Heb ik mijn koelpasta goed aangebracht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banifa
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-08 22:55
Zojuist de CM Hyper TX3 Evo geinstalleerd in mijn oude bak met i7 920. Temperaturen voorheen waren 90 °C idle en 100 °C na/tijdens gamen.

Aangezien dit de eerste keer is dat ik een CPU-koeler installeer vraag ik me af of het wel allemaal goed is gegaan.

De volgende methode gebruikt: Stock koeler verwijderd - oude koelpasta met wattenstaafjes en ethanol eraf gehaald. "Pea sized dot" aangebracht zoals gelezen in zat guides. Toen geprobeerd de koeler er op te plaatsen en de plastic pins in de gaten van het moederboord te doen. Dit lukte in eerste instantie niet. Ik heb de koeler er weer af gehaald (er was al contact met de CPU/pasta). Na ongeveer 10 minuten weer geprobeerd (met dus diezelfde koelpasta, plus nog een extra dotje verse pasta erbij). Kreeg het toen wel voor elkaar. Mooi.

Nu lees ik benchmarks van iemand die 38 °C idle heeft (ook met een i7 920), en ik meet nu 45°C idle.

Is het verschil van 7°C te verklaren door bv. het gebruik van een andere kast? Mijn antec sonata pro met 1 exhaust fan heeft lijkt mij een zeer matige airflow. Had ik misschien na poging 1 de koelpasta weer moeten verwijderen en nieuwe aan te brengen?

Zou er permanente schade aangericht kunnen zijn door een maand lang met een CPU van 90-100 °C de PC te blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

De koeler behoor je in 1 nette beweging te plaatsen en vast te zetten, als je deze na een mislukte poging niet weer schoon hebt gemaakt zitten er nu mooie luchtbellen tussen. En rara, wat doet stilstaande lucht heel goed? Isoleren.

Bij Intel werkt de rice grain methode iets beter, ofwel een kleine verticale streep van boven naar beneden in het midden.

Zie: YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition) (1:13)

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 16:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@D4NG3R, zou je ook aan je CPU temp's kunnen beoordelen of alles goed is gegaan? Ook al heb je het anders gedaan. als de temp's in orde zijn, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

100°C is niet normaal, een desktopprocessor wil je zo rond de 65°C houden, de 920 is rated op 67.9°C wat daar dus mooi mee overeen komt. Op een warme zomerdag is het echt niet erg als jde de 70-75°C aantikt, maar hier lange tijd boven werken is niet goed voor zo'n ding.

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
D4NG3R schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:10:
De koeler behoor je in 1 nette beweging te plaatsen en vast te zetten, als je deze na een mislukte poging niet weer schoon hebt gemaakt zitten er nu mooie luchtbellen tussen. En rara, wat doet stilstaande lucht heel goed? Isoleren.

Bij Intel werkt de rice grain methode iets beter, ofwel een kleine verticale streep van boven naar beneden in het midden.

Zie: YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition) (1:13)
Ik zou toch eerder zeggen dat het door de airflow in de kast komt hoor. Natuurlijk kan een "luchtbelletje" voor wat isolatie zorgen maar je hoeft echt niet elke keer je koelpasta te vervangen als je eventjes de cooler eraf haalt.

Ik heb van het weekend nog toevallig een pc omgebouwd (nieuw mobo , moest dus een scyte mugen 4 helemaal eraf halen en op nieuwe plaatsen) waarbij helaas geen nieuwe artic silver was meegeleverd. Dus gewoon dezelfde koelpasta gebruikt , cpu temps liggen gewoon op +- 30 graden non load en op full load rond de 50. (i5 4670k)

Die 7 graden verschil kan echt heel goed met je kast te maken , kijk eens wat er gebeurt als je je zijpaneel open laat van je kast.

Zorg er ook voor dat je chassis fans de juiste kant opblazen. van de week had ik ook een pc in de buurt staan waarbij de cpu cooler de goede kant op blies maar de fan in de kast niet de lucht afvoerde maar juist naar binnen zoog . temp verschil van 15 graden daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Er zit een groot verschil tussen een TX3 met (waardeloze) push-pins en een Mugen 2/3/4 met degelijke bouten. Die 7c verschil kan makkelijk worden verklaard door luchtbellen, al sluit ik een slechte airflow ook niet uit. (en het feit dat het vandaag nogal warm is).

Edit: Wat ik uit de TS niet kan opmaken zijn trouwens de load temps, ik zie dat ik iets te snel heb gelezen.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
D4NG3R schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:24:
Er zit een groot verschil tussen een TX3 met (waardeloze) push-pins en een Mugen 2/3/4 met degelijke bouten. Die 7c verschil kan makkelijk worden verklaard door luchtbellen, al sluit ik een slechte airflow ook niet uit. (en het feit dat het vandaag nogal warm is).
Ik ken persoonlijk de TX3 niet ,nooit mee gewerkt ook. Ik wou alleen even aangeven dat het vervangen van koelpaste eigenlijk situationeel is , en ook zoals je aangeeft eigenlijk per cooler verschillend is en dat het niet altijd de hoofdreden is (ondanks dat je even de cooler/cpu scheid van elkaar)

Het is vandaag ook zeker goed warm , dus dat helpt vaak ook al niet bij goede temp metingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aionicus op 17-07-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Wil niet veel zeggen (doe het waarschijnlijk toch :P ), maar je kan vanalles verzinnen die die 7ºC kan verklaren.

Dingen als:
- omgevingstemperatuur
- gebruikte PC kast (airflow)
- verschil in CPU (de ene 920 is de ander niet, onderling zit soms ook aardig verschil)
- hoeveelheid koelpasta (te veel is ook niet goed)
- soort koelpasta (al is dat verschil meestal niet zo heel groot)
- holle/bolle heatspreader (sommige CPU's hebben daar last van)
- combinatie van bovengenoemde dingen en iets wat ik nog vergeten ben :P

Je geeft al aan dat je nu op 45ºC idle, zit, en dat lijkt mij voor een 920 nog niet zo heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een 'pea-sized-dot'? Een pea is een erwt en dat is écht veel te veel koelpasta!! Zéker als je er daarna 'nog een dotje' bij hebt gedaan!

Schoonmaken dus en opnieuw. Een hoeveelheid ter grootte van een rijstkorrel is voldoende. Eventueel kun je dat netjes verdelen over de baseplate van de koeler als de pushpins niet zorgen voor genoeg 'druk' maar dat is vaak niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banifa
Bedankt voor de reacties.

Over luchtbellen: de koelpasta was nog vloeibaar (zo oogde het in ieder geval). Ik zal t.z.t. mijn koelpasta opnieuw aanbrengen en kijken of ik een lagere temperatuur meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 16:46
Een paar luchtbellen zorgen echt niet voor zulke hoge temperaturen. Opnieuw plaatsen en checken of het goed vastzit. Kijk ook youtube ter illustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banifa
Is bij 45 °C het echt waard "zulke hoge temperaturen" te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 16:46
Banifa schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 20:43:
Is bij 45 °C het echt waard "zulke hoge temperaturen" te zeggen?
Voor een aftermarketkoeler vind ik het hoog, voor standaardkoeler was dat bij mij normaal met de 920. Is je airflow wel in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goakiller900
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 09:31
Icephase schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:31:
Een 'pea-sized-dot'? Een pea is een erwt en dat is écht veel te veel koelpasta!! Zéker als je er daarna 'nog een dotje' bij hebt gedaan!

Schoonmaken dus en opnieuw. Een hoeveelheid ter grootte van een rijstkorrel is voldoende. Eventueel kun je dat netjes verdelen over de baseplate van de koeler als de pushpins niet zorgen voor genoeg 'druk' maar dat is vaak niet nodig.
vreemd ik maak alltijd een kleine X op de processor en daar heb ik nog NOOIT last van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De die zit in het midden van de processor, je wilt in principe zo weinig mogelijk koelpasta gebruiken deze door druk van de heatsink laten verspreiden.

De oude video:

toont ook de X method maar deze is door de hoeveelheid koelpasta sowieso al niet aan te raden.

Een druppel ter grote van een 2 rijstkorrels is ruim voldoende.

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2014 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 21:53
Banifa schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:08:

Nu lees ik benchmarks van iemand die 38 °C idle heeft (ook met een i7 920), en ik meet nu 45°C idle.

Is het verschil van 7°C te verklaren door bv. het gebruik van een andere kast? Mijn antec sonata pro met 1 exhaust fan heeft lijkt mij een zeer matige airflow. Had ik misschien na poging 1 de koelpasta weer moeten verwijderen en nieuwe aan te brengen?
Ik gebruik een closed loop watercooling voor i7 3770k @ 4.5ghz
idle loopt deze normaal zo rond de 32-36°C, de afgelopen twee dagen kom ik zolang ik niet in de kamer zit waar deze pc staat en dus de airco hier niet aan heb staan met geen mogelijkheid onder de 48°C ivm de temperatuur buiten. (Ik gebruik de pc veel met vnc)
full load is de temp bij mij nog niet boven 67°C uitgekomen, maar met dit weer ligt dit ook 8°C hoger dus 75°C.
Gebruik deze icm met een zalman z11 plus welke gewoon een ruk airflow heeft.
voor zover ik het zie is die 7°C niets om je druk over te maken, kijk over twee weken nog eens (als het koeler is buiten).
Banifa schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:08:

Zou er permanente schade aangericht kunnen zijn door een maand lang met een CPU van 90-100 °C de PC te blijven gebruiken?
Door schade wordt een CPU over het algemeen niet ineens warmer in idle.
het kan de levensduur van je CPU verkorten maar je hebt het echt wel door als deze beschadigd is.
probeer voor de zekerheid eens prime95 en je hebt het snel genoeg door of je CPU over de zeik is.

Ik heb hiervoor ook zalman silver (nogwat nogwat) pasta gebruikt, deze handmatig met de AH bonuskaart over de CPU gesmeerd, dus volledig bedekt en hierna de cooler geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door nldbobg op 19-07-2014 00:48 ]

Pagina: 1