Ik ben momenteel op vakantie en door de 'niet zo schone' omstandigheden waarin ik mijn camera gebruik heb ik nu stof op de zoeker (niet zo erg) en sensor (wel erg) zitten. Als ik nu boven de F/11 ga (voor landschap bijv.) heb ik enkele kleine vlekjes op de foto zitten. Ik heb al geprobeerd dit met de blaasbalg te verwijderen, maar dit bood geen uitkomst. Heeft iemand nog een tip hoe ik de sensor iets schoner kan krijgen (scheelt vlekjes verwijderen in de nabewerking ;-))? Alvast bedankt.
Sensorswabs.. Als je het zelf niet aandurft doen de meeste fotozaken het ook wel voor je voor een zacht prijsje
Verwijderd
Even een paar ernstig voor de hand liggende vragen:
- Is de lens schoon (voor en achter)?
- Blaas je de spiegel schoon, of de sensor?
De zoeker zou je na de blaasbalgbehandeling schoon moeten kunnen krijgen met een microvezeldoekje, sensor is wat lastiger. De sensor heb ik nog nooit vies gehad, dus daar kan ik je niet echt bij helpen.
Voor landschappen heb je trouwens voldoende aan f/8-11, groter zou zelfs kunnen. Daarbij vraag ik me af wat je bedoelt met een erg stoffige sensor, als je pas vlekjes krijgt na f/11.
- Is de lens schoon (voor en achter)?
- Blaas je de spiegel schoon, of de sensor?
De zoeker zou je na de blaasbalgbehandeling schoon moeten kunnen krijgen met een microvezeldoekje, sensor is wat lastiger. De sensor heb ik nog nooit vies gehad, dus daar kan ik je niet echt bij helpen.
Voor landschappen heb je trouwens voldoende aan f/8-11, groter zou zelfs kunnen. Daarbij vraag ik me af wat je bedoelt met een erg stoffige sensor, als je pas vlekjes krijgt na f/11.
Ik kan momenteel niet zien hoe 'erg' de stof is aangezien ik mijn LCD gebruik om de stofjes te zien. Wel weet ik zeker dat ze op de sensor zitten aangezien ik ze met meerdere lensen kan zien (op exact dezelfde plek; test gedaan met F/22 en overbelichte egale achtergrond). De lensen zijn ondertussen weer helemaal schoon, maar dat was het makkelijke deel
.
Mocht ik een fotozaak tegenkomen dan kan ik daar even kijken of ze sensorswabs hebben of eventueel een goede service, maar een dergelijke zaak vinden zou nog even kunnen duren. Vandaar mijn vraag of ik eventueel nog iets anders kan doen in de tussentijd.
Mocht ik een fotozaak tegenkomen dan kan ik daar even kijken of ze sensorswabs hebben of eventueel een goede service, maar een dergelijke zaak vinden zou nog even kunnen duren. Vandaar mijn vraag of ik eventueel nog iets anders kan doen in de tussentijd.
Hoe erg is het? Voorbeeld misschien? Als het om enkele vlekjes boven f/11 gaat, zou ik gewoon lekker doorschieten en later in post verwijderen. Sensor schoon maken kun je altijd doen als je terug van de vakantie bent.
Ik zal even kijken of ik rond lunch een foto kan uploaden; het probleem is al wat minder geworden na de blaasbalgbehandling, maar is er nog wel. Sowieso denk ik dat er een grote schoonmaak moet komen na de vakantie
.
Pagina: 1