Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zit op dit moment bij mijn buitenlandse schoonouders. Daar hebben ze een Asus Eepc 1015BX met 2GB geheugen er in. Het apparaat functioneert prima onder Windows 7 Starter editie. Mijn schoonvader wil echter over naar Windows 8, omdat de desktop dat ook heeft.

Ik heb gekeken naar de systeemeisen van Windows 8. Op zich valt het mee, enkele functies zullen niet werken op deze laptop vanwege het ontbreken van een optische drive en het ontbreken van een touchscreen.

Wat ik zie staan bij de eisen voor de resolutie is het volgende:
Aanvullende vereisten voor het gebruik van bepaalde functies: Voor de Windows Store en het downloaden, uitvoeren en vastmaken van apps, is een actieve internetverbinding en een schermresolutie van minimaal 1024 x 768 vereist.
Nu heeft deze laptop een resolutie van 1024 bij 600, wat dus iets minder is. Zou dit een reden kunnen zijn dat Windows 8 niet geinstalleerd kan worden?

Het probleem van de missende optische drive is eventueel opgelost door een USB-drive aan te schaffen. Voordat we overgaan op de (online) aankoop van Windows 8 wil ik wel zeker weten dat de resolutie een spelbreker zou kunnen zijn.

(Ik ben geen Windows-kenner meer, vandaar mijn twijfel.)

EDIT: De upgradeassistent geeft wel aan dat het een probleem oplevert. Is dit voor de hele installatie of alleen voor het hierboven genoemde punt?

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 17-07-2014 20:16 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Simpele google, kan idd niet zonder hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als het niet zonder hack mogelijk is dan zit het er niet in. Het kan prima functioneren nu ik hier nog ben maar de kans is groot dat ik de laptop pas over 2 jaar weer te zien krijg.

Als er mensen zijn die ander bericht hebben... (uiteraard heb ik ook al wat gezocht, waarbij het wel mogelijk is schijnt zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan Windows 8 prima installeren. Alleen de ingebouwde apps in de Modern UI zullen niet werken, op PC instellingen na. De desktop en alle applicaties daarop werken prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kijk, als dat zo is dan is het prima om te upgraden. Schoonvader gebruikt niet heel veel functies binnen Windows.

Dit bericht is wel tegenstrijdig met een eerder antwoord. Iemand dit dit antwoord kan bevestigen?

Indien zo dan ga ik morgen eens kijken wat de upgrade moet kosten en hoe deze het makkelijkst uitgevoerd kan worden. Een pakketje kopen in de winkel of via een download een DVD branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Ik kan het je zelf bevestigen ;) Heb Windows 8 en 8.1 voor bijna een jaar gedraaid op een EEEPC 1001PX, ook met een resolutie van 1024x600. Het werkt prima, je kan de drivers van Windows 7 gebruiken als er geen drivers voor 8 zijn. Enige beperking blijven de apps die niet kunnen draaien zonder register tweak.

http://windows.microsoft....ows-8/system-requirements
Hier staat dat je voor de store en apps daaruit een minimale resolutie nodig hebt van 1024x768.

Hier: http://digitalmediaphile....talled-on-eee-pc-netbook/
vind je meer informatie en de benodigde register aanpassing om ook de apps te kunnen draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door Kaalus op 17-07-2014 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Apps onder Windows 8 zijn wat anders dan programma's zoals Word en dergelijke? Ik heb nog geen enkele keer met Windows 8 gewerkt, vandaar mijn vragen. (uiteraard zal ik ook hier even op googlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dat is iets anders ja. Apps zijn programma's die relatief bepertke functionaliteit kennen en gestart worden vanaf het start scherm. Wanneer de desktop modus gebruikt wordt kunnen daar alle normale programma's die ook in andere versies van Windows gebruikt worden ook daarin gewoon gedraaid worden. Hieronder valt dus Office, Chrome/FireFox enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zoiets had ik ook net gevonden. Ik zie de upgrade met vertrouwen tegemoet. Behalve dat alles in het Portugees moet, dus schoonvader moet er zelf maar even bij zitten voor de vertaling.

Dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Je kan hem in het Nederlands of Engels installeren, als je alles erop hebt staan dat nodig is installeer je het Portugeese taalpakket en stel je dat als standaard in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als dat net zo makkelijk gaat dan is dat een goede optie inderdaad. Ik ga het in de groep gooien. Ik moet ook nog een lege DVD kopen, die zijn hier in verweggistan nog aardig aan de prijs (in verhouding met NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Installatie is prima verlopen na download vanaf de Microsoft store. Kwestie van een kleine installer downloaden en openen, de rest wijst zich eigenlijk vanzelf. DVD branden is niet nodig. De productkey staat netjes in het account van de Microsoft store.

Er zijn wel programma's verdwenen na de installatie. Zo stond er voor Windows 8 nog een versie van AVG op die draaide, na de upgrade was die weg (niet dat het erg is...). Ik moet alleen nog wat zoeken naar oplossingen voor het resolutie probleem waardoor programma's niet werken in Modern UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb geen lage resolutie, maar als de ModernUI het probleem is, zou je Classic Shell kunnen installeren. Hiermee kom ik eigenlijk nooit meer in de ModernUI (en vormt dat dus ook geen probleem met jouw resolutie). Z'n primaire functie is het vervangen van het startmenu naar < 8-stijl.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Classic Shell geïnstalleerd. Ziet er goed uit. Nu nog een probleempje oplossen wat ik heb veroorzaakt: sypie in "[Windows 8.1 Update 1] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is alleen geen Windows 8-vraag maar een Chrome-vraag :)
Heb je veel historie in dat Chrome-profiel staan? Anders zou je hem eens kunnen wissen en opnieuw beginnen.

%userprofile%\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik heb de betreffende map helemaal leeg gemaakt en de laptop herstart. Helaas nog steeds dezelfde foutmelding. Ga nu proberen om het op te lossen door met het externe scherm te werken, waarbij de resolutie wel goed is.

EDIT: Op het externe scherm krijg ik nergens een mogelijkheid om Chrome in te stellen als Destkop programma. Dat wordt dus nog even verder zoeken.

EDIT 2: Omdat ik het zoeken zat was heb ik Chrome gedeïnstalleerd, herstart en daarna geïnstalleerd. Nu opent die weer op de desktop. Moet ik alleen niet weer dezelfde fout maken...

[ Voor 45% gewijzigd door sypie op 25-07-2014 20:04 ]

Pagina: 1