Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Combinatie tussen modem, router, nas en mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 13:43
Ben mij nu al een tijdje aan het inlezen op dit onderwerp. Ons huidige netwerk is compleet werkend, maar erg basic. We kijken veel films/series en lopen steeds rond met een externe hdd - dat moet beter kunnen!

Doel: uitbreiden met NAS en mediaplayer. Ik heb een Synology 213J en een Mede8er med400x2 uitgezocht.

Om aan te geven hoe ver het al voorbereid is, heb ik het 'complete netwerk' (alsof het zo groot is :+ ) in kaart gebracht. Twee situaties uitgetekend..

Optie 1: Zoals het hoort (heb ik ergens gelezen..),..dus NAS (bedraad) en mediaplayer (wifi) op de router aangesloten. Nadeel is dat het stuk tussen mediaplayer en router draadloos moet gaan. En ondanks wireless-N, 5ghz en slecht 2 meter afstand - vertrouw ik er niet op dat dat voldoende wifi is voor full hd streamen.
Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/10qjhb5.jpg

Optie 2: Modem (modem+router in één, zo'n standaard Ziggo geval) is direct bedraad verbonden met (1) Router, (2) NAS en (3) Mediaplayer. Maar mág dat wel? Dan gebruik ik de router puur als range extender..
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/35aub6a.jpg

Help please.. :o

Kiwi !

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

optie 2

Of ubee's router funtie uitzetten en alles op de router aansluiten

[ Voor 83% gewijzigd door Fish op 16-07-2014 22:30 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Optie 2 met een twist: NAS aansluiten op de Router en niet het Modem, als het goed is geeft het Modem slechts 1 IP adres uit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een ubee is afaik altijd een modem+router

(ok je kan de router uitzetten)

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 16-07-2014 22:33 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dan is de aanduiding door de TS nogal vreemd :+ . Maargoed het gaat er om dat de NAS word aangesloten op het apparaat dat daadwerkelijk meerdere IP's kan uitdelen (DHCP).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• X-Kiwi
De Ubee is volgens mij meestal wel een router + modem inderdaad. Dit werkt momenteel perfect: ik heb de Ubee 100% standaard draaien (dus ook bridging staat uit), máár heb ooit op advies de DNS vast gezet op 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Voor de huidige situatie werkt de combi dus goed en hoeft de router functionaliteit niet uit.

De genoemde twist van D4NG3R is wel mogelijk, de NAS zou ook rechtstreeks op de TP-Link router kunnen/passen. Heb daar dus alleen geen CAT5 draadje mogelijkheid om naar de mediaplayer te komen.

Kiwi !

• X-Kiwi
D4NG3R schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:38:
Dan is de aanduiding door de TS nogal vreemd :+ . Maargoed het gaat er om dat de NAS word aangesloten op het apparaat dat daadwerkelijk meerdere IP's kan uitdelen (DHCP).
Kijk daar raak je mij kwijt ;)

Ik HOOP dat het mogelijk is dus om vanuit de Ubee (welke naast wifi ook 4 LAN poorten heeft) een draadje te spannen naar de mediaplayer. Dit zou ook naar mijn idee de enige mogelijkheid zijn als ik enkel de Ubee nog zou gebruiken. Correct?

Helaas was het qua netwerk noodzaak om de TP-Link erbij te kopen - op de overloop te hangen - zodat ook op zolder nog voldoende snel internet is. Kan ik die niet gewoon zien als een range-extender op hetzelfde netwerk/domein waar toevallig al mijn devices aan hangen?

Kiwi !

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nadeel is dat het stuk tussen mediaplayer en router draadloos moet gaan. En ondanks wireless-N, 5ghz en slecht 2 meter afstand - vertrouw ik er niet op dat dat voldoende wifi is voor full hd streamen.
Huh? Hoezo moeten apparaten op 2 meter afstand draadloos verbonden worden :?

Verder, in optie 2 heb je het over "Range Extender". Geen idee wat dat is, meestal wordt er een repeater mee bedoeld, maar wat je tekent is gewoon een access point. Of bedoel je iets anders???

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

X-Kiwi schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:51:
[...]

Kijk daar raak je mij kwijt ;)

Ik HOOP dat het mogelijk is dus om vanuit de Ubee (welke naast wifi ook 4 LAN poorten heeft) een draadje te spannen naar de mediaplayer. Dit zou ook naar mijn idee de enige mogelijkheid zijn als ik enkel de Ubee nog zou gebruiken. Correct?

Helaas was het qua netwerk noodzaak om de TP-Link erbij te kopen - op de overloop te hangen - zodat ook op zolder nog voldoende snel internet is. Kan ik die niet gewoon zien als een range-extender op hetzelfde netwerk/domein waar toevallig al mijn devices aan hangen?
ja .. en nee

Het gaat er niet om hoe je hem ziet, maar hoe je hem hebt geconfigureert. wanneer het een router achter een router is sta je meer te kutten omdat het ene netwerk het andere niet kent.
als de 2e router geconfigureet is als een ap werkt alles transparant

Iperf

• X-Kiwi
dion_b schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 00:02:
[...]

Huh? Hoezo moeten apparaten op 2 meter afstand draadloos verbonden worden :?

Verder, in optie 2 heb je het over "Range Extender". Geen idee wat dat is, meestal wordt er een repeater mee bedoeld, maar wat je tekent is gewoon een access point. Of bedoel je iets anders???
Omdat het hemelsbreed slechts 2 a 3 meter is, maar aan de overkant van de woonkamer. Een kabel er tussen plaatsen KAN, maar zou mij erg veel werk opleveren.

Ja ik noem het maar iets als een range extender, wifi repeater mag van mij ook. Het is gewoon een normale router (TP-Link WRD4300). Ik doel er gewoon op dat die maar 1 enkel doel draagt en dat is het wifi signaal verder door het huis te verspreiden.

Wat mij voornamelijk dwars zit is het volgende: zonder die TP-Link router...zou je met de NAS, alle draadloze apparaten en ook de mediaplayer slechts terecht kunnen bij de Ubee modem+router. Dan is het opeens glashelder, want de apparaten kunnen zowel bedraad als draadloos slechts op 1 plaats gekoppeld worden: Ubee.

Heb ik dan zoveel 'verpest' door er een tweede router bij te plaatsen om het signaal wat sterker te krijgen?

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Neu. maar bij plaatje 2 is er geen weg terug van de nas naar een wireless device want het andere subnet is niet bekend.

Kun je oplossen door een route aan te maken in router 1 en nat uit te schakelen (als dat teminste kan) in router 2.

Maar veel makkelijker is het dan om router 2 als ap te configureren
- lan ip aanpassen zodat deze in het subnet van router 1 past (maar niet in de dhcp scope)
- dhcp uitzetten
- draad uit wan poort halen en in lan poort duwen

Iperf

• X-Kiwi
fish schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 00:08:
[...]

ja .. en nee

Het gaat er niet om hoe je hem ziet, maar hoe je hem hebt geconfigureert. wanneer het een router achter een router is sta je meer te kutten omdat het ene netwerk het andere niet kent.
als de 2e router geconfigureet is als een ap werkt alles transparant
Thanks, dat maakt het al wat duidelijker, ook mbt wat ik net heb getypt.
Het komt er dus op neer dat ik mij, met het bijplaatsen van die TP-Link router, het er niet makkelijker op maak...

Ik heb echter geen flauw idee hoe je een normale router om zet naar Accesspoint.
fish schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 00:45:
Neu. maar bij plaatje 2 is er geen weg terug van de nas naar een wireless device want het andere subnet is niet bekend.

Kun je oplossen door een route aan te maken in router 1 en nat uit te schakelen (als dat teminste kan) in router 2.

Maar veel makkelijker is het dan om router 2 als ap te configureren
- lan ip aanpassen zodat deze in het subnet van router 1 past (maar niet in de dhcp scope)
- dhcp uitzetten
- draad uit wan poort halen en in lan poort duwen
Dat lijstje had ik volgens mij al ergens gevonden, maar dan in het engels :o

1. Change the IP address of the router to be different from the main router.
2. Disable the DHCP sever within the TL-WDR4300.
3. Connect the main router to the LAN port on the TP-LINK one.

Stap 1 moet ik uitzoeken..
Bij de config van de TP-link staan de volgende zaken
WAN: Dynamic IP (192.168.178.16)
LAN: IP-adress = 192.168.0.1
Niet duidelijk dus }:O

Stap 2 moet niet zo lastig zijn denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/1fep0g.jpg

Stap 3 is ook wat lastiger..want er wordt geen enkele poort 'WAN' genoemd.
Hij zit nu aangesloten op de blauwe poort (#1) en hij moet naar één der gele poorten (#2)?
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/dghz80.jpg

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stap 1 zoek je uit op router 1 en stel je in op router 2
dus wat is je dhcp range op router 1 ?
zoek een (ongebruikt) adres welke buiten die range valt maar wel in het subnet

ja blauw naar geel

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 17-07-2014 01:01 ]

Iperf

• X-Kiwi
Oke stap 2 en 3 zijn duidelijk.

Maar voor stap 1 begin je over een ongebruikt adres en subnet...daar raak je me weer kwijt.
Mijn kennis mbt ip-adressen is beperkt tot het dagelijks opvragen van het ip-adres via CMD /ipconfig. Ik weet eerlijk gezegd amper het verschil tussen een intern IP (zoals 192.168.1.1) en een extern IP (zoals 88.83.22.113).

Ik heb via de Ubee modem/router het ip-adres achterhaald. Dit ip is ook gelijk aan wat ik vind als ik naar http://www.whatsmyip.org/ ga.
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/691028.jpg

Als ik hem bij de TP-link zou invullen bij WAN dan moet ik ook een gataway en subnet invoeren..geen idee?
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/dzxt9z.jpg

Als ik hem bij de TP-link zou invullen bij LAN dan komt hij hier te staan:
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/1zxxx14.jpg

Maar dan nog weet ik niet waarin ik hem zou moeten veranderen. Ergens in een range?

[ Voor 4% gewijzigd door X-Kiwi op 17-07-2014 01:16 ]

Kiwi !

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Je TP-Link zit nu nog in de WAN-poort (blauw)?

Dan vul je onder LAN: IP address: 192.168.178.100. Subnetmask en de IGMP-optie laten as-is.

Vervolgens het kabeltje omprikken van WAN (blauw) naar een willekeurige LAN-poort (geel).

Je kunt als het goed is vervolgens je modem bereiken op 192.168.178.1, en je TP-Link op 192.168.178.100.

EDIT: Als je het netter wilt doen zul je toch echt even moeten laten zien wat er onder het tabblad 'DHCP' van de Ubee staat. Het adres dat je aan je TP-Link toewijst zou niet binnen de DHCP-range moeten vallen, al is de kans dat 192.168.178.100 een probleem veroorzaakt vrijwel verwaarloosbaar.
Maar dan nog weet ik niet waarin ik hem zou moeten veranderen. Ergens in een range?
De range is dus 192.168.178.0 - 192.168.178.254 (ofwel 192.168.178.0/255.255.255.0 of 192.168.178.0/24).

Binnen die range moet je het TP-Link adres kiezen, maar buiten de DHCP-range om problemen te voorkomen.

[ Voor 56% gewijzigd door Thralas op 17-07-2014 01:30 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Thralas schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 01:22:

Dan vul je onder LAN: IP address: 192.168.178.100. Subnetmask en de IGMP-optie laten as-is.

Vervolgens het kabeltje omprikken van WAN (blauw) naar een willekeurige LAN-poort (geel).

Je kunt als het goed is vervolgens je modem bereiken op 192.168.178.1, en je TP-Link op 192.168.178.100.

EDIT: Als je het netter wilt doen zul je toch echt even moeten laten zien wat er onder het tabblad 'DHCP' van de Ubee staat. Het adres dat je aan je TP-Link toewijst zou niet binnen de DHCP-range moeten vallen, al is de kans dat 192.168.178.100 een probleem veroorzaakt vrijwel verwaarloosbaar.
volgens deze handleiding niet

aha een edit .... nou ja zij we het iig eens

https://static.ziggo.nl/i..._v1.0_web_tcm14-15225.PDF
je moet een adres geven buiten de dhcp range

Iperf

• X-Kiwi
Thralas schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 01:22:

Oke dat klinkt als haalbaar! Ga ik morgenavond even testen. Wil nu niemand wakker maken met het heen en weer lopen.

Maar na die 3 simpele (oke niet met mijn kennis) stappen, is de TP-link 100% omgevormd tot een access point? En is het uitvoeren van het 2e plaatje uit mijn startpost dan volledig haalbaar? Dus mediaplayer en NAS bekabeld aan Ubee modem+router? En kan de NAS dan nog wel via wifi benaderd worden?

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja

maar zoek gewoon even uit hoe router 1 is ingesteld voor de zekerheid

[ Voor 94% gewijzigd door Fish op 17-07-2014 01:32 ]

Iperf

• X-Kiwi
Screenshot DHCP op de TP-link:
Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/15gs3d5.jpg

Screenshot DHCP op de Ubee:
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2w329li.jpg

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dus van 192.168.178.10 tot 192.168.178.74 wordt voor dhcp gebruikt

dan blijft 2..9 en 75 .. 254 over voor vaste ip adressen, een daarvan
(als het ip van de router 192.168.178.1 is)

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 17-07-2014 01:40 ]

Iperf

• X-Kiwi
fish schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 01:38:
dus van 10 to 74 wordt voor dhcp gebruikt

dan blijft 2..9 en 75 .. 254 over voor vaste ip adressen
Ik zie nergens een 74 staan?
}:O

[edit] zal vast te maken hebben dat .10 de start van de range is + de 64 cpe's = .74 = einde range

[ Voor 15% gewijzigd door X-Kiwi op 17-07-2014 01:41 ]

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

10+64 ?

Iperf

• X-Kiwi
Maakt het nu nog wat uit dat ik ooit de DNS vast gezet heb op 8.8.8.8 en 8.8.4.4, of staat dat los van dit verhaal?

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uhm hangt er vanaf over welke router je het hebt

als dat router 2 was word die niet meer gebruikt. als het op router 1 was maakt het niet uit
en als je google weer wil gebruiken stel je dat fijn in op je router

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 17-07-2014 01:47 ]

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

weltrusten

Iperf

• X-Kiwi
fish schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 01:46:
uhm hangt er vanaf over welke router je het hebt

als dat router 2 was word die niet meer gebruikt. als het op router 1 was maakt het niet uit
Ik kan het op geen van beide routers terug vinden :X
Maar volgens mijn ipconfig is het nog steeds actief. Maar als het dan toch niet uit maakt ;)

Kiwi !

• X-Kiwi
Thanks voor de hulp! _/-\o_

Kiwi !

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
X-Kiwi schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 01:47:
[...]

Ik kan het op geen van beide routers terug vinden :X
Maar volgens mijn ipconfig is het nog steeds actief. Maar als het dan toch niet uit maakt ;)
Kan ook in Windows ingesteld zijn he ;)

• X-Kiwi
fish schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 01:38:
dus van 192.168.178.10 tot 192.168.178.74 wordt voor dhcp gebruikt

dan blijft 2..9 en 75 .. 254 over voor vaste ip adressen, een daarvan
Ben maar eens gestart met het aanpassen - en natuurlijk verloopt dat vlekkeloos :F

Gestart bij stap 1. Zover ik hier lees, moet ik op de TP-Link bij LAN instellingen het ip-adres 192.168.178.100 invullen. Dat..accepteert hij niet. Dit is dus het enige wat ik tot nu toe heb aangepast, stappen 2 en 3 ben ik niet mee bezig.

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/jgiqt4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/148j7gi.jpg

Any ideas?

Kiwi !

• X-Kiwi
johnkeates schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 02:01:
[...]

Kan ook in Windows ingesteld zijn he ;)
Je had helemaal gelijk, het was inderdaad op Windows ingesteld. Heb hem weer naar automatisch gezet.
Thanks.

Kiwi !

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Dan disable je de boel onder WAN, of als dat niet kan, kies je daar voor 'static IP' met IP 192.168.32.1 - je gebruikt de WAN zijde toch niet, dus het maakt niet uit hoe je die instelt, als hij maar niet binnen 192.168.178.x valt (en dat doet hij nu wel omdat hij een IP van je Ubee krijgt)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon de wan stekker lostrekken .. klaar
dan kun je alles instellen

een random ip is kut omdat je er dan niet makkelijk bij kan om hem te beheren.

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 17-07-2014 21:25 ]

Iperf

• X-Kiwi
Thanks, ben druk aan het knutselen er mee. Heb bij de TP link de netwerkkabel in een lan poort gedaan ipv wan 'internet' poort, heb de tp-link op dhcp disabled gezet én heb nu dus ook een vast ip (192,168,178,100) toe kunnen kennen. Na de reboot van de router is het wifi nog steeds bruikbaar. Ben nu aan het testen of ik hem nog kan aanroepen qua config. Kan ik nog ergens testen of hij nu correct ingesteld staat als wannabee-accesspoint?

Heb inmiddels ook een bestelling de deur uit:
-Synology 213j
-2x WD Red 3tb
-Mede8er MED600x3d (heb niets met 3d, maar vandaag in de aanbieding bij Bol.com en daardoor zelfde prijs als de med400x).
-2 meter CAT6 kabel

Kiwi !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

klinkt voorlopig goed. testje smag je zelf ff bedenken (aan de hand van je eisen ;) )

Iperf

• X-Kiwi
Voorlopig wel. Hoewel ik al weer twee nieuwe 'problemen' heb,..maar dat is wat offtopic.
Het Ziggo Ubee ding kan ik op inloggen, maar hij laat mij niet het standaard 'ziggo' en 'draadloos' user en password aanpassen...echt alles ontvangt dezelfde onduidelijke foutmelding.
[edit:verholpen door factory reset]

De tp-link kan ik via het nieuwe ip adres wel vinden, maar hij accepteert mijn login niet. Misschien heb ik er ooit een andere aan toegekend? Enige optie zal full reset zijn denk ik...

Of het allemaal met elkaar samen gaat werken, moeten we nog maar even zien. Wil iig dat de vaste pc en twee laptops de NAS gaan herkennen én uiteindelijk ook de NAS buiten het netwerk beschikbaar stellen.

Heel erg bedankt voor alle hulp so far, fijn dat er zo snel meegedacht kan worden. _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door X-Kiwi op 18-07-2014 00:08 ]

Kiwi !

Pagina: 1