Garantie bij barsten IPS-LCD?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.641 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 16:23
Hoi allen,

Ik heb de sinds 30-05-2014 een IPS-LCD monitor gekocht (LG27EA63V) bij Bol.com. Sinds eergisteren zit er bovenaan vanaf de rand een zwarte vlek en een barst die over het scherm heen loopt. Geen idee hoe deze ontstaan is, 's avonds na werk de monitor uit gezet. 's morgens aangezet en opeens die barst.

Nou weet ik dat dit met garantie heel moeilijk gaat worden, ik heb Bol.com een mail gestuurd en de situatie uitgelegd. Maar daar kreeg ik dus een standaard mailtje met dat ik het scherm op moet sturen.

Nu denk ik, dat ze bij Bol.com mij gaan vertellen als zij de monitor ontvangen, dat het gebruikersschade is wat uiteraard niet het geval is.

De vraag is, hoe kan ik dit het beste afhandelen? Gewoon de monitor opsturen naar Bol.com en hopen dat ze er niet moeilijk over gaan doen?

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/48199986bc0d958d221a3cd194e354d7.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Tripwire999 op 18-07-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de eerste 6 maanden mag bol.com gaan bewijzen dat het probleem NIET is veroorzaakt door een fabricagefout, maar dat de fout bij de gebruiker ligt.

Ik vermoed dat ze het niet zomaar zullen accepteren, barsten zijn over het algemeen niet iets dat zomaar gebeurd (maar ik zou het ook niet volledig uitsluiten dat het een fabricagefout is zoals je zegt). Ze zullen dus wel met bewijs moeten komen.

Ik zou sowieso kijken of je meerdere gevallen van dit soort problemen kan vinden, dan sta je al wat sterker mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
TERW_DAN schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:30:
In de eerste 6 maanden mag bol.com gaan bewijzen dat het probleem NIET is veroorzaakt door een fabricagefout, maar dat de fout bij de gebruiker ligt.

Ik vermoed dat ze het niet zomaar zullen accepteren, barsten zijn over het algemeen niet iets dat zomaar gebeurd (maar ik zou het ook niet volledig uitsluiten dat het een fabricagefout is zoals je zegt). Ze zullen dus wel met bewijs moeten komen.

Ik zou sowieso kijken of je meerdere gevallen van dit soort problemen kan vinden, dan sta je al wat sterker mocht het nodig zijn.
Ik heb al even het internet rond gezocht maar kan niks vinden over deze schermen en dit soort problemen.

Heb inmiddels een nieuwe besteld bij Bol.com omdat ik niet zonder scherm kan. Ik stuur vervolgens deze op, hopelijk kan dit goed worden afgehandeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Tripwire999 op 18-07-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik zou die vingerafdruk op de zwarte rand net boven de barst even wegpoetsen voordat je hem opstuurt.
Of is dat gezichtsbedrog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:45:
Ik zou die vingerafdruk op de zwarte rand net boven de barst even wegpoetsen voordat je hem opstuurt.
Of is dat gezichtsbedrog?
Is gezichtsbedrog. Overigens bizar geval, tijdens het schrijven van een mail een klein tikje vanuit het scherm misschien door de warmte en de scheur is verder naar beneden getrokken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:54

Sick Nick

Drop the top!

Misschien dat ie vanuit de fabriek al onder spanning stond en nu door de extra hitte net teveel is gaan werken --> krak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Tripwire999 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 17:22:
[...]

Is gezichtsbedrog. Overigens bizar geval, tijdens het schrijven van een mail een klein tikje vanuit het scherm misschien door de warmte en de scheur is verder naar beneden getrokken :(
Het materiaal van een monitor 'werkt' altijd als deze opwarmt en afkoelt door gebruik... heel toevallig was mijn vorige monitor ook een LG en die monitor begon na ongeveer 15 minuten aan te hebben gestaan ook altijd even een paar keer goed hoorbaar te kraken... heb zelfs mijn hand wel eens op de monitor gehad toen het gebeuren en ik voelde toen een tikje. De ene monitor heeft daar meer last van de andere, maar een echt probleem mag het nooit zijn, is gewoon een eigenschap van het materiaal.

In jouw geval vermoed ik dat die plaat gewoon net even teveel onder spanning op heeft gezeten en bij het uitzetten en krimpen van het materiaal niet genoeg 'rek' heeft gehad... met als gevolg een barst. Zeker nu je verteld dat je de barst door kan zien trekken terwijl de monitor aan staat.

Lastig geval is het denk ik wel, een winkel zal dat idd niet snel accepteren. Het komt wel eens vaker voor bij verschillende modellen en merken, maar ik kan ook niets vinden over een wijder verspreid probleem met dit type monitor.

Maar goed, een nee heb je en een ja kan je krijgen/nooit geschoten altijd mis... je zou eens kunnen beginnen met een mailtje naar de klantenservice... eventueel via facebook/twitter want om de een of andere gekke manieren zijn winkels e.a. bedrijven vaak veel meer geneigd om te helpen als jij ze via die kanalen benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20
Zet een camera op je scherm en laat hem een paar uur volop branden.. en hoop dat hij dan verder scheurt zodat je bewijs hebt.
Het liefst even een klokje erbij als timelapse bewijs.
Eventueel herhalen met half-uur aan,half-uur uit cyclus.

Als hij idd onder spanning staat gaat hij vast nog wel verder scheuren

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Bedankt voor alle reacties en suggesties. De monitor is inmiddels vandaag teruggestuurd met een brief erbij wat het verhaal is. Ik houd jullie op de hoogte hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MaD_co schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 20:19:
Zet een camera op je scherm en laat hem een paar uur volop branden.. en hoop dat hij dan verder scheurt zodat je bewijs hebt.
Het liefst even een klokje erbij als timelapse bewijs.
Eventueel herhalen met half-uur aan,half-uur uit cyclus.

Als hij idd onder spanning staat gaat hij vast nog wel verder scheuren
Als ik servicedesk medewerker zou zijn, dan zou ik wel vreemd opkijken als ik zie dat iemand het kapotgaan van z'n monitor helemaal heeft geprepereed en opgenomen. Beter ben je gewoon eerlijk, haal je geen rare kunsten uit en hopen dat je eerlijkheid wordt gezien. Het is in je voordeel dat het geen laptop of ipad betreft, daarbij is een barst door wigen schuld waarschijnlijker.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-08 01:56

Plato112

Da is toch nie normaal!

Datafeest schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:05:
[...]

Als ik servicedesk medewerker zou zijn, dan zou ik wel vreemd opkijken als ik zie dat iemand het kapotgaan van z'n monitor helemaal heeft geprepereed en opgenomen. Beter ben je gewoon eerlijk, haal je geen rare kunsten uit en hopen dat je eerlijkheid wordt gezien. Het is in je voordeel dat het geen laptop of ipad betreft, daarbij is een barst door wigen schuld waarschijnlijker.
Waarom is hij nu dan niet eerlijk bezig? Als je zelf niks raar hebt gedaan en je hebt een vermoeden waardoor het kan komen en je komt "bewijs" tegen wat jouw theorie ondersteunt, dan ben je toch gek als je dat niet vastlegt en meestuurt?

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Behalve dan dat dat niks bewijst. Want als de barst oorspronkelijk door hem zelf zou zijn veroorzaakt, dan zal je hem ook steeds verder zien scheuren.

Succes in elk geval, Tripwire999. Wat in mijn ogen in jouw voordeel spreekt is dat de behuizing zelf geen schade vertoont. Wat het dus lastig uit te leggen maakt dat jij die barst veroorzaakt zou hebben. Aangezien die strak vanaf de rand vertrekt zou dat enkel een gevolg kunnen zijn van dat je hem op die plek ergens tegenaangestoten zou hebben of zo. Maar dan zou de bezel ook beschadigd moeten zijn. Dat zou ik in elk geval zelf aandragen als verweer, mocht bol.com de schuld in jouw schoenen willen schuiven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
Barsten die veroorzaakt zijn door uitzetting van het glas (door hitte dus) beginnen altijd in een precies rechte hoek van de rand af.

Gezien het patroon van deze barsten is dat dus uit te sluiten. Het lijkt eerder veroorzaakt door druk op het scherm (van bijvoorbeeld een val of beknelling.

Het kan zijn dat er al veel langer een kleiner barstje zat en dat het door de hoge temperatuur nu pas is doorgescheurd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:19
Opvallend, ik heb zo ongeveer hetzelfde aan de hand bij mijn Sony TV: Joster in "\[3D/LED/UHD TV] Sony 2014 line-up"

Ik heb de winkel nog niet kunnen overtuigen dat ze met onafhankelijk bewijs zullen moeten komen dat het mijn eigen schuld is, maar voorlopig kan ik fluiten naar mijn garantie. Ik trof zojuist deze uitspraak aan:

http://uitspraken.rechtsp...ECLI:NL:GHLEE:2012:BX9126

Daarin wordt een artikel uitgelicht waaruit volgens mij blijkt dat de verkoper zal moeten bewijzen dat het gebrek bij aflevering niet aanwezig was én hij zal moeten bewijzen dat ieder argument dat jij / wij aandragen niet bij aflevering van toepassing was:
Art. 7:18 lid 2 BW luidt als volgt:
"Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet."
Deze bepaling brengt mee dat de koper zal moeten stellen en zonodig bewijzen dat de zaak afwijkt van het overeengekomene en dat deze afwijking zich binnen zes maanden na aflevering heeft geopenbaard. Het is dan aan de verkoper om dit wettelijke bewijsvermoeden te weerleggen. Hiertoe zal de verkoper niet kunnen volstaan met het leveren van tegenbewijs in de zin van het ontzenuwen van het bewijsvermoeden. Art. 7:18 lid 2 BW heeft een verdergaande strekking, in die zin dat de bepaling, ter nadere bescherming van de consument, de bewijslast bij de verkoper legt. De verkoper dient derhalve te stellen en zonodig te bewijzen dat de zaak bij aflevering wel aan de overeenkomst heeft beantwoord, zogenaamd tegendeelbewijs dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Oke eerste reactie van het LG reparatiecentrum:
Wij hebben van de geautoriseerde reparatieservice LG een prijsopgave (BC10503931) ontvangen, hieruit blijkt
dat uw reparatie niet binnen de fabrieksgarantie valt. Zie de eventuele bijlage voor de originele prijsopgave van
de geautoriseerde reparatieservice LG.
Reparatieomschrijving:
LCD / LED scherm vervangen. Apparaat heeft externe schade. Geconstateerde defect / schade valt niet onder
de garantievoorwaarden van de leverancier.
Reparatiekosten servicecentrum: € 298,13
Verzend- en administratiekosten: € 0,00
BTW 21%: € 62,61
-------------
Totaal reparatiekosten (incl. BTW): € 360,74
NB: Bol.com heeft geen invloed op de hoogte van het bedrag op deze prijsopgave
Heb inmiddels contact gehad met de klantenservice en dit word doorgezet naar een andere afdeling. En er word contact met mij opgenomen via de email voor verdere afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
Als ze niet willen tussenkomen koop je beter een nieuw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:22

Rannasha

Does not compute.

Gewoon stug alle opties die jou geld kosten weigeren. Je hebt het product minder dan 6 maanden geleden gekocht, dus het is aan Bol.com om te bewijzen (dus niet slechts "aannemelijk maken") dat de schade door jou is veroorzaakt. Eventueel verwijzen naar wetsartikelen die eerder in dit topic al zijn genoemd.

Natuurlijk blijft er een verschil zitten tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, want als Bol.com stug hun standpunt blijft volhouden dan kun je een welles-nietes spelletje spelen tot je een ons weegt. In zo'n geval is de enige oplossing om het via de juridische weg op te lossen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is dit afgelopen? Ik heb namelijk 2 weken een werkende LG monitor gehad en zag s'ochtends hetzelfde gebeuren. De winkel geeft mij nu de schuld terwijl ik niets verkeerd heb gedaan. Ik heb zelfs een email van LG ontvangen waarin ze aangeven dat het onwaarschijnlijk is dat ik de schade zelf heb veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een 3 jaar oud topic kicken met alleen de vraag hoe het is afgelopen is niet nuttig. Hier gaat dan ook een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.