excuus, zie hier onder meer informatie.
de hyper-v server draait windows 2012 (10.0.20.150). Deze maakt verbinding met een ubuntu 14 file server met samba4 (10.0.20.2). Het file systeem dat gepresenteerd waar de vms op komen te staan is zfs.
Als eerste heb ik geprobeerd om de ZFS file systeem beschikbaar te maken middels
zfs set sharesmb=on,guestok
om hier bij te komen heb ik een user aangemaakt "hyper-v" middels:
sudo smbpasswd -a hyper-v
Hierna werd de share ook zichtbaar en kon ik deze mounten in de hyper-v server. Op het moment dat ik een nieuwe VM aan probeer te maken, kan ik wel bij de mount komen en ook een directory aanmaken, maar op het moment dat ik probeer de vm te creëren zie ik de error:
Failed to create the virtual hard disk, general access denied error (0x80070005)
Een google search geeft aan dat Hyper-v prima geschikt is om een VM op een smb 3.0 share te hebben staan. Mijn huidige Samba implementatie is 4.0 en laat ook zien dat deze V3.0 aan kan:
ServerName ShareName UserName Credential Dialect
---------- --------- -------- ---------- ------- --------
10.0.20.2 pSSD_vms_03 WIN-7LIIRRM31LN\... WIN-7LIIRRM31LN\... 3.00 1
10.0.20.2 vms-03 WIN-7LIIRRM31LN\... WIN-7LIIRRM31LN\... 3.00 2
Een verdere google search levert via deze link op:
http://technet.microsoft..../jj134187.aspx#BKMK_Step3
dat een principal "computers" als read/write opgegeven moet worden. Ik kan hierover niets vinden in de config / documentatie.
Om uit te sluiten dat het een rechten issue is op de schijf heb ik de directories een mask gegeven van 777 en een tijdelijke share aangemaakt met publieke rechten:
vms-03]
comment = Virtual Machines
path = /pSSD/vms-03
guest ok = yes
browsable = yes
create mask = 0777
public = yes
writeable = yes
guest only = yes
read only = no
Hopelijk geeft dit een wat beter inzicht in wat ik inmiddels al gedaan heb, en ook waar het wellicht fout gaat.