Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om mijn PC wat upgrades te geven. IK wil een nieuwe processor van AMD aanschaffen. Ik zit te denken aan een FX8320 of 8350. Uit de specificaties is volgens mij alleen te zien dat er een verschil ik kloksnelheid zit. de 8320 doet 3,5 Ghz en de 8350 doet 4,0 Ghz. Maakt dit heel veel verschil?

Daarnaast moet ik, om een AMD-processor te kunnen gebruiken, een nieuw moederbord hebben. Ik heb gekeken naar verschillende maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een redelijk goedkoop moederbord gevonden (http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme3/?cat=Memory) dat volgens mij voldoet aan de eisen voor de processor en verder voldoende andere aansluitmogelijkheden heeft. Maar op de bovenstaande site staat een lijst met ondersteunde geheugenmodules. Betekent dit dat alleen deze onderdelen werken of is dit een lijst met modules die in ieder geval werken?

En als laatste. mocht het bovenstaande moederbord niet geschikt zijn, welk moederbord (het liefst een beetje in dezelfde prijsklasse, max. 100 euro) is dan een alternatief?

Groet,
Chiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat is je budget? Het goedkoopste bordje waar een 8320 lekker op loopt is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Met een fatsoenlijke aftermarket koeler (bijv. pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition) kan je die zelf overklokken naar 4GHz, of zelfs verder. Om die reden is een 8350 dus eigenlijk onzinnig (het is dezelfde chip, alleen heeft die een factory overclock meegekregen).

Wat doe je met je pc? Voor het geld dat deze upgrade je gaat kosten heb je net zo goed een intel setup (bijv. pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5). Vooral voor gamen is intel momenteel heer en meester.

Hoe ziet de rest van je pc er verder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 23:34

Nemesizz

Untouchable

Dat Asrock bord wat je aanhaalt absoluut niet aan beginnen icm een octa core, de VRM's zijn er niet geschikt voor
offtopic:
lijk inmiddels wel een gebroken plaat, kan iedere keer hetzelfde typen zo gauw iemand weer een octa core FX wil aanschaffen

Wat br00ky aangeeft is een veel betere oplossing, dat Gigabyte bord heeft tenminste voldoende fases met de VRM's om een octacore fatsoenlijk te kunnen draaien en zelfs een beetje over te klokken indien gewenst.

Bij AMD FX's CPU's en borden is het altijd heel goed opletten met die VRM's, metname de goedkope borden hebben gewoon te weinig fases en raken dan oververhit waardoor de CPU gaat throttelen ( = minder prestaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Die Asrock 990FX Extreme 3 is niet aan te raden voor een 8320 of 8350, die heeft maar 4+1 power fases terwijl je voor die processors beter 8+2 hebt. Kijk dus altijd eens goed bij de specificaties, ik weet zo ook niet van buiten welke moederborden allemaal voldoende fases hebben. Er worden nog maar relatief weinig AM3+ moederborden verkocht, dus zoveel opzoekwerk is het ook weer niet.

Een alternatief kan de Asus pricewatch: Asus M5A97 EVO R2.0 zijn, die heeft 6+2 fases wat volgens mij ook volstaat, maar is duurder dan het Gigabyte bord dus zou eigenlijk wat gek zijn dat te betalen voor minder fases.

Wat geheugen van de QVL betreft, dat is maar een richtlijn, ander geheugen gaat meer dan waarschijnlijk wel werken (DDR 3 is en blijft een standaard), maar er is geen garantie dat je de opgegeven snelheid haalt. Kies je geheugen van de QVL dan weet je dat die bepaalde hoeveelheid aan die bepaalde snelheid zeker werken omdat de producent dat getest heeft.

En tot slot, wat br00ky ook zegt, voor gaming zou een Intel Core i5 beter zijn, als je toch een nieuw moederbord én processor aan het kopen bent, ben je dus niet gebonden aan AMD. Tenzij je specifiek 8 cores wilt voor iets anders dan gaming of gewoon heel gehecht bent aan AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik probeer de upgrade onder de 300 euro te houden. Iets eroverheen vind ik niet erg, als het maar niet richting de 4000 gaat. Daarvan wil ik een Moederbord, processor en evt. RAM kopen.

Ik heb nu de volgende specs:
Moederbord: Asus P7H55D-M PRO (socket 1156, dus ik kan niet gewoon de processor vervangen)
RAM: Kingston KVR1333D3N9/4G (4GB)
Videokaart: MSI Geforce GTX660 Twin Frozr
Voeding: Cooler Master 700 Watt

Ik wil het vooral als een upgrade voor games gebruiken. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van (ik ben al heel trots dat ik zelf de voeding heb kunnen vervangen) maar ik heb al veel rondgevraagd en het is een hele hoop informatie. De verkoper bij Hardware Outlet zei dat, om een 8320 of 8350 goed te laten werken, je het best een 990 moederbord kunt gebruiken omdat de BIOS van een 970 geüpdate moet worden. En dat gaat mij net iets boven de pet.

Ook heb ik van een verkoper in een winkel begrepen dat in de praktijk Geforce-kaarten soepeler draaien op AMD.

Ik wilde vooral voor een 8-cores processor gaan zodat ik voorlopig vooruit kan. Ik wil bijvoorbeeld graag aan het eind van dit jaar Far Cry 4 gaan spelen, en die vraagt voor hoge instellingen meer dan 4 cores. (tenminste, Far Cry 3 doet dat ook al dus ik neem aan dat 4 daar overheen gaan).

(sorry als ik sommige informatie vergeet. Ik vind het heel interessant om hierover te leren, maar ik ben pas een beginner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:50:

Ik probeer de upgrade onder de 300 euro te houden. Iets eroverheen vind ik niet erg, als het maar niet richting de 4000 gaat. Daarvan wil ik een Moederbord, processor en evt. RAM kopen.

Moederbord: Asus P7H55D-M PRO (socket 1156, dus ik kan niet gewoon de processor vervangen)

Ik wil het vooral als een upgrade voor games gebruiken. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van (ik ben al heel trots dat ik zelf de voeding heb kunnen vervangen) maar ik heb al veel rondgevraagd en het is een hele hoop informatie.

Ik wilde vooral voor een 8-cores processor gaan zodat ik voorlopig vooruit kan. Ik wil bijvoorbeeld graag aan het eind van dit jaar Far Cry 4 gaan spelen, en die vraagt voor hoge instellingen meer dan 4 cores. (tenminste, Far Cry 3 doet dat ook al dus ik neem aan dat 4 daar overheen gaan).
Is zien...
Qua geheugen...
pricewatch: Kingston KVR13N9S8H/4
Videokaart kan je wel meenemen... Voeding is een beetje jammer maar niet vervangingswaardig...
Qua processor en moederbord kan je het bovenstaande advies wel volgen, 8320 + moederbord met voldoende fasen. ( Intel kan ook )
Ik zou ook kijken naar eventueel een SSD.
De verkoper bij Hardware Outlet zei dat, om een 8320 of 8350 goed te laten werken, je het best een 990 moederbord kunt gebruiken omdat de BIOS van een 970 geüpdate moet worden. En dat gaat mij net iets boven de pet.
Dit is niet waar, alleen maar bij een select aantal moederborden ( eg. )
Ik denk dat hij de 700 & 800 series bedoeld. Buiten dat worden er soms ook nog gewoon nieuwe batches geleverd met geupdate moederborden ( nooit van uitgaan tenzij het specifiek wordt vermeld of een medewerker dat kan bevestigen ).
Ook heb ik van een verkoper in een winkel begrepen dat in de praktijk Geforce-kaarten soepeler draaien op AMD.
Dit klinkt als bullshit, maar ik heb het gevoel alsof ik hier wat context mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:46

Ik wil het vooral als een upgrade voor games gebruiken. I
Er van uitgaande dat er een i5 of misschien zelfs een i7 Quad Core CPU op jou socket 1156 bord zit is een FX-83XX niet eens een hele grote vooruitgang.
AMD's AM3 Platform is nu 3 jaar oud en er komen geen nieuwe CPU's meer voor uit.
Waarom investeren in iets wat eigenlijk al verouderd is?
Br00ky heeft hier een punt!
br00ky schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:52:
[u]

Wat doe je met je pc? Voor het geld dat deze upgrade je gaat kosten heb je net zo goed een intel setup (bijv. pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5). Vooral voor gamen is intel momenteel heer en meester.

Hoe ziet de rest van je pc er verder uit?
Je kan ook overwegen om een gebruikte s1156 i7-860 aan te schaffen.
Zet hier een een leuke CPU koeler (S1155 past hier gewoon) op, geef hem een overclock en dan zit je zowiezo op FX8350 prestatie niveau voor een fractie van de AMD prijs!

V&A aangeboden: Intel Core i7 860 tray

[ Voor 11% gewijzigd door Zanac-ex op 16-07-2014 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik eigenlijk nog mis in dit verhaal: waarom wil je uberhaupt een upgrade? Moet je de instellingen terugschroeven, werken sommige dingen helemaal niet (wat ik mij niet kan voorstellen), heb je framedrops (wat me ook vrij sterk lijkt)? Is die overall traag? En wat wil je met de upgrade bereiken?

Zoek even op welke processor je exact hebt. Een i5/i7 kan nog prima mee (heb ik ook!). Zoals Thomg aanstipt zou extra RAM wel een nuttige toevoeging zijn.
Denk je dat of heb je daar bewijs van gezien? Er wordt heel veel geroepen, en het enige wat je daarop kan doen is benches checken, benches checken, benches checken. Laat je niet uit het veld slaan door het Pools, maar een stock i5 van 3 jaar terug is al sneller dan een stock 8350.

Ook voor wat betreft GPU's geldt, checken, checken, checken. Niet zomaar wat aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky:

De processor die ik nu heb is een Intel Core i3 540 @ 3,07GHz, 3067 MHz, 2 Cores, 4 Logische processors (Dit staat er letterlijk in mijn systeeminformatie).

De reden dat ik een upgrade wil is omdat ik merk dat sommige games toch wat zwaarder vallen. Bij Skyrim heb ik bijvoorbeeld regelmatig frameratedrops wanneer er wat meer acties tegelijk gebeuren (bijvoorbeeld grote gevechten).

Dat van Far Cry heb ik niet zelf gezien maar ik baseer het op de systeemeisen zoals aangegeven staat op http://www.systemrequirem...ents/far-cry-3/11465/?p=a. Ik haal de recommended wel, maar ik zou graag op optimal kunnen draaien.

Zanac-ex: als zoiets tweedehands werkt, dan vind ik dat ook een goede mogelijk. Maar moet je met zulke apparatuur niet heel erg oppassen vanwege gebogen pinnetjes en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Een dual core is inderdaad wel aan vervanging toe. Je kan 2e hands proberen op je huidige bordje. Zoek dan wel een betrouwbaar persoon op (veel beoordelingen met 4(+) sterren). Die eerder aangehaalde advertentie zou iets kunnen zijn.

Anders ben je aangewezen op nieuw. Je bord en cpu kan je eventueel verkopen. Dat reepje RAM kan je meenemen en dan 4GB bijvoegen en (dat zou mijn voorkeur hebben) een intel mobo+cpu+ssd erbij kopen.

En eventueel als bijv. FC4 uit komt en je fps is nog niet lekker, je GPU vervangen. Met alleen een CPU upgrade ga je het uiteindelijk immers ook niet redden. Je GTX 660 is immers een minder krachtig dan een huidige instapkaart, hoewel dat ook wel weer verschilt per game. Afijn, iets voor de (nabije) toekomst.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 17-07-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik was sowieso van plan extra RAM erin te doen. En als ik een geschikte i7-processor zou vinden voor mijn huidige moederbord, kan ik die dan gewoon één op één vervangen, of moet ik dan nog dingen opnieuw installeren?
Die GTX660 heb ik overigens nog niet zo lang dus die blijft er voorlopig nog wel even inzitten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:46
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:43:
Ja, ik was sowieso van plan extra RAM erin te doen. En als ik een geschikte i7-processor zou vinden voor mijn huidige moederbord, kan ik die dan gewoon één op één vervangen, of moet ik dan nog dingen opnieuw installeren?
Die GTX660 heb ik overigens nog niet zo lang dus die blijft er voorlopig nog wel even inzitten,
Gebruikte CPU mag geen probleem zijn, meestal het laatste onderdeel dat stuk zal gaan.
Check of je BIOS versie de i7 ondersteund.
Je hoeft niets opnieuw te instaleren.
http://www.asus.com/Motherboards/P7H55DM_PRO/HelpDesk_CPU/

8GB RAM is geen overbodige luxe, 4GB is momenteel de absolute ondergrens maar meer dan 8GB brengt weinig tot niets.
GTX660 is geen verkeerde kaart.
Nog geen SSD en budget over? Meteen aanschaffen en je OS erop zetten, games en software op de HDD.
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:17:

De reden dat ik een upgrade wil is omdat ik merk dat sommige games toch wat zwaarder vallen. Bij Skyrim heb ik bijvoorbeeld regelmatig frameratedrops wanneer er wat meer acties tegelijk gebeuren (bijvoorbeeld grote gevechten).
FYI Skyrim werkt beter op een moderne Intel Dual Core dan een Octo Core AMD.
http://www.bit-tech.net/h...el-pentium-g3258-review/5
http://techreport.com/rev...8350-processor-reviewed/5

[ Voor 43% gewijzigd door Zanac-ex op 17-07-2014 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Een tweedehands Lynnfield (dat zijn i5 750, 760 i7 860, 870 of 875K) kan nog heel goed mee, ik ben nog heel tevreden van mijn i5 750 (overgeklokt naar 3,6GHz wel, dat wordt misschien moeilijker op jouw moederbord, maar ik heb bijna geen spanning moeten toevoegen dus volgens mij moet die snelheid lukken op ongeveer elk moederbord). De enige reden dat ik zou upgraden van een socket 1156 naar iets nieuwer is ondersteuning voor USB 3 en de betere fan controle die tegenwoordig in BIOS zit ingebakken.

Het is hier niet echt de plaats voor, maar ik heb nog een i5 750 op reserve liggen, bij interesse stuur je me maar een privé bericht. H55 moederborden hebben geen BIOS update nodig om de meeste Lynnfield processors te ondersteunen. Die gaat qua singlecore prestaties wel niet echt een upgrade zijn als je niet overklokt zeg ik er eerlijk bij.

Nu verbaast het me wel dat je cpu in Skyrim framerate drops had, ik heb ook een i3 550 gehad en die had met Skyrim geen enkel probleem. Je zou ook eens voor de lol die i3 540 kunnen overklokken, volgens mij kan die wel 4GHz halen want Clarkdales klokken best goed over. Lees je best wel in over hoe je dit doet of vraag het hier dan even.

Een Intel setup zou je niet zoveel geld kosten, bv dit zou een mooi setje zijn waar je Far Cry 3/4 met gemak draait:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 152,90€ 152,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 72,-€ 72,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,90

Er is bij mijn weten geen enkele game waar je gelimiteerd zou zijn als je maar 4 cores hebt. Sommige doen het wel iets beter met die octacores van AMD (Crysis 3), maar de limiterende factor blijft je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is toch een stuk ingewikkelder dan ik had verwacht.

Ik heb totaal geen verstand van overclocking en zo. En ik doe dat ook liever niet, dan kan ik tenminste ook niets fout doen.

Zanac-ex: hoe kan ik checken of mijn BIOS i7 ondersteund?

MacPoedel: ik heb eens naar die Gigabyte G1.Sniper B5 gekeken en in de specs staat dat hij ATI Crossfire ondersteund qua graphics. Is dat geen probleem met mijn Geforce GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:58:
MacPoedel: ik heb eens naar die Gigabyte G1.Sniper B5 gekeken en in de specs staat dat hij ATI Crossfire ondersteund qua graphics. Is dat geen probleem met mijn Geforce GPU?
Zeker niet, dat geldt pas als je er 2 660's in zou stoppen :), dat is hier niet het geval. Je GPU gaat het prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, te gek. Dan is dat zeker een optie. Ik weet nooit zo goed of tweedehands kopen wel zo verstandig is. Maar als dat niets is dan is deze setup nog wel een overweging waard.

En nog een ding. Wat heb ik er echt aan als ik Windows op een een SSD zet? Ik begrijp dat opstarten dan een stuk sneller gaat. Maar draaien games dan ook soepeler?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Soepeler is een verkeerd woord. Ze laden sneller. Sommige wel, anderen niet (echt). Spellen met cut/loadscenes hebben er veel baadt bij. Ook worden mappen van bijv. BF4 sneller geladen. Aangezien het nu zo "goedkoop" is geworden, is 256 GB wel de norm. Dan kan je naast Windows nog een spel of 5 kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 17-07-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Je hele pc wordt responsiever als je boot vanop een SSD. Games laden sneller maar dan moet je die ook op de SSD geïnstalleerd hebben natuurlijk. Mijn SSD is te klein voor games (maar 60GB), maar ik heb er bv wel Steam op geïnstalleerd (en de spellen dan op een andere harde schijf) en daardoor kan ik uiteindelijk wel sneller games opstarten omdat Steam quasi meteen met Windows gestart wordt. Games gaan niet echt soepeler draaien als ze geïnstalleerd zijn op een SSD, behalve dat de laadtijden minder lang duren. Het kan wel dat sommige open wereld games de SSD gebruiken als cache en dat je dan minder schokken hebt bij het betreden van andere zones (bij Watch_dogs zou dit zo zijn, maar ik kan dat niet bevestigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Dan is dat eventueel nog het overwegen waard. Of misschien over een tijdje.

Maar heb ik nu goed begrepen dat, als ik die Intel Core i5-4460 (quad core, 3,2 GHz) zou kopen, ik voorlopig nog even vooruit kan met de ontwikkelingen van games? En als ik dat zou doen, en ik heb dan dus een andere Intelprocessor en een ander moederbord (zoals in het eerste bericht van MacPoedel), moet ik dan wel mijn computer opnieuw installeren? Of is dat alleen als ik naar een AMD zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Een 4460 is een sterke processor, daar kom je de komende jaren wel mee vooruit ( alhoewel die 660 wel gaat kriebelen ).

Ik zou sowieso altijd een nieuwe windows installatie doen na een upgrade ( muv PSU, Koeling, GPU, geheugen of extra HDD ).

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 17-07-2014 17:59 ]

Pagina: 1