hyper-v toegang geven tot samba share ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Hallo,

Ik heb een hyper-v server 2012 welke ik vm's wil laten gebruiken vanaf een smb 3.0 share welke op ubuntu draait, wat volgends de documentatie moet kunnen door de share permissions te geven voor type "computer"

Nu kan ik deze optie niet vinden in de smb.conf files. Ik heb geprobeerd om de share world readable / public te maken maar ook dat lijkt niet te werken. Ik krijg steevast een write error.

zijn er mensen die dit werkende hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, zonder enige informatie met wat je hebt, hoe de clients moeten verbinden en wat je smb.conf is (zonder comments) kunnen we wel heel erg weinig. Je bent hier lang genoeg om te weten dat we inzet verwachten. Lees de Het algemeen beleid #quickstart nog eens door.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
excuus, zie hier onder meer informatie.

de hyper-v server draait windows 2012 (10.0.20.150). Deze maakt verbinding met een ubuntu 14 file server met samba4 (10.0.20.2). Het file systeem dat gepresenteerd waar de vms op komen te staan is zfs.

Als eerste heb ik geprobeerd om de ZFS file systeem beschikbaar te maken middels

zfs set sharesmb=on,guestok

om hier bij te komen heb ik een user aangemaakt "hyper-v" middels:

sudo smbpasswd -a hyper-v

Hierna werd de share ook zichtbaar en kon ik deze mounten in de hyper-v server. Op het moment dat ik een nieuwe VM aan probeer te maken, kan ik wel bij de mount komen en ook een directory aanmaken, maar op het moment dat ik probeer de vm te creëren zie ik de error:

Failed to create the virtual hard disk, general access denied error (0x80070005)

Een google search geeft aan dat Hyper-v prima geschikt is om een VM op een smb 3.0 share te hebben staan. Mijn huidige Samba implementatie is 4.0 en laat ook zien dat deze V3.0 aan kan:

ServerName ShareName UserName Credential Dialect
---------- --------- -------- ---------- ------- --------
10.0.20.2 pSSD_vms_03 WIN-7LIIRRM31LN\... WIN-7LIIRRM31LN\... 3.00 1
10.0.20.2 vms-03 WIN-7LIIRRM31LN\... WIN-7LIIRRM31LN\... 3.00 2

Een verdere google search levert via deze link op:

http://technet.microsoft..../jj134187.aspx#BKMK_Step3
dat een principal "computers" als read/write opgegeven moet worden. Ik kan hierover niets vinden in de config / documentatie.

Om uit te sluiten dat het een rechten issue is op de schijf heb ik de directories een mask gegeven van 777 en een tijdelijke share aangemaakt met publieke rechten:

vms-03]
comment = Virtual Machines
path = /pSSD/vms-03
guest ok = yes
browsable = yes
create mask = 0777
public = yes
writeable = yes
guest only = yes
read only = no

Hopelijk geeft dit een wat beter inzicht in wat ik inmiddels al gedaan heb, en ook waar het wellicht fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een computer account is de netBIOS naam met een dollarteken erachter.
Dus je zult een account WIN-7LIIRRM31LN$ moeten aanmaken en die (schrijf)rechten geven op de share

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Ik heb een computer account aangemaakt voor de betreffende computer door in ubuntu een gebruiker aan te maken met naam WIN-7LIIRRM31LN$

vervolgens een samba user aangemaakt met

sudo smbpassword -a -m WIN-7LIIRRM31LN$

en de schrijf rechten op de directory tijdelijk op 777 gezet. Helaas lukt het daar nog niet mee, wat waarschijnlijk meespeeld is dat de username relatief is tot WIN-7LIIRRM31LN. Ik ga voor test nu eerst een domain opzetten, samba daar joinen en kijken of de rechten dan wel goed door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom kijk je niet gewoon in de samba logs om te achterhalen waar het mis gaat? Je bent nu met van alles en nog wat bezig, zonder echt de bron te achterhalen waar 't fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Ik heb gisteren e.a. aan troubleshooting gedaan,

een directory mounten vanaf de share wil prima
files aanmaken / directories aanmaken met user "hyper-v" lukt prima

een VM aanmaken vanuit hyper-v manager lukt niet en levert "general access error" op. Interessant genoeg, heb ik terwijl ik de vm aan probeerde te maken een tail -f gedaan op de samba logs, en geen enkel log gaf een error melding.

Wanneer ik weer toegang heb tot het systeem zal ik eens de logging details verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check niet alleen de samba logs, maar ook de andere systeem logs, zoals /var/log/messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
Volgens mij heeft dit te maken met een nog niet 100% correcte implementatie van SMB3.0 in Samba 4. Ik heb hier ook last van gehad toen ik Freenas testte i.c.m. Hyper-V, het maximale SMB protocol level op SMB2_02 zetten was in het geval van Freenas een work-around (bij ieder ander protocol level wilde Hyper-V het niet meer doen), maar voor zover ik weet is dat niet geschikt voor productie systemen omdat er dan wat zaken missen in het protocol die nodig zijn voor een supported implementatie van Hyper-V 2012. In test werkte het bij mij wel probleemloos met deze workaround, maar ik heb bijv. geen zaken als clustering e.d. getest.

Ik denk dat wanneer je op dit moment een volledig supported installatie wil met SMB3 die volledig voldoet aan alle eisen dat je dan een Windows 2012 R2 fileserver zou moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
ik heb net even logging stukje omhoog gedaan. Geen van de logs laat wat zien, behalve de samba logs:

==> log.smbd <==
[2014/07/30 23:21:18.986836, 2] ../source3/modules/vfs_acl_xattr.c:193(connect_acl_xattr)
connect_acl_xattr: setting 'inherit acls = true' 'dos filemode = true' and 'force unknown acl user = true' for service vms-03
[2014/07/30 23:21:18.989899, 2] ../source3/smbd/service.c:848(make_connection_snum)
10.0.20.150 (ipv4:10.0.20.150:63840) connect to service vms-03 initially as user nobody (uid=65534, gid=65534) (pid 2114)
[2014/07/30 23:21:19.025971, 2] ../source3/smbd/posix_acls.c:3014(set_canon_ace_list)
set_canon_ace_list: sys_acl_set_file type file failed for file hyper-v/test (Operation not supported).
[2014/07/30 23:21:29.712022, 1] ../source3/smbd/service.c:1122(close_cnum)
10.0.20.150 (ipv4:10.0.20.150:63840) closed connection to service vms-03

ziet er naar uit dat het niet mogelijk is om met ACL's te werken en dat de user verkeerd gemapped wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
Heb je mijn workaround al geprobeerd? Dit lijkt namelijk hetzelfde probleem, de nog niet volledige SMB3.0 implementatie van Samba4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Ik heb gisteren de workaround geprobeerd Dennism, maar dat wil voorals nog niet vlotten. Dezeflde foutmeldingen krijg ik.
Pagina: 1