Drinken over laptop. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:07
hee,

zat net een spel te spelen op mijn dell inspiron 15se, net laptop uitgedaan.
accu er uit en toetsenbord er uit. drinken gedroogd en aangedaan laptop geeft 3 piepjes.
heb nu het moederbord er uit....

wat moet ik doen help.pleas.

vorige maand mijn fender gitaar al... en nu dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laten drogen ... en zoveel mogelijk troep verwijderen

gelijk aan is zelden een goed idee, laat em een paar dagen drogen oid, in wat rijst ofzo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Voorzichtiger drinken om te beginnen, dat laatste aanzetten kan hem permanent om zeep hebben geholpen. Wat je kan proberen is om een paar dagen (!!!) de componenten te laten drogen in rijst, maar mogelijk heb je pech. In dat geval, neem contact op met je inboedelverzekering, en overleg met hen. Als ze het dekken, klaar. Zonee: opsturen naar Dell, en de system board + daughter board replacements (als niet meer...) ophoesten, en het een wijze les beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Ik heb het moederbord in de rijst staan nu.. (sorry voor mijn typ gebrek zit nu op een laptop met kapot toetsenbord)

Het is echt kut want heb geen werk, en dus geen geld.

vorige maand mijn fender gitaar al kapot van 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 14:10
De zichtbare aanslag kan je proberen weg te werken met isopropyl alcohol. Met een borsteltje of tandenborstel voorzichtig over de gebieden waar water overheen is gegaan. Het toetsenbord kan je waarschijnlijk niet meer gebruiken, moederbord is nu waarschijnlijk ook kaput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Iemand nog meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32
Niet meer drinken bij je dure spullen? Wel dom dat je die les in 2x moet leren, hele dure les zo.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 12:54
Wat voor drinken was het? Cola? sap? water?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk heb je eea gesloopt toen je 'm aanzette, terwijl het ding niet droog/schoon was.

Het beste kun je eerst het ding schoonspoelen (bij voorkeur met demiwater), en dan heel goed laten drogen (bijv in rijst, dat vocht opneemt). En dan weer in elkaar zeggen.
Ik heb ook wel eens een halve liter limonade over m'n notebook laten vallen (maar dat kwam doordat er een stapel voedingen omdonderde, die op hun beurt weer wat HDDs omtikte die het glas omstootte. T.I.M. was er niets bij). Gelijk de notebook omgedraaid en uitgezet zodat hij leeg kon lopen, ding schoongespoeld (was in mijn geval alleen 't keyboard, dat ik gewoon onder de kraan heb gehouden bij gebrek aan iets anders) en dat ding heeft het gewoon overleefd, nadat hij een tijd te drogen heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

fish schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 23:19:
laten drogen ... en zoveel mogelijk troep verwijderen

gelijk aan is zelden een goed idee, laat em een paar dagen drogen oid, in wat rijst ofzo
Dat rijst verhaal moet de wereld echt eens uit.... dat is namelijk helemaal niet zo'n goed idee... Je krijgt er alleen maar meer troep van en het neemt niks op...

Mijn ervaring is dat je het beste de stofzuiger kan pakken. Daarmee zuig je alles goed droog. Dan nog even laten drogen en heb je een goede kans dat alles het nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 16:10
Stofzuiger is een waanzinnig slecht idee. Al helemaal met vocht in de buurt. Vocht in de stromende lucht zorgt voor opbouw statische elektriciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Cilph op 18-07-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Klopt, maar dat is vooral een probleem bij föhnen en dat raad ik ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Het gewoon dubbel fris, laptop viel niet gelijk uit. zat midden in een game met vrienden en heb hem snel uitgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:08
Dat wordt een plakzooi met sap. Schoonspoelen die handel en goed laten drogen. Handig dat het zo warm weer is op dit moment. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Dubbelfris = veel suiker en dus krijg je na het drogen plakkerige troep die waarschijnlijk nog licht geleidend is ook.
Ik zou de tip van Terw_Dan uitvoeren. Gewoon het ding schoonspoelen met demi water en goed laten drogen. Vervolgens vingers kruizen en hopen dat hij het nog doet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Moest gelijk hier aan denken:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q151rOw.jpg

maaruh, wat TERW_DAN zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
ChojinZ schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 12:42:
Dubbelfris = veel suiker en dus krijg je na het drogen plakkerige troep die waarschijnlijk nog licht geleidend is ook.
Ik zou de tip van Terw_Dan uitvoeren. Gewoon het ding schoonspoelen met demi water en goed laten drogen. Vervolgens vingers kruizen en hopen dat hij het nog doet.
De achterblijvende suiker zal niet geleiden, het zal eerder isoleren. En je toetsen blijven plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Jolke schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 12:51:
[...]

De achterblijvende suiker zal niet geleiden, het zal eerder isoleren. En je toetsen blijven plakken.
De suiker zozeer niet maar ik weet niet wat ik er nog meer in zit en je wil gewoon dat risico niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals: mocht dit niet werken, en die kans bestaat (want de TS zette hem weer aan), dan is het gewoon pech. Dat je geen geld/werk hebt, is dan dubbelpech, maar wel iets waar je aan kan werken, uiteraard, maar dat is meer iets voor het "werk & inkomen" forum. Maar goed, dat is als je de reparatie 100% zelf moet betalen. Weet je zeker dat er geen inboedel verzekering is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
De tweede fout was dat je de laptop weer te snel hebt aangezet.
De laptop zeker een flink periode (dagen) uit laten staan zodat het goed kan opdrogen.
Rijst zal zeker helpen of op een verwarming, maar goed met deze dagen neem ik aan dat dat niet aan te bevelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 20:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titel ontschreeuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lordloeder schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 15:15:
De tweede fout was dat je de laptop weer te snel hebt aangezet.
De laptop zeker een flink periode (dagen) uit laten staan zodat het goed kan opdrogen.
Rijst zal zeker helpen of op een verwarming, maar goed met deze dagen neem ik aan dat dat niet aan te bevelen is.
Niet via een verwarming het water laten condenseren. Je krijgt dan namelijk aanslag (corrosie?), wat geleidend is. Rijst neemt het water in zich op en laat dus niets achter. Vandaar dat rijst beter is om te ontvochtigen dan opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

HD er uit, optical eruit en de cpukoeler demonteren. De rest afspoelen en daarna een zwemlesje demiwater geven en in een grote bakl laten sudderen (hiermee lost het suiker op in het water. En daarna in de schaduw (lang) laten drogen. (

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Waar kan ik DEMI water halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Staat zelfs bij de action.. maar anders de supermarkt. Ah heeft het staan in de grotere filialen.
Thewisbone schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 23:15:
vorige maand mijn fender gitaar al... en nu dit
Als je eerder je gitaar over je laptop heengegooid hebt zou hoe dan ook goed controleren op fysieke schade. Misschien zit er ergens wat los.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2014 10:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iedere bouwmarkt heeft dat spul wel, heb 't geloof ik ook wel eens bij de AH XL zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:44
Klopt, dan staat het waarschijnlijk onder accuwater (bij de bouwmarkt) of water voor het strijken (supermarkt). Check wel de verpakking of er echt demiwater op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Heb het moederbord in een bakrijst gedaan en in de zon gelegd, nu doet die het weer. alleen kom nog niet veel verder dan bios. hij zegt: checking media {fail) ssd zit er enkel in. bios batterij is er uit geweest dus instellingen zijn gereset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:42

D4NG3R

kiwi

:)

Mystic Spirit schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 11:54:
[...]

Dat rijst verhaal moet de wereld echt eens uit.... dat is namelijk helemaal niet zo'n goed idee... Je krijgt er alleen maar meer troep van en het neemt niks op...

Mijn ervaring is dat je het beste de stofzuiger kan pakken. Daarmee zuig je alles goed droog. Dan nog even laten drogen en heb je een goede kans dat alles het nog doet.
Je denkt dat rijst niet werkt maar adviseert wel om een stofzuiger te gebruiken? :F

Rijst absorbeert er goed water, en als je gewoon kale witte rijst gebruikt geeft dit nauwelijks wat af. Een stofzuiger daarin tegen bouwt statische elektriciteit op, ra-ra wat is slecht voor elektronica.

Elektronica kan je het beste in rijst zetten op kamertemperatuur. Ik ben er echter bang voor dat het opstarten in natte toestand je SSD de das om heeft gedaan.

Edit: Niet in de zon leggen trouwens, het vocht moet inclusief kalk etc geabsorbeerd worden door de rijst, zo laat je veel meer residu achter ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2014 19:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

D4NG3R schreef op zondag 20 juli 2014 @ 18:52:
[...]

Je denkt dat rijst niet werkt maar adviseert wel om een stofzuiger te gebruiken? :F

Rijst absorbeert er goed water, en als je gewoon kale witte rijst gebruikt geeft dit nauwelijks wat af. Een stofzuiger daarin tegen bouwt statische elektriciteit op, ra-ra wat is slecht voor elektronica.

Elektronica kan je het beste in rijst zetten op kamertemperatuur. Ik ben er echter bang voor dat het opstarten in natte toestand je SSD de das om heeft gedaan.
Dit dus. Ik heb ooit eens een mobo gesloopt met een stofzuiger; dat doe je dus ook nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
nog een x dan :

Heb het moederbord in een bakrijst gedaan en in de zon gelegd, nu doet die het weer. alleen kom nog niet veel verder dan bios. hij zegt: checking media {fail) ssd zit er enkel in. bios batterij is er uit geweest dus instellingen zijn gereset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ook die kunstof borstels zijn helemaal de pest

en anders een desiccant bag als je rijst niet vertrouwd
https://www.google.ch/sea...gQ_AUoAQ&biw=1366&bih=641

[ Voor 73% gewijzigd door Fish op 20-07-2014 20:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Laatst online: 18-06 21:43

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Thewisbone schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:13:
nog een x dan :

D4NG3R schreef op zondag 20 juli 2014 @ 18:52:
Ik ben er echter bang voor dat het opstarten in natte toestand je SSD de das om heeft gedaan.
Probeer het anders eens met een oude HDD die je misschien nog heb liggen of maak een bootable USB, dan kan je een evt defecte SSD uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 22:47
three beeps, memory?

anyhow,
zoiets ooit met een mobiele telefoon gehad (wasbeurtje) laten drogen, deed het wel deed het niet...
uit elkaar gehaald en losse contacten schoongemaakt (doet iet het wel zonder accu en of alleen accu?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
zekerpixels schreef op maandag 21 juli 2014 @ 01:47:
[...]

[...]

Probeer het anders eens met een oude HDD die je misschien nog heb liggen of maak een bootable USB, dan kan je een evt defecte SSD uitsluiten.
Hij pakt de ssd nu wel maar eerst komt die foutmeldingen nog wel. ohja en de speakers van de laptop doen niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Tja, wil je nou dat de laptop het gaat doen, of vind je de speaker zo belangrijk?
Ik denk dat je al blij mag zijn dat de laptop weer aan is gegaan ;)

Zoals gezegd, probeer het geheugen en HDD uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Oké laptop werkt nu goed behalve de speakers die kapot zijn.

En zou het toetsenbord het nog doen? kan ik die erin doen en gewoon proberen?

Wil graag nog wel die foutmelding weg... als ik de laptop aan doe komt heel kort het bios scherm (halve seconde zoiets) dan gaat die zoeken naar ''checking media'' en dan komt er fail te staan. dan start die opnieuw op en gaat die gelijk naar windows.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Bios reset heb je al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Jolke schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:05:
Bios reset heb je al gedaan?
Ja aantal keer al.
Helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Andere schijf al geprobeerd? Hadden we eigenlijk al gezegd, net als geheugen... geen feedback of je dat gedaan had trouwens. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Kan een andere hardeschijf nog wel proberen, toetsenbord doet het trouwens ook weer ;) :D:D:D.

Enkel cpu word max 100graden. ben 2 schroefjes vergeten er in te doen op het moederbord.
Dus morgen haal ik de laptop weer helemaal uitelkaar.

En dan zal ik ook zien of ik die speaker weer aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Heb het al gefixt! stond wat vaags fout in de bios instellingen.

Maar laptop weer nu weer helemaal goed! zelfs het geluid heb ik weer aan de praat gekregen.
Alleen plakken mijn toetsen van het toetsenbord nog een beetje.

Iemand enig idee hoe ik dit schoon krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DokterZorro
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2020
Zeker wel. Toetsenbord eruit, Onder de hete kraan ermee zodat alle plakbende en suiker oplost en vervolgens naspoelen met demiwater, isoalcohol of als het niet anders gaat cheape vodka. Paar dagen laten drogen en 9/10 dat alles weer okiedokie is. Dit voorkomt vooral ook corrosie van de contactjes op een later tijdstip. Nu zit er nog allemaal suikershit in en dat droogt langzaam uit tot een plakkerige koek die knap zuur is.
Zelfde methode gebruik ik ook voor hele mobo's die de discodip gedaan hebben. Na de zondvloed meteen stroom plus accu eruit terwijl hij nog draait. Nergens op wachten, elektronica kan in stroomloze toestand uitstekend tegen nattigheid maar als er miljoenen elektroontjes rondvliegen is dat stukken minder....
Dan liefst ook helemaal demonteren tot het kale moederbord en de hele handel schoonspoelen terwijl de drank nog vers is Vandaar ook de vodka tip, al meegemaakt dat op een feest er een hele baco inging en het enige wat er voorhanden was: Oblomov Vodka. Werkte uitstekend, het bewuste laptopje doet het nog steeds alhoewel die wel soms rare hikgeluidjes maakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Amen... :)

Spoelen en goed laten drogen is de samenvatting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
DokterZorro schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:39:
Zeker wel. Toetsenbord eruit, Onder de hete kraan ermee zodat alle plakbende en suiker oplost en vervolgens naspoelen met demiwater, isoalcohol of als het niet anders gaat cheape vodka. Paar dagen laten drogen en 9/10 dat alles weer okiedokie is. Dit voorkomt vooral ook corrosie van de contactjes op een later tijdstip. Nu zit er nog allemaal suikershit in en dat droogt langzaam uit tot een plakkerige koek die knap zuur is.
Zelfde methode gebruik ik ook voor hele mobo's die de discodip gedaan hebben. Na de zondvloed meteen stroom plus accu eruit terwijl hij nog draait. Nergens op wachten, elektronica kan in stroomloze toestand uitstekend tegen nattigheid maar als er miljoenen elektroontjes rondvliegen is dat stukken minder....
Dan liefst ook helemaal demonteren tot het kale moederbord en de hele handel schoonspoelen terwijl de drank nog vers is Vandaar ook de vodka tip, al meegemaakt dat op een feest er een hele baco inging en het enige wat er voorhanden was: Oblomov Vodka. Werkte uitstekend, het bewuste laptopje doet het nog steeds alhoewel die wel soms rare hikgeluidjes maakt :-)
dankuwel! heb al op ebay gezien staat een nieuwe voor 13 euro, maar dat is zonder licht, vind metlicht toch wel heel fijn! sorry voor mijn typ gebrek.. spatie kleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DokterZorro
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2020
Tsja, die met licht zijn uiteraard duurder maar op ebay kom ik als eerste eentje met licht tegen voor 37.60 dollar. Free shipping uiteraard. Bij de huidige koers is dat minder dan 30 euro en dat lijkt me goed te doen.
If you're feeling lucky kan je ook all the way gaan:
Afbeeldingslocatie: http://i780.photobucket.com/albums/yy84/doctorzorro/d14a7dae-6818-4904-96cb-620a7797da73.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp13357
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-04 22:16
Het is ook een idee om een thinkpad T series te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Hee, ik heb die oplossing met het demi water gedaan (en hete kraan). en het werkt weer perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Thewisbone schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:21:
[...]

dankuwel! heb al op ebay gezien staat een nieuwe voor 13 euro, maar dat is zonder licht, vind metlicht toch wel heel fijn! sorry voor mijn typ gebrek.. spatie kleeft.
Spatiebalk kleeft? Dan had ik juist teveel spaties verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Laatst online: 18-06 21:43

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
haha, cool. kon dus ook wel ff een filmpje maken. kon ik ook nog wat verdienen xD
Pagina: 1