• hyperjumpers
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-01-2025
Beste,

Mijn laptop (nu een jaar oud) van XNB wordt enorm heet. Idle draaien de processor en het moederbord (een i7-4700mq en een W350STQ/370ST) tussen de 60 en de 65 graden celsius, maar tijdens het spelen van bijvoorbeeld Counter Strike: Global Offensive worden ze beiden tussen de 90 en 95 graden.

Is dit normaal? Zo niet, wat kan ik eraan doen :)?

Alvast bedankt,

Hyperjumpers

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 06:53
draait je cpu-fan nog?

• hyperjumpers
Aan het geluid dat er uit mijn laptop komt te horen wel :).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

95c is niet bijzonder voor een laptop op een warme zomerdag ;) .

Zie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ClhFWvL9Xj9CkT4VV1Ccn2vi/medium.png
(klik voor groot)

Enkel even de CPU gestressed voor een paar mins, met GPU erbij tikt mijn systeem in menigt spel ook gewoon de 95c aan, in de winter een graadje of 85 - 90.

Het gaat hier om een i7 2670QM, 2 generaties terug dus een wat hoger verbruik maar wel een betere thermal package waardoor temps ongeveer gelijk liggen.

[ Voor 88% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 16:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Inderdaad, mijne wordt 's wintersdags 90° en kan ik niet meer typen anders verbranden mij vingers.

Mij werd voorgesteld de CPU fan eens schoon te maken en alles te ontstoffen. Kreeg mijn laptop alleen niet open en dacht f*ck it, ik koop gwn een pc.

Dus misschien moet je dat eens proberen?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 07:42

EoG

BOFH

Staat je notebook wel op een vlak oppervlak?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:16
laptop koeler er onder zetten, dit helpt wel degelijk, dat heb ik regelmatig gedaan bij mijn laptops die erg heet werden bij gamen ect en het zorgt er in ieder geval voor dat de temperatuur binnen acceptabele waardes blijft.

Verder kan er natuurlijk stof in de koelers zitten,misschien ook een idee om de laptop eens te ontdoen van stof.

Verder is het nu gewoon erg heet buiten dus het spul word gewoon een stuk warmer. Altijd een beetje uitkijken met deze hitte..

Welke laptop heb je precies?

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 17-07-2014 16:10 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 20:50
Bij me broertje is het zelf een keer zover gekomen dat de laptop zichzelf afsloot ;).
Staat wel op zo'n standaard maar de fan ervan is op een een of andere manier stuk en had er nog geen zin om naar te kijken, maar anders werkt het wel degelijk inderdaad.

Gamertag: timmie271

• hyperjumpers
jorisvdelsen schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:58:
Inderdaad, mijne wordt 's wintersdags 90° en kan ik niet meer typen anders verbranden mij vingers.

Mij werd voorgesteld de CPU fan eens schoon te maken en alles te ontstoffen. Kreeg mijn laptop alleen niet open en dacht f*ck it, ik koop gwn een pc.

Dus misschien moet je dat eens proberen?
Als mijn portemonnee toereikend was had hier al een PC gestaan ;)

• hyperjumpers
LompeHork schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:59:
Staat je notebook wel op een vlak oppervlak?
Hij staat op een notepad cooler.

• hyperjumpers
freaky35 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:07:
laptop koeler er onder zetten, dit helpt wel degelijk, dat heb ik regelmatig gedaan bij mijn laptops die erg heet werden bij gamen ect en het zorgt er in ieder geval voor dat de temperatuur binnen acceptabele waardes blijft.

Verder kan er natuurlijk stof in de koelers zitten,misschien ook een idee om de laptop eens te ontdoen van stof.

Verder is het nu gewoon erg heet buiten dus het spul word gewoon een stuk warmer. Altijd een beetje uitkijken met deze hitte..

Welke laptop heb je precies?
Staat inderdaad al op een laptop cooler, ik weet niet precies hoe deze heet, ik geloof Titan ofzo, Is met 4700mq en GTX765M.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hyperjumpers schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:26:
[...]

Hij staat op een notepad cooler.
Staat deze onder een hoek of is deze vlak? Veel laptops zijn er niet op gebouwd om schuin te staan, het systeem van m'n zusje valt zelfs uit op een laptopstand omdat de warmte niet weg kan _O- .

• hyperjumpers
Op een hele lichte hoek, zou geen probleem moeten zijn :) + heb de cooler gekocht omdat hij zo warm werd.

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat voor merk laptop? En hoe lang heb je hem al?

• PCSO
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
larsje schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:30:
Wat voor merk laptop? En hoe lang heb je hem al?
Lezen ?
Topicstart:

Mijn laptop (nu een jaar oud) van XNB wordt enorm heet.

[ Voor 3% gewijzigd door PCSO op 17-07-2014 16:31 ]

• larsje
  • Niet online
Oke sorry

Dan heb ik de volgende tips.
Check de inlaat openingen van de laptop
Maak als het kan de fan van zowel de CPU als gpu schoon ( stof verminderd de airflow)
Nieuwe koelpasta wil vaak ook wonderen doen.

Als je het niet lukt dan kan ik het voor je doen. Bij interesse stuur mij maar een DM.

Mvg,

Larsje

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Al die dingen zijn al gezegd, heb je het topic überhaupt gelezen of kom je hier alleen even je 'diensten' spammen?

• hyperjumpers
De inlaten zien er prima uit, evenals de uitermate kleine hoeveelheid stof. De koelpasta zou natuurlijk kunnen, ik kan mij nog herinneren dat ik uit meerdere koelpasta's kon kiezen op de site van XNB en voor de goedkoopste koos. Ik werd toen gebeld door XNB dat het beter was als ik een wat betere nam, dus heb ik de duurste gekozen. Ik heb alleen het gevoel dat ze die er stiekem niet op hebben gedaan.

• larsje
  • Niet online
Nope ik heb het gelezen en ik som slecht alles op. Is dat erg?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

larsje schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:36:
Nope ik heb het gelezen en ik som slecht alles op. Is dat erg?
Ja, in die zin dat je alleen opsomt en niets toevoegt waardoor ik het idee krijg dat je alleen maar je diensten aan wilt bieden (dat is ongetwijfeld tegen betaling?). Dat heet spam en dat is hier niet toegestaan.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:51
Ik zou als ik jou was dus je koelpaste zelf verversen. Lijkt me het enige waar je heel misschien wat graden mee wint. Verder kwestie van accepteren lijkt het, gezien alle info.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je verliest garantie bij het vervangen van de koelpasta en je temps zijn zoals ik eerder al aangaf; niet extreem hoog.

• larsje
  • Niet online
Excuses hyper jumpers

Even off-topic.

Beste ice phase zie mijn v&a ik repareer notebooks voor de hobby. vraag er geen geld voor. Sterker nog ik koop ze op repareer ze en bied de vorige eigenaar de waar voor dezelfde prijs aan afgezien van den verzendkosten.

Daarnaast weet ik dat er hier ook veel forum leden komen die nooit een schroevendraaier pakken om hun pc open te schroeven.zij zijn meestal meer van het tweaken van de software. Via dit forum ben ik veel behulpzame tweakers tegen gekomen die geheel belangeloos hun diensten aan bieden. Ik vind jouw post erg negatief. Jammer dat je zo denkt.

Zelf vind ik het prettig als ik op fora een post zie die alle oplossingen opsomt in de volgorde van simpel naar moeilijker. (Zie mijn post voor tips)

Einde off-topic

On topic:
Hyperjumpers heb je de laptop open geschroefd? Zo ja heb je de koel elementen al los gehaald? Mijn ervaring is dat het stof zich meestal onder de ventilator kap heeft opgehoopt voor een voorbeeld zie deze link http://www.laptop-repair.info/images/fan3.jpg hier is de fan al verwijderd en zie je de stof aan de binnenkant van de heat spreaders zitten. Zelf gebruik ik een perslucht busje om alle vinnen goed uit te kunnen spuiten.

En als je dan toch alles hebt los geschroefd is het makkelijk om nieuwe koelpasta op de CPU en gpu te doen. Dat hoeft niet veel te zijn zolang er maar op het gehele koel vlak van de chip maar een beetje pasta zit. Koelpasta is er om de opervlakte verschillen tussen de chip en koelelementen op te lossen. De meeste duurdere pasta's geleiden de warmte beter en zorgen daardoor voor lagere temperaturen.

Ps: zoals eerder vermeld kan de omgevingstemperatuur ook een negatieve invloed hebben op de temperaturen van de CPU en gpu

Succes met repareren. Echter las ik op de website van x notebooks dat ze twee jaar garantie geven. Dus als ik jou was zou ik met hun

Edit: garantie

[ Voor 3% gewijzigd door larsje op 17-07-2014 21:00 ]

• hyperjumpers
Ik heb hem wel opengeschroefd maar moet zeggen dat ik verder niet zoveel durf te doen binnenin.

Ik denk dat ik gewoon contact op ga nemen met XNB om hem te laten reinigen en de koelpasta te laten vervangen.

Bedankt voor de informatie :)!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik blijf er bij dat dit gewoon aan het weer ligt, even met een busje lucht (<€5) erdoorheen en klaar is kees. Koelpasta versteend niet zo snel, zeker als je de betere optie hebt gekozen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
een jaar is niet lang idd, zelfs niet om stof te pakken en al helemaal niet om koelpasta te laten "uitdrogen".
die laptop koeler blaast goed in de inlaat van de laptop?

Nukezone FTW

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-02 22:35
timmie271 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:10:
Bij me broertje is het zelf een keer zover gekomen dat de laptop zichzelf afsloot ;).
Staat wel op zo'n standaard maar de fan ervan is op een een of andere manier stuk en had er nog geen zin om naar te kijken, maar anders werkt het wel degelijk inderdaad.
Ook nog gehad met mijn laptop was nfs world aan spelen zag pc naar meer dan 90°C gaan opeens valt hij uit :(

Kon hem niet meer opstarten, plots startte hij op na 5 minuten wachten.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 13:07

Plato112

Da is toch nie normaal!

hyperjumpers schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:36:
De inlaten zien er prima uit, evenals de uitermate kleine hoeveelheid stof. De koelpasta zou natuurlijk kunnen, ik kan mij nog herinneren dat ik uit meerdere koelpasta's kon kiezen op de site van XNB en voor de goedkoopste koos. Ik werd toen gebeld door XNB dat het beter was als ik een wat betere nam, dus heb ik de duurste gekozen. Ik heb alleen het gevoel dat ze die er stiekem niet op hebben gedaan.
Zoveel verschil zit er meestal niet tussen verschillende koelpasta's. Meestal maar een paar graden.
Laptops (zeker met zulke zware specs) worden nu eenmaal heet. Hoe hoog was/is de temperatuur in de kamer?

Overigens mag de processor 100°C worden volgens Intel: http://ark.intel.com/products/75117

Speed limits are like herpes.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Plato112 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 23:48:
[...]

Zoveel verschil zit er meestal niet tussen verschillende koelpasta's. Meestal maar een paar graden.
Laptops (zeker met zulke zware specs) worden nu eenmaal heet. Hoe hoog was/is de temperatuur in de kamer?

Overigens mag de processor 100°C worden volgens Intel: http://ark.intel.com/products/75117
Dit zoals ik eerder al aangaf: D4NG3R in "Laptop wordt enorm heet."

Pagina: 1