Normbenamingen voor knoopcellen en een loopje daarmee.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2024
Onlangs verdiepte ik me wat in de aankoop van de veelgebruikte CR2032 knoopcel.

Wat bleek? Er blijken al zeker 2 verschillende te bestaan: CR en BR types. Naargelang de chemische samenstelling zouden ze ook verschillende eigenschappen hebben. Bijvoorbeeld, beter of minder geschikt voor piekbelastingen, ook langere of kortere standtijd bij kleine maar gelijkmatige belasting, enz.

Dan duikt plots Duracell 2032 op. Op de blister staat een lijstje: DL2032/CR2032, CR/BR2032. Daar zou dus een nieuw type uit blijken, want DL is nergens te vinden. Wél op de rug van de cel zelf: DL2032.

Bij navraag doen ze eerst of ze mijn vraag niet begrijpen. Ik krijg wel een pdf-je, waarin het type CR2032 beschreven wordt, als in een technische steekkaart.

De vraag waar die DL in DL2032 eigenlijk voor staat wordt niet beantwoord.

Vermoedelijk één of andere snuggerling die vond dat zij de gewoonte van een normaanduiding rustig kunnen doorbreken, en er de eerste en laatste letter van Duracell van te maken. Poging om hun product als norm voor te stellen? En dit zonder enige technische beschrijving die zou duidelijk maken welke de verschillen zijn met BR of CR batterijen.

Eenvoudige zaken ingewikkeld maken voor de gebruiker, of mist spuiten noemt men dat!

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
CR2032 is de maat van de batterij. Net als bijvoorbeeld AA of AAA

Net als andere batterijen kan er tussen de CR2032 van merk A en B een flink verschil zitten, zoals je al opmerkt.
Duracel heeft daarom zijn batterijen DL2032 genoemd zodat. Wat eigenlijk gewoon een afkorting is voor DuracelL CR 2032

Het idee is dat als jij eerst een Duracell CR2032 had, je die niet vervangt met een AH huismerk CR2032. Omdat die batterij van de AH misschien andere eigenschappen heeft waardoor je apparaat niet goed werkt.

In de praktijk maakt het overigens bijna nooit iets uit, maar zolang het Duracell hogere verkopen oplevert...

[ Voor 34% gewijzigd door RocketKoen op 16-07-2014 13:32 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
Ok Koen,

Daarom vroeg ik hen naar uitleg. Spijtig genoeg stuurde men me gewoon de mist in met een steekkaartje van een CR2032. Zover was ik zelf ook al wel, maar waar zit het verschil dan? Is het in werkelijkheid een CR of een BR of nog een andere?

Ik verwijs ook naar een knoopcel Wiki:

De letters en cijfers CR2032 hebben allemaal een betekenis.
Deze zijn internationaal vastgelegd door het IEC (International Electrotechnical Commission)

De eerste letter, de C, geeft aan uit welke materialen de batterij is opgebouwd, in dit geval Lithium-Mangaan.
Dit zijn de materialen van de twee elektrodes van de batterij.

Een BR2032 heeft dezelfde vorm en maat als een CR2032.
Deze is echter opgebouwd Lithium en Koolstof en geeft daardoor een iets lagere spanning af (2,8 Volt i.p.v. 3,0 Volt)

Kan jij misschien even meedelen waar ik de (vergelijkbare) eigenschappen van een DL2032 kan vinden?
Dank bij voorbaat!

[ Voor 23% gewijzigd door Gaardenier op 17-07-2014 00:47 . Reden: bijkomende inlichting ]

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
Ondertussen bestudeerde ik ook het steekkaartje nauwkeuriger.
Ook daar is Duracell in staat om mist te spuiten.
Enerzijds hebben ze het over een CR2032, dan is er in de ondertitels weer sprake van:

Lithium-Manganese Dioxide Battery. (dat zou dus een aanduiding CR2032 verantwoorden)

Op hetzelfde blad is echter ook Zn/MnO2 vermeldt. Is Lithium eigenlijk zink ? Zijn er nog mogelijkheden om de technisch geïnteresseerde op een verkeerd been te zetten?

Het toppunt is wel dat ze op de cel zelf DL2032 zetten.

What a hassle !

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
DL als pre-fix heeft geen betekenis in de naming-convention van batterijen.
Misschien dat dit je vraag beantwoord:
Wikipedia: List of battery sizes

en Nee, Lithium is geen Zink.
CR (lithium) batterijen zijn LiMnO2

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
Bedankt voor je mening.
Ik stel echter vast:
- dat BR en CR wel degelijk naamgevingen zijn die betrekking hebben op de chemische samenstelling en DL inderdaad niets met deze manier van benoemen te maken heeft.
- dat Duracell/Procter&Gamble zoals zovele multinationals gewoon geen rekening wenst te houden met de door de gebruikers gekende en erkende benamingen.
- dat geen enkele overheid in staat is om dit af te dwingen ten voordele van de duidelijkheid naar de gebruiker toe.
- dat Duracell/Procter&Gamble Zink en Lithium als hetzelfde laat voorkomen op zijn zogezegde technische info (pdf beschikbaar)
- Als DL geen betekenis heeft in de benoemingsvormelijkheid, waarom staat het er dan?
- Mist of onnozelheid van handelsjongetjes?

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Ik stoor me ook aan dit soort dingen. De standaard (van IEC -> zie boven) is gewoon CR2032, dus DL2032 is een volledig overbodige benaming voor een type batterij; daarmee moeten ze de standaard aanhouden.

Tegelijkertijd zou je DL2032 ook als type/modelbenaming van Duracell zelf kunnen beschouwen, en mochten ze bijvoorbeeld met een tweede CR2032 met bijvoorbeeld hogere capaciteit komen, dan zou die een andere modelbenaming krijgen, bijvoorbeeld DU2032 (U voor ultra, altijd beter). Dat zou dan nog steeds een CR2032 kunnen zijn.
Overigens staat op de verpakking van Duracell gewoon CR2032 en DL2032. Net nog even nagekeken want ik heb er een paar liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakMDS op 17-07-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaardenier
Bedankt voor je steun.

Ze zouden hun eigen koosnaampjes erachter kunnen zetten, maar zeker niét op de cel zelf, CR vervangen door DL. En het daarbij op die manier laten overkomen of dit zoiets betekent als BR of CR.

Vergelijkbaar met moeders die tegen een onwetend kind een hond, een woewoe noemen.
Later moet je dan ervaren dat je in het ootje genomen werd.
Gewoon belachelijk!

[ Voor 34% gewijzigd door Gaardenier op 17-07-2014 14:24 ]

Struikelen zal ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 641701

in mijn afstandsbedieningen van de garagepoort zitten knoopcellen
de ene een CR2032 van sony,de andere DL2032 van duracell.
Ik heb deze vervangen door CR2032 van Action, maar met deze
werken ze niet.Wat zou de oorzaak kunnen zijn.
De action batterijen meten 3,30 volt.
groetjes jos
Pagina: 1