Kortsluitingsveilige voeding gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 15:35
Ik leg even de situatie uit:
Op ons bedrijf (strijkwinkel) gaan nogal regelmatig strijkijzers stuk. Dit zijn professionele toestellen die makkelijk repareerbaar zijn: thermostaat en stoomknop zijn makkelijk te vervangen, alles kan mooi worden opengemaakt ( en terug gesloten) zonder het gekende wring- en breekwerk bij de huishoudtoestellen.

Wat nogal vaak gebeurd is dat een of meerdere adres in de stroomdraad, door veelvuldig gebruik, breekt.

Ik repareer deze toestellen zelf, maar wil deze uiteraard ook testen. Nu gebeurt dit gewoon op een stoomketel, terwijl iedereen aan het werk is. Gevolg is dat af en toe alle elektriciteit er uit vliegt, de differentieelschakelaar (30mA) komt dan in werking.

Ik weet niet of iets dergelijks bestaat, daarom de vraag hier: ik zou graag de mogelijkheid hebben deze toestellen te testen met een aparte voeding oid. Deze geeft aan dat er kortsluiting is, of klapt er zelf uit, whatever, maar het hele gebouw zit dan niet zonder stroom...

Voorbeeldje van onze strijkijzers: http://www.andrevowebshop...jzers/casoli-strijkijzer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hipot test gok ik
Wikipedia: Hipot

anders een losse aardlekgroep aanmaken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
losse aardlekgroep lijkt me ook niet "zeker": soms gaat ook de hoofddifferentieelschakelaar (300mA) er uit..
BTW: de strijkijzers zijn 800 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

hoeveel groepen zijn er eigenlijk?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
Er zijn 8 stoomketels met ieder 2 ijzers. Iedere ketel zit op een aparte groep 4p20a ( de ketels werken o 400volt. Dan zijn er nog 7 groepen 2p16a voor verlichting, en nog 16 groepen 2p20a voor stopcontacten voor de verwarmde strijkplanken ed. Alles zit op 300mA dif 63A, de stoomketels (en dus ook de strijkijzers) op 30mA 63A. Bedoeling is dus dat in het reparatiehok een opstelling mogelijk is waarmee ik een defect ijzer kan testen om het probleem vast te stellen: is er kortsluiting, is de thermostaat stuk ( dan warmt het ijzer niet op) of is de stoomknop stuk - deze bedient normaal een magneetventiel op de stoomketel waardoor er stoom door wordt gelaten - dit kan ik dan nog simuleren met een lamp oid.
Dit alles zonder dat de stroom in het hele gebouw er uit ligt. Ik dacht aan een soort labvoeding, als aparte stroombron, die sluitingen opvangt dmv een buzzer of een lampje of whatever, en ervoor zorgt dat dit geen effect heeft op de rest van de elektrische installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Ik denk dat je op zoek bent naar een apparatentester (NEN 3140). Zie bijvoorbeeld: http://www.gmc-instrument...menten/NEN3140testers.pdf. Voordat je hem gaat inpluggen wil je namelijk weten of het veilig is. Repareer en test je de losse strijkijzers of de hele unit als geheel?
edit:
Ik begrijp naar aanleiding van je bericht dat het voornamelijk gaat om de "losse" ijzers. Kun je deze niet testen met een multimeter?

[ Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-07-2014 02:45 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1000W lamp tussen de fase zetten :) en eventueel een unit apart houden en daar mee testen, achter een scheidingstrafo

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Uit de beschreven werkwijze lijkt het erop dat je niet gecertificeerd bent voor NEN3140. Dit is een wettelijke verplichting in Nederland. In geval van ongevallen of brand kun je hiermee zwaar in de problemen komen met bijvoorbeeld je verzekering.
Ben je wel in het bezit van dit certificaat, beschouw dan deze reactie als niet geschreven
Dit klinkt mij Vlaams in de oren; in België is er wellicht andere wetgeving.

[ Voor 24% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2014 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik neem aan dat we praten over wisselspanning? Dan is een voeding niet echt aan de orde. Een betere werkwijze is dan het meten van fouten zonder spanning vóór het aansluiten. Met een goeie multimeter of een apparatentester ben je dan al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
Ik kom idd uit België. In het bericht van Puch maxi staat denk ik een toestel dat aan mijn verwachtingen voldoet. Ik ga dit eens verder in detail bekijken.
NEN3140 is in Vlaanderen onbestaande.

Het gaat idd om wisselspanning, de stoomketels worden gevoed met 3 x 400 V + N. de ijzers nemen hiervan een fase en N af, dus 240v

Als multimeter heb ik een benning cm5-1 en een Aldi ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Megger aanschaffen op de kosten van de firma :) moet 500V en 1000V als testspanning hebben.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01:07
Wel apart dat er in Vlaanderen niet een equivalent is van de NEN3140. In Nederland moet elk apparaat dat binnen een bedrijf of organisatie in gebruikt is worden getest en goedgekeurd voordat het überhaupt mag worden aangesloten, van computer tot tosti apparaat, ventilator, radio en boormachine werkelijk alles. Daarna moeten ze periodiek opnieuw worden getest, voor een boormachine is dat één jaar en computers na drie jaar.

Misschien kun je het testen en goedkeuren als extra service aanbieden aan je klanten? Dan weten ze dat de reparaties goed zijn uitgevoerd en de strijkijzers veilig zijn om te gebruiken :). Na een jaar kunnen ze het apparaat dan opnieuw laten herkeuren ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Yves Van Dijck schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 10:21:
Ik kom idd uit België. In het bericht van Puch maxi staat denk ik een toestel dat aan mijn verwachtingen voldoet. Ik ga dit eens verder in detail bekijken.
NEN3140 is in Vlaanderen onbestaande.

Het gaat idd om wisselspanning, de stoomketels worden gevoed met 3 x 400 V + N. de ijzers nemen hiervan een fase en N af, dus 240v

Als multimeter heb ik een benning cm5-1 en een Aldi ding
Duidelijk. Die stroomtang kan van pas komen als verificatie achteraf, maar om het apparaat te testen vóór het aansluiten kun je meten op sluiting en isolatie. Met een isolatietest vis je de kabelbreuken er wel uit. Aldi materieel zou ik richting prullenbak verwijzen, zeker als je professionele apparatuur verkoopt.

Met andere woorden: haal een apparatentester en dan bij voorkeur een Fluke, aangezien je professioneel materieel verkoopt. Kost even wat knaken, maar afgezien van een 5- of 10jarige calibratie is dit een eenmalige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
@Flake en Puch-Maxi:
We verkopen in ons bedrijf geen toestellen aan klanten. We leveren enkel strijkdienst (klanten brengen was binnen, ons personeel strijkt alles, klanten hebben proper gestreken alles terug).

Ik ga volgende week eens binnenspringen bij een verdeler van degelijk meetmateriaal, en eens bekijken welke ik nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
Ik ben al eens aan het rondkijken geweest, en ik vermoed dat dergelijk toestel in aanmerking moet komen:
http://www.conrad.be/ce/n...VDE-Testapparaat?ref=list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je zit in de goede richting, maar het kan goedkoper zonder aan kwaliteit in te boeten:

http://www.meetwinkel.nl/...atentesters_NEN_3140.html

Zelf gebruik ik (beroepsmatig) apparatuur van GMC. Voor degenen die minder elektrisch onderlegd zijn maar toch eens zo'n test willen doen, raad ik de Metrel GammaGT of de GMW TG Basic 1 NEN 3140 Apparatentester aan.

Deze (simpele) boeken zijn interessant om te weten waar je mee bezig bent: http://www.meetwinkel.nl/categorie/Boeken.html

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb overlaatst via ebay een Fluke megger kunnen kopen spik splinternief voor nog geen 300€ (nieuw pijs 600€), ding doet het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
De strijkijzers die we gebruiken hebben geen gewoon stopcontact.
zo ziet de aansluiting er uit: http://www.firma-gezels.be/stekker-vierkant.html

ik veronderstel dat ik in geval van zo'n apparatentester zelf een snoer mag maken - de ene zijde een gewoon stopcontact, de andere zijde de vrouwelijke versie van bovenstaande?

edit: mss een dom ideetje, maar zou een degelijke UPS niet aan mijn noden kunnen voldoen? Levert 240 wissel, onafhankelijk van het net (tijdelijk uiteraard) en ik vermoed dat de degelijke toestellen ook kortsluibeveiligd zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Yves Van Dijck op 19-07-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je kunt inderdaad prima zelf een snoer maken. In sommige gevallen kom je er zelfs niet onderuit, zoals bij de stekker die jij laat zien.
Tip: meet je snoer/verloopstekker ook door zonder een apparaat eraan, om fouten in je zelf gemaakte snoer/stekker uit te sluiten.

Ik zou geen UPS pakken. Ten eerste is de eerste taak van een UPS niet om fouten op te sporen. Daarnaast lijkt het me sterk dat een UPS ook fouten in de beschermingsketen (aarding, in de volksmond) weet op te sporen. Die meters kunnen dat wel. Sterker nog, bij een fout in de beschermingsketen wordt dit in de eerste stap duidelijk en wordt de rest van de meting afgebroken.
Uiteraard beschermen die meters niet tijdens het gebruik, maar als jij een reparatie uitvoert kun je daarmee wel controleren of die reparatie afdoende is geweest.

Als ik het goed zie is het een industriële steker die jij laat zien. Een goedkopere variant (merk is mij onbekend) van een Harting Han 3A 4A stekker.

[ Voor 11% gewijzigd door DrivinUCrazy op 21-07-2014 21:11 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
hett is toch de harting han 3A hoor, ga vandaag eens lans bij een betere electronicazaak voor meer info ivm de apparatentesters
Pagina: 1