Hallo allemaal,
ik heb het volgende systeem:
Als het goed is komt deze week een bijna nieuwe pricewatch: Sandisk Solid State Drive 128GB binnen.
Nu heb ik het idee opgevat om de twee SSD's in RAID 0 te zetten, want de snelheid waarmee Windows bestanden kan laden is volgens mij nog steeds de grootste bottleneck.
Tot nu toe denk ik dit begrepen te hebben, maar ik ben er niet zeker over:
- Het zal op de snelheid van de traagste SSD lopen
- De grootte van het volume zal 248 GB zijn
- Het is onveilig
Mijn data sla ik echter op op een 2TB HDD die ik regelmatig backup. Belangrijke data komt niet op de SSD, de Windows-installatie is te vervangen. Dat heb ik dus ingecalculeerd.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer ( en door outdated informatie op het Internet, van toen SSD's nog nieuw waren en er veel mythes ontstonden) en wilde graag wat vragen stellen. Bij deze:
- Gaat dit volume nu sneller of langzamer zijn dan mijn M500 m.b.t. random reads en acces times? Sequentiele snelheden interesseren me niet zo heel veel, dat zijn geen bottlenecks.
- Hardware of software RAID? Ik ga voor nu uit van hardware.
- Hoe groot word mijn volume nu? 120GB, 128GB, of 248GB?
- Werkt TRIM nu wel of niet in RAID 0? Wat zijn andere negatieve effecten op de SSD's door de RAID 0?
- Hoe nuttig is het nu echt om twee SSD's in RAID 0 te hebben? Als het meer gedoe is dan het oplevert dan zet ik de SSD er wel gewoon "los" in.
- Kan ik mijn oude installatie met bijvoorbeeld Samsung Magician klonen naar mijn nieuwe RAID-configuratie?
Jullie hulp en expertise word gewaardeerd
Ik ben uiteraard ook bereid om me in te lezen, dus als er basics zijn of andere belangrijke artikelen, gooi vooral linkjes neer. Ik hou ervan om de in& outs te weten van wat ik doe.
ik heb het volgende systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 116,55 | € 116,55 |
1 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | € 102,95 | € 102,95 |
1 | XFX R9 280X Black Edition | € 265,99 | € 265,99 |
1 | Toshiba DT01ACA200, 2TB | € 63,50 | € 63,50 |
1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 31,04 | € 31,04 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 26,- | € 26,- |
1 | Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm | € 3,62 | € 3,62 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 60,- | € 60,- |
1 | XFX Pro 650W XXX Edition | € 81,97 | € 81,97 |
1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 57,50 | € 57,50 |
1 | Konig CMP-CARDRW43 | € 6,50 | € 6,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 815,62 |
Als het goed is komt deze week een bijna nieuwe pricewatch: Sandisk Solid State Drive 128GB binnen.
Nu heb ik het idee opgevat om de twee SSD's in RAID 0 te zetten, want de snelheid waarmee Windows bestanden kan laden is volgens mij nog steeds de grootste bottleneck.
Tot nu toe denk ik dit begrepen te hebben, maar ik ben er niet zeker over:
- Het zal op de snelheid van de traagste SSD lopen
- De grootte van het volume zal 248 GB zijn
- Het is onveilig
Mijn data sla ik echter op op een 2TB HDD die ik regelmatig backup. Belangrijke data komt niet op de SSD, de Windows-installatie is te vervangen. Dat heb ik dus ingecalculeerd.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer ( en door outdated informatie op het Internet, van toen SSD's nog nieuw waren en er veel mythes ontstonden) en wilde graag wat vragen stellen. Bij deze:
- Gaat dit volume nu sneller of langzamer zijn dan mijn M500 m.b.t. random reads en acces times? Sequentiele snelheden interesseren me niet zo heel veel, dat zijn geen bottlenecks.
- Hardware of software RAID? Ik ga voor nu uit van hardware.
- Hoe groot word mijn volume nu? 120GB, 128GB, of 248GB?
- Werkt TRIM nu wel of niet in RAID 0? Wat zijn andere negatieve effecten op de SSD's door de RAID 0?
- Hoe nuttig is het nu echt om twee SSD's in RAID 0 te hebben? Als het meer gedoe is dan het oplevert dan zet ik de SSD er wel gewoon "los" in.
- Kan ik mijn oude installatie met bijvoorbeeld Samsung Magician klonen naar mijn nieuwe RAID-configuratie?
Jullie hulp en expertise word gewaardeerd