iMac blijft op vreemde manier hangen na inbouw SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38
Even geleden heb ik voor weinig een nieuwe samsung SSD 840 (dus het oudere model) 250 GB gekocht, en aan de hand van deze aanwijzingen in mijn mid 2011 27 inch iMac gebouwd. De SSD is aangesloten op de vrije sata poort van mijn moederbord, en gemonteerd onder de optische drive. Sindsdien blijft OS X op een nogal typische manier af en toe hangen.

Zodra de iMac blijft hangen werkt bijvoorbeeld mijn toetsenbord niet meer. Zelfs het capslock lampje gaat niet meer aan of uit (gaat hier om een standaard apple toetsenbord met kabel). De muisaanwijzer beweegt nog wel, en de linker en rechtermuisknoppen werken ook nog, maar het scrollwiel niet meer (een bedrade usb muis). Plex gaat ook gewoon nog door met het afspelen van video (video staat op een externe hd, aangesloten via usb), maar de meeste andere programma's reageren heel traag of niet meer. Activity monitor update bijvoorbeeld niet goed meer, en als hij wel weer update geeft hij aan dat z'n eigen proces 100% van de cpu gebruikt, terwijl alle problemen zich ook voordoen als activity monitor niet aan staat. Het meest rare is dat het ook lijkt alsof hij mijn netwerk met pakketjes volspamt tijdens zo'n episode, want zodra het vastloopt, stopt mijn tvsignaal van kpn er ook mee.

Voor zover ik kan zien staat er niks in mijn console logs wat hiermee verband houdt.

In eerste instantie heb ik mijn OS X installatie met Carbon Copy Cloner op mijn SSD gezet, maar nu start ik weer gewoon op van de originele HD met de originele installatie, en heb ik de SSD geformatteerd en staat er verder geen data op. Toen ik wel van de SSD opstartte leek alles eigenlijk goed te werken.

Heeft iemand hier enig idee wat voor stappen ik nog kan nemen qua diagnose om het probleem te achterhalen, behalve de SSD weer uit m'n iMac te slopen en te kijken of het dan ophoudt?

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51
Probeer eens alle soorten resets uit.(SMC,PRAM,NVRAM etc.)
En heb je TRIM support aangezet?
En is de SSD op de juiste snelheid verbonden op de interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
Ik dacht dat ik alle resets geprobeerd had, maar heb ze voor de zekerheid nog een keer gedaan.. Trim staat uit, maar stond wel aan toen ik OS X vanaf mn SSD opstartte, en toen kreeg ik dus hetzelfde probleem.. De snelheid op de interface is 6 Gigabit, dus dat lijkt ook goed te zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, kijk is in je console of er I/O fouten tussen staan? Ik dacht dat het aan de SSD lag maar na een swap bleef het probleem aanhouden, het bleek uiteindelijk de SATA poort te zijn die niet meer goed functioneerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tim.k schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:35:
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, kijk is in je console of er I/O fouten tussen staan? Ik dacht dat het aan de SSD lag maar na een swap bleef het probleem aanhouden, het bleek uiteindelijk de SATA poort te zijn die niet meer goed functioneerde.
Hoe heb je dat weten op te lossen?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 17:08
Hier hetzelfde probleem, ook na het plaatsen van een SSD. Scherm blijft hangen maar de muis kan ik nog wel bewegen. Gaat om een iMac 2010 21". Heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even een balletje opgooien: is het niet een aardingsprobleem, waardoor je dit onvoorspelbare gedrag op sommige componenten krijgt?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
In eerste instantie heb ik mijn OS X installatie met Carbon Copy Cloner op mijn SSD gezet, maar nu start ik weer gewoon op van de originele HD met de originele installatie, en heb ik de SSD geformatteerd en staat er verder geen data op. Toen ik wel van de SSD opstartte leek alles eigenlijk goed te werken.
Hieruit kan ik opmaken dat het probleem dus alleen maar voorkomt als je boot vanaf de HDD met de SSD erin? Als het vanaf ssd wel werkt dan zou het dus aan je installatie op je HDD kunnen liggen, als het met de SSD als bootmedium wel werkt dan lijkt me dus primair een softwareprobleem.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
blouweKip schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:52:
[...]

Hieruit kan ik opmaken dat het probleem dus alleen maar voorkomt als je boot vanaf de HDD met de SSD erin? Als het vanaf ssd wel werkt dan zou het dus aan je installatie op je HDD kunnen liggen, als het met de SSD als bootmedium wel werkt dan lijkt me dus primair een softwareprobleem.
Mijn tekst was niet helemaal duidelijk geloof ik, maar ook toen ik vanaf de SSD bootte kreeg ik de beschreven problemen, dus zowel met booten van de HDD als van de SSD had ik die problemen. Terwijl de installatie die op de HDD staat zonder de SSD in de iMac wel goed werkte, en de SSD nu helemaal leeg is, en dus verder niet benaderd zou moeten worden. Dus ik vrees ook dat het een hardwareprobleem is, maar vraag me af hoe ik daar zeker van kan zijn.. En hoeveel een logicboard voor een imac gaat kosten.. |:(
Tim.k schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:35:
Ik kreeg geen I/O meldingen in m'n logs trouwens volgens mij, had er de laatste keer dat hij vastliep wel naar gekeken, maar kon nu even niet meer terugvinden wanneer dat was.. Ben de laatste dagen niet zoveel thuis geweest dus heb er niet veel naar kunnen kijken, maar de volgende keer dat hij vastloopt pak ik gelijk de console er nog even bij.. Weet je nog welke foutmeldingen je exact in je log kreeg? Kan ik daar even op zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Datafeest schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:47:
[...]

Hoe heb je dat weten op te lossen?
Andere SATA poort.
Algurgazan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:30:
[...]

Mijn tekst was niet helemaal duidelijk geloof ik, maar ook toen ik vanaf de SSD bootte kreeg ik de beschreven problemen, dus zowel met booten van de HDD als van de SSD had ik die problemen. Terwijl de installatie die op de HDD staat zonder de SSD in de iMac wel goed werkte, en de SSD nu helemaal leeg is, en dus verder niet benaderd zou moeten worden. Dus ik vrees ook dat het een hardwareprobleem is, maar vraag me af hoe ik daar zeker van kan zijn.. En hoeveel een logicboard voor een imac gaat kosten.. |:(

[...]

Ik kreeg geen I/O meldingen in m'n logs trouwens volgens mij, had er de laatste keer dat hij vastliep wel naar gekeken, maar kon nu even niet meer terugvinden wanneer dat was.. Ben de laatste dagen niet zoveel thuis geweest dus heb er niet veel naar kunnen kijken, maar de volgende keer dat hij vastloopt pak ik gelijk de console er nog even bij.. Weet je nog welke foutmeldingen je exact in je log kreeg? Kan ik daar even op zoeken..
Helaas niet, volgens mij was het niet meer dan I/O error en het bijbehorende disk nummer (disk0s1 bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
De enige errors die ik soms in m'n log krijg als hij blijft hangen zijn timeouts van programma's, maar dat zijn eigenlijk altijd gevolgen van de vastloper, niet de oorzaak..

Ik hoop dit weekend tijd te hebben om mn iMac helemaal opnieuw te installeren, en hoop dat het probleem dan weg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hdd (500GB) van mijn eind 2010 17inch MBP begon eind april kuren te vertonen. Sindsdien heb ik zo'n 15 keer moeten formatteren en daarna restoren van TM.
Enfin, tijd voor actie. Afgelopen week Crucial M500 (480GB) gekocht. Gisteren geinstalleerd.

Wauw! Alleen al die snelheidswinst. Ik raad het iedereen aan om een SSD te installeren. :-)
(2 schroevendraaiers benodigd: PH00 en Torck T6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Baldrick: Volgende keer even de openingspost lezen, het gaat hier niet om het vervangen van een HDD maar om problemen na installatie van een SSD. Jouw post past prima in Het SSD in je Apple topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sypie
Inderdaad. Excuus daarvoor. Ik had veel tabs open en de CTRL-V viel in de verkeerde tab.
Nogmaals excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik had hetzelfde probleem. Nadat ik de Mac weer uit elkaar had gehaald zag ik dat de usb poorten niet goed op zijn plek zaten. Het zat wat dieper, waardoor kabels er niet goed ingedrukt konden worden. Uiteindelijk alles goed aangedrukt en daarna nooit meer problemen gehad.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
Dat snap ik niet zo goed, want bij de usbpoorten ben ik nooit in de buurt geweest, ik heb alleen het moederbord losgemaakt en een stukje opgetild zodat ik bij de sata poort kon komen, dan gebeurt er volgens mij niks met de usbpoorten..

Verder heb ik inmiddels OS X opnieuw geinstalleerd, maar dat loste het niet op. Ondertussen verdacht ik de satakabel die ik gekocht had voor de SSD (die was, ondanks dat hij op ebay voor iMacs geadverteerd werd, eigenlijk net iets aan de grote kant, paste allemaal maar met moeite) maar nu heb ik de SSD aangesloten op de satapoort waar origineel de HD opzat, met de originele kabel, en heb ik nog steeds hetzelfde probleem.. Dus ik vrees toch dat het de SSD is, en ga die maar RMA'en.. Ondanks dat ik met zo'n diagnose programma geen problemen kan vinden..

Pagina: 1