zo een benchmark test uit? al tijdje trug is de stroom in de hele straat uitgevallen. .. hoop maar dat dat geen nadelig effect heeft op mn pc. zekerheidshalve alle electra maar losgekoppeld. alweer 4 uur zonder stroom

Verwijderd

Hoi taurus0205,

Ik wil je toch vragen om je eerst in te lezen voordat je lukraak allerlei vragen stelt die al vele duizenden keren zijn beantwoord op dit forum.

Hoe je benchmarks kunt uitvoeren staat uitvoerig beschreven in het SSD topic. Er wordt op dit forum wel van je verwacht dat je eigen inzet toont. Mocht dat niet blijken uit je posts dan ben ik genoodzaakt je topic te sluiten.

Tip: lees jezelf nu eerst eens in over basiskwesties omtrent SSDs. Er valt zoveel informatie te vinden op dit forum; dat ligt zomaar voor je voeten. Begin hier eens: Het grote SSD topic ~ Deel 9.

Vriendelijke groet,
CiPHER

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:50

OB1

Blijft lastig zelf nadenken.
Have u ever heard of something called "Google"?

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Pagina: 1