Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop, is dit wat?

Pagina: 1
Acties:

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 18:21
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop zakelijk gebruiken, ben software engineer. Voornamelijk programmeren in de wat zwaardere IDE's. Sporadisch beeldbewerkinkje. En veel, heel veel browservenster tegelijk open ;-)

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Woon / werk-verkeer. Daarnaast op locatie van de klant werkzaam. Ik wil eigenlijk niet groter dan 15".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
OK, heel concreet is mijn vraag: is dit wat?

http://azerty.nl/1-1476-6...o-thinkpad-edge-e540.html

ProcessorIntel Core i7 (4e Gen) 4702MQ / 2.2 GHz (3.2 GHz) / 6 MB Cache
Geheugen8 GB DDR3
Opslag1 TB HDD / 5400 tpm + 16 GB SSD

Ik vind die Lenovo's een mooie zakelijk uitstraling hebben. Er zit HDMI op (voor presentatie's op TV handig), maar ook nog een VGA aansluiting. Daarnaast genoeg RAM, het enige waar ik van baal is die SSD. 16 GB puur en alleen voor cache. Gaat me dat voordelen opleveren?

Is het prijsverschil gerechtvaardigd t.o.v. deze?

http://azerty.nl/1-1476-6...o-thinkpad-edge-e540.html

Core i5-4200M / 2.5 GHz
Windows 7 (8) Pro 64-bit - 4 GB RAM
128 GB SSD - 15.6'' FHD

Dat ding heeft 128 GB interne opslag, dat lijkt me weer te weinig....

#lastig.

Thx tons!!!!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:38
Nou dat is toch wel heel toevallig reviews: Lenovo ThinkPad E540: zakelijke laptop voor iedereen

Overigens vind ik het moeilijk om de 200 voor je goed te praten, ik zou persoonlijk wel doen want O+ specs . Voor veel browservensters en een sporadische beeldbewerking is het echter niet vereist.

[ Voor 33% gewijzigd door Electromonkey op 16-07-2014 11:11 ]

• Mosselmaniac
I know, daarom kwam ik er ook op. Dus iets minder toeval dan je dacht ;-)

Die review spreekt me aan, concrete vraag is dat er nogal wat alternatieven zijn binnen die E540. Nu valt mijn oog op het hogere segment (i7 en 8gb) maar ik hik aan tegen die 16GB SSD cache. Ga ik daar in de praktijk heel blij van worden of kan ik 200 piek besparen omdat dat andere beter is?

• Electromonkey
Ah oke, kom ik weer met een bijdehante opmerking :).

Ik denk dat de i5 versie sneller aan zal voelen, puur en alleen omdat deze op een "echte" ssd draait. Wat ik zou doen: de i7 aanschaffen en de schijf verkopen. Tegenwoordig heb je voor minder dan 100€ al een mooie 256 gb ssd.
Hetzelfde zou je ook met i5 kunnen doen, ssd verkopen etc, alleen zit je dan met mindere specs.

Mocht je een sporadische zware beeldbewerking doen (bestaat dit ? O-) ), de i7 variant heeft een GT 740M naast de HD4600, misschien ook leuk voor een game af en toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Electromonkey op 16-07-2014 11:23 ]

• Mosselmaniac
Ja, dat is dus precies waar ik bang voor ben. Ik heb nul zin om weer schijven te gaan verkopen etc... Overigens lijkt me 256 gig te weinig voor de periode dat ik die laptop wil gaan gebruiken.

Dank voor je snelle reacties!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 22:57
Beeldbewerken met het slechte paneel wat in die laptops zit is wellicht een wat ongelukkige combinatie (zie review).

Die caching harddisk is bij lange na niet zo snel als een echte ssd, dus die zou ik inderdaad er meteen uitgooien of in je dvd-player slot duwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastard op 16-07-2014 11:31 ]

• Mosselmaniac
Is dat een los schijfje / kaartje in die notebook, of zit dat ingebakken in die TB-harde schijf?

Ik ga toch geen 1000 piek uitgeven aan een laptop in de wetenschap dat er weer meteen iets aan moet gebeuren? :-/

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Mosselmaniac schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:35:
Ik ga toch geen 1000 piek uitgeven aan een laptop in de wetenschap dat er weer meteen iets aan moet gebeuren? :-/
Tuurlijk wel, wat doe je anders hier op deze site? ;)

De i7 wordt over het algemeen aangeraden voor videobewerking en virtuele machines. Als je dat niet of weinig gaat doen, is een i5 niet slechter. Je zou het prijsverschil zoals gezegd kunnen gebruiken voor een SSD + 4GB extra geheugen. En als je 128GB voor je SSD te krap vindt, kun je zelfs een type nemen zonder SSD zoals http://azerty.nl/1-1476-6...o-thinkpad-edge-e540.html voor €685. Laat redelijk wat budget over voor extra geheugen + grote SSD

... en gaat over tot de orde van de dag

• Mosselmaniac
Dat is misschien best een optie (hoe kom je aan die 685? bij mij staat er 7xx).

Maar... leveren ze een CD met het OS erbij? Want ik dacht dat dat spul tegenwoordig gewoon voorgeinstalleerd was, ben ik gelijk het OS kwijt...?

Thx!

[edit]
De laptop wordt geleverd met een Windows 7 Pro licentie. Op de harde schijf is Windows 7 Professional voorgeïnstalleerd
zegt nog niet alles

[ Voor 26% gewijzigd door Mosselmaniac op 16-07-2014 12:31 ]

• Electromonkey
Er zit een sticker met een licentie code ergens op de laptop.
Hier even de iso downloaden en op een stickje plaatsen of cd branden. Deze link zal direct de Windows 7 Pro Dutch iso voor je downloaden (legaal), mocht je een andere taal willen dan hier. Voor het maken van een stickje kun je deze of deze gebruiken.

De optie van P_Tingen lijkt mij de beste in jouw geval, met de upgrades heb je een beest van een laptop!

[ Voor 65% gewijzigd door Electromonkey op 16-07-2014 13:04 ]

• Mosselmaniac
Beste mensen,

Ik zit er sterk aan te denken om deze laptop te komen. De i5-variant, maar dan wel met een SSD, ipv een normale harde schijf. Ten minste, dat dacht ik. Tot ik de review goed las en dit zag:
Optische drives worden steeds vaker weggelaten in laptops, maar in de E540 is het laatje nog gewoon te vinden. De laptop is niet leverbaar met een harde schijf of ssd op die plek, maar de meeste tweakers zullen de dvd-brander in een handomdraai vervangen door een bracket met een tweede schijf of ssd. Lenovo maakt het vervangen niet moeilijk; de brander is met één schroefje aan de onderkant van de laptop los te halen.
Betekent dit dat ik de harde schijf die ik bij de aanschaf van mijn laptop 'krijg', kan laten zitten en daarnaast een SSD in kan bouwen?

Verderop in het artikel:
Daarnaast bevindt zich nog een leeg m.2-slot voor (caching-)ssd's van maximaal 42mm lang.
Wat betekent dit? Dat ik de brander kan laten zitten en daar een SSD in kan bouwen en de harde schijf kan laten zitten? Sorry voor deze n00b-vragen....

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Wat ik zou doen als ik jou was is een laptop kopen waar je een HDD caddy voor kan aanschaffen voor een 2e schijf.

Vooral dus letten op wat je wilt qua CPU , geheugen , videokaart en dan maakt het niet uit of je een laptop pakt met een 1tb of een laptop met een 128gb SSD.

In geval van de 1tb zou je een HDD caddy bestellen met een 128/256gb SSD voor je operating systems en eventueel Vm's.

In geval van een 128/256 SSD kan je dus een 2-3TB hdd kopen met een caddy erbij voor je data.

Enige wat je hoeft te doen is een laptop te kopen waar nog een "dvd" drive inzit en dan vervang je die door de caddy. werkt heerlijk en kost je niet meer dan +- 25 euro voor de caddy.

Ik gebruik deze methode al een langere tijd en het is echt zalig (en tbh wie gebruikt er nog cdroms ?)

Edit : zie net je laatste reactie , en n00b vragen zijn zeker niet erg , zolang het maar duidelijke vragen zijn en vragen zijn die je niet met 1 seconde google kan vinden !

Een caddy is gewoon een "bracket" waar je een 2,5 inch SSD/HDD in kan stoppen.
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41HVpNsjquL.jpg

Om zeker te zijn dat hij past (omdat afmetingen tussen laptops nou eenmaal verschillen) zul je even het serienummer van de dvd drive moeten zoeken)

Ik heb er toevallig een laptop dvd drive naast me liggen :
Ik zou een caddy moeten aanschaffen voor dvd drive SN-208 , alleen al door op google "SN-208 hdd caddy" te zoeken krijg ik in de eerste pagina al 20 results met verschillende winkels die hem voor 1-2 tientjes versturen naar je.

je vervangt dus de "dvd speler" voor een "harde schijf" :)

Afbeeldingslocatie: http://img.tweedehands.nl/f/preview/177011528_1-hdd-caddy-voor-een-tweede-harde-schijf-of-ssd-in-laptop.jpg
- hier gaat hij de laptop in :)

Is het allemaal duidelijk voor je nu ?

Edit2 : een M2 ssd is een ssd zonder omhulsel :

Afbeeldingslocatie: http://imagescdn.tweaktown.com/content/6/3/6372_01_samsung_sp941_512gb_m_2_pcie_ssd_review.jpg

Dit zijn vaak nog wel duurdere drives maar ze zijn rete snel omdat ze op de "pci-e" lanes zitten.
In theorie kan je dus 3 harde schijven in je laptop zetten (het model dat jij nu wilt nemen).
1x standaard
1x M2 ssd (mini variant)
1x Hdd caddy op dvd drive.

Ik zou zeker voor de i7 laptop gaan ipv de i5 versie als je met virtual machines werkt. ook 8gb memory is een dik pluspunt tov 4gb (zeker met veel windows) en dan nog als derde , hij heeft een goede video kaart (gtx 740). Je kan er dan ook net weer iets langer mee door (zeker op grafisch gebied)

[ Voor 54% gewijzigd door Aionicus op 17-07-2014 17:27 ]

Pagina: 1