Het grote Utp ( luidspreker ) kabel topic

Pagina: 1
Acties:

• Alexmoorlag
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Veel mensen kennen het waarschijnlijk niet maar
Utp kabel moet ook zeer goed te gebruiken zijn als speakerkabel.

Het zou zelfs beter zijn dan sommige A-merken

Post hier je ervaringen en / of vragen

Ik ben erg benieuwd welke audiofielen hier mee hebben geëxperimenteerd.

Have fun!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Cheezus

Luiaard

Waar heb je deze wijsheid vandaan? Ik ben niet iemand die vindt dat je minimaal 4mm² voor je speakers moet hebben maar 0,2 mm² van een UTP kabeltje lijkt me wel weer wat aan de krappe kant :P

"Het grote .. topic" is denk ik een beetje te optimistisch geschat :+

[ Voor 16% gewijzigd door Cheezus op 17-07-2014 09:36 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 15:00

w00Dy

Make soap, not war

Hij bedoelt wss de Triple T van TNT-audio

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

die 0.2mm² ga je combineren zodat je eigenlijk een stranded kabel krijgt ongeveer gelijk aan 1.5mm² (gok ik)

Ik heb dit zelf ook ooit gedaan en een tijdje mee gespeeld, nu speel ik met 4mm². Ik vind mijn klank meer open dan met een Triple T.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Aha. Dus in plaats van zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht zijn het koperen (of CCA als je pech hebt) kabels gevlochten door jezelf bij TL-licht.
Ik denk dat dit topic daar wel verder kan..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Bij audioholics waren ze er wel positief over (gebaseerd op metingen). Maar om verschillen tussen luidspreker kabels te kunnen horen, moet je er eerst in geloven zeg maar :o. Zie ook elven topic idd :).

Maar in feite kan je heel veel als speaker kabel gebruiken! En het werkt allemaal heel goed :P. Bijvoorbeeld kleerhangers (mooi verhaal van user Savelife waarin kleerhangers met Monster kabels werden vergeleken). Maar ook een zoute gel. Helaas kost die laatste wel 2500 tot 25.000euro voor een setje van 2x 3meter :+. Kleerhanger zijn wat dat betreft wat goedkoper!

Ook geschikt (voor gebruik voor een line level signaal) zijn: modder, aardappels en bananen. Werkte prima. Zeer de moeite waard om te lezen dat topic :) link.
What kind of listening test should we do? I have 4 versions of the same file:
Original from the CD
DA/AD loop with normal copper cables (Canare brand)
DA/AD loop run thru mud
DA/AD loop run thu a potato on the left, a banana on the right
Kortom: kom terug op aarde. Het is niet zo moeilijk om een audio signaal heel aan de andere kant te krijgen, het is geen rocket science zeg maar.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 17-07-2014 15:03 ]

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Als je zoveel UTP door elkaar draait/vlecht geloof ik best dat je genoeg inductie/capaciteit kunt krijgen dat je het verschil kan horen zonder er in te hoeven geloven. Of dat echter nou de bedoeling is van een kabel..

• Jag

Jag

Je moet wel even de moeite nemen om de link(s) te openen :) !

Verwijderd

http://gizmodo.com/363154...r-cables-vs-a-coat-hanger

Hierna vond ik het allemaal wel best. Ik haal wel draad bij de Action.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:18:
http://gizmodo.com/363154...r-cables-vs-a-coat-hanger

Hierna vond ik het allemaal wel best. Ik haal wel draad bij de Action.
Dit dus. Tenzij je last hebt van storingsbronnen in de buurt van je kabels, dan kunnen geïsoleerde kabels nog wel eens wat helpen.

• Alexmoorlag
Op zich best wel cool natuurlijk dat audiofielen geen verschil merken.

Ik gebruik hier speakerkabel van vdhul en moet zeggen dat het tegen over " goedkope " kabel wel degelijk verschil maakt.

De " echte " audiofielen gooien trouwens de interlinks in de vriezer om alle neutronen dezelfde kant op te krijgen ;)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:25
Terrz schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:27:
[...]

Dit dus. Tenzij je last hebt van storingsbronnen in de buurt van je kabels, dan kunnen geïsoleerde kabels nog wel eens wat helpen.
Zelfs dan is de kans dat je dit terughoort op speakerkabels heel klein. Signaal daarover is toch zo hard dat storingsbronnen daar nauwelijks invloed op hebben. Line / Microfoon kabels daarintegen is enige isolatie zeker geen overbodige luxe (tenzij digitaal signaal, want dan maakt t ook allemaal niet meer uit. Dat werkt of werkt niet).

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20
Ik heb mijn front speakers Mordaunt short mezzo 6) nog steeds met UTP aangesloten (2.5 meter lang). 3 UTP kabels (sollid core) direct met elkaar gevlochten en all witte aders bij elkaar en alle gekleurde kabels bij elkaar. Ik heb dus niet eest de mantel van de kabel gestipt. Ik heb meerdere luister testen gedaan ook met siltec silver kabels van 150 euro per meter en nog steeds vind ik mijn UTP kabels het best klinken.

Ik zou dus ook iedereen aanraden om dit een keer te proberen, kost je niet meer dan 20 euro.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:24
kippy schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 16:58:
Ik heb mijn front speakers Mordaunt short mezzo 6) nog steeds met UTP aangesloten (2.5 meter lang). 3 UTP kabels (sollid core) direct met elkaar gevlochten en all witte aders bij elkaar en alle gekleurde kabels bij elkaar. Ik heb dus niet eest de mantel van de kabel gestipt. Ik heb meerdere luister testen gedaan ook met siltec silver kabels van 150 euro per meter en nog steeds vind ik mijn UTP kabels het best klinken.

Ik zou dus ook iedereen aanraden om dit een keer te proberen, kost je niet meer dan 20 euro.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit te posten. De meeste mensen hier geloven niet in dit soort verhalen (ik ook niet trouwens).

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20
Visgek82 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:32:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit te posten. De meeste mensen hier geloven niet in dit soort verhalen (ik ook niet trouwens).
Ik ben technisch zeer goed onderlegd en geloof ook niet in de meeste kabel magie. Maar ik ben wel een redelijk lange tijd bezig geweest om TNT audio kabels uit ter proberen, gewoon uit hobby oogpunt.
Zolang ik voor een paar tientjes een keer kan spelen met audio om te kijken of het invloed heeft vind ik het leuk om te doen.
De Siltec kabels heb ik ook maar een keer via mijn werk gekregen en dus leuk om een vergelijkingstest mee te doen. Nee kabels hoeven zeker niet duur te zijn, maar met een beetje hobby werk kun je wel horen dat er toch wel klank verschil kan zijn. Veel meer dan ik ooit verwacht of gedacht had.
Dus nog een keer, als je een keer een middag vrij hebt en 20 euro over is het toch wel de moeite waard om een keer uit te proberen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 08:51
Ik snap zelf wel dat elektrisch utp geschikt kan zijn. Maar de verschillende ader paren van een utp kabel zijn afzonderlijk gezien anders getwist (de hoeveelheid twist/meter is bij elke kleur afwijkend). Nu zou binnen de audio-fielen-wereld een stukje afstand verschil alleen maar negatieve invloed hebben op je geluid. Al is dat met de snelheid van een electron zo goed als te verwaarlozen... is verschil toch verschil. Daarom ben ik zelf van mening dat het nooit een positieve verandering kan zijn ;)
Dat de + en - van je kabel om elkaar heen getwist is kan mbt overspraak wel een positieve verandering hebben.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er bestaan natuurlijk ook kabels met 2x utp naast elkaar. Dan is het een kwestie van alle aders bij elkaar knopen en gaan.
En als je gewoon koperen kabels hebt, zou je elektrisch gezien niks meer of minder moeten hebben dan een koperen kabel met X mm doorsnee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag

Jag

kippy schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 22:54:
Nee kabels hoeven zeker niet duur te zijn, maar met een beetje hobby werk kun je wel horen dat er toch wel klank verschil kan zijn. Veel meer dan ik ooit verwacht of gedacht had.
Totdat je niet meer weet waarnaar je luistert, dan hoor je het verschil ineens niet meer, heel typisch is dat :+.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:30
Ik gebruik al jaren deze DIY interconnects, zijn prima! http://westenberg-hoogend...iy/cabling/uk_4play_1.php

zijn dan wel geen speakerkabels, maar wel UTP voor analoge overdracht;-)

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 22:30

MeNTaL_TO

The future is not set

Waarom lastig doen met UTP, pak gewoon stroomdraad.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

Bestla

Viking Kvinne

Met hem ^^

• Jag

Jag

Even mezelf quoten:
What kind of listening test should we do? I have 4 versions of the same file:
Original from the CD
DA/AD loop with normal copper cables (Canare brand)
DA/AD loop run thru mud
DA/AD loop run thu a potato on the left, a banana on the right
Zie deze draad op DIY audio: klik. Het maakt gewoon niet zo bijster veel uit wat je gebruikt. Zelfs een bak modder klinkt goed :+. Is ook gewoon een geleider net als UTP, koper, zilver, enz. Geloof je me niet? Lees de draad maar eens en luister maar eens naar de blinde luistertest, werkt verhelderend :).

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 13:52
Zelf ook een tijd op volkoper UTP geluisterd, zowel flexcore als solidcore.

Nooit geen verschil in kwaliteit gemerkt met duurdere kabels.

Alleen de echte dropveters met meer plastic dan koper zou ik niet gebruiken.

• Alexmoorlag
Wat voor merken heb je gebruikt wb de gewone luidsprekerkabels?
Pagina: 1