Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-10-2022
Ik heb de EOS 550D maar overweeg om hem in te ruilen voor een goede 2e handse EOS 5D.
Doen of niet doen? Deze full-frame is qua lichtsterkte, ruis en bokeh toch vele malen beter dan de 550D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Lees eerst dit verhaal maar eens: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen

Wat voor lenzen heb je? Je weet dat EF-S lenzen niet op de 5D passen?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
Ja dat van de lenzen is me bekend. Heb zowel EF als EF-S lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lichtsterkte en bokeh zijn lenseigenschappen. Ik zou me eerst even wat beter inlezen alvorens een beslissing te maken.
De 5D is een stuk ouder dan de 550D. Ik zou het niet doen. Ik zou eerder voor een 5D mk II gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvgend
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 09:39:
Lichtsterkte en bokeh zijn lenseigenschappen.
Ja maar die MK ii is een stuk duurder... Overigens heeft een grotere CMOS wel degelijk invloed op de lichtsterkte en bokeh/scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt wel, maar je bent erg kort door de bocht met je beweringen. Ik ken jou niet, dus ik weet niet wat jij weet. Maakt verder ook niet uit, ALS je het maar weet... ;)

Tja, mk II is inderdaad duurder. Goede camera's zijn nou eenmaal duur. En als je iets zoekt wat echt "vele malen beter" is dan een 550D... Volgens mij bestaat dat überhaupt nog niet. Of misschien in medium format land... Punt is: je moet niet teveel verwachten van een upgrade naar een (oudere generatie) full frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Qua prestaties kan de 5D nog prima meekomen en is in sommige opzichten qua sensorprestaties ook beter dan de 550D. Bedenk wel dat de 5D ook een oudere camera is. Zo heeft de sensor geen sensor cleaning (en met een FF sensor moet je deze aardig wat schoonmaken, ik spreek uit ervaring) en een andere tekortkoming is het feit dat de camera geen auto iso kent. Overigens is het scherm ook niet over naar huis te schrijven.

Ik heb de mijne een aantal weken geleden verkocht, maar als ik zo de foto's bekijk, kunnen deze echt nog prima meekomen met foto's die uit m'n 5D mk II komen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grotere sensor opzichzelf levert geen betere ruis wanneer je equivalente foto's maakt. Zolang de lens op je 550D geen beperkende factor is wat betreft diafragma, levert een grotere sensor geen voordeel qua ruis of scherptediepte.

Als je bijvoorbeeld op een FF sensor met f/16 (landschap) of f/5.6 (portret foto met 2 personen) dan had je exact hetzelfde kunnen bereiken met een crop camera met f/10 en f/3,5. Niet alleen scherptediepte, maar ook de ruis zijn dan gewoon hetzelfde.

Pas wanneer je op FF wijd open gaat schieten, bijvoorbeeld een zoom op f/2.8 of prime op f/1.8, krijg je een situatie dat dergelijke opties vaak niet mogelijk zijn met crop, omdat je dan een f/1.8 zoom, of f/1.2 prime nodig hebt.

De vraag is dan hoe vaak je dat soort foto's schiet, en of dat de hoge extra investering waard is.

Natuurlijk, een FF is uiteindelijk de meeste flexibele en beste keuze, en levert de hoogste resolutie. Maar voor de gewone consument is het meestal overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een met AHBdV hierboven, met als toevoeging dat de 5d echt wel oud aan het worden is (meer dan 10 jaar oud!, dat is veel als het gaat om techniek). Dat betekent dat je er op veel manieren op achteruit gaat qua camera. Dus ja, er zijn voordelen aan een fullframe, maar deze stap zou ik niet maken als ik jou was.

Spaar even door voor een 5d2, dan ga je vooruit. Een 5d is korte termijn denken en hebberigheid dat je niet wilt sparen maar het nu wilt hebben.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 11-09 23:01
Zonder te weten welke lenzen je bezit, welk soort fotografie je beoefent, en wat voor instellingen je daarvoor gebruikt, is het lastig om advies te geven.

Voordeel van 5D is voornamelijk dat je lenzen relatief lichtsterker worden. Tegelijkertijd krijgen ze natuurlijk ook een ander bereik. Al je lenzen krijgen een compleet ander doel. Mocht je met zoom-lenzen werken kan je lichtsterker ook verkrijgen door bijvoorbeeld een Sigma 18-35 f/1.8 te kopen.

5D is een wel erg oude camera intussen, ik ben zelf uiteindelijk voor een mark II gegaan (voor €850, zoveel meer hoeft het dus niet te kosten). Achteraf gezien had ik beter eerst een fatsoenlijk lenzenarsenaal kunnen kopen, maar goed.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nomad schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:32:
Een met AHBdV hierboven, met als toevoeging dat de 5d echt wel oud aan het worden is (meer dan 10 jaar oud!, dat is veel als het gaat om techniek). Dat betekent dat je er op veel manieren op achteruit gaat qua camera. Dus ja, er zijn voordelen aan een fullframe, maar deze stap zou ik niet maken als ik jou was.

Spaar even door voor een 5d2, dan ga je vooruit. Een 5d is korte termijn denken en hebberigheid dat je niet wilt sparen maar het nu wilt hebben.
In welk universum? 10 jaar geleden was het 2004, de 5D is geïntroduceerd in 2006.

Maakt ook niet echt uit; het gaat meer om de specs. Wat de 550D vóór heeft, is dat deze kan filmen, sneller is, hogere ISO-waardes aan kan en een veel beter LCD-scherm heeft. Wat de 5D vóór heeft, is dat deze robuuster is, weather-sealed is, een full-frame sensor heeft en dat de accu langer mee gaat.
De 5D mark II haalt de pro's van de 550D echter volledig weg, dat is inderdaad een veel betere keus als je wilt overstappen. 2e hands betaal je voor een goede 5D mII zo tussen de 900-1000 euro (alleen body). Dit zijn ze dubbel en dwars waard, ik wou dat ik het geld had dan had ik er ook zo een gekocht (ik moet het nog doen met een -inderdaad- 10 jaar oude 10D)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is natuurlijk nog maar de vraag of de weather sealing nog effectief is na zoveel jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Icephase schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:55:
[...]

In welk universum? 10 jaar geleden was het 2004, de 5D is geïntroduceerd in 2006.
aug. 2005 kwam die uit. Dat maakt 9 jaar uit, maar of dat de discussie echt veranderd....9 of 10 jaar oud....in technologie termen is dat vele generaties oud en dus niet meer bij de tijd en voorbij gestreefd aan alle kanten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 11-09 23:01
Dat de 5D voorbij is gestreefd lijkt me niet zo relevant, 9 jaar geleden was het een geweldige camera. Waarom zou je daar nu niet meer mee uit de voeten kunnen? (Ik kan genoeg redenen verzinnen hoor :P )

Het gaat er eerder om of de ouderdom inmiddels geen rol gaat spelen (defecten), en of er geen beter alternatief beschikbaar is wanneer je de functionaliteit ook nodig hebt (Iso-waarden, filmen, focuspoints, weathersealing,etc). Ofwel: waar is jvgend eigenlijk naar op zoek?

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 17-07-2014 12:46 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Icephase schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:55:
[...]
en dat de accu langer mee gaat.
een negen jaar oude accu??
:+
zal je toch echt een nieuwe moeten kopen, weet je wat die krengen kosten?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Vishari Beduk schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:14:
[...]

een negen jaar oude accu??
:+
zal je toch echt een nieuwe moeten kopen, weet je wat die krengen kosten?
12 euro op internet, 30 euro voor een goede, dus dat valt mee. Ik weet alleen niet waar het vandaan komt dat de accu langer meegaat. M'n 5D II haalt twee keer zoveel foto's uit een lading en m'n 450D schoot ook een stuk meer foto's op een acculading.

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 17-07-2014 14:25 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

tommyz schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:22:
[...]

12 euro op internet, 30 euro voor een goede, dus dat valt mee. Ik weet alleen niet waar het vandaan komt dat de accu langer meegaat. M'n 5D II haalt twee keer zoveel foto's uit een lading en m'n 450D schoot ook een stuk meer foto's op een acculading.
er zijn van die euwigdurende discussies die net als oude koeien eindeloos uit de sloot wordt gehaald
laten we het er op houden dat mijn ervaring betreffende accu's anders is

anyway het gaat helemaal niet over accu's, ik ben van mening dat de argumenten "dat deze robuuster is, weather-sealed is, een full-frame sensor heeft en dat de accu langer mee gaat." veel te ver gezocht zijn. Als je daarom een 5D gaat kopen, nou nou. Worden de foto's daar echt mooier van??

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Je hebt el-cheapo accu's, je hebt er iets tussen in en je hebt de originele. Ik had zelf de accu's die er tussenin zitten (GP batteries, 30 euro) en die werken gewoon prima. Niets mis mee.

Maar het klopt; je moet geen full-frame kopen omdat het full-frame is, of omdat je betere foto's denkt te gaan maken. Ik heb mijn oude 5D dan ook weggedaan omdat deze toch wel erg oud werd en misschien een keer mankementen zou kunnen gaan vertonen, niet omdat ik verwacht betere foto's te gaan maken met een nieuwe. Er komt binnenkort een opvolger, zodat ik weer een 'verse' heb.

[ Voor 7% gewijzigd door tommyz op 17-07-2014 15:27 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Vishari Beduk schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:17:
[...]

er zijn van die euwigdurende discussies die net als oude koeien eindeloos uit de sloot wordt gehaald
laten we het er op houden dat mijn ervaring betreffende accu's anders is

anyway het gaat helemaal niet over accu's, ik ben van mening dat de argumenten "dat deze robuuster is, weather-sealed is, een full-frame sensor heeft en dat de accu langer mee gaat." veel te ver gezocht zijn. Als je daarom een 5D gaat kopen, nou nou. Worden de foto's daar echt mooier van??
Ja tuurlijk kun je om die redenen een 5D kopen. En t.o.v. de 550D biedt de 5D toch echt wel opties om andere (en dus in potentie mooiere) foto's te maken. Wat maakt een foto eigenlijk mooi? Is dat een juiste belichting, de juiste scherpte, de juiste hoeveelheid ruis, de juiste compositie, de juiste kadering, het juiste moment? Voor mij persoonlijk kunnen het al deze redenen zijn, of een combinatie daarvan. Een aantal redenen wordt wel degelijk rechtstreeks beïnvloedt door de apparatuur die je gebruikt, hetzij de camera hetzij het objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Tsja, de voordelen die hier genoemd worden zijn wat karig ... vergelijk de twee maar eens: http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_500D-vs-Canon_EOS_5D

5D:
- Minder megapixels
- Minder FPS
- Minder hoge ISO (voor noodgevallen, ISO prestaties zelf zijn stukken beter)
- Scherm heeft lagere resolutie
- Geen live view (ook niet filmen dus)
- Alleen EF mount, geen EF-S lenzen dus.

Zoals al genoemd wordt is het gewoon een aardig oud beestje, een prima camera met prima beeldkwaliteit zolang je maar de mindere kanten weet. Je moet niet zo'n camera kopen om stoer te doen, kijk mij een 5D hebben want dan kom je bedrogen uit ben ik bang ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:54:
Zonder te weten welke lenzen je bezit, welk soort fotografie je beoefent, en wat voor instellingen je daarvoor gebruikt, is het lastig om advies te geven.
Dat.
En ik ben ondertussen ook wel benieuwd waarom je naar full frame wilt overstappen. Tegen welke 'beperkingen' van de 550D loop je nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Toen ik overstapte van crop naar een 5D maakte dat een wereld van verschil. Waarom? Heerlijk grote zoeker en de mogelijkheid tot dunnere scherptediepte. Zijn deze punten voor jou belangrijk, dan is een overstap helemaal niet gek.

Bedenk wel:
Brak scherm
Maar 3 fps
Niet filmen
Niet zo snel met wegschrijven e.d.
Alleen middelste focuspunt werkt behoorlijk

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Van een 60D naar 5D gegaan, later daar een 5D2 aan toegevoegd. De stap van crop naar full frame was voor mij een erg fijne. Sensorprestaties van de 5d waren veel fijner naar mijn mening, de foto's werden een stuk organischer.

Mijn advies: spaar door voor een 5D2, die is de meerprijs meer dan waard.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ventieldopje schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:19:
Tsja, de voordelen die hier genoemd worden zijn wat karig ... vergelijk de twee maar eens: http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_500D-vs-Canon_EOS_5D

5D:
- Minder megapixels
- Minder FPS
- Minder hoge ISO (voor noodgevallen, ISO prestaties zelf zijn stukken beter)
- Scherm heeft lagere resolutie
- Geen live view (ook niet filmen dus)
- Alleen EF mount, geen EF-S lenzen dus.

Zoals al genoemd wordt is het gewoon een aardig oud beestje, een prima camera met prima beeldkwaliteit zolang je maar de mindere kanten weet. Je moet niet zo'n camera kopen om stoer te doen, kijk mij een 5D hebben want dan kom je bedrogen uit ben ik bang ;)
Waar zeg ik dan dat een 5D alleen maar is om stoer te doen? En over je nadelen:
- minder megapixels: waarom is dit een nadeel? De pixels zijn groter en dus minder ruisgevoelig; is juist een voordeel!
- minder FPS: hoeft geen nadeel te zijn als je nooit meer dan 3 FPS wil schieten. Afhankelijk dus van gebruik.
- minder hoge ISO: ik heb liever een 5D dan een 550D in slecht-licht-situaties, kwestie wederom van het beoogde gebruik
- scherm heeft lagere resolutie: klopt en is inderdaad een nadeel imho
- geen live-view en ook niet filmen: live-view voor fotografie is alleen nuttig bij een goed scherm en filmen kan 'ie inderdaad niet. Geen nadeel bij het maken van alleen foto's, dus ook weer afhankelijk van het gebruik. Never judge a fish by it's ability to climb trees...
- alleen EF-mount: dat is bij alle full-frame camera's zo. Ik zie niet in hoe dit een nadeel is, aangezien de betere objectieven allemaal een EF-mount hebben ipv een EF-S. Heeft een Nikon dan als nadeel dat die een Nikon-mount heeft :? ?

Er zijn wel degelijk een aantal grote voordelen:
- Full frame, dus meer mogelijkheden qua scherptediepte
- Grotere sensor en grotere pixels, vangt dus meer licht en heeft daardoor minder ruis
- Build quality is hoger, handig voor als je tijdens een regenbui wilt fotograferen of in een ruige omgeving

Dat gezegd hebbende, ik vind de mark II wel in alle opzichten een verbetering t.o.v. de 5D en zou die dus aanraden. Is 2e hands niet heel veel duurder maar is qua mogelijkheden en kwaliteit wel veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:19:
- alleen EF-mount: dat is bij alle full-frame camera's zo. Ik zie niet in hoe dit een nadeel is, aangezien de betere objectieven allemaal een EF-mount hebben ipv een EF-S. Heeft een Nikon dan als nadeel dat die een Nikon-mount heeft :? ?
Als je van een 550D afkomt en dus meerdere EF-S lenzen hebt is het zeker een nadeel. Zelfde als je naar Nikon zou gaan blijft gewoon een nadeel dat de Nikon dan een Nikon Mount heeft. Je zult dan dus naast de Camera ook lenzen moeten vervangen die niet passen/werken.
Icephase schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:19:
- Build quality is hoger, handig voor als je tijdens een regenbui wilt fotograferen of in een ruige omgeving
Dat is voornamelijk een voordeel als de lens die je er opzet ook voorzien is van sealing anders ga je nog nat in een regenbui. :+
Pagina: 1