Advies voor een wow game pc: ~800 euro inc. scherm

Pagina: 1
Acties:

• Crazyless
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Waarschijnlijk zal ik de game PC voornamelijk gebruiken voor World of Warcraft (en hopelijk diens opvolger Titan) alsmede Counter-Strike. Ik heb echter al jaren niet meer op de PC gespeeld, dus wellicht kom ik hele andere games tegen die mega tof zijn om te spelen! De PC zelf moet in ieder geval 3 jaar competitief mee kunnen gaan. (mits dit kan voor dit budget natuurlijk

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 800 euro in gedachten, inclusief monitor en windows. Ik ben echter niet rijk, dus iets minder voor bijna dezelfde prestaties is ook mooi, maar aan de andere kant heb ik wel een mooie baan dus als het heel veel beter is voor een paar tientjes tot 100 euro meer, dan is dat ook okee

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 4-tal oude WD AV drives 3.0TB schijven in mijn DVR zitten, waarvan ik er 2 in mijn PC wil stoppen voor veel opslag. Dit zijn echter 5400 rpm schijven volgens mij. Indien het verschil met een 7200rpm schijf groot is (waar ik wel vanuit ga in mijn lijstje) - dan zal er ook een HDD bijmoeten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een paar mooie leds in de kast vind ik altijd tof, maar ik wil hier hooguit 10-20 euro extra aan uitgeven. Anders is een normale zwarte kast zonder lichtjes ook perfect.

Ga je overklokken?
Ik heb dit nog nooit gedaan en ben het ook niet van plan, tenzij het echt de moeite waard is, zonder dat er nadelen aan zitten. Gewoon als hobby / voor de kick zal je mij dit niet zien doen

Overige vragen?
Is het tegenwoordig makkelijk om een PC zelf in elkaar te zetten? Ik heb zelf 0% ervaring met het in elkaar zetten van een PC en het blijven toch dure componenten.. maar aan de andere kant, hoe moeilijk kan het zijn? En je bespaart er toch al weer gauw 50+ euro mee die mooi in je PC zelf kan (+ het lijkt me ook wel leuk om te doen!). Wat zouden jullie aanbevelen? Zelf proberen of laten doen?

Waarschijnlijk heb ik pas in September echt tijd om weer te gaan gamen, in verband met mijn zomersport waar ik elke avond en weekend mee zoet ben. Echter ben ik ook iemand van heel weinig geduld die, als die iets wilt, dit vaak ook meteen doet. Tot September wachten duurt dan ook erg lang. Is het nog echt rendabel om te wachten tot September? Verwachten jullie dat de prijzen nog veel zullen dalen van bepaalde (opvolgers van) componenten of wordt dit pas verwacht over 6 maanden+?

Misschien een newbie vraag, maar de SSD schijf, wat installeer je daar allemaal op naast Windows? Installeer je daar bijvoorbeeld ook je favoriete games op? Of gaat dat allemaal naar je normale harde schijf?

Opmerkingen met betrekking tot de lijst
  • Ik heb de lijst gebaseerd op de BBG, maar ben niet overal tevreden (maar wist zelf niet echt het alternatief)
  • Ik heb al wel de videokaart vervangen, want als ik het las, schijnt de 7950 niet veel onder te doen voor de 280X, maar scheelt het wel bijna 100 euro?
  • Tevens las ik wat verontrustende berichten over de Seagate schijven.. maar schijnbaar staan ze toch in de BBG, dus zal het wel meevallen? Of moet ik deze toch vervangen?
  • Ik zag bijna niemand die deze monitor uit de BBG in zijn wenslijst heeft staan. Is het wel een geschikte monitor?
  • Tot slot - ik vind de kast uit de BBG nogal gewoontjes. Als iemand een mooier alternatief weet? _/-\o_
Alvast heel erg bedankt voor de reacties / input!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 152,90€ 152,90
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Zalman Z11 Plus€ 58,-€ 58,-
1LG 22EA63V-P Zwart€ 119,-€ 119,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 59,99€ 59,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,85€ 65,85
1XFX 550W Pro€ 52,01€ 52,01
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 820,34

[ Voor 4% gewijzigd door Crazyless op 17-07-2014 11:07 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Crazyless schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 09:30:
• Ik heb al wel de videokaart vervangen, want als ik het las, schijnt de 7950 niet veel onder te doen voor de 280X, maar scheelt het wel bijna 100 euro?
De 7950 is pas (bijna) zo krachtig als een 280X als je die overklokt in bijv. MSI afterburner. Dit is vrij gemakkelijk en er zijn talloze tutorials te vinden. Dat is het punt dus niet. Je bespaart echter wel 100 euro uit zoals je al zegt, en dat is echt een smak geld. Betere knal-voor-prijs krijg je niet.
• Tevens las ik wat verontrustende berichten over de Seagate schijven.. maar schijnbaar staan ze toch in de BBG, dus zal het wel meevallen? Of moet ik deze toch vervangen?
Seagate is nog steeds prima. Als je het niet vertrouwt, kan je altijd WD blue nemen, die zijn net zo duur.
• Tot slot - ik vind de kast uit de BBG nogal gewoontjes. Als iemand een mooier alternatief weet? _/-\o_
De sectie Behuizingen van de PW is all yours. Enige waar je op moet letten is of het moederbord erin past (uATX, maar die passen ook in ATX kasten). Als je eventueel nog een aftermarket koeler bij wil, moet die ook qua hoogte erin passen.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik heb de lijst gebaseerd op de BBG, maar ben niet overal tevreden (maar wist zelf niet echt het alternatief)
Ik heb al wel de videokaart vervangen, want als ik het las, schijnt de 7950 niet veel onder te doen voor de 280X, maar scheelt het wel bijna 100 euro?
De 7950 is in feite een 280, wat te overclocken is tot het niveau van een 280X.
Tevens las ik wat verontrustende berichten over de Seagate schijven.. maar schijnbaar staan ze toch in de BBG, dus zal het wel meevallen? Of moet ik deze toch vervangen?
Yep, vervangen door deze:
pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Ik zag bijna niemand die deze monitor uit de BBG in zijn wenslijst heeft staan. Is het wel een geschikte monitor?
Ik zou voor deze gaan:
pricewatch: LG 22EA63V-P Zwart
Tot slot - ik vind de kast uit de BBG nogal gewoontjes. Als iemand een mooier alternatief weet? _/-\o_
pricewatch: Zalman Z11 Plus
Deze?

Verder ziet net er goed uit, eventueel een ietsjes duurder MoBo met meer aansluitingen en een betere audiochip?
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:17
Mijn oude kast, zeker een aanrader. Kabel management is een drama, maar voor de looks is hij het zeker waard. _/-\o_

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik zou zelf geen extra hdd, je hebt een ssd en daar kan je wow opzetten en nog wat andere games. ik zou zelf dus gewoon die 5400rpm schijven erin zetten en het geld ergens anders in steken.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• Crazyless
De zalman is inderdaad een mooie kast. Vraagje, komen al die mooi gekleurde leds standaard mee bij de kasten of moet je zelf nog fans erbij kopen?

Persoonlijk kwam ik deze tegen bij het zoeken op jouw link. Ik vind hem erg mooi.
Is deze kwalitatief ook een beetje in orde dat iemand weet misschien?

1Aerocool X-Warrior Devil Red Edition€ 45,-€ 45,-

Zijn er eventuele nadelen aan het overclocken brooky?

Is een extra cooler nodig in deze configuratie?

Als ik erover na denk, kan ik misschien de harde schijf toch het beste weglaten inderdaad Kyle. De meeste spellen zullen qua installatie wel op de SSD schijf passen. 256GB toch wel aardig wat. Alle films.. etc kunnen dan gewoon op de 5400 rpm schijven.

Waarom is de LG monitor beter? Ik zag wel dat hij duurder was ;)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Crazyless schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:27:

Persoonlijk kwam ik deze tegen bij het zoeken op jouw link. Ik vind hem erg mooi.

Aerocool staat niet echt bekend als een merk met degelijke kasten. Die Zalman is dan al een stuk beter. Tip, je kan ook gewoon de link uit de pricewatch copy pasten als het om een los product gaat, dat scheelt een lijstje maken, RML kopiëren etc.
Als je het netjes doet kan er weinig fout gaat. Je kaart zal misschien alleen (onder load) wel iets meer geluid maken. Maar goed, dan heb je toch het geluid van de game door de speakers/koptelefoon, dus daar merk je weinig van.

• MK_
  • Niet online

MK_

De zalman is inderdaad een mooie kast. Vraagje, komen al die mooi gekleurde leds standaard mee bij de kasten of moet je zelf nog fans erbij kopen?

Aerocool is kwalitatief minder dan Zalman dacht ik. Fans komen er bij, dus die kleurjes heb je al :)

Is een extra cooler nodig in deze configuratie?
Overclocken kost meer (duurdere CPU, mobo, koeler enzovoort)
Als ik erover na denk, kan ik misschien de harde schijf toch het beste weglaten inderdaad Kyle. De meeste spellen zullen qua installatie wel op de SSD schijf passen. 256GB toch wel aardig wat. Alle films.. etc kunnen dan gewoon op de 5400 rpm schijven.
Hier had ik overheen gelezen :)

Zolang ze een SATA aansluiting hebben, kan je ze gebruiken
Waarom is de LG monitor beter? Ik zag wel dat hij duurder was ;)
De Philips had verschrikkelijke kleuren dacht ik. Goedkope pruldingen zijn het. De LG heeft een mooi IPS-paneel met mooiere kleuren.

En in je TS zag ik iets over assemblage, dit is niet moeilijk. Het meeste kan er maar in 1 manier in, en op YouTube zijn genoeg guides te vinden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:17
Er worden 5 meegeleverd, dit zijn allemaal blauwe leds. Eigenlijk zoals op het plaatje.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
MK1998NL schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:36:

Overclocken kost meer (duurdere CPU, mobo, koeler enzovoort)
Vraag slaat op de GPU :P.

• MK_
  • Niet online

MK_

Wow, serieus? Ik was serieus overtuigd dat het over de CPU ging 7(8)7

• Crazyless
Bedankt voor de uitleg. Het gaat inderdaad om de videokaart. Geluid maakt me niet zoveel uit - zolang hij maar niet sneller stuk gaat bijvoorbeeld.

Ik heb de setup aangepast (met o.a. de Zalman - ook een prachtkast!). Als de koeling verder voldoende is zo, denk ik dat het een mooi systeem is. Toch goed dat ik het nog even heb nagevraagd, toch het een en ander veranderd t.o.v. de BBG :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Alleen mist je HDD nog!

• Crazyless
Ik heb 2x 3TB WD AV GreenPower drives die ik erin ga zetten.
OS + Mijn favoriete games op de SSD en alle films, muziek etc.. op de andere HDD's!

Wat is jullie ervaring met 2de hands kopen van componenten btw?

Beter van niet?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah dat had ik even gemist. 2e hands kan prima. Liefst met garantie. Er worden momenteel vrij veel videokaarten gedumpt, omdat de mining hype voorbij is. Dat kan buitenkansjes opleveren, maar check hier altijd of er nog garantie is, omdat die kaarten intensief gebruikt zijn. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, daar zijn ze immers op gebouwd, maar better safe than sorry.

Verwijderd

Wat ik niet snap is dat overal gezegd word dat de 280 overgeklokt kan worden naar het niveau van een 280x. De 280x heeft gewoon fysiek meer cores, dus is op stock sowieso sneller. En nou kan je natuurlijk je 280 overclocken om in de buurt te komen, maar hetzelfde kan je zeggen van de 280x; die kan je dan ook weer overclocken, om in de buurt van een 290 te komen.

Point being: je kan zo wel redeneren, maar als je die redenatie doortrekt dan is een 270 even snel als een 290x.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik schreef bijna, dat is al een verschil. En voor die prijs kan je de 7950 echt niet laten liggen, of wel :)? Het gaat om de kaart die bij het budget past. Wat is er rond 180 euro nog meer te krijgen? Een 280x gaat niet passen in een budget rond de 700 euro met een i5 erbij.

Verwijderd

br00ky schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:44:
Ik schreef bijna, dat is al een verschil. En voor die prijs kan je de 7950 echt niet laten liggen, of wel :)? Het gaat om de kaart die bij het budget past. Wat is er rond 180 euro nog meer te krijgen? Een 280x gaat niet passen in een budget rond de 700 euro met een i5 erbij.
Klopt, maar mijn verhaal was puur bedoeld om even te nuanceren :) Want er word vaak klakkeloos gezegd dat een 280 even snel kan zijn als een 280x, en dat vind ik toch wel wat kort door de bocht.
Pagina: 1