Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinhek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06-2023
Goedemorgen,

Ik heb nu een jaartje of vier een Dell studio 1558 laptop, i7, 4gb, Win 7 64 bit.
De programma's die ik voornamelijk gebruik zijn Matlab en af en toe 3D tekenpakketten.
Ik ben tevreden met de prestaties van deze laptop.

Tijdens gebruik is het mij opgevallen dat het geheugengebruik zelden boven de 3gb komt terwijl er 4gb geïnstalleerd is. Hij geeft overigens wel aan dat er totaal 4gb beschikbaar is.
Ik moet best even wachten wanneer ik een Matlab filetje run.
Nu las ik ergens op internet dat er ruimte gereserveerd is voor je videokaart e.d.??

Klopt dat? Dus hoe kan het dat er max 75% van het beschikbare geheugen wordt gebruikt?
Ligt dat aan die gereserveerde ruimte? Want dan heeft het zin om er extra geheugen in te leggen. Of zit het probleem ergens anders in waardoor extra geheugen niets uit maakt?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je gebruik maakt van sharedvideo dan zal het geheugen niet bij de hoeveelheid bruikbaar geheugen staan. Als je een 64b OS draait dan zal dmv memory remap (er even vanuitgaande dat je bios dit support en het aanstaat), de volledige 4GB geadresseerd kunnen worden, ook al wordt er adresruimte gereserveerd voor de videokaart.

Grote kans dat je applicaties niet meer geheugen kunnen gebruiken dan ze nu doen (is de app 32b of 64b?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08

Rannasha

Does not compute.

Waar jij het over hebt, dat een deel van het geinstalleerde geheugen niet te gebruiken is, komt voor bij 32 bits systemen, waar de adres-ruimte relatief klein is en er slechts 4 GB aan geheugen geadresseerd kan worden. Een deel van deze adres-ruimte wordt gebruikt voor andere hardware, waardoor er minder dan 4 GB aan bruikbaar geheugen over blijft. Gezien je een 64 bit systeem hebt, is dit niet van toepassing.

Als je geheugengebruik zelden boven de 3 GB uitkomt, zelfs als je zware software draait, dan zul je waarschijnlijk vrij weinig hebben aan extra geheugen. Dingen als Matlab kunnen ook heel erg afhankelijk zijn van de processor, dat hangt er maar net van af wat voor een berekening je uitvoert.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:45
Allereerst vraag ik me af waarom je een 64-bit versie gebruikt met 4GB, maar goed dat is niet je vraag.

Je onboard videokaart pakt van de 4GB memory meestal 500-700MB, daardoor heb je effectief vaak maar 3.25 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jolke schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:43:
Allereerst vraag ik me af waarom je een 64-bit versie gebruikt met 4GB, maar goed dat is niet je vraag.
Waarschijnlijk om de volledige 4GB te kunnen adresseren, anders ben je gelijk zo'n 1GB kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Dat vraag ik me af; je bent immers je shared memory al kwijt voor je videokaart. De resteren 3-3.5GB kan Windows gewoon aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-04 21:23
Even een andere vraag, Zit er een SSD of een HDD in je laptop?
Ik ga even uit van een 5400 toeren HDD als de laptop 4 jaar oud is.

Zet er dan een nieuwe SSD in!
Hier haal je veel meer algemene performance uit je systeem dan met meer geheugen.

Of je matlab hier sneller van loopt heb ik geen idee van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je dat kwijt bent, wie zegt dat het ding geen dedicated videomemory heeft. Daarbij is geheugen dat je videokaart pakt niet zichtbaar in windows.
Verder zul je sowieso 4GB moeten adresseren, dus is 64b de logische keuze, als je bedenkt dat je voor van alles en nog wat adresruimte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinhek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06-2023
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik had er een 7200rpm hdd in maar sinds kort een Samsung evo SSD. Helaas heb ik sata 2 in de laptop, maar toch heb ik hierdoor wat snelheid erbij gekregen.
Nu twijfel ik om er extra geheugen in te gooien. Dit vind ik de laptop nog waard aangezien hij verder prima voldoet voor zijn taken. Ik wil namelijk nog een jaartje of drie met de laptop vooruit kunnen. De processor, videokaart voldoen prima, alleen heb ik steeds vertragingstijd doordat het ram geheugen op maximaal 75% loopt.

Wanneer ik een wat zwaarder programma run in Matlab, dan wordt er zeker 20 seconden maximaal 75% geheugen gebruikt, terwijl de processor amper boven de 20% uit komt. Ook geen enkele cores draaien maximaal. Mijn vraag is eigenlijk: heeft het zin om er meer geheugen in te leggen?

Ga ik met bijv. 8 gb geïnstalleerd geheugen 7gb bruikbaar voor programma's krijgen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
TERW_DAN schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:50:
Als je dat kwijt bent, wie zegt dat het ding geen dedicated videomemory heeft. Daarbij is geheugen dat je videokaart pakt niet zichtbaar in windows.
Verder zul je sowieso 4GB moeten adresseren, dus is 64b de logische keuze, als je bedenkt dat je voor van alles en nog wat adresruimte nodig hebt.
Meeste laptops hebben geen dedicated videomemory, goedkoper om het van het RAM af te halen. Ik dacht dat het BIOS al laat zien hoeveel ruimte er vrij is na het gebruik van shared videomemory, wat dan ook de waarde is die Windows laat zien. Klopt dat je het videomemory in Windows niet kan zien.
Pagina: 1