Software inladen

Pagina: 1
Acties:

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-01 09:36

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Ik zat weer in mijn interesse in oude PC onderdelen en kwam deze tekst tegen:

Omdat deze machines nog geen harde schijf hadden, werd het besturingssysteem geladen van een floppy, waarna het schijfje werd vervangen door een ander waarop de applicatie stond.

Als ze dus geen HDD in die tijd hadden... waar "laden" de PC de software dan in? Cache? Misschien RAM...

Bron: Wikipedia.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21

D4NG3R

kiwi

:)

In het RAM.

Welk artikel heb je het precies over?

[ Voor 65% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 12:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Aha, zoiets dacht ik al. Bedankt!

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Heb het over dit artikel: Wikipedia: Diskette

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

offtopic:
WTF is er met wikipedia gebeurt!?

Het gaat hier inderdaad over het era waar het OS nog direct het RAM in werd geladen omdat er geen andere fysieke storage beschikbaar was :) .

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

D4NG3R schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:52:
offtopic:
WTF is er met wikipedia gebeurt!?
offtopic:
Mobiele site. :*

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-01 14:01
Gebeurt nu nog met behulp van een live cd van bijvoorbeeld ubuntu.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

nldbobg schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:13:
Gebeurt nu nog met behulp van een live cd van bijvoorbeeld ubuntu.
Weet je dit zeker? Ubuntu Live is wat groter als de 256MB systemen waar ik het een keer op gebruikt heb :+ . Nooit de CD er uit gehaald terwijl ik hier mee bezig was though :) .

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 08:54
Net als nu laden ook toen de PC de software gewoon in het geheugen. Wat is het verschil, toen werd het van diskette geladen, nu van HDD/SSD/DVD. Systeem is nog steeds hetzelfde. Theoretisch zou je bij een moderne PC ook gewoon de HDD moeten kunnen loskoppelen en moet het OS blijven draaien.

In de praktijk lukt dit natuurlijk niet ivm pagefiles en ander geneusel wat op schijf word bewaard.

[ Voor 9% gewijzigd door Rieverst op 17-07-2014 13:21 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Rieverst schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:20:
Wat is het verschil, toen werd het van diskette geladen, nu van HDD/SSD/DVD. Systeem is nog steeds hetzelfde. Theoretisch zou je bij een moderne PC ook gewoon de HDD moeten kunnen loskoppelen en moet het OS blijven draaien.

In de praktijk lukt dit natuurlijk niet ivm pagefiles en ander geneusel wat op schijf word bewaard.
Het grote verschil is dat de hoeveelheid data die essentieel was voor het OS toen kleiner was als de hoeveelheid werkgeheugen van de systemen waarop het moest kunnen draaien. Ook waren HDD's gewoon veel en veel trager als werkgeheugen dusdanig veel trager dat het systeem onwerkzaam zou worden. Waar een modern OS gewoon vlot werkt op een HDD.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ah, die goeie ouwe tijd... Twee 5.25" diskettestations, eerst het OS in het bovenste station, opstarten, OS eruit, applicatie diskette (bijv. WordPerfect!) erin, data diskette in het onderste station en gaan!

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup. En als je mazzel had, had je een dubbele diskdrive. Dus dan bootte je vanaf A:, en vervolgens ging je naar B: om het spel te starten O+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Rieverst schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:20:
Net als nu laden ook toen de PC de software gewoon in het geheugen. Wat is het verschil, toen werd het van diskette geladen, nu van HDD/SSD/DVD. Systeem is nog steeds hetzelfde. Theoretisch zou je bij een moderne PC ook gewoon de HDD moeten kunnen loskoppelen en moet het OS blijven draaien.

Nu ik het zo lees is het inderdaad zo. Het zou met de pagefiles verhaal wel kunnen met RAID 5 en Hotswaps enzow. Maar had er niet over nagedacht dat HDD'S en SSD'S nu ook zo werken.(Had t wel kunnen weten) :9

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SupaHotFire schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:16:
[...]

Nu ik het zo lees is het inderdaad zo. Het zou met de pagefiles verhaal wel kunnen met RAID 5 en Hotswaps enzow. Maar had er niet over nagedacht dat HDD'S en SSD'S nu ook zo werken.(Had t wel kunnen weten) :9
Nee zo simpel is het niet. Windows laad lang niet alles in het geheugen, en veel bestanden worden slechts op bepaalde momenten aangesproken. Als jij je HDD of SSD probeert los te koppelen krijg je vrijwel instant een BSoD ook als je je pagefile uitschakeld (Wat niet aan te raden is trouwens).

De meeste linux distros ondersteunen het wel om volledig vanuit het geheugen te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 14:18 ]

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 08:54
Vandaar het verschil tussen theorie en praktijk ;-)
De meeste linux distros ondersteunen het wel om volledig vanuit het geheugen te draaien.
Ze ondervangen het aanspreken van de HDD/SSD door een ramdrive aan te maken, net als we vroeger ook deden met de enkele FDD. WP in de ramdrive laden en de data-diskette in de drive. Met een beetje puzzelen en himemen ging dat net.

[ Voor 76% gewijzigd door Rieverst op 17-07-2014 14:22 ]

• SupaHotFire

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Topicstarter
Ow, verkeerd begrepen. Ouwe tijd is niets voor mij; ben te nieuw(1997) :p

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The Eagle schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:40:
Yup. En als je mazzel had, had je een dubbele diskdrive. Dus dan bootte je vanaf A:, en vervolgens ging je naar B: om het spel te starten O+
Dat was sowieso wel praktisch als je een diskette moest kopiëren. Kopiëren van A: naar A: ging ook wel maar dat duurde allemaal zo lang. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uhu :P

Staat me zelfs bij dat t/m dos 4 je iedere keer source en target disk moest wisselen, en dat dat in 5.0 opgelost was en je maar 1 keer hoefde te switchen.
Those were the days....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ach jullie zijn allemaal verwende kinders... :+

Ik weet nog... (vertel eens, opa!) ... dat in mijn jeugd de Commodore 64 eerst een kwartier een bandje moest laden voor een spel en dat ik een half uur buiten ging spelen. Wanneer ik terug kwam stond er dan een error op het beeldscherm, en mocht het ritueel overnieuw beginnen.

Den goede oude tijd.. :7

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 22:20:
Ach jullie zijn allemaal verwende kinders... :+

Ik weet nog... (vertel eens, opa!) ... dat in mijn jeugd de Commodore 64 eerst een kwartier een bandje moest laden voor een spel en dat ik een half uur buiten ging spelen. Wanneer ik terug kwam stond er dan een error op het beeldscherm, en mocht het ritueel overnieuw beginnen.

Den goede oude tijd.. :7
Die je dan opnam van de radio. Hele middagen bandjes van mijn oom zitten kopieren, dan een map maken met welk programma op welk punt op het bandje staat, 10203x heen en weer spoelen omdat je het toch niet helemaal goed opgeschreven had. Naar de bibliotheek toe om software boeken te halen die je over kon typen en dan ergens in regel 120397 een typefoutje :) aaah those where the days :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ach laat mij maar een verwend nest zijn dan...

Ik ben blij dat ik een commodore 64 met floppy drive heb en meeste games ook op floppy heb in plaats van cassette xD

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 14:28

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Office installeren met 10 floppys en dat dan de laatste het niet deed. Heerlijke tijden :')

Last.fm | Code Talks

Pagina: 1