Hoi mede-tweakers,
Ons draadloos netwerk bezorgt me al een tijdje heel wat kopzorgen. Aangezien ik niet goed weet hoe dit probleem op te lossen had ik graag jullie advies gevraagd.
Aangezien de muren en vloeren redelijk dik zijn is het draadloze netwerk signaal op de eerste en tweede verdieping zwak (vooral op de tweede verdieping: hier is zo goed als geen signaal meer). Aangezien het niet mogelijk is op een eenvoudige manier netwerkkabels te trekken (geen vrije kabelgoten meer in de muur + boren doorheen de vloer is geen optie wegens vloerverwarming) wou ik proberen a.h.v. 2 repeaters het bereik van het draadloze netwerk te verbeteren.
Powerlines zijn eveneens geen optie wegens verschillende elektriciteitsgroepen. Ik heb het enkele weken geprobeerd met als gevolg 3 defecte powerline adapters in 2 weken tijd door het slechte signaal (de adapters waren elkaar continu aan het zoeken).
Ik heb daarom 2 goedkope Medion range extenders (repeaters) op de kop kunnen tikken om deze setup uit te proberen: eentje op de eerste verdieping, eentje op de tweede verdieping.
Beide repeaters hebben dezelfde SSID als het gast-netwerk. Ik kan de channel niet manueel veranderen, en bijgevolg werken het gast-netwerk, het privé-netwerk en de 2 repeaters op hetzelfde kanaal.
Soms is dit opgelost wanneer het desbetreffende device heropgestart wordt, soms moeten we de repeater(s) even herstarten waarna alles weer werkt.
Ik heb met WireShark gemerkt dat de repeaters soms gedurende een bepaalde tijd enorm veel pakketten verstuurd. Welke pakketten dit juist zijn kan ik zo niet uit m'n hoofd meer zeggen, maar kan ik desgewenst morgen wel opzoeken.
Zou dit probleem opgelost geraken door elke repeater een eigen SSID te geven? (Kanaal kan ik blijkbaar niet veranderen.)
Andere suggesties?
Ons draadloos netwerk bezorgt me al een tijdje heel wat kopzorgen. Aangezien ik niet goed weet hoe dit probleem op te lossen had ik graag jullie advies gevraagd.
Situatieschets
Wij runnen een kleine B&B in Oostenrijk. Onze kabelmodem bevindt zich in de woonkamer op het gelijkvloers, alsook onze wireless router (een Dlink DIR-655). Op deze router is naast ons privé netwerk ook een tweede gast-netwerk ingeschakeld (gescheiden van ons privé-netwerk). Beide netwerken hebben een verschillende naam, maar eenzelfde channel (de channel van het privé-netwerk wordt automatisch gebruikt voor het gast-netwerk).Aangezien de muren en vloeren redelijk dik zijn is het draadloze netwerk signaal op de eerste en tweede verdieping zwak (vooral op de tweede verdieping: hier is zo goed als geen signaal meer). Aangezien het niet mogelijk is op een eenvoudige manier netwerkkabels te trekken (geen vrije kabelgoten meer in de muur + boren doorheen de vloer is geen optie wegens vloerverwarming) wou ik proberen a.h.v. 2 repeaters het bereik van het draadloze netwerk te verbeteren.
Powerlines zijn eveneens geen optie wegens verschillende elektriciteitsgroepen. Ik heb het enkele weken geprobeerd met als gevolg 3 defecte powerline adapters in 2 weken tijd door het slechte signaal (de adapters waren elkaar continu aan het zoeken).
Ik heb daarom 2 goedkope Medion range extenders (repeaters) op de kop kunnen tikken om deze setup uit te proberen: eentje op de eerste verdieping, eentje op de tweede verdieping.
Beide repeaters hebben dezelfde SSID als het gast-netwerk. Ik kan de channel niet manueel veranderen, en bijgevolg werken het gast-netwerk, het privé-netwerk en de 2 repeaters op hetzelfde kanaal.
Probleem
De signaalsterkte is momenteel opgelost, echter het netwerk zelf lijkt soms "vast te lopen". Van zodra meerdere mensen het netwerk gebruiken gebeurt het dat mensen niet meer met het netwerk kunnen verbinden (desondanks het netwerk weldegelijk zichtbaar is en de signaalsterkte goed). Indien men wel kan verbinden gebeurt het dat het netwerk hapert (even niet reageert).Soms is dit opgelost wanneer het desbetreffende device heropgestart wordt, soms moeten we de repeater(s) even herstarten waarna alles weer werkt.
Ik heb met WireShark gemerkt dat de repeaters soms gedurende een bepaalde tijd enorm veel pakketten verstuurd. Welke pakketten dit juist zijn kan ik zo niet uit m'n hoofd meer zeggen, maar kan ik desgewenst morgen wel opzoeken.
Oplossing?
Hoe kan ik dit probleem oplossen? Kan het zijn dat de repeaters soms in een soort "loop" terecht komen omdat ze beiden dezelfde naam en kanaal hebben als het gast-netwerk van de router? Het lijkt mij niet gezond dat dit bij alle 3 identiek is.Zou dit probleem opgelost geraken door elke repeater een eigen SSID te geven? (Kanaal kan ik blijkbaar niet veranderen.)
Andere suggesties?
Experience the mountains!