SSD niet te formateren, partities niet aan te passen

Pagina: 1
Acties:

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:01
Ik heb een Dell Latitude XT2. Deze draait momenteel onder Windows 7 , maar ik wil er Ubuntu op zetten.
Tijdens de installatie van Ubuntu (waarbij ik de hele disk wil toewijzen aan Linux) de mededeling dat het filesysteem niet aangemaakt kan worden.
De 1,8"sata hierin zit een MicroStorage SSd 1,8"MSD-MS18.5-128MJ. (volgens het label)

Met Gparted zie in de Windows partitie, ik kan deze verwijderen , deze bewerking wordt ook uitgevoerd, maar daarna verschijnt de partitie weer gewoon in GParted. :(

Als ik Ubuntu 14.04 van de USB stick start ziet deze de disk wel, ik kan ook folders weggooien.

Het betrefd een MicroStorage SSDd 1,8" MSD-MS18.5-128MJ. (Ubuntu meld deze als een KSD-MS18.5-128MJ).

Nergens is ook maar iets van deze SSD te vinden (behalve verkooppunten). Ik wil om de problemen met de partitietabel op te lossen gewoon de hele SSD wipen om van alles af te zijn. Ergens zal er wel een bitje verkeerd omgevallen zijn.

De disk even op een ander systeem aansluiten gaat niet zo makkelijk, de SATA connector is een kleiner type !

(de SSD is niet geencrypt !)

Hoe krijg ik deze SSD zo dat ik met een partitie editor alles eraf krijg (of een andere handige utility) zodat ik er Ubuntu op kan zetten !

[ Voor 4% gewijzigd door MuzenJaap op 16-07-2014 12:23 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je kan een secure erase nog proberen (als de drive het ondersteund :P), dan wordt de drive helemaal gewiped door een interne functie.

Ik weet niet direct de juiste linux commando's ervoor, dus wil je het via command line doen, google even ;)
Maar je kan ook gemakkelijk via parted magic boot CD of ultimate boot CD een secure erase uitvoeren.

- Bij parted magic moet je bij erase disk. de Internal secure erase optie kiezen.
- Bij UBCD moet je de HDDerase.exe opstarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 16-07-2014 12:50 ]

• MuzenJaap
Swordlord schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:49:
Je kan een secure erase nog proberen (als de drive het ondersteund :P), dan wordt de drive helemaal gewiped door een interne functie.
De secure erase loopt een tijd , en als ik daarna parted magic opstart is alles er nog !

Ook PC Disk Eraser loopt een hele tijd, maar na reboot , de partieties zijn er nog ! 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door MuzenJaap op 16-07-2014 14:51 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Hang de SSD eens aan een tweede windows PC, dan start je een command prompt.

code:
1
C:\>diskpart.exe

code:
1
2
3
4
5
6
7
DISKPART> list disk

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          238 GB      0 B

DISKPART>

Kijk welke disk de SSD is, goed oppassen anders wipe je de verkeerde. Stel dat de SSD verschijnt als disk 1 doe je:

code:
1
2
3
4
5
DISKPART> select disk 1

Disk 1 is now the selected disk.

DISKPART>

Oppassen dat ie ook daadwerkelijk aangeeft de disk te hebben geselecteerd!

Dan typ je alleen nog maar het woord 'clean' zonder haakjes. Druk op enter en de SSD zou vrij moeten zijn van partitie tabellen. Als ze dan nog niet weg zijn heb je een probleem met de SSD?

[ Voor 5% gewijzigd door Pakjebakmeel op 17-07-2014 10:22 ]

• MuzenJaap
Pakjebakmeel schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:20:
Hang de SSD eens aan een tweede windows PC, dan start je een command prompt.
De 1,8" SSD heeft een mini SATA aansluiting en daar heb ik geen verloop voor :( Een tweede laptop met een 1,8"aansluiting is helaas niet voorhanden.
Maar ik kan altijd even booten met een DOS USB stick en dan dit uitvoeren. Ik heb het nl wel al geprobeerd met diskpart, maar niet het clean commando !
Anders wordt het toch zoeken naar een adapter !

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-01 13:10
Of als je een win 7 dvd heb kun je het daarmee uitvoeren. Opstarten van DVD tot je in het menu komt, daar als het goed is CTRL+F10 en dan de stappen van Pakjebakmeel uitvoeren.

Hallo

• MuzenJaap
Ik heb maar even een verloopadapter besteld. Dat sluit in ieder geval uit dat iets in de laptop het veroorzaakt. Morgen kom deze binnen. Zaterdagavond weer tijd en dan maar eens kijken!
Pagina: 1