Ventieldopje schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:19:
Tsja, de voordelen die hier genoemd worden zijn wat karig ... vergelijk de twee maar eens:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_500D-vs-Canon_EOS_5D
5D:
- Minder megapixels
- Minder FPS
- Minder hoge ISO (voor noodgevallen, ISO prestaties zelf zijn stukken beter)
- Scherm heeft lagere resolutie
- Geen live view (ook niet filmen dus)
- Alleen EF mount,
geen EF-S lenzen dus.
Zoals al genoemd wordt is het gewoon een aardig oud beestje, een prima camera met prima beeldkwaliteit zolang je maar de mindere kanten weet. Je moet niet zo'n camera kopen om stoer te doen, kijk mij een 5D hebben want dan kom je bedrogen uit ben ik bang

Waar zeg ik dan dat een 5D alleen maar is om stoer te doen? En over je nadelen:
- minder megapixels: waarom is dit een nadeel? De pixels zijn groter en dus minder ruisgevoelig; is juist een voordeel!
- minder FPS: hoeft geen nadeel te zijn als je nooit meer dan 3 FPS wil schieten. Afhankelijk dus van gebruik.
- minder hoge ISO: ik heb liever een 5D dan een 550D in slecht-licht-situaties, kwestie wederom van het beoogde gebruik
- scherm heeft lagere resolutie: klopt en is inderdaad een nadeel imho
- geen live-view en ook niet filmen: live-view voor fotografie is alleen nuttig bij een goed scherm en filmen kan 'ie inderdaad niet. Geen nadeel bij het maken van alleen foto's, dus ook weer afhankelijk van het gebruik. Never judge a fish by it's ability to climb trees...
- alleen EF-mount: dat is bij alle full-frame camera's zo. Ik zie niet in hoe dit een nadeel is, aangezien de betere objectieven allemaal een EF-mount hebben ipv een EF-S. Heeft een Nikon dan als nadeel dat die een Nikon-mount heeft

?
Er zijn wel degelijk een aantal grote voordelen:
- Full frame, dus meer mogelijkheden qua scherptediepte
- Grotere sensor en grotere pixels, vangt dus meer licht en heeft daardoor minder ruis
- Build quality is hoger, handig voor als je tijdens een regenbui wilt fotograferen of in een ruige omgeving
Dat gezegd hebbende, ik vind de mark II wel in alle opzichten een verbetering t.o.v. de 5D en zou die dus aanraden. Is 2e hands niet heel veel duurder maar is qua mogelijkheden en kwaliteit wel veel beter!