Artifacts met nieuwe R9 290

Pagina: 1
Acties:

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-01 00:25

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Topicstarter
Gisteren heb ik een nieuwe Club3D R9 290 royalace ontvangen. Tot nu toe ben ik nog niet vrolijk.

Eerst de Nvidia drivers verwijderd. Vervolgens de nieuwe kaart ingebouwd en daarna de ATI drivers geinstalleerd. Na de herstart begon de ellende. Zodra er ook maar een venster geopend wordt, maakt niet uit wat, krijg ik horizontale, "flitsende" strepen over het beeld. Soms zo erg dat je nauwelijks iets kan lezen.
Zo nu en dan loopt de boel vast met een zwart scherm. Zonder drivers is er geen probleem. Ik heb 13.2 14.4 en 14.7 RC geprobeerd en dat maakt niks uit.
In 3D games lijkt het iets beter te werken. Alleen bij het laden van levels (GW2) wel weer veel stoorstrepen.

Goed, dacht ik. Schone Windows installatie. Haalde ook niks uit dus de backup maar weer terug gezet.
Andere monitor geeft hetzelfde resultaat.
In het 2e (onderste van de 2) pci-e 3.0 slot is het storen wel veel minder maar niet weg
Andere pc kan ik niet proberen, de kaart is te groot voor alle ander pc's hier in huis.

De voeding is een Corsair 650 Watt, mainboard MSI Z77-G45, Cpu Intel I5-3570K

Wat is er loos? Kaart niet in orde? Incompatibiliteit? Ik heb geen idee.

Leuke lamp, overigens !!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Gebruik je 1 scherm of meerdere? (2 of 3 tegelijk?)

Indien 2 of meer, wat doen je clockspeeds? (gewoon tijdens idle, bij multimonitor mogen ze niet zo laag gaan als bij een enkel scherm, gebeurt dit wel kan de boel instabiel worden). Kun je eventueel bekijken met een progje zoals GPU-z (sensors tabje, zie je van die grafiekjes).

Zelf verhaal even bij die game, even GPU-z op de achtergrond mee laten draaien en kijken wat er gebeurt met de clockspeeds, ze mogen namelijk niet te laag zakken tijdens de game.

Wat zijn de temperaturen?

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-01 14:01
Mischien eens naar je refresh rate kijken/hertz.

wat voor monitor gebruik je?
Nemesizz schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:43:

GPU-z op de achtergrond mee laten draaien en kijken wat er gebeurt met de clockspeeds, ze mogen namelijk niet te laag zakken tijdens de game.

Wat zijn de temperaturen?
vanaf wanneer is een clockspeed te laag?

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Ik gebruik 1 scherm en de refresh staat volgens de handleiding op 60Hz. Clockspeed te laag? Ik laat dat door de driver zelf regelen. AMD overdrive staat uit. Lijkt me dat dit geen probleem mag veroorzaken.
Tijdens een potje GW2 gaat het ook fout. Vooral bij wisselen van maps.

Net dan toch maar even een andere pc uit z'n kast gesloopt om de 290 daar op te testen en daar krijg ik dezelfde verschijnselen. Welliswaar minder ernstig maar nog steeds aanwezig.
Ik begin nu dan ook een serieus vermoeden te krijgen dat de kaart zelf de boosdoener is. Met alles dat ik geprobeerd heb, blijft er niet veel anders meer over.

[ Voor 15% gewijzigd door smallblock op 16-07-2014 22:19 ]

Leuke lamp, overigens !!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Als na het wisselen van systeem de problemen blijven is het gewoon een DOA kaart. Jammer, maar de 1e batch 290's heeft veel last van deze problemen - mogelijk dat je er zo'n eentje gekregen hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• smallblock

smallblock

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:19:
Als na het wisselen van systeem de problemen blijven is het gewoon een DOA kaart. Jammer, maar de 1e batch 290's heeft veel last van deze problemen - mogelijk dat je er zo'n eentje gekregen hebt.
Eerste batch Club3D RoyalAce kaarten? Waar heb je die info vandaan?

Leuke lamp, overigens !!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ah RoyalAce sorry iets te snel door het verhaal heen gegaan. De originele serie 290's (zonder 3rd party coolers) had hier wel grote problemen mee. Maargoed als de kaart gewisseld is van systeem en de problemen blijven mag je uitgaan van een DOA kaart.

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Ja. lijkt mij ook. Morgen maar eens kontakt opnemen met de leverancier.

Leuke lamp, overigens !!

• nldbobg
nu vraag ik mezelf nog steeds af wanneer een clockspeed te laag is.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Clockspeed te laag? Ik laat dat door de driver zelf regelen. AMD overdrive staat uit. Lijkt me dat dit geen probleem mag veroorzaken.
Het probleem is dat soms de driver dat niet goed doet, daarom gaf ik dat ook aan.

AMD kaarten werken vanaf de Radeon 5000 serie met AMD Powerplay. Deze 'feature', regelt de clockspeed en voltages afhankelijk van de load van de kaart. In veel gevallen gaat dit wel goed, maar af en toe heb je 'maandag morgen' modellen waar dit niet naar behoren werkt.

Clockspeeds kunnen soms verschillen in series, maar meestal werkt een kaart met 3 of 4 standen;
- idle iets van 130Mhz core en 300Mhz memoryspeed (zoals gezegt, speeds kunnen verschillen per serie/model, dit is even uit m'n hoofd en nummers kunnen dus iets afwijken)
- medium load zoals het kijken van een HD filmpje of internet met hardwareversnelling aan, en/of 2 of meer schermen, iets van 400Mhz core een 900Mhz memory
- full load, tijdens een game of renderen van iets, maximale snelheid van de kaart
- turbo boost , dit is iets wat veel kaarten tegenwoordig hebben, dan klokt de kaart zichzelf iets over indien de temperatuur dat toelaat en de belastig dusdanig hoog is dat dit handig kan zijn.

Waar gaat het dan mis?
Soms pakt de driver (of de kaart zelf) de verkeerde snelheid en voltage bij een bepaalde toepassing.
Stel je hebt 2 of meer monitoren aangesloten, dan moet de kaart in idle niet terug vallen naar 130/300 Mhz, maar naar 400/900. In sommige gevallen gaat die wel terug naar 130/300 en dan krijg je stabiliteits problemen die zich kunnen uiten in artefacts, flikkerend beeld, en in sommige extremere gevallen GSoD (grey screen of death), BSoD (Blue screen of death) of een driver crash.

Tijdens gamen kunnen dingen mis gaan als die op willekeurige momenten bijvoorbeeld ineens terug gaat naar 2d clockspeeds of iets dergelijks. Of de clockspeeds wel goed houd (full load) maar voltage terug zakt naar medium of idle waardes. Dan word de boel ook instabiel en kun je dus ook de boven genoemde problemen ervaren (artefacts, crashes, gsod, bsod, enz).

Zoals gezegd komt dit niet zo vaak voor (nouja, goedwerkende kaarten klagen mensen niet over immers, bij probleem kaarten gebeurt dit regelmatig ;) ), maar het komt helaas wel voor.
Heb zelf ook zo'n 'maandag morgen' kaart gehad en dan kun je je een ongeluk zoeken voordat je de oorzaak achter haalt hebt. Dan kun je nog zoveel drivers en fresh-installs doen wat je wil, het probleem gaat niet weg (ik moest handmatig de clockspeeds en voltages vast zetten, anders bleef dat kreng maar lastig doen).

Daarom gaf ik ook aan om dat te controleren met GPU-z op de achtergrond.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01 23:24
Bij mij is de r9 290 van ASUS geclockt op 300-400Mhz wanneer er 2 FHD schermen aan hangen.
Het geheugen is wel al die tijd op maximum geklokt (1260 bij mij). Ga ik gamen dan springt ie wel naar 900-1020 Mhz.
En sinds de bouw 2-3 maanden terug nog geen een BSOD gehad :), dus ja. Echter heb ik hem laatst weleens proberen over te klokken wat misging bij 1100 core en 1500 mem clock, toen kreeg ik allemaal witte strepen over het scherm in windows. Daarna moest ik hem resetten omdat ik anders alleen maar een zwart scherm kreeg. Dus ik weet niet of je geheugen en/of je core al hebt undergeclokt want anders moet je dat even proberen tot het goed gaat.

Gamertag: timmie271

Verwijderd

AMD is gewoon een beetje ruk met drivers vind ik. Ik heb een maand of wat geleden een 280X gehaald, en dat was een grote ramp.

- Artifacts wanneer ik op mijn tweede scherm video's afspeel die embedded zijn in pagina's op Internet
- Primaire scherm heeft dit niet
- Bluescreens vanuit het niets
- Veel te hoge memory clocks, springen gelijk naar de maximum als ik twee schermen aansluit
- BIOS flashes naar de nieuwste versie crashen continu, ik zit dan ook nog niet op de nieuwste
- Een reflash van de huidige BIOS zorgde voor ineens hogere kloksnelheden, ik had wel de goede

Kortom, AMD heeft nog veel te doen, want tot nu toe zuigt het.

• nldbobg
@nemesizz

Danku voor de info, weer wat geleerd. :p

@dbhuis

Ondertussen bezig met mijn 6e AMD GPU setup, nog nooit problemen gehad.
Nu moet ik bekennen dat ik nog nooit een nvidia kaart heb mogen gebruiken.

maar om na 1 kaart met problemen heel AMD/drivers af te doen als ruk vind ik ook weer zo wat.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:37:
AMD is gewoon een beetje ruk met drivers vind ik. Ik heb een maand of wat geleden een 280X gehaald, en dat was een grote ramp.
Kul, het is de serie kaarten die met problemen kampt. Het fabeltje van "Nvidia heeft betere drivers" gaat in Windows al jaren niet meer op. De Linux ondersteuning, dat is waar AMD echt achterblijft qua drivers.

Ik heb zelf nog geen (blijvende) problemen ondervonden met CCC, als er al problemen waren was het met een specifiek spel icm een specifieke driverversie, iets waar ook Nvidia gewoon last van heeft. Het videogeheugen gaat ook niet spontaan op een hogere kloksnelheid draaien bij multi-monitor setups. En voordat je wazige fanboy dingen gaat roepen: Ik heb met beide kanten ervaring, en beide kanten hebben hun ups en downs echter zijn geen van beiden slecht qua drivers.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2014 13:17 ]

Verwijderd

nldbobg schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:09:
@nemesizz

Danku voor de info, weer wat geleerd. :p

@dbhuis

Ondertussen bezig met mijn 6e AMD GPU setup, nog nooit problemen gehad.
Nu moet ik bekennen dat ik nog nooit een nvidia kaart heb mogen gebruiken.

maar om na 1 kaart met problemen heel AMD/drivers af te doen als ruk vind ik ook weer zo wat.
Ja, de sample size is wat klein inderdaad. Maar mijn 8800GTS & GTX hadden nooit problemen als deze.

Sowieso vind ik het gewoon amateuristisch dat je op een kaart als deze geen twee schermen kan aansluiten zonder dat je geheugen gelijk op 1550 MHz gaat lopen ( dat doet die van mij.) Het is compleet nutteloos, zuipt stroom, en beschadigt je geheugen. Dat moeten ze daar toch ook verzonnen hebben?

Offtopic: ben ook gewoon een beetje pissig dat het allemaal niet werkt en buggy is met een kaart van 300 Euro :( Ik dacht met deze nieuwe PC eindelijk klaar te zijn met random crashes en ander gezeik. Niet dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 13:15 ]

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:12:
[...]

Ja, de sample size is wat klein inderdaad. Maar mijn 8800GTS & GTX hadden nooit problemen als deze.

Sowieso vind ik het gewoon amateuristisch dat je op een kaart als deze geen twee schermen kan aansluiten zonder dat je geheugen gelijk op 1550 MHz gaat lopen ( dat doet die van mij.) Het is compleet nutteloos, zuipt stroom, en beschadigt je geheugen. Dat moeten ze daar toch ook verzonnen hebben?

Offtopic: ben ook gewoon een beetje pissig dat het allemaal niet werkt en buggy is met een kaart van 300 Euro :( Ik dacht met deze nieuwe PC eindelijk klaar te zijn met random crashes en ander gezeik. Niet dus.
AL contact opgenomen met de verkopende partij ivm met een RMA?

• nldbobg
TS hoe gaat het met RMA / de leverancier?

offtopic
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:12:
[...]
dat is inderdaad een beetje vreemd 8)7
Al heb ik zelf dit fenomeen nooit mogen aanschouwen,

Met twee schermen + HD7970 core = 300mhz mem = 150mhz
Met twee schermen + HD7970 core + 280x = 300mhz mem = 150mhz

natuurlijk gaat dit omhoog op het moment dat films en of games worden gestart.

Verwijderd

Mizojojo schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:18:
[...]

AL contact opgenomen met de verkopende partij ivm met een RMA?
Uiteraard :) Maar die konden niets vinden en waren niet bereid een testrapport te maken :r Het moest dus aan mijn systeem liggen volgens hun. Dat ze maar branden in de hel. Voor de goede orde:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 115,85€ 115,85
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 102,94€ 102,94
1XFX R9 280X Black Edition€ 267,-€ 267,-
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 63,50€ 63,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,04€ 31,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,62€ 3,62
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,55€ 59,55
1XFX Pro 650W XXX Edition€ 81,97€ 81,97
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 57,50€ 57,50
1Konig CMP-CARDRW43€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,47

Ik zie niets raars hier. Met mijn oude 8800GTS werkt dit systeem perfect. Met de 280x kut.
nldbobg schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:31:

offtopic

[...]

dat is inderdaad een beetje vreemd 8)7
Al heb ik zelf dit fenomeen nooit mogen aanschouwen,

Met twee schermen + HD7970 core = 300mhz mem = 150mhz
Met twee schermen + HD7970 core + 280x = 300mhz mem = 150mhz

natuurlijk gaat dit omhoog op het moment dat films en of games worden gestart.
Bij mij is het met een scherm 300MHz core en 150MHz mem. Bij twee schermen 500MHz core en 1550 mem.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 13:34 ]

• nldbobg
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:31:
[...]

Uiteraard :) Maar die konden niets vinden en waren niet bereid een testrapport te maken :r
Uit je verhaal kan ik opmaken dat je een nieuwe kaart hebt gehaald.
Dan hoeven zij toch geen test raport te maken of iets dergelijks?
gewoon terug naar fabrikant, niet jouw probleem niet hun probleem.
zolang jij maar een goede kaart hebt waar je voor betaalde.

Verwijderd

nldbobg schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:34:
[...]

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je een nieuwe kaart hebt gehaald.
Dan hoeven zij toch geen test raport te maken of iets dergelijks?
gewoon terug naar fabrikant, niet jouw probleem niet hun probleem.
Ja, ik heb de kaart inderdaad nieuw gekocht, en toen RMA gedaan vanwege die rare dingen. Toen hebben zij hun tests gedraaid, en pas als ze wat vonden zouden ze hem naar de fabrikant sturen. Maar zij konden niks vinden.
Jup, dat was ook mijn idee. Ik vind het sowieso vreemd, waarom moet ik gaan bewijzen dat hij kapot is in plaats van dat zij moeten bewijzen dat hij niet kapot is? Ik stuur dat ding toch niet voor mijn plezier terug?
D4NG3R schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:11:
[...]

Kul, het is de serie kaarten die met problemen kampt. Het fabeltje van "Nvidia heeft betere drivers" gaat in Windows al jaren niet meer op. De Linux ondersteuning, dat is waar AMD echt achterblijft qua drivers.

Ik heb zelf nog geen (blijvende) problemen ondervonden met CCC, als er al problemen waren was het met een specifiek spel icm een specifieke driverversie, iets waar ook Nvidia gewoon last van heeft. Het videogeheugen gaat ook niet spontaan op een hogere kloksnelheid draaien bij multi-monitor setups. En voordat je wazige fanboy dingen gaat roepen: Ik heb met beide kanten ervaring, en beide kanten hebben hun ups en downs echter zijn geen van beiden slecht qua drivers.
Oh, ik zag je reactie nu pas. Ik ben helemaal geen fanboy, je moet eens lezen wat ik schrijf; mijn ervaringen met AMD zijn slechter dan die met Nvidia. Dat jij geen problemen vindt is leuk, maar daar heb ik niks aan. Als ik echt zo'n fanboy was dan was ik wel voor Nvidia gegaan, niet?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 13:44 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Misschien wat offtopic, maar even op terug komen.

Geheugen (of een core) gaat heus niet kapot van op z'n maximale snelheid draaien onder normale omstandigheden. Alleen als het spul veels te heet of ver buiten de specs (metname voltage) draait kán het sneller kapot gaan. Maar gewoon stock, ookal draait ie op 100% gaat ie heus niet eerder kapot van.
Dat het verbruik iets hoger ligt, dat kan wel.

Tegenwoordig is eerder het soldeer of kwaliteit van andere onderdelen een groter probleem (zowel bij AMD als nVidia) dan of ze nou wel of niet op 100% van hun snelheid draaien.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:36:
Oh, ik zag je reactie nu pas. Ik ben helemaal geen fanboy, je moet eens lezen wat ik schrijf; mijn ervaringen met AMD zijn slechter dan die met Nvidia. Dat jij geen problemen vindt is leuk, maar daar heb ik niks aan. Als ik echt zo'n fanboy was dan was ik wel voor Nvidia gegaan, niet?
Was iets te voorbarig, na een reactie als de jouwe wat betreft Nvidia drivers vs AMD drivers had ik een fanboy reactie verwacht. Mijn excuus hiervoor ;) .

Jammer dat je zo'n slechte ervaring met AMD hebt trouwens, ik gebruik afwisselend kaarten van AMD en Nvidia en heb aan beide kanten nauwelijks problemen, ja de bekende issues als AMD dat warm word en Nvidia dat vaak nogal duur is qua prijs/prestatie maar nooit problemen die direct gerelateerd waren aan de drivers (of iig die niet met een simpele update te verhelpen waren).

Verwijderd

Nemesizz schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:16:
[...]

Misschien wat offtopic, maar even op terug komen.

Geheugen (of een core) gaat heus niet kapot van op z'n maximale snelheid draaien onder normale omstandigheden. Alleen als het spul veels te heet of ver buiten de specs (metname voltage) draait kán het sneller kapot gaan. Maar gewoon stock, ookal draait ie op 100% gaat ie heus niet eerder kapot van.
Dat het verbruik iets hoger ligt, dat kan wel.

Tegenwoordig is eerder het soldeer of kwaliteit van andere onderdelen een groter probleem (zowel bij AMD als nVidia) dan of ze nou wel of niet op 100% van hun snelheid draaien.
Mwah, het komt op mij over als "ik laat mijn auto op 5000RPM draaien voor het geval ik snel weg moet." Ik vind het in ieder geval jammer dat hij dan heter draait op idle.
D4NG3R schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:21:
[...]

Was iets te voorbarig, na een reactie als de jouwe wat betreft Nvidia drivers vs AMD drivers had ik een fanboy reactie verwacht. Mijn excuus hiervoor ;) .

Jammer dat je zo'n slechte ervaring met AMD hebt trouwens, ik gebruik afwisselend kaarten van AMD en Nvidia en heb aan beide kanten nauwelijks problemen, ja de bekende issues als AMD dat warm word en Nvidia dat vaak nogal duur is qua prijs/prestatie maar nooit problemen die direct gerelateerd waren aan de drivers (of iig die niet met een simpele update te verhelpen waren).
Excuses aanvaard :) Ik vind het ook jammer inderdaad, want op zich bevalt AMD me best. Met wat meer verbruik, geluid en hitte zit ik helemaal niet, alleen dat het ding niet werkt naar behoren is gewoon heel jammer. Als ik het me goed herinner had Nvidia ook zijn problemen met de 8000 en de 9000 serie, dus het zal bij allebei wel eens voorkomen inderdaad. Het is alleen zo lullig op een kaart van 300 Euro.

• smallblock

smallblock

Topicstarter
nldbobg schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:31:
De kaart gaat morgen retour.

Offtopic:

Gaat lekker de laatste tijd. Voeding vandaag al om mogen ruilen voor een nieuwe ivm oerwoud geluiden uit de spoelen. En vandaag ook een andere muis gekregen, omdat de logitechs het ongeveer een jaar uit houden :(
Aan de andere kant wel weer nieuwe spullen, dat is dan wel weer een troost.

Ik kan ook niet zeggen dat ik een voorkeur voor AMD of Nvidia kaarten heb. De ervaringen met beiden is ook gelijk. Allebei meestal prima en soms wat problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door smallblock op 17-07-2014 22:41 ]

Leuke lamp, overigens !!

Verwijderd

Nog iets nieuws ontdekt: mijn 280x weigert om UHD-films zowel lokaal als van Youtube normaal af te spelen. Het lagt als een malle en maakt de hele PC traag. Lekker dan :') En nu ook driver crashes en random refreshes in de browser.

Wat een gek*t zeg. Vreemd, want een dag of wat geleden kon dit nog wel. Misschien maar gewoon een 290 kopen dan.
Maximum Fun. Without the Hassle.
Juist ja.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 09:05 ]

Pagina: 1