Aankoop nieuwe server

Pagina: 1
Acties:

• shilex
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08-2024
Zoals de titel al verklapt ben ik aan het kijken voor een nieuwe server.

Deze zou dienen voor :

*Plex
*Sickbeard
*Couchpotato
*Transmission ( of een andere torrent client )
*Headphones
*Owncloud ( als het niet lukt is het niet erg )
*Voip server ( als het niet lukt is het niet erg )

Mijn huidige server draait op ubuntu server met een mix van 1 tot 2tb schijven, dit alles zou ik willen veranderen naar een nieuwe server met 10 tot 15 4TB schijven.

Ik heb reeds 2 ibm m1015 controllers, maar nu is mijn vraag zou ik beter 2xraid5 of beter ZFS gebruiken?

Ook tips voor een goed moederbord/cpu mag altijd :)

Verwijderd

Welk OS wil je gaan draaien, Ubuntu?

ZFS is natuurlijk veel beter dan 'ouderwets' RAID5. Wat wil je precies bereiken met je nieuwe server?

Tips voor moederbord/cpu - dan zul je eerst zelf wat op poten moeten zetten. Je mag best een nieuw topic openen voor je eigen NAS project, maar je zult zelf eerst 'huiswerk' moeten verrichten en een lijst moeten maken van hardware. Vervolgens kun je ons dan om advies vragen wat er verbeterd zou kunnen worden, voorzien van een wensenlijst waarin je je prioriteiten aangeeft.

• shilex
Sorry, was niet echt mijn bedoeling CiPHER.

Ik dacht aan een OS met ZFS, nu heb ik al een paar keer gelezen dat ubuntu dit ook kan maar niet al te stabiel klopt dit?

Nieuwe server moet dienen voor te downloaden en te streamen naar een 4 tal clients toe.

Ik heb reeds 2 moederborden/cpu's in mijn wens lijst staan.

gallery: shilex
( het ram in serv2 was al bedoeld voor zfs mee te gaan draaien )

Verwijderd

Ubuntu kun je ook gebruiken als ZFS platform. Hoewel de meningen verschillen, klopt het denk ik wel dat Ubuntu met ZFS-on-Linux niet zo volwassen en stabiel is als bijvoorbeeld onder het BSD platform - waar FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru onder draaien. Maar afhankelijk van je wensen kan het prima bruikbaar zijn. Ubuntu is voor velen makkelijk te configureren en te gebruiken ook als server/workstation/whatever.

Dat gezegd, veel NAS projecten kennen ook plugins die functionaliteit toevoegen. Zo ondersteunt ZFSguru vrijwel alles in je lijst die je in je startpost noemt - behalve VoIP. FreeNAS en NAS4Free ondersteunen wellicht ook een deel van de zaken die je noemt, maar dat weet ik niet zeker.

Wat betreft de hardware: in je wensenlijst kun je op Genereer RML klikken. Copypaste die code hier en zo kun je je lijstje laten zien aan ons, en vervolgens op feedback aanpassen. Zo doen we dat vaker.

Eerste tip is om het geheugen te vervangen door moderne modules, die 1,35 volt draaien en op een hogere frequency. Zoals deze: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Op alle gebieden beter:
- 1600MHz ipv 1333MHz
- CL8 ipv CL9
- 1,35 volt ipv 1,5 volt

Je kunt ook naar Crucial Ballistix kijken, scheelt net drie tientjes voor 32GiB.

• shilex
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 175,90€ 175,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 87,50€ 87,50
16WD Green WD40EZRX, 4TB€ 128,01€ 2.048,16
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,50€ 265,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.576,56

Dank je voor je tips CiPHER

Ik kan altijd VoIP op men raspberry pi draaien, die zit nu toch enkel stof te vangen.
Heb ondertussen ook het ram geheugen en het moederbord aangepast.

De reden van de upgrade is omdat ik door de jaren heen altijd maar schijven heb bijgekocht en daardoor een mix heb van 1 tot 2tb schijven en soms problemen had met deze bij te zetten in mijn mdadm.

Kort samengevat voor een stabiel storage servertje ben ik beter met ZFSguru of een andere BSD platform?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
kleine tip, op MP en in V&A staat iemand die die 4 Tbyte schijven aanbied voor 110 euro, scheelt toch weer op je totaalbedrag :)

• shilex
Dank je voor de tip Erikje maar op V&A zie ik enkel 3tb schijven voor 110.

Heb je misschien een link?
Pagina: 1