Mac Mini als server voor muziek- en videobestanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste mede-tweakers, ik heb nog een Mac Mini late 2012 ongebruikt thuis staan, en zou die graag willen gaan inzetten als server voor alle muziek- en videobestanden die mijn vriendin en ik hebben. Wij hebben beiden een Macbrook pro, en 1 aTV. Alle muziek- en videobestanden staan nu op een externe hdd (DataTale Raid) die is aangesloten via usb op de Airport Extreme. Aansluiting op de AE levert echter een zeer trage verbinding op, en maakt het delen van muziekbestanden ook wat lastiger.

Als ik de Mac Mini nu via ethernet op de AE aansluit, file en screen sharing op de Mac Mini aanzet en Home Sharing op zowel de Mac Mini als beide MBP's, zou de iTunes library op beide MBP's dan automatisch precies hetzelfde bevatten als de iTunes library op de Mac Mini?

Daarnaast, is er een mogelijkheid om bepaalde folders van de Mac Mini in de linker Finder-kolom van beide MBP's te laten verschijnen als netwerk folder of disk of zoiets dergelijks, zodat het makkelijk is om bestanden van een MBP naar de Mac Mini te kopiëren?

Zowel de Mini als de MBP's draaien op Mavericks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Mac Mini verkopen en met de opbrengst een jaarabonnement op iTunes Match nemen. Houd je nog (veel) geld over ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54
Mac mini verkopen en een NAS aanschaffen?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 15:44
Ik zou de Mac mini op je tv aansluiten en via ethernet aan je AE, om bij je externe HD te komen en via iTunes of plex je media beheren.
Als je via iTunes wilt doen moet je alle video's omzetten naar m4v en via plex hoeft dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Als je inderdaad niet voor een NAS zou gaan ipv een Mac Mini.

Ja ik zou hem bedraad aansluiten, dat is altijd een stuk sneller dan via wireless. Inderdaad filesharing aanzetten en de mappen gewoon delen waar al je films en muziek in staat.

Als je alle muziek vanuit daar (dat kan je met option ingedrukt houden doen, dan kopieert hij het niet, of de pad in iTunes wijzigen naar de Mac Mini) aan je iTunes toevoegt op beide machines dan is inderdaad de iTunes inhoud helemaal hetzelfde.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer je het vanuit iTunes op de AppleTV wil benaderen met home sharing (dus vanuit muziek/films op de AppleTV) je vast zit aan home-sharing. Je moet een gebruikersnaam en wachtwoord invullen en die moet dus wel hetzelfde zijn voor beide gebruikers anders kan je vanuit de AppleTV maar 1 Mac benaderen. Ik weet niet of jullie hetzelfde AppleID gebruiken of beide een andere hebben? Dat is namelijk voor de 'normale' manier van benaderen wel een must.

Je kan een shared folder in principe heel makkelijk slepen naar je 'Favorites' aan de linkerkant voor snelle toegang dus daar kan je je eigen map 'Muziek' en 'Films' oid neerzetten. Kan je er direct bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Dank voor de reacties!
mtenbos schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 18:00:
Ik zou de Mac mini op je tv aansluiten en via ethernet aan je AE, om bij je externe HD te komen en via iTunes of plex je media beheren.
Als je via iTunes wilt doen moet je alle video's omzetten naar m4v en via plex hoeft dat niet
Ik heb nu mijn aTV op de TV aangesloten (dmv ethernet naar de AE) waar aTV Flash van FireCore op draait, dus ik speel niets op de TV af via iTunes maar uitsluitend vanaf een externe hdd in de originele videoformaten. Dat converteren zou veel te veel tijd kosten met mijn MBP uit begin 2009 vrees ik :z
ankhie schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 09:06:
[...] Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer je het vanuit iTunes op de AppleTV wil benaderen met home sharing (dus vanuit muziek/films op de AppleTV) je vast zit aan home-sharing. Je moet een gebruikersnaam en wachtwoord invullen en die moet dus wel hetzelfde zijn voor beide gebruikers anders kan je vanuit de AppleTV maar 1 Mac benaderen. Ik weet niet of jullie hetzelfde AppleID gebruiken of beide een andere hebben? Dat is namelijk voor de 'normale' manier van benaderen wel een must.
Dat is een goed punt, we hebben inderdaad beiden een eigen Apple ID, dus dat betekent dat mijn vriendin haar iPhone niet meer via iTunes op haar MBP zou kunnen synchroniseren onder haar eigen Apple ID vermoed ik :X
Ik heb echter nog een oude MBA uit 2008, die zouden we daar eventueel voor in kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Dadelijk in ios8 hebben ze apple id family share mischien is dat de oplossing voor de thuis deling beperkingen straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Airport Express is volgens mij niet eens gigabit. Bij Full-HD spelen vanaf een netwerklocatie kan dit wel problemen opleveren, dus traagheid.
Misschien moet je ook een andere switch overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Lounge Deluxe schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 09:36:
Dank voor de reacties!

[...]

Ik heb nu mijn aTV op de TV aangesloten (dmv ethernet naar de AE) waar aTV Flash van FireCore op draait, dus ik speel niets op de TV af via iTunes maar uitsluitend vanaf een externe hdd in de originele videoformaten. Dat converteren zou veel te veel tijd kosten met mijn MBP uit begin 2009 vrees ik :z

[...]

Dat is een goed punt, we hebben inderdaad beiden een eigen Apple ID, dus dat betekent dat mijn vriendin haar iPhone niet meer via iTunes op haar MBP zou kunnen synchroniseren onder haar eigen Apple ID vermoed ik :X
Ik heb echter nog een oude MBA uit 2008, die zouden we daar eventueel voor in kunnen zetten.
Ze kan hem gewoon synchroniseren met haar iTunes, dat is geen probleem. Er kan alleen maar vanuit 1 AppleID worden gekeken naar films/muziek vanuit de AppleTV. Wat dus in zou houden in dit geval dat jouw MacBook thuis moet zijn als zij via de ATV een filmpje wil kijken als alles in iTunes staat.

Er zijn uiteraard nog wel wegen omheen, waaronder bijvoorbeeld Beamer. Daar kan je gewoon, zoals hierboven ook gezegd, een bestand (film) naartoe slepen en dan speelt hij hem af op de AppleTV.
Ook kan ze vanuit haar eigen library wel de AppleTV selecteren en dus gewoon vanuit iTunes op de AppleTV muziek en films afspelen.

Het enige dat je niet gaat lukken is om vanuit de AppleTV dan haar laptop te benaderen via films/muziek. Ze zal dan alles vanaf haar laptop moeten regelen om op de TV te kijken, dat is het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 15:44
ik zou dan plex op mijn mac mini zetten en aansluiten op mijn tv, apple tv verkopen en daar eventueel een logitech Harmony voor kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
ankhie schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 11:15:
[...]

Ze kan hem gewoon synchroniseren met haar iTunes, dat is geen probleem. Er kan alleen maar vanuit 1 AppleID worden gekeken naar films/muziek vanuit de AppleTV. Wat dus in zou houden in dit geval dat jouw MacBook thuis moet zijn als zij via de ATV een filmpje wil kijken als alles in iTunes staat.
Dat is goed nieuws, thanks. Overigens, de aTV haalt de videobestanden uit een folder die op de externe hdd staat die weer is aangesloten op de AExtreme, dus daar gebruiken we iTunes niet voor (draait via aTV Flash). Beide MPB's hebben toegang tot die folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Ah, wist niet dat je ATV Flash gebruikte :). Ik ging uit van standaard AppleTV. Dan zal er weinig aan het handje zijn in dat geval ;)
Pagina: 1