Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 07:02
Allo Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Arduino Uno in mijn bezit, en ik deed er eigenlijk nooit iets mee.

Nu er zulke warme temperaturen zijn, ben ik bezig gegaan met de DHT11 sensor, deze doet goed zijn werk, alleen ik wil hem iets grafischer kunnen weergeven op de pc.

Is er toevallig een stukje software die de arduino ( serial) signalen kan uitlezen, en kan weergeven?

Eventueel heb ik ook een RTC liggen die de tijd kan regelen. ( alleen dat is nog niet verwerkt in de arduino )

Dit onderstaande is de script. Lekker de standaard script.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
// 
//   FILE:  dht11_test1.pde
// PURPOSE: DHT11 library test sketch for Arduino
//
#include <dht11.h>
dht11 DHT;
#define DHT11_PIN 4

void setup(){
  Serial.begin(9600);
  Serial.println("DHT TEST PROGRAM ");
  Serial.print("LIBRARY VERSION: ");
  Serial.println(DHT11LIB_VERSION);
  Serial.println();
  Serial.println("Type,\tstatus,\tHumidity (%),\tTemperature (C)");
}

void loop(){
  int chk;
  Serial.print("DHT11, \t");
  chk = DHT.read(DHT11_PIN);    // READ DATA
  switch (chk){
    case DHTLIB_OK:  
                Serial.print("OK,\t"); 
                break;
    case DHTLIB_ERROR_CHECKSUM: 
                Serial.print("Checksum error,\t"); 
                break;
    case DHTLIB_ERROR_TIMEOUT: 
                Serial.print("Time out error,\t"); 
                break;
    default: 
                Serial.print("Unknown error,\t"); 
                break;
  }
 // DISPLAT DATA
  Serial.print(DHT.humidity,1);
  Serial.print(",\t");
  Serial.println(DHT.temperature,1);

delay(1000);
}

Iemand enig idee?

Edit: Of is het een beter idee, om een display (hd44780) aan te schaffen,

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Je kan gaan spelen met processing (https://www.processing.org). Dat is hiervoor gemaakt. Een goed startpunt: http://playground.arduino.cc/interfacing/processing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 07:02
Thnx voor de tip, Ik ga me er deze week even in verdiepen.

Heb ondertussen al wel een HD44780 display besteld, zodat ik hem straks ook stand-alone kan laten draaien. Ik een kleine vorm bij mn raamkozijn bijvoorbeeld.

Ik heb trouwens ook nog een "DS18B20" thermometer kabel liggen. Is deze ook nog nuttig voor de arduino?

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
De combinatie T-RV is altijd handig natuurlijk.

Als je nauwkeurig wil meten, ik heb ooit gespeeld met de Sensirion sensoren. Die dingen zijn echt goed. Ze meten T en RV op dezelfde chip en daardoor kun je ook berekeningen doen met absolute luchtvochtigheid, dampdruk deficiet, etc. Door een ingebouwd verwamingselementje zijn ze bruikbaar tot 100% RV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MrMilco schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:14:
[...]

Thnx voor de tip, Ik ga me er deze week even in verdiepen.

Heb ondertussen al wel een HD44780 display besteld, zodat ik hem straks ook stand-alone kan laten draaien. Ik een kleine vorm bij mn raamkozijn bijvoorbeeld.

Ik heb trouwens ook nog een "DS18B20" thermometer kabel liggen. Is deze ook nog nuttig voor de arduino?
Yep, werkt prima, moet gewoon standaard code voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is er toevallig een stukje software die de arduino ( serial) signalen kan uitlezen, en kan weergeven?
Er zijn veel serial port emulators als je dat bedoelt (in mijn top 3): hterm, terminal v1.9b, realterm.
Maar als je wil kun je met ide's zoals Qt (C++) of Visual Studio een heel eind komen met "Grafisch".
Ik heb zelf met Qt een debug tool gemaakt voor de seriële poort, misschien kun je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Als je er nog een Ethernet bordje bij haalt dan kun je temperatuur wegschrijven naar een database. Zie bijvoorbeeld deze tutorial: http://www.tweaking4all.n...duino-ethernet-data-push/

Op die manier heb ik een aantal DS18B20 in huis hangen om een aantal temperaturen te monitoren. Daar maak ik dan weer een grafiek van met Highchart.
Pagina: 1