Moederbord pakt ram alleen in slot 1 & 2, niet Dual Channel

Pagina: 1
Acties:

• Chef_de_Bureau
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09-2021
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende PC zojuist samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,90€ 166,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 342,04€ 342,04
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,15€ 64,15
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,93

Nu als ik dus de nieuwe reepjes RAM (de Crucial) er in wil doen, begint hij te piepen als ik ze in slot 1 & 2 doe. Hetzelfde als ik 3 & 4 gebruik. Los op channel 1 gaat ie verder, zelfde met channel 2. Los op 3 & 4 blijft t Mobo constant piepen, wat er dus op lijkt dat ie t RAM niet herkent. Enige ideeen hiermee? Naar mij idee zou hij (ook met RAM in slot 3 of 4) toch verder moeten booten? Verder heb ik t ook met mijn oude (werkende) geheugen geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

Ik kan jammergenoeg mijn PC niet volledig booten omdat er een issue is met m'n bootdisk. Ik kom dus alleen in de BIOS met 1 RAM in slot 1 of 2.

Hopelijk heeft er iemand een idee hoe dit te verhelpen. Kunnen de 2 linker geheugen-slots kapot zijn?

Thanks!

Stefan

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Uit de handleiding:
For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules,
we recommend that you install them in the DDR3_1 and DDR3_2 sockets.

• Chef_de_Bureau
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb de volgorde op t bord verwisseld met de socketnummers. Ik heb dus wel de Dual channel kanalen gebruikt (dus 1+2, de "groene: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/195025.jpg)
Hij komt dus alleen verder in de onderste sockets als je de volgorde van de foto aanhoudt (dus socket 1 of 3, combi van 1 +2 of 3+4, of los 2 of los 4 werkt dus niet.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:08
Is het een constant gepiep of zijn het er een aantal (eventueel lange en korte piepjes)? Misschien kun je even proberen om je BIOS te updaten (http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=5041#bios). IKn het slechtste geval stuur je het moederbord retour en vraag je een andere.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Komt het geheugen voor op de QVL lijst van de fabrikant van het specifieke moederbord?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Chef_de_Bureau
Dank voor het meedenken! Het zijn constante korte piepjes die dus een hele tijd doorgaan totdat de computer zichzelf reboot. Het geheugen staat niet op de lijst, maar ik ging er van uit (aan de hand van de BBG) dat t moederbord van de BBG wel zou matchen met t geheugen.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat je kan proberen is de laatste UEFI BIOS update te plaatsen op het moederbord, en kijken of het daarna wel werkt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Chef_de_Bureau
Denk dat het inderdaad een BIOS update wordt, anders maar retour. Ik neem aan dat zoiets onder de garantie valt?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarvoor zou je aanspraak willem maken op garantie? Het moederbord of het geheugen werkt (waarschijnlijk) gewoon naar behoren (alleen in de die combinatie niet). Het makkelijkste is om het werkgeheugen om te ruilen voor het geheugen wat wel op de QVL lijst staat (dit levert het minste gezeur op).

Pagina: 1