Toon posts:

Geschikte monitor voor gaming én fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe iets grotere monitor.
Op dit moment ben ik in het bezit van een Acer 243HLAbmii.
Ik zou willen upgraden naar een 27 of misschien wel 29 inch monitor.
Zoals de titel van het topic al aangeeft wil en zal ik de monitor gaan gebruiken voor zowel gaming als fotobewerking.
Ik heb al eens op andere forums geneusd en kom tot de conclusie dat metname de reactietijd van belang is bij gaming (FPS-games) en dat het contrast en de cd/m2 meer van belang zijn bij fotoediting. Klopt dit?
Het verschil tussen statisch en dynamisch contrast is me inmiddels wee duidelijk qua theorie maar hoe werkt het precies in de praktijk? Stel ik 2 monitoren... Monitor A heeft een statisch contrast van 300:1 een dynamisch contrast van 80.000.000:1 en levert 300cd/m2 terwijl monitor B een statisch contrast heeft van 1000:1, een dynamisch contrast van 12.000.000:1 en ook 300cd/m2 levert... Welke is dan beter (geschikt voor mijn doeleinden)?

Ter info de foto's die ik maak zijn altijd 16MP groot en in mijn pc zit een ASUS ROG R9 280X MATRIX PLATINUM EDITION videokaart.

Graag zie ik jullie reacties en feedback tegemoet.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Dynamisch contrast kan je sowieso overslaan als je voor de beeldkwaliteit gaat. Dat zet alleen maar de backlite wat zachter om te zorgen dat donkere scenes in films wat minder backlight bleeding laten zien. Zodra er ergens iets wits op het scherm te zien is wordt het zwart dus weer lichter, wat je juist niet wilt hebben bij de meeste toepassingen.
Wat voor fotobewerking veel belangrijker is is de kleurkwaliteit, wat zich niet laat vangen in dat soort simpele getalletjes. Je kan het beste zoeken op paneeltechnologie: zoek een PVA of IPS scherm wat een acceptabele responsetijd heeft.

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 22:41:
Dynamisch contrast kan je sowieso overslaan als je voor de beeldkwaliteit gaat. Dat zet alleen maar de backlite wat zachter om te zorgen dat donkere scenes in films wat minder backlight bleeding laten zien. Zodra er ergens iets wits op het scherm te zien is wordt het zwart dus weer lichter, wat je juist niet wilt hebben bij de meeste toepassingen.
Wat voor fotobewerking veel belangrijker is is de kleurkwaliteit, wat zich niet laat vangen in dat soort simpele getalletjes. Je kan het beste zoeken op paneeltechnologie: zoek een PVA of IPS scherm wat een acceptabele responsetijd heeft.
Zoiets als deze?...LG 29EA73-P Zwart (komt uit de pricewatch)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 23:10 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is 1080p lijkt mij wat laag op een 29 inch, tenzij je foto's altijd zo breed zijn.
Ik zou eerder voor een 27 inch scherm gaan met 1440p of 1600p.

Je kan kijken naar de de Ultrasharp lijn, die zijn meestal mooi. Voor gaming moet je een scherm met lage inputlag en iets van 8ms.

Ik raad je aan hier te kijken.
http://www.tftcentral.co.uk/selector.htm

Verwijderd

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 01:26:
Is 1080p lijkt mij wat laag op een 29 inch, tenzij je foto's altijd zo breed zijn.
Ik zou eerder voor een 27 inch scherm gaan met 1440p of 1600p.

Je kan kijken naar de de Ultrasharp lijn, die zijn meestal mooi. Voor gaming moet je een scherm met lage inputlag en iets van 8ms.

Ik raad je aan hier te kijken.
http://www.tftcentral.co.uk/selector.htm
Ik begrijp dat een hogere resulutie beter en mooier is voor foto's en voor gaming uiteraard ook... maar ik denk dat ik dan toch een iets dikkere videokaart nodig zou hebben om op 1440p te gamen met 60+ fps.

De site die je aanraadde heb ik ook bekeken hieruit komt de Dell P2714H. Dit is overigens ook "maar" 1080p.