Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:51
Heb op het moment glasvezel internet bij KPN, 500 Mbit. Op de Experiabox haal ik dus de 500 mbit wel maar op mijn eigen router (of switch) niet.

Heb het newerk alsvolgt ingedeeld:

SLM 2008 -> (PPPoE) TP Link WDR 4300
-> TV
-> Telefonie
Zonder Experiabox dus, want ik heb echt een hekel aan dat ding.

Echter haal ik maar 188 Mbit met deze opstelling.

Als ik alles via de experiabox verbind haal ik de 500 mbit.

Ik weet alleen niet welke nou de bottleneck speelt :s? De SLM 2008 of de TP Link WDR 4300 of natuurlijk beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom zet je die Experia doos niet gewoon lekker in bridge-modus? Dan hou je iig support van KPN.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wie haalt er 'maar' 188 megabit? De telefoon of de televisie? :? Ik verwacht niet dat de telefoon zóveel bandbreedte nodig heeft en de TV content is er ook nog niet op een dergelijke bandbreedte, dus zie het probleem nu althans niet zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de Experiabox v8 in bridge mode te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
De computers dus :). Met een Speedtest haal ik met de Experiabox 500 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je altijd aan KPN nog vragen dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
CptChaos schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:59:
Kun je altijd aan KPN nog vragen dan natuurlijk.
Helaas bieden ze geen ondersteuning voor eigen modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KPN die hun eigen geleverde apparatuur niet ondersteund? :? Kan ik me nauwelijks voorstellen.

[ Voor 103% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Daar wouden ze niks van weten :). Moet er achter zien te kopen welke nou bottleneckt. Al heb ik het voel dat het de WDR4300 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:37
Als je via de Experiabox wel 500Mbit haalt en met je router niet, dan is het vrij duidelijk dat je router de bottleneck is.
Hoe voer je de tests uit? Wel bekabeld neem ik aan.
Kijk anders op http://www.smallnetbuilder.com/ en kijk of je daar je router/modem kan vinden.
Ze testen daar onder andere de werkelijke WAN - LAN snelheden.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je kunt toch gemakkelijk met een laptop even direct op beide aansluiten en een test-run doen (om te kijken wat een bottleneck is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Update. Uit het niets krijg ik nu deze results:
http://prntscr.com/4376sr

De download klopt wel, daar waren ze nog mee bezig. Maar de upload tikt al aardig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Die TP-Link is waarschijnlijk je bottleneck na (Ik heb de charts niet nagekeken)
En nee, KPN geeft geen support op die experiabox. Dat is gewoon algemeen bekend. Net als het feit dat die dingen dichtgetimmerd zijn en dus ook niet in bridge mode te zetten zijn.

Je kan wel zonder de experiabox. Hoe dit moet en wat je er voor nodig hebt vind je op http://netwerkje.com
echter heb je dan wel een router/switch nodig die VLAN ondersteuning heeft.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ShadowAS1 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:41:
Die TP-Link is waarschijnlijk je bottleneck na (Ik heb de charts niet nagekeken)
En nee, KPN geeft geen support op die experiabox. Dat is gewoon algemeen bekend. Net als het feit dat die dingen dichtgetimmerd zijn en dus ook niet in bridge mode te zetten zijn.

Je kan wel zonder de experiabox. Hoe dit moet en wat je er voor nodig hebt vind je op http://netwerkje.com
echter heb je dan wel een router/switch nodig die VLAN ondersteuning heeft.
Dat kán wel:
Klikkerdieklikklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 11:39
De WDR-4300 zou 925 mbit/s moeten doen van WAN naar LAN.
Beter bevestig je dit voor jezelf ook even :)

Bron: http://nl.hardware.info/p...dr4300#tab:testresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zie daar nergens dat ie hem in bridge heeft staan. Hij heeft het over de experiabox 'bypassen' dat kan meerdere dingen betekenen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
andy88 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:48:
De WDR-4300 zou 925 mbit/s moeten doen van WAN naar LAN.
Klopt. Het ding claimt hardware offloaded NAT te doen, dus dan kun je dat soort snelheden halen. Over plain ehternet.

Het 'internet' van TS is echter geen plain ethernet, maar tunneled over PPPoE. Denk dat je er veilig vanuit kunt gaan dat hij dat niet kan offloaden, en dan klinkt 188 Mbit/s vrij realistisch.

Dat verklaart ook waarom het met de Experiabox wel werkt, die zal PPPoE vast kunnen offloaden.

Verdict: bottleneck is de WDR4300. Dat was ook wel logisch, want die switch doet niet zoveel spannends..

In bridge mode gooien van de Experiabox schiet je weinig mee op, misschien zelfs niets als TS nu al werkende telefonie heeft (in eerder gelinkte tutorials is dat de enige reden om de Experiabox te behouden).

TS zal dus waarschijnlijk een device moeten zoeken dat 500 Mbit/s PPPoE doet, of z'n Experiabox laten routen (en dus ook PPPoE laten afhandelen)..
ShadowAS1 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:26:
Ik zie daar nergens dat ie hem in bridge heeft staan. Hij heeft het over de experiabox 'bypassen' dat kan meerdere dingen betekenen.
De URL die 'ie geeft alszijnde 'enable PPPoE passthrough' enabled bridge mode, maar doet niets tav. PPPoE.

Source: heb een Experiabox v8 in bridge mode draaien ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uqH3lCo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens, moet bijna PPPoE offloading zijn wat de WNDR4300 niet kan. Met hierboven, zet die experia gewoon als bridge in en gebruik WNDR4300 als router/AP (want daar is het uitstekend is).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ja, alleen betekent bridge mode niet automatisch dat het modem ook PPPoE voor z'n rekening neemt (denk ik!).

Er is onder de WAN settings van de Experiabox een vinkje 'PPPoE passthrough', die wil je dan waarschijnlijk niet aangevinkt hebben.

Ik snap ook niet helemaal waarom de auteur van het eerder aangehaalde blogitem als hoofddoel PPPoE passthrough lijkt te hebben. Als je enkel bridge mode aanzet kun je PPPoE passthrough net zo goed uit laten staan, scheelt je zelf PPPoE afhandelen.

Disclaimer: ik heb Telfort DSL, die doen geen PPPoE maar IPoE(oATM) geloof ik, enkel bridgen is voor mij genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb de Experia Box v8 via VDSL in PPPoE bridge staan, hangt een TP-Link achter die PPPoE doet met DD-WRT, werkt prima.

Maar dit is dus glasvezel, dat is sowieso al Ethernet en in de meeste gevallen zonder PPP lijkt me. Je hebt drie VLAN's en dat is het. De aangehaalde PPPoE pagina gaat dus niet werken als je geen VDSL hebt. Met ADSL en Glasvezel werkt dat dus niet. Als dat niet klopt streep ik het snel door ;) Maar dit is mijn ervaring met ADSL vs. VDSL vs. Glas en de v8.

Als je wil weten of je router je 500Mbit kan halen kan je die ook gewoon achter je Experia hangen als DHCP client en dan met dubbel NAT even testen wat je speedtest haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 16-07-2014 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
johnkeates schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:01:
Maar dit is dus glasvezel, dat is sowieso al Ethernet en in de meeste gevallen zonder PPP lijkt me.
Wel bij KPN.

Niet gehinderd door enige kennis van ISP-infrastructuur vraag ik me ook af waarom plain ethernet niet voldoet. Vast omdat DSL ook getermineerd wordt met een PPP-endpoint..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat vraag ik me ook af, zo'n beetje alle providers lijken PPP te gebruiken en dat vind ik maar irritant omdat je dan net iets kleinere ethernetpakketjes krijgt. Zo'n afwijkende MTU kan allerlei subtiele problemen veroorzaken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
XS4ALL ondersteunt RFC4638, waarbij je een hogere payload kan hebben dan 1492. 1500 gaat in ieder geval goed.
Je router moet dan ook RFC4638 ondersteunen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
De handel had ik al met een managed switch geregeld, maar het bleek dus dat KPN toevallig op het moment bezig was nadat ik ging testen met mijn eigen router.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3629198606.png

Getest met de TL-LINK WDR4300 en de SLM2008 als managed switch zonder Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalError schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:17:
XS4ALL ondersteunt RFC4638, waarbij je een hogere payload kan hebben dan 1492. 1500 gaat in ieder geval goed.
Je router moet dan ook RFC4638 ondersteunen.
Klopt en als je de Experiabox (KPN) / Fritzbox (XS4all) vervangt door een Asus RT-AC66u of Asus RT-AC68u en die voorziet van de Merlin firmware kun je de MTU ook op 1500 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
MTU instellen is niet genoeg. De router moet specifiek RFC4638 ondersteunen.
Nu geloof ik dat de laatste Merlin firmware dat wel ondersteunt, net als de laatste OpenWRT.

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1