Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DHCP device in LAN vinden o.b.v. protocol?

Pagina: 1
Acties:

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 22:30
Stel, ik heb twee apparaten -een client en een server- die beide een adres via DHCP hebben gekregen en in hetzelfde netwerk zitten. De client moet het ip-adres van de server weten voordat hij daarmee kan verbinden. Ik wil niet handmatig het serveradres in de client zetten. Zijn er 'standaard' manieren (een protocol?) voor de client om het serveradres te weten te komen?

Iets soortgelijks gebeurt bijvoorbeeld bij de Synology Assistant om de NAS in het netwerk te vinden. De Assistant 'scant' een tijdje en vindt de NAS. Zendt de software een bericht uit op een broad- of multicast adres en stuurt de NAS dan een response met zijn ip-adres? Of wordt er gebruikt gemaakt van ICMP of SNMP of nog een ander protocol?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het serveradres staat in de DHCP offer message van de server die volgt op de DHCP discover message van de client. Beide zijn UDP pakketjes
Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mDNS.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
NetBIOS

brrr...

while (! ( succeed = try ()));

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Henk007 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:54:
Het serveradres staat in de DHCP offer message van de server die volgt op de DHCP discover message van de client. Beide zijn UDP pakketjes
Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol
ICMP lijkt me. UDP werkt nog niet zonder ip adres

Edit... toch ? Begin nu te twijfelen, ik heb vroeger nog met bootp gewerkt, maar in die wikipage staat dat UDP gebruikt wordt..... :?

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-07-2014 18:06 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

u_nix_we_all schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:03:
[...]

ICMP lijkt me. UDP werkt nog niet zonder ip adres
ICMP heeft daar net zo hard last van.
Edit... toch ? Begin nu te twijfelen, ik heb vroeger nog met bootp gewerkt, maar in die wikipage staat dat UDP gebruikt wordt..... :?
Klopt ook. Met een leeg afzenderadres in de eerste instantie.

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 22:30
Thnx voor de reacties zover. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn OP. Mijn 'server' is niet echt een server. Ik heb een idee voor een projectje (hoe het er allemaal uit gaat zien weet ik nog niet precies) waarbij ik twee 'apparaatjes' ga maken (het wordt een embedded toepassing) die ik dus beide in een bestaand netwerk wil hangen en waarbij zij via dhcp een ip-adres krijgen. 'Apparaatje A' hoeft alleen maar te verbinden met 'apparaatje b' en niet andersom. Om het zo makkelijk mogelijk te maken wil ik het zo hebben dat 'apparaatje a' zo min mogelijk geconfigureerd hoeft te worden en hij dus zelf 'apparaatje b' in het netwerk opzoekt.

Wat ik zou kunnen doen is een multicast bericht uitzenden met: 'hallo, ik ben apparaat a en ik zoek apparaat b'. Waarop apparaat b zegt: 'hallo apparaat a, ik ben apparaat b met adres x.x.x.'. Dit zou ik zelf moeten implementeren wat opzich geen probleem is.

Maar de vraag is eigenlijk of het voor dit soort dingen gebruikelijk is om een bepaald protocol (zoals icmp of snmp o.i.d.) te gebruiken.

edit: typo

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ja, mDNS dus zoals ik al eerder zei.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Is multicast hier geen oplossing voor? Laat op B een service draaien die luistert naar een van de multicast adressen, en bij het ontvangen van een correct bericht stuurt B het adres (+ mogelijk andere informatie die nodig is) naar het apparaat dat een request deed.

Dit is in de basis ook wat mDNS doet. Dus als je daar een lib voor hebt of dat kunt/wilt implementeren is dat aan te raden. Anders moet je zelf een protocol hiervoor bedenken.

EDIT: Zoals Cyber dus al 2 keer zegt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Xudonax op 15-07-2014 18:41 ]

Pagina: 1