Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vragen over twee verschillende SSD's in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Hallo allemaal,

ik heb het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 116,55€ 116,55
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 102,95€ 102,95
1XFX R9 280X Black Edition€ 265,99€ 265,99
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 63,50€ 63,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,04€ 31,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,62€ 3,62
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1XFX Pro 650W XXX Edition€ 81,97€ 81,97
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 57,50€ 57,50
1Konig CMP-CARDRW43€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,62

Als het goed is komt deze week een bijna nieuwe pricewatch: Sandisk Solid State Drive 128GB binnen.

Nu heb ik het idee opgevat om de twee SSD's in RAID 0 te zetten, want de snelheid waarmee Windows bestanden kan laden is volgens mij nog steeds de grootste bottleneck.

Tot nu toe denk ik dit begrepen te hebben, maar ik ben er niet zeker over:

- Het zal op de snelheid van de traagste SSD lopen
- De grootte van het volume zal 248 GB zijn
- Het is onveilig

Mijn data sla ik echter op op een 2TB HDD die ik regelmatig backup. Belangrijke data komt niet op de SSD, de Windows-installatie is te vervangen. Dat heb ik dus ingecalculeerd.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer ( en door outdated informatie op het Internet, van toen SSD's nog nieuw waren en er veel mythes ontstonden) en wilde graag wat vragen stellen. Bij deze:

- Gaat dit volume nu sneller of langzamer zijn dan mijn M500 m.b.t. random reads en acces times? Sequentiele snelheden interesseren me niet zo heel veel, dat zijn geen bottlenecks.
- Hardware of software RAID? Ik ga voor nu uit van hardware.
- Hoe groot word mijn volume nu? 120GB, 128GB, of 248GB?
- Werkt TRIM nu wel of niet in RAID 0? Wat zijn andere negatieve effecten op de SSD's door de RAID 0?
- Hoe nuttig is het nu echt om twee SSD's in RAID 0 te hebben? Als het meer gedoe is dan het oplevert dan zet ik de SSD er wel gewoon "los" in.
- Kan ik mijn oude installatie met bijvoorbeeld Samsung Magician klonen naar mijn nieuwe RAID-configuratie?

Jullie hulp en expertise word gewaardeerd :) Ik ben uiteraard ook bereid om me in te lezen, dus als er basics zijn of andere belangrijke artikelen, gooi vooral linkjes neer. Ik hou ervan om de in& outs te weten van wat ik doe.

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:44

Swordlord

Act first, think never

Nee je SSD is bijna geen bottleneck als je alleen maar huis tuin en keuken dingen doet zoals browsen en gamen...

Raid-0 bij SSD's is dus sowieso onnodig in meeste gevallen, want je merkt het verschil toch niet...
Daarbij, 2 verschillende SSD's in raid 0 is gewoon idioot...

Veel woorden ga ik er verder niet aan vuil maken...
Ik raad je eens aan om het Het grote SSD topic ~ Deel 9 eens door te nemen of gewoon daar eens zoeken naar de meningen over SSD RAID-0

Swordlord wijzigde deze reactie 16-07-2014 13:08 (27%)

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je bij het booten van Windows vooral nodig hebt is een lage accesstime. Meerdere SSDs in RAID zullen de accesstimes niet verlagen, in het beste geval blijven ze gelijk, maar over het algemeen zullen ze eerder stijgen.
Gewoon 1 snelle SSD is de beste optie.

V&A eindejaarsopruiming - veul meuk voor weinig

Mijn BGG-list

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 13:44

Rannasha

aka "Species5618"

RAID0 is bedoeld om sequentiele read/write snelheden te verhogen. Op random read/write snelheden en access times heeft het geen positief effect.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

quote:
Swordlord schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:06:
Nee je SSD is bijna geen bottleneck als je alleen maar huis tuin en keuken dingen doet zoals browsen en gamen...

Raid-0 bij SSD's is dus sowieso onnodig in meeste gevallen, want je merkt het verschil toch niet...
Daarbij, 2 verschillende SSD's in raid 0 is gewoon idioot...

Veel woorden ga ik er verder niet aan vuil maken...
Ik raad je eens aan om het Het grote SSD topic ~ Deel 9 eens door te nemen of gewoon daar eens zoeken naar de meningen over SSD RAID-0
Ook niet qua random reads? Ik was nou niet bepaald weggeblazen van de snelheid van de M500 ( terwijl ik van een HDD kwam. Alle instellingen staan goed. ) Ik had een grotere boost verwacht.

Verder ben je in ieder geval wel duidelijk :9

Edit:
quote:
TERW_DAN schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:10:
Wat je bij het booten van Windows vooral nodig hebt is een lage accesstime. Meerdere SSDs in RAID zullen de accesstimes niet verlagen, in het beste geval blijven ze gelijk, maar over het algemeen zullen ze eerder stijgen.
Gewoon 1 snelle SSD is de beste optie.
quote:
Rannasha schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:11:
RAID0 is bedoeld om sequentiele read/write snelheden te verhogen. Op random read/write snelheden en access times heeft het geen positief effect.
Hm, dat is in ieder geval duidelijk. Denk dat ik hem er dan maar los in stop, of er een aantal games op zet :) Al bedankt voor jullie input!

461943 wijzigde deze reactie 16-07-2014 13:13 (31%)

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-04 19:31
quote:
dbhuis schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:12:
Ik was nou niet bepaald weggeblazen van de snelheid van de M500 ( terwijl ik van een HDD kwam.
Welk OS, en heb je dat opnieuw geïnstalleerd of niet?

Bij een zelfbouw-PC (zoals het jouwe) valt het op zich mee maar bij pre-builts staat er vaak anderhalve TB aan nutteloze rotzooi op die de leverancier mee levert om je leven makkelijker een hel te maken...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

quote:
Rannasha schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:11:
quote:
dbhuis schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:12:
[...]

Ook niet qua random reads? Ik was nou niet bepaald weggeblazen van de snelheid van de M500 ( terwijl ik van een HDD kwam. Alle instellingen staan goed. ) Ik had een grotere boost verwacht.

Verder ben je in ieder geval wel duidelijk :9
Niet geheel correct, RAID-0 verhoogt de random IOPS ook enorm...
Voor HDD's is dit effect heel snel merkbaar, gezien hun beperkte IOPS.

Bij SSD's zul je in de orde van drukbezochte webserver workloads moeten gaan denken, om echt een effectief merkbare verhoging van IOPS, of ookwel daling van acces times te zien.

Want 1 SSD heeft meer dan genoeg IOPS om alle requests af te handelen op zijn eentje...
quote:
Paul schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:14:
[...]
Welk OS, en heb je dat opnieuw geïnstalleerd of niet?

Bij een zelfbouw-PC (zoals het jouwe) valt het op zich mee maar bij pre-builts staat er vaak anderhalve TB aan nutteloze rotzooi op die de leverancier mee levert om je leven makkelijker een hel te maken...
Ik draai Windows 7 Ultimate 64 bit. Weinig rotzooi erop, zo min mogelijk draaiende processen.
quote:
Swordlord schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:14:
[...]

[...]

Niet geheel correct, RAID-0 verhoogt de random IOPS ook enorm...
Voor HDD's is dit effect heel snel merkbaar, gezien hun beperkte IOPS.

Bij SSD's zul je in de orde van webserver workloads moeten gaan denken, om echt een effectief merkbare verhoging van IOPS, of ookwel daling van acces times te zien.

Want 1 SSD heeft meer dan genoeg IOPS om alle requests af te handelen op zijn eentje...
Hm, ik doe verder niets echt spannends met deze PC dus dan zal ik er weinig baat bij hebben denk ik. Ik draai wel altijd meer dan zes programma's tegelijk met erg veel tabs open. Kan het daar wel bij helpen?

461943 wijzigde deze reactie 16-07-2014 13:16 (43%)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Gemiddelde desktop gebruiker komt amper over intensieve 2 simultane threads heen...

1 SSD handelt dat fluitend af, gezien meeste SSD's tot 32 threads goed kunnen afhandelen...

Swordlord wijzigde deze reactie 16-07-2014 13:22 (24%)

http://www.tomshardware.c...-raid-benchmark,3485.html

Tom's Hardware is het met jullie eens, zo te zien.
quote:
Swordlord schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:17:
Gemiddelde desktop gebruiker komt amper over intensieve 2 simultane threads heen...

1 SSD handelt dat fluitend af, gezien meeste SSD's tot 32 threads goed kunnen afhandelen...
Zou je me dat uit willen leggen? Wat betekent een thread bij een SSD?

461943 wijzigde deze reactie 16-07-2014 16:09 (60%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True