Beeldscherm/monitor voor slechtziende

Pagina: 1
Acties:
  • 3.462 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludipudi
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-03-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Beeldscherm/monitor.

Wat is je budget?
Geen budget, prijs is irrelevant op dit moment.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We hebben een nieuwe pc inclusief bijbehorende software voor slechtzienden gekocht (moeder ziet erg slecht). Nu willen we een groot helder beeldscherm/monitor voor haar aanschaffen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is te adviseren? Pc heeft een HDMI aansluiting

Wat heb je zelf al gevonden?
Nog niet specifiek. Er zijn genoeg beeldschermen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als je voor windows pc gaat zou ik een groot scherm met lage resolutie kopen omdat windows voor geen meter schaalt (en hoe kleiner de pixel hoe lastiger ma het kan lezen).
Ga je voor mac dan zou ik een 4k monitor aanschaffen zoals bijv die samsung van 700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

eL_Jay schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:54:
Ga je voor mac dan zou ik een 4k monitor aanschaffen zoals bijv die samsung van 700
Waarom zou je in Godsnaam voor een slechtziende een 4k monitor nemen? |:(

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludipudi
Ze heeft een windows PC. Deze hebben we gekregen via de gemeente, alleen een monitor moeten we zelf aanschaffen. Nu heb ik mijn eigen monitor erop aangesloten maar 15 inch is echt te klein. Moet minimaal 20 inch zijn wil het voor haar werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:04
Tsja, volgens mij doen de specificaties er niet echt toe. Windows schaalt wel, en heeft genoeg mogelijkheden om het beeld leesbaar te krijgen. Zou zelf kiezen voor een zo groot mogelijke monitor. Als je Hoog Contrast en eventueel de vergrootglas aanzet, zou dat reeds voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Pak een 27" of groter scherm met een degelijke resolutie en maak goed gebruik van de DPI opties die Windows bied.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Of een Full HD TV.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ludipudi schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:52:

[i]We hebben een nieuwe pc inclusief bijbehorende software voor slechtzienden gekocht (moeder ziet erg slecht). Nu willen we een groot helder beeldscherm/monitor voor haar aanschaffen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn moeder heeft ook een extreem slecht zicht, en is zeer actief met computers.
(Zij is ook zeer actief bij 'drempel-vrije' organisaties die zowel adviseren voor de inrichting van publieke omgevingen, maar heeft zelfs ook al geadviseerd bij bepaalde drempelvrij-projecten bij overheidswebsites als 'ervaringsdeskundige').
Dat gaat bij haar niet vanzelf, ze moet er zelf veel voor doen en zich ook 'aanpassen' aan haar handicap... maar evengoed moet ze leren _hoe_ aan te passen... een van de gevaren daarbij is ook dat zo iemand zich 'afhankelijk' van anderen gaat opstellen die 'het wel effetjes voor haar regelen'.. Ze heeft zelf ook gemerkt dat dat voor haar catastrophale gevolgen kan hebben als iemand anders haar PC eventjes anders gaat inrichten (en opeens icoontjes verschoven zijn omdat die 'ander' dat handig vind)

Daardoor heb ikzelf ook een aantal dingen geleerd...:

probeer absoluut niet als buitenstaander te gaan 'voordenken' wat voor een persoon met een handicap 'beter' zal zijn...
Het is al onzeker of een bepaalde handicap, zoals slechtziendheid altijd eenzelfde effect heeft en bepaalde 'oplossingen' die voor de ene slechtziende goed werken (bv een erg groot scherm), kan voor een ander juist het tegengestelde opleveren.

Laat deze persoon het zelf testen en ondervinden en deze persoon moet ook leren aan te geven welke situatie beter is (en deze persoon moet dus ook zélf pro-actief zijn en niet achterover zitten en het 'anderen laten regelen').
Soms kan het bv belangrijker zijn een kleiner, maar zeer fijn en scherp scherm te gebruiken, met een zeer hoge resolutie (bv als de slechtziendheid betekent dat iemand een erg kleine focus-afstand heeft)..
Maar bovenal: dit hangt af van de persoon en wat de handicap precies voor invloed op diens zicht en informatie-opname heeft.

Mijn moeder is bv iemand die juist minder efficient met een computer kan werken, des te groter het scherm is (en dus helemaal niks heeft aan 27" monitoren en breedbeeldschermen), maar heeft erg veel aan eerder kleinere, maar scherpe en contrastrijke schermen met een goed kleurmanagement (sowieso is volgens mij goede kleurweergave en contrast enorm belangrijk bij slecht zicht)

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 17-07-2014 12:09 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

TV's zijn er niet op gebouwd om van computerafstand (+-50CM) gebruikt te worden, zeker in het geval van iemand die slechtziend is zou ik dit niet doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludipudi
RM-rf schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:05:
[...]

Mijn moeder heeft ook een extreem slecht zicht, en is zeer actief met computers.
(Zij is ook zeer actief bij 'drempel-vrije' organisaties die zowel adviseren voor de inrichting van publieke omgevingen, maar heeft zelfs ook al geadviseerd bij bepaalde drempelvrij-projecten bij overheidswebsites als 'ervaringsdeskundige').
Dat gaat bij haar niet vanzelf, ze moet er zelf veel voor doen en zich ook 'aanpassen' aan haar handicap... maar evengoed moet ze leren _hoe_ aan te passen... een van de gevaren daarbij is ook dat zo iemand zich 'afhankelijk' van anderen gaat opstellen die 'het wel effetjes voor haar regelen'.. Ze heeft zelf ook gemerkt dat dat voor haar catastrophale gevolgen kan hebben als iemand anders haar PC eventjes anders gaat inrichten (en opeens icoontjes verschoven zijn omdat die 'ander' dat handig vind)

Daardoor heb ikzelf ook een aantal dingen geleerd...:

probeer absoluut niet als buitenstaander te gaan 'voordenken' wat voor een persoon met een handicap 'beter' zal zijn...
Het is al onzeker of een bepaalde handicap, zoals slechtziendheid altijd eenzelfde effect heeft en bepaalde 'oplossingen' die voor de ene slechtziende goed werken (bv een erg groot scherm), kan voor een ander juist het tegengestelde opleveren.

Laat deze persoon het zelf testen en ondervinden en deze persoon moet ook leren aan te geven welke situatie beter is (en deze persoon moet dus ook zélf pro-actief zijn en niet achterover zitten en het 'anderen laten regelen').
Soms kan het bv belangrijker zijn een kleiner, maar zeer fijn en scherp scherm te gebruiken, met een zeer hoge resolutie (bv als de slechtziendheid betekent dat iemand een erg kleine focus-afstand heeft)..
Maar bovenal: dit hangt af van de persoon en wat de handicap precies voor invloed op diens zicht en informatie-opname heeft.

Mijn moeder is bv iemand die juist minder efficient met een computer kan werken, des te groter het scherm is (en dus helemaal niks heeft aan 27" monitoren en breedbeeldschermen), maar heeft erg veel aan eerder kleinere, maar scherpe en contrastrijke schermen met een goed kleurmanagement (sowieso is volgens mij goede kleurweergave en contrast enorm belangrijk bij slecht zicht)
Hier kan ik wat mee. Ik zal haar anders wel een keer naar een coolblue/MM meenemen.

Erg bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1246950

Ik ben zelf slechtziend en werk veel met beeldscherm. Ik laat mij adviseren door Koninklijke Visio. Zij geven aan dat tegenwoordig alle HD schermen goed zijn. Wel moet je vaak bij een groot scherm de DPI resolutie nog tunen, omdat grotere schermen de karakters relatief nog kleiner laten zien.
Verder werk ik vaak met omgekeerde kleuren (witte letters op zwarte achtergrond zijn rustiger en beter leesbaar). En met magnigfier en sneltoetsen kan je dit vergroten. Hoog contrast werkt niet bij alle applicaties fijn. Aanbevolen zijn monitoren met een curcve, bjv. HPZ38c of Dell U3419W. Thuis werk ik met een HP 27".
Die is stukken goedkoper, ben je voor 150 euro klaar en vind ik een prima alternatief. Belangrijk is de lichtsterkte van de omgeving (geen direct zonlicht en beperkte lichtsterkte kunstlicht), een LED bureaulamp om het toetsembord uit te lichten en een grijs of bruin bureaublad, iig geen wit om weerkaatsing van licht te voorkomen. Dit laatste is essentieel voor slechtzienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

Dit topic is meer dan vijf jaar oud. Mocht er verder gepest willen worden over dit onderwerp kan er in Videokaarten & Beeldschermen een topic aan worden gemaakt. CEA is voor schermen in de vorm van TV's, schermen voor bij de PC vallen onder Harde Waren. Vijf jaar geleden dit topic mogelijk over het hoofd gezien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.