Desktop pc voor games en studie

Pagina: 1
Acties:

• erikhoekie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-01-2022
Mijn pc is wat verouderd dus ik ben opzoek naar een nieuw systeem. Met dit systeem wil ik graag de nieuwste spellen op hoge kwaliteit spelen en voor mijn studie is het een vereiste dat het systeem geen moeite heeft met 3d modelleren en renderen in Revit en Lumion.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe systeem wil ik graag spellen spelen als BF4 en Planetside 2 op hoge kwaliteit. Ook zal ik de desktop gebruiken voor studie doeleinden met name het 3D modelleren en renderen in Revit en Lumion.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het totale budget dat ik in gedachte heb zit rond de €800. Als ik de desktop heb wil ik ook nog graag een monitor aanschaffen wat niet in het budget is meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog geen componenten voor de nieuwe pc, wel heb ik een muis, toetsenbord en monitor wat ik op korte termijn wil vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder staat een tabel met de reeds uitgezochte onderdelen, dit denk ik nodig te hebben. Er mist hierbij nog wel een moederbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat naar een Intel processor en een nvidia videokaart met name om het 3D modelleren en het renderen. Door het lezen van artikelen en kijken van filmpjes op youtube ben ik te weten gekomen dat de Intel processor beter presteert bij 3d modelleren.

Ga je overklokken?
Ik laat de optie van overklokken eerst open, als ik toch meer kloksnelheid nodig heb dan kan ik dit altijd nog doen aangezien ik voor de Intel I5 4670K heb gekozen

Hieronder staan mijn samengestelde componenten, ik denk dat deze componenten aan mijn verwachtingen zullen voldoen. Ik mis hierbij nog een moederbord, omdat ik geen idee heb wat ik nodig heb. Mijn vraag is of dit een goed systeem is en of het allemaal gaat passen op een moederbord en in de case. En is het mogelijk om een tweede beeldscherm aan te sluiten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,80€ 198,80
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 207,-€ 207,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Corsair Carbide 200R Windowed€ 54,99€ 54,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
1Corsair Builder CX500 Bronze€ 49,01€ 49,01
1Samsung 840 EVO 120GB€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,25

• Aleksej
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-03 09:06
Ten eerste neem deze sdd: pricewatch: Crucial MX100 256GB deze is 256 GB en heeft stroomuitval bescherming.
Als harde schijf kan je het beste deze nemen: pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB zelfde prijs, maar wel iets meer betrouwbaar.
Ik heb zelf niet zo veel verstand van moederborden maar er zijn genoeg mensen die daar veel vanaf weten :)

• Dream-Evil
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Je zou een nieuwere CPU kunnen nemen, de pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed Uit de test van tweakers komt dit moederbord er het beste uit: pricewatch: ASRock Z97 Extreme6. Verder zijn er genoeg aansluitingen om er een 2e monitor aan te sluiten op de videokaart. Je komt hierdoor wel een beetje boven het budget.

Edit: Als je wilt overklokken wil je wel een aftermarket koeler hebben. Voorbeeld: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

[ Voor 18% gewijzigd door Dream-Evil op 17-07-2014 16:03 ]

• erikhoekie
@Aleksej In principe zal ik de SSD alleen gebruiken voor het installeren van windows en spellen dus heb niet één nodig van 256 gb, maar als de SSD defect kan raken bij het uitvallen van de stroom dan is het natuurlijk een makkelijke keuze om €30 meer te investeren in de SSD. En in wat voor opzicht is de HDD meer betrouwbaar?

@Dream-Evil ik zie dat de nieuwe cpu (4690K) een hogere kloksnelheid heeft met 0,1 ghz en een anders ingedeelde CPU Cache Level 1 4670K 4x64KB en de 4690K 8x32 KB wat is in dit opzicht beter? En bedankt voor het moederbord. Is het ook mogelijk om een tweede beeldscherm op de dvi poort te zetten? het tweede beeldscherm dient niet echt voor de games maar eerder als extra scherm ernaast voor internet oid.

edit: Ik heb het een en ander al gelezen over het overclocken met name dat de stock ventilator niet voldoende is dus als dat een goed alternatief is kan ik er later nog eens naar kijken, bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door erikhoekie op 17-07-2014 16:30 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
erikhoekie schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:27:
@Aleksej In principe zal ik de SSD alleen gebruiken voor het installeren van windows en spellen dus heb niet één nodig van 256 gb, maar als de SSD defect kan raken bij het uitvallen van de stroom dan is het natuurlijk een makkelijke keuze om €30 meer te investeren in de SSD. En in wat voor opzicht is de HDD meer betrouwbaar?
Zoals het er nu uitziet, zijn ssd's juist betrouwbaarder dan HDD's. Helaas schermen fabrikanten niet met rma aantallen, maar voor ssd's zit dit op pakweg 1%, terwijl dat voor HDD's toch wel wat hoger ligt.

Stroomuitval bescherming hebben alle ssd's. De Crucial heeft dit hardwarematig (en softwarematig), de Samsung heeft dit alleen softwarematig.

• Aleksej
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-03 09:06
erik schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:27:
Ik had het over dat jouw seagate hdd minder betrouwbaar is dan de WD blue }:O

• erikhoekie
Ja dat snap ik alleen mijn vraag was niet heel erg duidelijk geformuleerd zie ik nu, in wat voor opzicht is het meer betrouwbaar? worden er minder exemplaren geretourneerd of is de levensduur korter?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er worden minder exemplaren geretourneerd.

Over de totale levensduur is niet veel te zeggen omdat ssd's nog niet zo lang op de markt zijn. Ook worden er telkens weer nieuwe technieken toegepast (ander soort geheugen, andere controllers) en daar kennen we het effect op de lange duur natuurlijk ook nog niet van.

In zijn algemeenheid hoef je je nergens zorgen over te maken, niet bij ssd's en ook niet bij hdd's.

• erikhoekie
Bedankt allemaal hierbij de nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 199,90€ 199,90
1ASRock Z97 Extreme6€ 148,50€ 148,50
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 207,-€ 207,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Corsair Carbide 200R Windowed€ 54,99€ 54,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,55€ 59,55
1Corsair Builder CX500 Bronze€ 48,-€ 48,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 853,64

Hierover heb ik nog een paar vragen en ik hoop dat deze beantwoord kunnen worden:
- Zijn deze componenten goed te combineren, dus gaat alles werken?
- Is de gekozen voeding voldoende of over de top?
- Is het mogelijk om een tweede scherm aan te sluiten voor internet oid en moet dit op het moederbord of op de videokaart?
- Mijn uitgekozen kast heeft 2 usb 3.0 aansluitingen aan de voorkant, kan dit aangesloten worden op het moederbord?
- Is het moederbord te combineren met een overgeklokte I5 4690K en is het niet over de top?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
erikhoekie schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 22:03:
Hierover heb ik nog een paar vragen en ik hoop dat deze beantwoord kunnen worden:
- Zijn deze componenten goed te combineren, dus gaat alles werken?
Gaat prima werken.
- Is de gekozen voeding voldoende of over de top?
Voeding is so-so. Qua vermogen wel prima, kwaliteit kan beter. Voor hetzelfde geld heb je een betere pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of pricewatch: XFX 550W Pro.
- Is het mogelijk om een tweede scherm aan te sluiten voor internet oid en moet dit op het moederbord of op de videokaart?
Dat moet op je videokaart. Zodra je een dedicated (aparte) videokaart toevoegt wordt de iGPU van de processor uitgeschakeld. Dat gaat zonder meer lukken met deze kaart.
- Mijn uitgekozen kast heeft 2 usb 3.0 aansluitingen aan de voorkant, kan dit aangesloten worden op het moederbord?
Yep, de benodigde headers zijn aanwezig.
- Is het moederbord te combineren met een overgeklokte I5 4690K en is het niet over de top?
Ja, om over te klokken heb je een Z87/97 moederbord nodig. Die heb je, dus dat kan. Dan heb je echter wel een aftermarket koeler nodig: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition, pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power. Als je niet gaat overklokken kan je "af" met een goedkoper bord, non-K processor en eventueel de standaard koeler die bij je processor wordt geleverd. Scheelt je ruwweg 100 euro.

• erikhoekie
Ik heb de voeding aangepast.
En heeft er nog iemand ervaring met de kast ivm met het raampje? Zorgt dit niet voor een extra trillend geluid? En maakt het nog uit of ik de GTX 760 kaart bestel van Asus of van MSI?

Edit:
Bedankt allemaal voor de snelle reactie en hulp! Onderdelen zijn besteld, als het goed is dinsdag sleutelen.

[ Voor 80% gewijzigd door erikhoekie op 18-07-2014 21:47 ]

Pagina: 1