Ivy Bridge op Sandy Bridge moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• ItsWappert
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-12-2025
Hallo allemaal, ik ben van plan om een nieuwe CPU te bestellen, maar zit nog met een aantal vragen waarvan ik hoop dat deze hier beantwoord zullen worden.

Ik heb een Intel Core i7 3770 op het oog, met de Ivy Bridge chipset. Nu is mijn vraag, gaat dit passen op mijn huidige moederbord? De specs hiervan zijn als volgt:

Huidig moederbord:
Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
Model: P8H61-M LX
Chipset: Intel Sandy Bridge
Southbridge: Intel H61

Huidige CPU:
Intel Core i3-2120 CPU @ 3.30GHz
Sandy Bridge
Socket 1155 LGA

Ik weet dat over het algemeen Ivy Bridge niet past op een Sandy Bridge moederbord, maar ik heb ergens gelezen dat er een aantal moederborden zijn (waaronder de H61) die wel de mogelijkheid bieden om er een Ivy Bridge processor op te installeren. In hoeverre klopt dit? En zou dit verstandig zijn of is het slimmer om ook over te stappen op een nieuw moederbord?

Ik hoop dat mijn informatie compleet genoeg is en iemand mijn vraag kan beantwoorden, mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Ik weet dat over het algemeen Ivy Bridge niet past op een Sandy Bridge moederbord
Oh? Zijn beide gewoon 1155, en meeste Sandy borden kunnen na een BIOS update ook gewoon Ivy's aan.

Om antwoord geven op de vraag, volgens DEZE site slikt dat bord gewoon Ivy Bridge CPU's, en het specifieke model wat je aangeeft (de 3770) word support vanaf BIOS versie 3605.

Als je de CPU dus wilt upgraden, eest zorgen dat de laatste BIOS versie erop staat en dan pas CPU wisselen.

• ItsWappert
Nemesizz, bedankt voor de snelle reactie! Volgens die site zou het inderdaad geen probleem moeten zijn.

Het updaten van mijn BIOS is iets wat ik nog iet eerder heb gedaan, is dit zo simpel als deze site voordoet of komt hier meer bij kijken om hem te updaten naar de juiste versie? Zou ik mijn BIOS nu al kunnen updaten of werkt dit dan niet meer met mijn huidige processor? Daarnaast geeft mijn "msinfo32" nu het volgende aan: BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. 4001, 20-4-2012, is dit niet al de juiste versie? Volgens mij is 4601 de nieuwste versie.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Opzich zou 4001 al voldoende moeten zijn, maar als ik kijk bij toevoegingen van latere BIOS versies zie ik ook dat er bepaalde steppings van CPU's zijn toegevoegd (van het zelfde model processor heb je soms meerdere 'steppings' , dan zijn er ondertussen vaak kleine verbeteringen toegevoegd in de processor zelf), dus daarom is het toch nog wel aan te raden om de laatste versie te installeren.
Zou ik mijn BIOS nu al kunnen updaten of werkt dit dan niet meer met mijn huidige processor?
Een BIOS update voegt dingen toe, oude dingen (ondersteunde processor en dergelijke) slopen ze er niet ineens uit ofzo :P
Dus zo lang je BIOS update gewoon goed gelukt is werkt je huidige processor ook gewoon nog.

Bij de BIOS update komt als het goed is (heb zelf zo geen Asus borden meer die geupdate worden) een file met instructies. Gewoon die opvolgen en de PC niet uitzetten of resetten tijdens de update.

• ItsWappert
Nemesizz, nogmaals bedankt voor je antwoord en de uitleg! Ik ga dan binnenkort de nieuwe processor bestellen en mijn BIOS updaten.