Hallo allemaal,
Ik heb nu al enige tijd een Nikon D3200 met 18-55 kitlens. Over het algemeen ben ik heel tevreden met de resultaten maar ik loop nu toch wel tegen de beperkingen aan. Graag zou ik een vervangende of een extra lens kopen. De camera wordt vooral gebruikt bij citytrips en reizen dus vandaar dat ik me bij voorkeur beperk tot een (of anders misschien twee lichte) lenzen. De beperkingen waar ik vooral tegen aanloop:
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb nu al enige tijd een Nikon D3200 met 18-55 kitlens. Over het algemeen ben ik heel tevreden met de resultaten maar ik loop nu toch wel tegen de beperkingen aan. Graag zou ik een vervangende of een extra lens kopen. De camera wordt vooral gebruikt bij citytrips en reizen dus vandaar dat ik me bij voorkeur beperk tot een (of anders misschien twee lichte) lenzen. De beperkingen waar ik vooral tegen aanloop:
- Het diafragma 3.5-5.6 geeft niet hele grote mogelijkheden tot een shallow dof. Hierdoor zien veel foto's er wel leuk uit maar doet het denken aan een vakantiebrochure, in andere woorden er is weinig ruimte voor creativiteit en het spelen met dof.
- De kitlens is absoluut niet lichtsterk, wat soms problemen oplevert.
- Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM. Voordeel zou zijn dat deze lens de kitlens vervangt. Ik twijfel echter over de mogelijkheid van het spelen met dof bij f/2.8 (is dit groot genoeg?). Ook schijnt de kwaliteit tussen de exemplaren nogal te verschillen (met name in de hoeken).
- Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G. Deze lens zou denk ik eerder een toevoeging zijn (gezien ik denk dat ik te weinig groothoek heb voor grote gebouwen en landschappen). Het diafragma van f/1.8 geeft wellicht wel meer ruimte voor het spelen met dof.
Wat zouden jullie adviseren?