• graskonijntje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-01-2025
Hallo,

Ik ben van plan om een NAS te kopen maar ben er nog niet volledig uit welke.
Ik wil namelijk het volgende:
- een nas met 4 bays
- het mooie overzicht van plex ook op tv hebben
- de nas als media server gebruiken

Ik heb een samsung smart tv dus de plexapp kan daar op draaien, helaas is deze nog van de eerste generatie waardoor het bufferen niet goed gaat en ik elke 10seconden mijn film moet pauzeren zodat het ff kan bufferen.
verder gebruik ik nog een denon AVR-1612 icm jamo 426.

Ik had de synology DS414 op het oog maar deze wordt nog niet gesupporteerd door plex.
ik heb de optie xbmc bekeken, maar deze werkt adhv .nfo bestanden. de plex media server is handig omdat foutieve films nog makkelijk kan aanpassen.

Hebben jullie een voorstel als NAS en eventueel een goede mediaplayer waar plex op gezet kan worden?

bedankt alvast!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 20:44

Kraz

Saving the world

Ik heb zelf een Qnap 439 Pro met 1Gb geheugen en die draait NIET lekker met Plex.
Het lukt mij om alleen maar non HD materiaal hiermee af te spelen (lees; DivX)
720P en/of 1080P is te groot en kan niet on-the-fly worden omgezet door de NAS.

Hoewel mijn NAS al 4 jaar oud is lukt het ook de huidige generaties niet om dit te doen.
Uiteraard zijn er wel types, maar die beginnen zo rond de 1000/1100 euro. Dit excl schijven.
Als je dit dus écht wilt zul je naar een NAS moeten kijken met minimaal een i3 processor erin.

Voor QNAP is dit bijv. de 470 Pro (€ 1050)
Voor Synology is dit bijv. de DS3612xs (€ 2100)

In onderstaande link een overzicht van de NASsen die Plex goed ondersteunen.
https://docs.google.com/a.../edit?pli=1#gid=314388488

Ik zelf gebruik om HD materiaal te kijken. Een Raspberry Pi met RaspBMC erop.
De films/series staan dan op de NAS en worden naar de Raspb. gestreamd. Dit werkt prima.
XBMC kan overigens met .NFO bestanden werken idd, maar ook XMBC haalt gewoon zijn eigen gegevens op.

Als je ook op mobiele apparaten etc wilt bekijken, zoals Plex dat kan, dan kun je beter naar een zelfbouw NAS kijken.

*Ik heb jouw probleem ook gehad.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 21-07-2014 08:35 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:24
Je kunt beter zorgen dat je clients krachtig genoeg zijn zodat je plex helemaal niet nodig hebt.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:49
Ik heb zelf al drie jaar een Mac Mini staan als Plex Server/downloadcenter en alle bestanden op de NAS. Ook niet de goedkoopste oplossing, maar werkt vlekkeloos!

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die Play versies van Synology kunnen 1080P prima transcoden :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De laatste keer dat ik het checkte alleen niet met Plex, of is dat ondertussen anders?

Tesla Model Y RWD (2024)

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
DennusB schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:33:
Ik heb een Synology 1812+ staan, maar ook die kan 1080p niet prima verwerken, althans, niet voor de iPad. Ofwel zelf een krachtige NAS bouwen en accepteren dat het stroomverbruik aanmerkelijk hoger is, of geschikte clients nemen.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 20:44

Kraz

Saving the world

GermanPivo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:27:
Ik heb zelf al drie jaar een Mac Mini staan als Plex Server/downloadcenter en alle bestanden op de NAS. Ook niet de goedkoopste oplossing, maar werkt vlekkeloos!
Die oplossing werkt idd wel. Heb ik ook een tijdje gehad.
Je gebruikt dan de kracht van de Mac Mini om de videos om te zetten. Die is daar krachtig genoeg voor. Zodra je de NAS (Qnap/Synology) inzet als server gaat het mis.
DennusB schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:33:
Dit lijkt me zeer, zeer sterk. De hardware van de play versies verschilt niets van de SOHO varianten en ook die lukt het niet om te transcoden.
Gewoon streamen is geen probleem, maar echt transcoden, zoals in het geval van Plex, is toch echt een No-Go voor HD materiaal.

• graskonijntje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-01-2025
Bedankt voor de reacties!
is het transcoderen nodig als je beeldmateriaal 720p/1080p (.mkv-bestanden) is, en de tv deze gewoon onderteund?

de tv draait ook de plexapp (samsung smart tv van de zo goed als eerste generatie)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
graskonijntje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:38:
Bedankt voor de reacties!
is het transcoderen nodig als je beeldmateriaal 720p/1080p (.mkv-bestanden) is, en de tv deze gewoon onderteund?

de tv draait ook de plexapp (samsung smart tv van de zo goed als eerste generatie)
Nee, meestal niet. Tenzij het bestand incompleet is.

Naar mobile devices is het wel belangrijk. En het is ook wel fijn als je film niet begint te haperen als je gaat downloaden of unrarren.

Wat stroomverbruik betreft. Je kan prima een zuinige NAS bouwen die 10x zo krachtig is als de synoligy, zonder een groot stroomverbruik.
Die van mij zit tussen de 13 en 40 Watt.

TheS4ndm4n#1919

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:24
Het hangt van je clients af.
Ik speel naar de TV af met een WDTV(=mediaspeler), en naar een tablet (LG Gpad 8.3)
Beiden hebben geen enkel probleem met full HD vanaf de nas, zonder te transcoderen dus.

In mijn ogen wordt dat hele plex/transcodingverhaal erg overschat.
Als je "iets" wilt doen om bijvoorbeeld ook op je tablet soepel af te kunnen spelen wat op je nas staat, kun je in mijn ogen veel beter je tablet gaan upgraden dan je nas.

Ik heb hier een synology 212j staan, niet erg krachtig dus, maar die kan zonder transcoderen prima twee verschillende HD streams naar de TV en tablet sturen.
Pagina: 1