Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16
Ik wilde eens wat gaan experimenteren met het stitchen van meerdere foto's tot een Panorama. Alleen krijg ik deze met geen mogelijkheid goed aan elkaar. Ik heb geprobeerd, photoshop, hugin, ptgui, autopano, de hele rambam, ook wat handmatig prutsen, maar het lukt me niet.

Heb ik dus teveel bewogen tijdens het schieten? Ik heb mijn best gedaan om ze vanuit één punt te schieten, al was het niet van een statief. Hier is een zipje met de 12 plaatjes. Heeft iemand goede tips of suggesties om dit netjes te krijgen?

KLIK

Ik krijg dus steeds iets als dit, of erger. Het gaat vooral mis bij de kerkbanken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Py2V9va.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Het zijn wel erg weinig foto's voor dingen die zo dichtbij staan. De vertekening is zo groot dat de programma's gaten zien. Meer foto's zou helpen, maar ja, daar heb je nu niks aan.
Ik heb zelf net even Microsoft ICE geprobeert, ook daar doen een aantal banken vreemd, de twee dichts bijzijnde links en rechts.
In CS6 is het helemaal niks. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Dus je zegt eigenlijk, ondanks dat ik alles ruimschoots gedekt heb, gewoon veel meer foto's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Meer foto's maken maar vooral ook je "nodal point" of "no parralax point" opzoeken, dit scheelt dit soort gedoe met stitchen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat Microsoft ICE er iets mee kan, maar ik geef je niet veel kans.

\\Edit: Nope!

Afbeeldingslocatie: https://poposq.dm2303.livefilestore.com/y2pJp2R-aLdNWTxycxnyNikLUvPdGP40XBtloPpwS2sPGdK2o1TaR5wKgN8QsuRHAbWCTWZ1kRm9PQK_epa1QzH05akElw_RytZ9e3eplalkFI/140715-23720_stitch.jpg?psid=1

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Wat Ventieldopje zegt.
Je nodal punt is een exact draaipunt dat ergens in je camera/lens combinatie ligt. Vanaf dat punt is de minste vertekening.
Een foto bestaat uit meerdere lagen, afhankelijk van de scene. Bijvoorbeeld een horizon, objecten veraf, objecten halverwege en objecten dichtbij. Als je van standpunt veranderd dan merk je dat nauwelijks aan de horizon en de objecten die ver weg staan. Maak je in dat geval een panorama en je zet een stap opzij tijdens het schieten dan heeft dat weinig effect op je eindresultaat.
Met objecten die dichterbij staan is een stapje opzij echter een wereld van verschil, zelfs een kleine verschuiving en dus een afwijking van je nodal point zorgt al dat er een totaal ander plaatje tevoorschijn komt. Achter een paal komt ineens een ornament tevoorschijn, achter een rugleuning van een bankje ineens een extra plank. Jij weet wel hoe de scene eruit ziet, maar je stitch programma moet nu twee verschillende scenes combineren, en dat ga je dus zien in rare bankjes.

Vergelijk foto -29, -30 en -31 eens met elkaar. Waar er op de eerste foto nog een plank zichtbaar is in de rugleuning van het bankje ervoor is die in de volgende foto verdwenen. Je stitch programma ziet dus 2 verschillende situaties en combineert ze tot één resultaat met spookbankjes.

edit : Door dus meer foto's te maken en zo de overgang geleidelijker te maken snapt je programma beter dat het wel dezelfde scene is en kan zo selectiever dingen aanpassen om een kloppend panorama te krijgen. Of natuurlijk beter letten op nodal point theorie, dat is handmatig wel lastig, voor super precisie heb je een tripod en panorama koppen nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door mercapto op 16-07-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
@mercapto en Ventieldopje: Ontzettend bedankt voor de heldere uitleg en de begrippen. Zo moet ik er de volgende keer wel uitkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Die nodal point theorie lijkt me vooral belangrijk bij panorama's waarbij onderwerp dichtbij is, lijkt me? Ik heb er voor landschap etc nog nooit 1 moment bij stil gestaan eigenlijk, maar toch nooit echt tegen problemen aangelopen... O-) :P

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sjekster schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:57:
Die nodal point theorie lijkt me vooral belangrijk bij panorama's waarbij onderwerp dichtbij is, lijkt me? Ik heb er voor landschap etc nog nooit 1 moment bij stil gestaan eigenlijk, maar toch nooit echt tegen problemen aangelopen... O-) :P
Hoe verder het onderwerp van je af staat hoe minder het parralax effect optreed en je dus geen rekening hoeft te houden met het draaien op het nodal/no parralax point van je lens.

Nodal point is volgens velen niet de juiste benaming, is nogal wat verwarring over en het fijne weet ik er ook niet van (en interesseert me ook niet). Enige dat ik weet is dat het het punt is waar de stralen licht in de lens bij een komen en het vaak rond het diafragma liggen. Er zijn veel tutorials te vinden hoe je zo'n nodal point kan vinden en wat je precies nodig hebt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Het zal wel gewoon de afstand zijn van de lens, waar het licht samenkomt / kruist. Gewoon het "zwaartepunt" van de lens, so to speak. Als je ergens halverwege de lengte van een lens gaat zitten en dat als draaipunt neemt, zal het al veel schelen, en dat zal voor de meeste shots vast wel genoeg zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Sjekster op 17-07-2014 07:53 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt het met wat extra hulpmiddelen op je statief zo vinden, http://www.johnhpanos.com/epcalib.htm

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op ByThom.com gaat het learning point van deze maand over stitching. :)

http://www.bythom.com/tea...itching.html#.U9E9lUA0_To
Pagina: 1