Ik kan wellicht een carriere move maken waarbij ik dan in de toekomst door d.m.v. een '2 weken op, 2 weken af rooster' aan het werk in Schotland. Ik zal dan 2 weken in Schotland mijn werkzaamheden verrichten en vervolgens terug naar Nederland gaan waar ik dan ingeschreven sta. Dit is een repeterend rooster en dus niet eenmalig (voor de volledigheid
)
Op dit moment ben ik ook werkzaam in Schotland, maar daar heb ik nu een vaste woon en verblijfplaats, naast mijn adres in Nederland. Zoals de belastingdienst dat noemt; mijn zwaartepunt van mijn 'leven' ligt in het V.K. nu; die grens wordt dunner als ik in NL ga wonen.
Ik zit met de volgende vraag; hoe zit het precies met voorkoming van dubbele belasting op het moment dat ik wel werkzaam ben in Schotland, maar woonachtig in Nederland?
De feiten:
- ik heb een rooster waarbij ik 2 weken op, 2 weken af, 2 weken op, 3 weken af: dus een roulatie van 9 weken waarbij 4 weken in Schotland, 5 weken in NL
- de werkgever is geheel Schots, met Schots adres en betaald in Britse Ponden.
- ik bouw een Brits pensioen op
- ik betaal tot op heden belasting in Schotland
- ik heb GEEN NL inkomen en zal die voorlopig ook niet hebben
Ik heb mij uiteraard (geprobeerd) verdiept in de stof op de website van google, de belastingdienst en het verdrag tussen NL en de V.K..
Omdat ik de advocaten taal niet eigen ben en met economische termen zeer slecht onderlegd ben, hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
het verdrag tussen NL en de V.K. bron: overheid wetten: verdrag uk-nl
Ik haal een aantal quotes daaruit, ik heb in cursief mijn eigen 'interpretatie van die tekst erbij gezet:
Artikel 14 Inkomsten uit dienstbetrekking
Ik woon weliswaar meer dan 183 in NL maar omdat mijn werkgever en werkzaamheden in Schotland zijn val ik niet onder lid2 en dus moet ik in het V.K. belasting betalen.
Nu dan het artikel wat behandeld als ik onder artikel 14 lid 1 val:
artikel 21, lid 2: Vermijding van dubbele belasting
Mind you; ik lees dit forumbericht, maar ik denk niet dat dit van toepassing is op mij:
Hier word gesproken van vermindering middels bepaling ter verkoming van dubbele belasting.
Als ik dan naar de belastingdienst haar website ga; zijn er 2 opties: voorkoming dubbele belasting
ik quote
1. de vrijstellingsmethode of
2. de verrekeningsmethode;
ik kan alleen maar vinden dat er 'vermindering middels voorkoming dubbele belasting toegepast wordt'. Ik kan niet vinden welke methode precies.
Daarnaast kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe bovenstaande methodes te werk gaan?
Want voor zover ik begrijp is de verrekeningsmethode gebaseerd op een neven NL inkomen die ik niet zal hebben; er kan dus niets verrekend worden.
aanvulling: als ik de voorbeeldrekenmethode van de B.D. pak, dan denk ik dat ik weet hoe de vrijstellingsmethode werkt, het voorbeeld:
Dan zou ik dus volgens NL 1250 euro over 25.000 moeten betalen.
Echter is mijn aftrek: 25.000/25.000 x 1250 = 1250 euro. M.a.w. wat ik aan belasting zou betalen is ook weer mijn aftrek post. Ik betaal dus geen 'extra' belasting. Omdat verhouding buitenlandsinkomen versus totaal inkomen 1:1 is en dus alle belasting is afgedragen aan het VK.
Samengevat is dus mijn vraag; blijf ik belastingbetalen in het V.K. als ik werkzaam ben in de V.K. maar woonachtig in NL? Kan ik een naheffing krijgen zodat het verschil V.K. belasting en NL belasting aangevuld wordt? M.a.w. wat ga ik dadelijk 'extra' inleveren, als ik in NL belasting moet betalen en hoe bereken ik dit?
Thx voor jullie hulp, hele lap tekst, maar dit moet me helpen of het waard is een bepaalde carriere keuze te maken of dat me dit juist financieel tegen gaat werken of juist gewoon inwoner moet blijven van het V.K.
Op dit moment ben ik ook werkzaam in Schotland, maar daar heb ik nu een vaste woon en verblijfplaats, naast mijn adres in Nederland. Zoals de belastingdienst dat noemt; mijn zwaartepunt van mijn 'leven' ligt in het V.K. nu; die grens wordt dunner als ik in NL ga wonen.
Ik zit met de volgende vraag; hoe zit het precies met voorkoming van dubbele belasting op het moment dat ik wel werkzaam ben in Schotland, maar woonachtig in Nederland?
De feiten:
- ik heb een rooster waarbij ik 2 weken op, 2 weken af, 2 weken op, 3 weken af: dus een roulatie van 9 weken waarbij 4 weken in Schotland, 5 weken in NL
- de werkgever is geheel Schots, met Schots adres en betaald in Britse Ponden.
- ik bouw een Brits pensioen op
- ik betaal tot op heden belasting in Schotland
- ik heb GEEN NL inkomen en zal die voorlopig ook niet hebben
Ik heb mij uiteraard (geprobeerd) verdiept in de stof op de website van google, de belastingdienst en het verdrag tussen NL en de V.K..
Omdat ik de advocaten taal niet eigen ben en met economische termen zeer slecht onderlegd ben, hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
het verdrag tussen NL en de V.K. bron: overheid wetten: verdrag uk-nl
Ik haal een aantal quotes daaruit, ik heb in cursief mijn eigen 'interpretatie van die tekst erbij gezet:
Artikel 14 Inkomsten uit dienstbetrekking
wat ik uit bovenstaand (en dik gedrukt; cursief zijn mijn woorden) begrijp;Artikel 14. Inkomsten uit dienstbetrekkingtoon volledige bericht
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 15, 17 en 18 van dit Verdrag, zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere Verdragsluitende Staat wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mag de ter zake daarvan verkregen beloning in die andere Staat worden belast.
M.a.w. ik doe de dienstbetrekking in 'de andere staat' namelijk het V.K. dus ik betaal belasting in het V.K.. Ik begrijp hieruit dat lid 1 op mij van toepassing is
2. Niettegenstaande de bepalingen van het eerste lid van dit artikel is de beloning verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een in de andere Verdragsluitende Staat uitgeoefende dienstbetrekking slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar, indien:
a. de genieter in de andere Staat verblijft gedurende een tijdvak dat of tijdvakken die in een tijdvak van twaalf maanden beginnend of eindigend in het desbetreffende belastingjaar een totaal van 183 dagen niet te boven gaat of gaan; en
b. de beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van de andere Staat is; en
c. de beloning niet ten laste komt van een vaste inrichting die de werkgever in de andere Staat heeft.
uit lid 2 begrijp ik dat ik in NL belasting zou moeten betalen als bovenstaande sub lids a,b, c tegelijk waar zijn (niet of). Dat is in mijn geval niet zo, want lid b is niet van mij op toepassing; de beloning en werkgever zijn wél inwonver van de andere Staat, ongeacht dat ik meer dan 183 dagen in NL zal wonen.
Lid c begrijp ik niet.
3. Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel is de beloning omschreven in het eerste lid van dit artikel verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een dienstbetrekking als lid van de bemanning van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd, slechts in die Staat belastbaar.
van lid 3 weet ik niet of dit op mij van toepassing is; ik werk in de offshore business als piloot, maar ik vlieg niet internationaal (alleen in V.K. luchtruim)
Ik woon weliswaar meer dan 183 in NL maar omdat mijn werkgever en werkzaamheden in Schotland zijn val ik niet onder lid2 en dus moet ik in het V.K. belasting betalen.
Nu dan het artikel wat behandeld als ik onder artikel 14 lid 1 val:
artikel 21, lid 2: Vermijding van dubbele belasting
Ik denk dat ik onder artikel 14 lid 1 val en dus dit artikel 21 lid 2 op mij van toepassing is; maar het is mij nu niet helemaal duidelijk WAT er dan precies gaat gebeuren als ik mijn jaaropgave/belastingaangifte doe.2. Indien echter een inwoner van Nederland bestanddelen van het inkomen verkrijgt die volgens artikel 6, artikel 7, artikel 10, vijfde lid, artikel 11, derde lid, artikel 12, derde lid, artikel 13, eerste en tweede lid, artikel 14, eerste lid waarvan ik denk dat ik daar onder val , artikel 17, tweede lid, artikel 18, eerste lid, onderdeel a, en artikel 20, tweede lid, van dit Verdrag in het Verenigd Koninkrijk mogen worden belast en die in de in het eerste lid bedoelde grondslag zijn begrepen, stelt Nederland deze bestanddelen van het inkomen vrij door een vermindering van zijn belasting te verlenen. Deze vermindering wordt berekend overeenkomstig de bepalingen in de Nederlandse wetgeving tot het vermijden van dubbele belasting. Te dien einde worden bedoelde bestanddelen van het inkomen geacht te zijn begrepen in het bedrag van de bestanddelen van het inkomen die ingevolge die bepalingen van Nederlandse belasting zijn vrijgesteld.
Mind you; ik lees dit forumbericht, maar ik denk niet dat dit van toepassing is op mij:
Art 15 lid 3 voor het verdrag Frankrijk-NL is dezelfde tekst als die van mij namelijk art. 14 lid 3:Beste forumleden,
Vanmiddag ontving ik een bericht dat de belastingdienst afwijkt van mijn aangifte inkomstenbelasting 2011. Omdat ik werkzaam ben als piloot is de belastingdienst volgens art 15 lid 3 van het belastingverdrag tussen Frankrijk en Nederland heffingsbevoegd. Weliswaar stond ik nog ingeschreven in Nederland (bij mijn ouders), echter mijn sociaal leefomgeving speelt zich af in Frankrijk. Dit kan ik aantonen met huurovereenkomsten, kopen van een auto, lid van een sportvereniging en tijdschriftabonnementen. Derhalve heb ik belastingaangifte gedaan in Frankrijk.
Kan iemand mij helpen met dit probleem en hoe kom ik hier onderuit?
Bij hem lijkt dus het probleem te zijn dat hij voor een internationale carrier vliegt en dit lid lijkt te voorkomen dat je bijvoorbeeld belasting in Monaco wilt betalen omdat je daar zo nu en dan naartoe vliegt.3. Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel is de beloning omschreven in het eerste lid van dit artikel verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een dienstbetrekking als lid van de bemanning van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd, slechts in die Staat belastbaar.
Hier word gesproken van vermindering middels bepaling ter verkoming van dubbele belasting.
Als ik dan naar de belastingdienst haar website ga; zijn er 2 opties: voorkoming dubbele belasting
ik quote
nu mijn eerste vraag: hoe weet ik welke methode gebruikt gaat worden in mijn situatie?Om te voorkomen dat u in meerdere landen belasting moet betalen, hebt u in Nederland recht op een vermindering van de verschuldigde inkomstenbelasting, de zogenoemde aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Wij berekenen de aftrek om dubbele belasting te voorkomen per box aan de hand van de belasting die u per box moet betalen. De aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kan niet meer bedragen dan de verschuldigde belasting over die box. Dit betekent dat bij de berekening van de aftrek in de ene box geen rekening wordt gehouden met een eventueel belastbaar inkomen in de andere boxen. Om in aanmerking te komen voor een aftrek ter voorkoming van dubbele belasting, moeten uw buitenlandse inkomsten per saldo positief zijn.toon volledige bericht
Doorschuifregeling
Bij de berekening van deze aftrek houden we in de verschillende boxen rekening met de per saldo negatieve buitenlandse inkomsten of positieve buitenlandse inkomensbestanddelen waarvoor in het verleden nog geen aftrek is verleend. Dit heet de doorschuifregeling.
Methodes om aftrek te berekenen
De manier waarop wij de aftrek berekenen om dubbele belasting te voorkomen, hangt af van het soort inkomsten en het land waar u die inkomsten had. Wij kennen 2 methodes: de vrijstellingsmethode en de verrekeningsmethode. De berekening van de aftrek is daarnaast verschillend voor u als u binnenlands belastingplichtig bent of als u buitenlands belastingplichtig bent.
1. de vrijstellingsmethode of
2. de verrekeningsmethode;
ik kan alleen maar vinden dat er 'vermindering middels voorkoming dubbele belasting toegepast wordt'. Ik kan niet vinden welke methode precies.
Daarnaast kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe bovenstaande methodes te werk gaan?
Want voor zover ik begrijp is de verrekeningsmethode gebaseerd op een neven NL inkomen die ik niet zal hebben; er kan dus niets verrekend worden.
aanvulling: als ik de voorbeeldrekenmethode van de B.D. pak, dan denk ik dat ik weet hoe de vrijstellingsmethode werkt, het voorbeeld:
In bovenstaande gaat de formule er dus van uit dat ik ook een NL inkomen heb. Echter is mijn NL inkomen nul, maar bijvoorbeeld 25.000 uit het VK.Uw belastbare inkomen uit werk en woning (box 1) is € 25.000. Stel dat uw berekende inkomstenbelasting € 1.250 bedraagt. Uw inkomen bestaat uit € 10.000 loon uit Nederland en € 15.000 loon uit Duitsland. Over de Duitse inkomsten bent u in Duitsland belasting verschuldigd en kunt u in Nederland aftrek krijgen om dubbele belasting te voorkomen. De aftrek is dan € 15.000/€ 25.000 x € 1.250 = € 750.
Dan zou ik dus volgens NL 1250 euro over 25.000 moeten betalen.
Echter is mijn aftrek: 25.000/25.000 x 1250 = 1250 euro. M.a.w. wat ik aan belasting zou betalen is ook weer mijn aftrek post. Ik betaal dus geen 'extra' belasting. Omdat verhouding buitenlandsinkomen versus totaal inkomen 1:1 is en dus alle belasting is afgedragen aan het VK.
Samengevat is dus mijn vraag; blijf ik belastingbetalen in het V.K. als ik werkzaam ben in de V.K. maar woonachtig in NL? Kan ik een naheffing krijgen zodat het verschil V.K. belasting en NL belasting aangevuld wordt? M.a.w. wat ga ik dadelijk 'extra' inleveren, als ik in NL belasting moet betalen en hoe bereken ik dit?
Thx voor jullie hulp, hele lap tekst, maar dit moet me helpen of het waard is een bepaalde carriere keuze te maken of dat me dit juist financieel tegen gaat werken of juist gewoon inwoner moet blijven van het V.K.
[ Voor 23% gewijzigd door Seesar op 16-07-2014 23:47 ]
T60P Widescreen