Stemknoppen via mail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608986

Topicstarter
Dag allemaal,

ik ben hier vandaag nieuw en hoop dat ik 't allemaal goed doe.. Maar correct me if i'm wrong.

Verder hoop ik dat iemand antwoord heeft op de volgende vraag:

In onze vereniging werken we momenteel met afspraken.nl en datumprikker.nl om te inventariseren hoeveel leden bij bepaalde activiteiten aanwezig zijn. Voor de jeugd is dit geen probleem want zij maken gebruik van apps, email op hun telefoon etc. en laten wel weten wanneer ze wel/niet kunnen. Voor de "oudere" is het wat moeilijker. Ze krijgen een email, vergeten deze te beantwoorden waardoor nog niemand iets weet. en dat is precies het probleem:

Daarom ben ik op zoek naar een soort gelijke optie als wat Outlook in zich heeft. Namelijk de "stemknoppen". Als iedereen Outook gebruikte was dit deen probleem, maar de helft gebruikt hotmail, gmail, etc.

Wat ik precies wil is ook voor mezelf nog wat onduidelijk, maar het komt er op neer dat ik een gigantisch eenvoudige manier zoek waarop mensen zichzelf kunnen aan en afmelden.

het mooiste zou zijn als ik in een email 2 linkjes kan vermelden met "met aan" en "meld af". Een simpele klik zou dan de juiste informatie moeten verzenden. Echter weet ik zelf niet precies hoe en wat.

Ik heb al via m'n Qnap's Zarafa Webacces zitten kijken, en ook diverse modules voor Joomla gezocht maar niets geschikts kunnen vinden.

Hopelijk kan iemand mij wat tips geven zodat ik daarmee aan de slag kan.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe kun je het heel simpel maken. Stuur iedere gebruiker een linkje voor ja en een linkje voor nee, met een uniek ID eraan vast zodat je geen dubbele entries krijgt. Vervolgens zet je in een database welke kliks je voor ja hebt gehad en welke voor nee. Dit kun je doen door die linkjes naar een pagina te leiden die de info naar een database wegschrijft.

Ik denk dat je hiermee precies kunt bouwen wat je nodig hebt, en je daarmee niet door het ellendige doolhof van plugins moet gaan wanen om iets simpels als dit voor elkaar te krijgen, want ik acht de kans klein dat je precies een plugin vindt die dit doet, zonder verder behoorlijk bloated te zijn, waardoor je net zo goed gewoon datumprikker.nl kan blijven gebruiken.

Maar onder de streep maakt het weinig uit natuurlijk ten opzichte van hoe je het nu doet. Als mensen hun mail niet lezen, gaan ze ook niet op die knopjes klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:42

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

www.datumprikker.nl is inderdaad by far het beste wat je hiervoor kan gebruiken, je kunt heel overzichtelijk zien wie al gereageerd heeft en mensen kunnen dit later ook aanpassen indien nodig, verder krijg je een erg overzichtelijk geheel van welke dagen mensen: wel, niet, misschien of weet niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608986

Topicstarter
Het probleem is vaak dat mensen de moeite niet nemen om een link aan te klikken, naar een webpagina te gaan en daarna weer wat vinkjes te moeten zetten en de pagina op te slaan.

Als gebruikers in een mail alleen ja / nee aan hoeven te klikken gaat dit veel sneller gebeuren. De mail heb je immers toch al voor je (en onze leden zijn meer dan lui :-P)

Ik zal eens aan de slag gaan met een klein DBje en wat unieke links. Het probleem is alleen dat het om ongeveer 30 activiteiten per jaar gaat dus even kijken hoe makkelijk ik de links gemaak krijg. Want wil uiteraard ook nog per persoon weten of ze komen. niet alleen het aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45

D4NG3R

kiwi

:)

ja/nee klikken in de mail kan sowieso al, echter kom je dan weer bij het probleem dat niet iedereen z'n mail client zo ingesteld heeft om dit toe te staan. (Plain text vs HTML). Zeker wat 'oudere' mensen die al jaren het zelfde mail programma gebruiken zonder ooit aan de instellingen te zitten willen dit nogal eens hebben.

Het blijft echter effectief een link met een ja/nee plaatje er overheen.

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2014 22:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vergeet alleen niet dat je dan vast de vraag krijgt of iemand nog z'n ja in een nee kan veranderen, of vice versa. Die linkjes maken is op zich niet zo heel lastig, desnoods doe je dat gewoon door in de link de naam danwel 't emailadres op te nemen.

Ik denk alleen dat je heel snel op weg bent toch een ding te bouwen dat steeds meer op een datumprikker gaat lijken :P En dat alleen omdat je users gewoon aarslui zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik ben het met TERW_DAN eens dat het probleem hier bij de gebruikers ligt. Zolang ze hun mail niet gaan lezen gaan ze ook geen ja/nee knopje aanklikken (in de mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Nou, ik niet.
Gewoon ff bouwen en klaar.
Database met email/Guid combo.

Email naar elke user sturen en op de URL van de ja en nee link de guid meesturen.
Klaar.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMonkE schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:14:
Nou, ik niet.
[...]
Email naar elke user sturen en op de URL van de ja en nee link de guid meesturen.
Wat doet je denken dat het maken van een database er voor zorgt dat gebruikers hun mail magisch opeens wel gaan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat probleem ga je houden inderdaad, ongeacht wat voor technisch ding je er aan vast knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

D4NG3R schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:17:
[...]

Wat doet je denken dat het maken van een database er voor zorgt dat gebruikers hun mail magisch opeens wel gaan lezen?
Dat doe ik niet.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:12:
Ik ben het met TERW_DAN eens dat het probleem hier bij de gebruikers ligt. Zolang ze hun mail niet gaan lezen gaan ze ook geen ja/nee knopje aanklikken (in de mail).
Je reactie lijkt direct op mijn reactie gericht te zijn, dus het doet denken van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

Het probleem is wel iets complexer dan geschetst wordt.. Ik zie de volgende stappen:
• aanmaken event (nu uitbesteed aan datumprikker)
• aanmaken emails met links. In deze links
- de server
- het event
- iets dat de gebruiker uniek identificeert
- de keuze van die gebruiker
(Afaik ondersteund datumprikker dat niet zelf, dus)
• een server die deze parameters kan uitlezen en je event kan bijwerken. Zowel afspreken.nl als datumprikker.nl hebben geen api om je events te modificeren. Dat zou betekenen dat je je eigen variant van zo'n site mag maken.

Daarmee kom je op (top of my head)
- gebruikersregistratie (minimaal: token - naam - emailadres)
- event registratie
- gebruikers uitnodigen bij events, bijhouden of ze komen
- rechten (wie maakt events, mag andermans status wijzigen, events annuleren, etc)
- pagina om event te zien
- overzicht met events
- mailserver
- mailgenerator

Goed te doen, maar 'even in elkaar klussen', is wat kort door de bocht..

Ik denk niet dat er een andere technische oplossing is, die beter werkt dan een datumprikker-achtige site. De meeste van dergelijke sites hebben echter opties om (best case: alleen de mensen die nog niet gereageerd hebben) een reminder te sturen. Probeer dat eerst eens een paar keer, voor je aan zoiets begint (of je moet tijd over hebben :) )

Localhost is where the heart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsleeuw
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 07:24
Je kunt een eenvoudig systeem via google-forms opzetten. Iedereen krijgt dan een netjes formulier in z'n mail met daarin de invul/aanklikmogelijkheden.

Google Drive > Maken > Formulier

Voorbeeld van zo'n mailtje
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lLKc9VIh8mBaIVBK3oZU1EmJd5zYmejf9y9Tzb0AwzBRyKE1nxyu4--r32m9izvgP-WZjtmk6Q=w1461-h806

Thijs

Pagina: 1