Gelijkwaardige vervanging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy Krueger
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-04 16:52
Beste Tweakers,

Ik loop al een aantal dagen met een dilemma waar ik wat feedback op zoek.

Eind 2012 heb ik een Lenovo Y500 laptop aangeschaft bij een fysieke winkel.
In deze laptop heb ik toen (net zoals menig tweaker hier) een Crucial 120Gb msata schijf gezet waarop ik mijn OS heb gezet.

Nu begon de laptop gedurende de garantieperiode kuren te vertonen, het laptop beeldscherm wilde niet meer normaal aan en gaf alleen maar output via HDMI of pas na veel rebooten en resetten output naar het laptop beeldscherm. Dus ik begin juni (04-06) terug naar de winkel waar ik de laptop gekocht heb en de problemen aangegeven (Tijdens inleveren hebben ze niks gevraagd over de msata schijf en ik ben het zelf toen ook vergeten te vermelden, ik heb wel de accu en oplader mee terug gekregen).
In de winkel werd mij verteld dat de reparatie ongeveer 2 tot 4 weken kon duren.

Ongeveer 2 dagen na het inleveren van de laptop kreeg een email met de status "Uw laptop is onderweg naar het distributiecentrum".
Daarna was het een aantal weken stil dus heb ik begin juli (02-07) contact opgenomen met het reparatiecentrum om een status update te krijgen. Zij moesten dit bij de technische dienst navragen dus ik zou een email krijgen met de status.
Op 04-07 kreeg ik de volgende email:

Onlangs heeft u telefonisch de status van de reparatie bij ons opgevraagd. Inmiddels hebben wij een reactie van de technische dienst ontvangen, de reparatie is afgerond en het product zal spoedig retour gaan naar het filiaal.

Op basis van deze email dacht ik. "Mooi, eindelijk mijn laptop weer terug".
Dus ik op 09-07 met het filiaal bellen of de laptop al binnen was maar dit was niet zo.
Toen belde ik op 12-07 nogmaals met het filiaal en werd mij plots meegedeeld dat de laptop niet meer gerepareerd kon worden en dat deze vervangen moest gaan worden. Ik heb toen gelijk aangegeven dat er een msata kaartje in de laptop zat die ik graag nog terug zou willen. Zij zouden contact op gaan nemen met het reparatiecentrum om te proberen om dit te regelen.
Op 14-07 heb ik zelf ook met het reparatiecentrum gebeld omdat ik zeker wilde weten dat mijn msata kaart nog teruggestuurd zou worden. Zij zouden dit neerleggen bij de technische dienst en zouden me op de hoogte houden.
Omdat ik nog steeds niks had gehoord heb ik op 16-07 nogmaals contact opgenomen met het reparatiecentrum. Nu werd mij mede gedeeld dat de msata kaart niet meer teruggestuurd kon worden omdat de laptop niet meer bij het reparatiecentrum was ;w .
Met deze informatie ben ik toen naar het filiaal gegaan om tot een mogelijke oplossing te komen.
Zij gaven aan dat ik de volgende laptop kon krijgen (en niet mijn geld terug):

Lenovo IdeaPad Z50-70-01408

Specificaties
Besturingssysteem Windows 8.1
Beeldscherm 15.6" Full HD scherm (1920×1080)
Processor Intel® Core™ i7-4510U 2.0GHz dual-core
Geheugen 8GB DDR3 RAM
Opslag 1TB HDD (5400rpm)
Grafischekaart NVIDIA® GeForce® GT 840M 4GB
On-board graphics adapter model Intel HD Graphics 4400
Werkgeheugen 8 GB
Optische Drive Ja
Schermresolutie 1920 x 1080
Schermgrootte 15,6 "
Speakers Geïntegreerde stereoluidsprekers met Dolby® Home Theater

en dat ik pech heb met de msata kaart maar dat ze deze niet gaan vergoeden.
Nu is mijn dilemma, kunnen ze dit zomaar maken ? Moet ik dan maar akkoord gaan ondanks dat ik er niet mee eens ben...

Ik vind zelf de laptop niet gelijkwaardig (mindere speakers, grafische kaart gemiddeld minder dan de GT650M, geen msata of m.2 aansluiting, de processor is wel beter maar de GPU vind ik belangrijker).
Ik had de Y500 aangeschaft als game-laptop.

Is that a controller I see before me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:54
Voor een laptop welke anderhalf jaar oud is, is dit toch wel een mooie vervanging. Jammer van die msata kaart, maar dat is ook een beetje je eigen fout geweest, alhoewel het ook niet netjes is van de winkel om die laptop zomaar kwijt te zijn.

Volgens mij moet je genoegen nemen met deze laptop. Geen idee welke msata kaart je hebt gekocht des tijds, maar als het om een groot bedrag gaat zou ik er zeker nog achter aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Schopje naar SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laptop is bij aanschaf jouw eigendom geworden. Wat daarmee gebeurt en hoe, zal daarom altijd met jou overlegd moeten worden. Als ze dus voorstellen om hem te vervangen, zullen ze in ieder geval nog in staat moeten zijn om bijvoorbeeld je data, een eventuele CD, of in dit geval een mSata kaart terug te sturen.

Dat ze die kwijtraken, maakt ze aansprakelijk voor het verlies van jouw eigendom. Gezien dit gebeurd is onder verantwoordelijkheid van de winkel waar je hem gekocht hebt, ligt die aansprakelijkheid ook bij hen. Zij kunnen de schade eventueel weer verhalen van het reparatiecentrum.

De uitspraak van de winkel dat je pech hebt houdt dan ook geen steek.

De volgende vraag is of de aangeboden laptop een gelijkwaardige vervanging is, en of dat ook gelijkwaardig is aan de oude laptop + mSata kaart. Als dat zo is, is er niet veel aan de hand. Is dat niet zo, dan zal je terug in overleg moeten met de winkel. Gelijkwaardig is vaak een arbitraire beoordeling.
Je hoeft in ieder geval niet akkoord te gaan met het eerste aanbod van de winkel als je dat niet ziet zitten. De winkel is niet geëigend jou te dwingen ermee akkoord te gaan. Je kan zelf ook met een andere suggestie komen. Kwa prijs lijkt het aardig overeen te komen, maar jouw prioriteiten in bepaalde componenten weet de winkel natuurlijk niet.
De sleutel zal liggen in constructief overleg. Pas als dat faalt, kan je verder kijken naar bijvoorbeeld ontbinden van de overeenkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Het product kan niet meer hersteld worden. En vervanging door een ander exemplaar kan kennelijk ook niet meer. Dan kun je per direct ontbinden. De schade voor de mSata kaart moet de winkel vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
alfatrion schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 17:30:
Het product kan niet meer hersteld worden. En vervanging door een ander exemplaar kan kennelijk ook niet meer. Dan kun je per direct ontbinden. De schade voor de mSata kaart moet de winkel vergoeden.
En kan de winkel ook garanderen dat alle data afdoend verwijderd/opgekuist is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdevries93
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 17:11
Mij is altijd verteld dat je zelf een back-up moest maken van je harddisk.
Voor als er een clean install nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 22:33
Dennisdevries93 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:24:
Mij is altijd verteld dat je zelf een back-up moest maken van je harddisk.
Voor als er een clean install nodig was.
Maar het is een hele intressante kwestie: in hoeverre kunnen zij deze verantwoordelijkheid simpelweg op jouw gooien? Wat als de schade zo groot is dat je de hdd eruit moet halen voor een backup? Heel veel mensen kunnen/durven dit niet. Daarnaast heb je de laptop dan open gehad, hoe goed is dit voor de garantie? Is het niet aan de firma die jouw een werkend product heeft belooft om goed voor jouw data te zorgen? Want de data is jouw eigendom en het zomaar weggooien klinkt alsof dat gewoon niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:11

weebl

YARR!

Lastige kwestie dit. Kan je bewijzen dat die mSATA er in zat op het moment dat je hem afleverde?
Als ik m'n auto inlever voor een beurt kan ik achteraf ook roepen dat er een koffer met €100.000 in de kofferbak lag, maar ik denk niet dat dat stand houd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:44
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:00:
Als ze dus voorstellen om hem te vervangen, zullen ze in ieder geval nog in staat moeten zijn om bijvoorbeeld je data, een eventuele CD, of in dit geval een mSata kaart terug te sturen.

Dat ze die kwijtraken, maakt ze aansprakelijk voor het verlies van jouw eigendom. Gezien dit gebeurd is onder verantwoordelijkheid van de winkel waar je hem gekocht hebt, ligt die aansprakelijkheid ook bij hen. Zij kunnen de schade eventueel weer verhalen van het reparatiecentrum.
Als ze voorstellen om hem te vervangen zou de laptop er nog moeten zijn en de mSATA-kaart ook. Máár, dat is, als de TS die kaart daadwerkelijk heeft ingeleverd. En de TS heeft niks tegen die winkel gezegd over die kaart; hij verteld dat pas als de laptop toch niet meer terugkomt.
De TS zal de kaart gerust hebben ingeleverd, maar ik kan ook niet zomaar een laptop inleveren en als hij dan niet meer gerepareerd wordt claimen dat er allemaal custom hardware in zat en dan verwachten dat dat allemaal vergoed wordt.
Overigens geloof ik de TS wel, maar hij heeft nagelaten te vermelden dat hij meer dan alleen de originele laptop heeft ingeleverd.

@ TS: Heb je misschien een kopie van het bewijs van inleveren? Daar staat meestal de gegevens van de laptop op en e.v.t extra ingeleverde zaken. Als er dan op staat "+ accu en lader", dan vind ik dat je had moeten weten dat alles altijd opgeschreven wordt. Als er helemaal niks op staat dat aanduid wat de winkel allemaal heeft ingenomen, dan sta je wat sterker.

Mocht je het verder niet meer willen hebben over de mSATA-kaart, dan wordt het over het algemeen op prijs gesteld als je zelf een alternatief voorsteld, mocht je het niet eens zijn met hun voorstel. Bijvoorbeeld Lenovo en Asus vinden het wel prettig als er mee wordt gedacht. Als je laptop bijna 2 jaar oud is en 1.000 euro kostte moet je niet proberen een laptop van 900 euro te vragen, maar als je, net zoals in de TS, aangeeft waar je de laptop voor hebt gekocht en of de hardware gelijkwaardig is, dan vinden ze dat wel prettig en sturen ze hem meestal op naar de winkel nog voordat je echt akkoord hebt gegeven :P
KillerZero86 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:28:
[...]

Maar het is een hele intressante kwestie: in hoeverre kunnen zij deze verantwoordelijkheid simpelweg op jouw gooien? Wat als de schade zo groot is dat je de hdd eruit moet halen voor een backup? Heel veel mensen kunnen/durven dit niet. Daarnaast heb je de laptop dan open gehad, hoe goed is dit voor de garantie? Is het niet aan de firma die jouw een werkend product heeft belooft om goed voor jouw data te zorgen? Want de data is jouw eigendom en het zomaar weggooien klinkt alsof dat gewoon niet mag.
Het is jouw data en als ze je de optie geven je data te backuppen, dan zijn zij niet meer verantwoordelijk. Je weet dan immers dat je geen back up maakt en die niet door de winkel laat uitvoeren.
Verder is de 'wat als' niet relevant voor dit topic, daar kan je beter een nieuwe voor aanmaken. Zeker omdat het installeren van Windows en het inbouwen van een SSD geen probleem was voor de TS.

[ Voor 10% gewijzigd door Ample Energy op 18-07-2014 13:56 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:05
KillerZero86 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:28:
[...]

Je maakt toch iedere dag een backup van onmisbare/onvervangbare data? Doe je dat niet, tja dan is de data blijkbaar niet belangrijk genoeg voor je, en moet je ook niet achteraf gaan klagen.

Het openmaken van de laptop heeft normaliter geen enkele invloed op de garantie, mits je het maar doet op de manier zoals voorgeschreven door de fabrikant en je geen schade maakt bij het open maken.

Daarnaast is de winkel inderdaad verantwoordelijk voor een conform product, echter wel een conform product qua specificaties zoals bij verkoop aangegeven. "Vervolgschade" zoals bijv. data verlies door een defecte hardeschijf of een recovery procedure zal altijd uitgesloten zijn, als je al schade kan bewijzen, want wat is bijv. de werkelijke schade wanneer je al je kinderfoto's kwijt raakt door zoiets en het niet hebben van een backup. Voor degene die de foto's kwijt is een mogelijk onbetaalbaar verlies, echter in euro's zal de werkelijke schade nihil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Dennism schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:57:
[...]

Je maakt toch iedere dag een backup van onmisbare/onvervangbare data? Doe je dat niet, tja dan is de data blijkbaar niet belangrijk genoeg voor je, en moet je ook niet achteraf gaan klagen.
Wat een onzin om dit zo bij mensen in de mond te leggen :S Dat het je eigen verantwoording is ben ik mee eens, maar het zo bagatelliseren vind ik ver gaan tbh.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
LiquidT_NL schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 14:02:
[...]

Wat een onzin om dit zo bij mensen in de mond te leggen :S Dat het je eigen verantwoording is ben ik mee eens, maar het zo bagatelliseren vind ik ver gaan tbh.
Ik vind dat zeker niet te ver gaan, als ik kijk hoeveel ongelukkige mensen ik in het verleden niet heb geholpen om te proberen nog iets van data te redden na een crash kan ik alleen die gedachte meegeven.

Als iedereen dat zou doen, dan zouden er een stuk minder mensen dagelijk/wekelijks in paniek zijn omdat de PC met alle kinder foto's (of insert andere belangrijke data weg is), dit is imho een van de best practises die zowel in het bedrijfsleven als prive geldt en ook nog een makkelijk uit te voeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Als eigenaar van een Y500 zou ik om dezelfde redenen de aangeboden laptop ook niet als een gelijkwaardige vervanger zien, daarnaast verlies je het backlit keyboard en de SLI-mogelijkheid. De nieuwere Y510p komt beter in de buurt maar ik heb juist voor het oudere model gekozen vanwege slechtere eigenschappen van de Y510p (accuduur, warmteproductie, duurdere M.2 t.o.v. mSata).

Daarnaast wat Floppus zegt. Het is jouw laptop.
  • Zet wat druk om het ding terug te krijgen, en haal de mSata eruit.
  • Geef een alternatief model aan ter vervanging.
  • Anders ontbinding met vervangingswaarde voor een tweedehands:

[ Voor 4% gewijzigd door Nextron op 18-07-2014 14:23 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Dennism schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 14:09:
[...]

Ik vind dat zeker niet te ver gaan, als ik kijk hoeveel ongelukkige mensen ik in het verleden niet heb geholpen om te proberen nog iets van data te redden na een crash kan ik alleen die gedachte meegeven.

Als iedereen dat zou doen, dan zouden er een stuk minder mensen dagelijk/wekelijks in paniek zijn omdat de PC met alle kinder foto's (of insert andere belangrijke data weg is), dit is imho een van de best practises die zowel in het bedrijfsleven als prive geldt en ook nog een makkelijk uit te voeren is.
Dat doet geen afbreuk aan het feit dat de uitspraak "doe je [backuppen] niet, tja dan is de data blijkbaar niet belangrijk genoeg voor je" gewoon onjuist is en een aanname is. Daarnaast is het imho ronduit onbeschoft om tegen iemand te zeggen die net zijn belangrijke data kwijt is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Siempie schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:51:
[...]

Als ze voorstellen om hem te vervangen zou de laptop er nog moeten zijn en de mSATA-kaart ook. Máár, dat is, als de TS die kaart daadwerkelijk heeft ingeleverd. En de TS heeft niks tegen die winkel gezegd over die kaart; hij verteld dat pas als de laptop toch niet meer terugkomt.
Dat maak ik uit het verhaal niet op. Het punt is dat ze de laptop al zoekgeraakt zijn, ergens in het proces, voordat TS werkelijk akkoord was met de vervanging. De laptop, inclusief al z'n spul, is dan nog gewoon van hem. Als de reparateur had gezegd, ok, wij hebben je laptop nog maar er zit helemaal geen kaartje in, dan is het weer anders - maar ze hebben te snel het ding ergens heengestuurd, waar dan ook. En dat voor de TS daarmee heeft ingestemd.

Dat lijkt mij niet zoals het hoort.

En als je jouw auto-analogie neemt... dat zou neerkomen op een garage die zegt "je auto is total loss, heeft geen zin meer die te repareren, de sloopprijs is het beste", je zegt "ok, dan kom ik even langs om mijn spullen uit de auto te halen" en de garage zegt "oh eh, tsja, we hebben 'm alvast maar naar de sloop gebracht, dus die spullen die er in lagen, die zie je niet meer terug."

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
weebl schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:42:
Lastige kwestie dit. Kan je bewijzen dat die mSATA er in zat op het moment dat je hem afleverde?
De bewijslast zal hier mijn inziens geen problemen op leveren. Er hoeft pas iets bewezen te worden op het moment dat de wederpartij die voldoende gemotiveerd betwist. In dit geval houdt dat in dat de verkoper moet hebben genoteerd wat er allemaal in de computer zat. En ik vermoed dat de verkoper dit niet heeft gedaan.
Dennism schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:57:
Daarnaast is de winkel inderdaad verantwoordelijk voor een conform product, echter wel een conform product qua specificaties zoals bij verkoop aangegeven. "Vervolgschade" zoals bijv. data verlies door een defecte hardeschijf of een recovery procedure zal altijd uitgesloten zijn, als je al schade kan bewijzen,
We hebben het hier om een onrechtmatige daad: het weggooien van het eigendom van een ander. Overigens bepaald dwingende wetgeving dat de verkoper bij non-conformiteit ook aansprakelijk is voor gevolgschade. Dit is alleen wel beperkt tot 500 euro, daarna moet je bij een producent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
alfatrion schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 14:51:

We hebben het hier om een onrechtmatige daad: het weggooien van het eigendom van een ander. Overigens bepaald dwingende wetgeving dat de verkoper bij non-conformiteit ook aansprakelijk is voor gevolgschade. Dit is alleen wel beperkt tot 500 euro, daarna moet je bij een producent zijn.
Ik reageerde op een andere post in het topic, niet op de vraagstelling over de Msata SSD.

Heb je hier een bron van in combinatie met gevolgschade doormiddel van data verlies? Ik heb namelijk persoonlijk 3x meegemaakt dat consumenten uit mijn kennissen kring voor dataverlies hun RBV of een jurist hebben aangesproken waar het in alle gevallen niet tot een zaak gekomen is omdat het onmogelijk zou zijn de schade aan te tonen of omdat duidelijk in de documentatie en/of RMA formulieren duidelijk was aangegeven dat in het geval van reparatie of vervanging de machine in fabrieksstaat zou terugkomen en data dus voor het aanbieden veiliggesteld moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Ik heb geen vonnis o.i.d. als je dat bedoelt. Gevolgschade is in de wet regelt onder art. 7:24 jo 7:6 e.v. BW. Ik heb wel een vonnis tussen twee bedrijven waarbij dit niet aangegeven was. De data moet opnieuw gemaakt worden en de kosten daarvan konden worden verhaalt. Dat was een duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Defect => botte pech
Verlies data => niet zo slim

Aanbod van een nieuwe laptop vind ik niet eens zo slecht. Je bent nu anderhalf jaar verder en op een dergelijk apparaat wordt toch afgeschreven.
Kijk in hoeverre de winkelier coulant wilt zijn. Heb je een tegenbod voor ongeveer dezelfde prijs dan kan hij daar oren naar hebben. Eventueel een klein bedrag bijbetalen.

Als die niet meewerkt zou ik het toch aannemen, het lijkt mij geen slecht tegenbod.
Pagina: 1