Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:12
Mijn vriendin heeft een eigen bedrijf waarbij ze voornamelijk digitaal werkt. Ze heeft dus veel bestanden, zowel van klanten als van haarzelf. Voor deze reden hebben wij een tijd geleden besloten om Google Drive te gaan gebruiken voor de 'veilige' opslag van haar bestanden. Helaas vreet dit nogal wat internetsnelheid waardoor we soms erg trage internet hebben.
Voor deze reden hebben we besloten om te kijken naar een alternatief: een NAS.

Ik zoek een NAS waarmee ik zowel veilig data kan opslaan, maar ook kan gebruiken als een kleine server (zodat ik toegang heb tot de bestanden die erop staan vanaf een andere computer, zoals op het werk of mijn smartphone). Mocht het ook de mogelijkheid bieden om torrents te downloaden, dan zou dat een mooi + zijn.
video of audio streaming is voor mij niet belangrijk.

Het budget is niet bijzonder groot helaas. Ik zat te denken aan zo'n 300 á 400 euro incl de harde schijven. Ik hoop voor deze prijs een geschikte, gebruiksvriendelijke NAS te kunnen kopen + 2 1TB schijven, die ook enigszins future-proof zijn (er is namelijk geen budget om over 4 jaar weer een nieuwe te kopen).

Ik heb niet echt bepaalde voorkeuren. Maar ik ken iemand met een QNAP TS-219P+ Turbo die er bijzonder tevreden over is. Ik heb zelf een paar keer met dat ding mogen spelen en op zich vind ik het een heel mooi apparaat. Helaas is deze niet meer te koop.
Wat ik er zo fijn aan vond was de simpele 'besturing', de gemakkelijk setup en de vele opties. Ik zou dit graag allemaal terug vinden in de NAS die ik straks ga kopen.
Ik sta daarnaast open voor alternatieven of betere ideeën.

De NAS zal gewoon in de huiskamer komen te staan. Ik wil dan 1 folder maken voor mijn vriendin en 1 folder voor mijzelf. In mijn folder zullen voornamelijk prive-bestanden, films en muziek komen (vooral bedoelt als opslag), en in de map van mijn vriendin komen veel audio bestanden, word documenten en enkele administratieve back-ups.
Het is mijn bedoeling dat ik (net zoals met Google Drive) een map op de computer kan maken, waar ik alle bestanden in zet en dat de computer/NAS ze dan automatisch op de NAS zet (net zoals dat Google Drive de inhoud van de Drive map op de computer automatisch synchroniseert met de online map op Drive).
Bestanden kunnen op die manier makkelijk geopend, bewerkt en opgeslagen worden waarna de computer/NAS ze automatisch synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar het aanbod van Synology.

Maar serieus: als er over 4 jaar geen budget is om IT middelen aan te schaffen, kan je vriendin waarschijnlijk beter dat bedrijf opdoeken.

Want een NAS thuis is hartstikke leuk, maar wat als er wordt ingebroken en het apparaat wordt meegenomen? Of er ontstaat brand, waardoor er weinig overblijft van die NAS. Idem bij blikseminslag. Harde schijven willen ook nog wel eens stuk gaan.

Backups zijn dus zeer belangrijk. Als dat bedrijf failliet gaat als alle data onleesbaar is, is een offsite backup een must. RAID is geen backup.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Wij hebben hier op kantoor een pricewatch: Synology DiskStation DS214+ staan, met tweemaal pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB erin.

Installatie is heel gemakkelijk en met RAID 1 heb je ook een bepaalde zekerheid dat je data niet verloren gaat. DSM; de software op de NAS, is gemakkelijk in gebruik en er zijn heel veel packages beschikbaar om de NAS nuttiger te maken dan alleen voor opslag van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:29
Volgens mij is voor dit werk een J model van Synology al meer dan voldoende.
Ik las laatst trouwens dat je in een Synology NAS even goed WD Green schijven kon duwen ipv Red... al heb ik zelf ook een 214 met 2x WD Red.

Hiervoor overigens een 210j met 2x wd green, ding werkte (en werkt nog) gewoon goed... enige was dat downloaden/untarren enzo vanuit nieuwsgroepen niet zo tof ging, daarom wat snellers gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:12
@fridgeman, omdat het ook voor prive gebruik is willen we het betalen van ons eigen geld (we houden het geld van het bedrijfje gescheiden van ons prive geld). En zoals de situatie nu is, weet ik niet of wij wederom 400 á 500 kunnen uitgeven aan een nieuwe NAS. Het bedrijfje heeft dat geld wel, maar daar proberen we niet teveel aan te komen.
Heb jij een goed idee voor die offsite backup waar je het over hebt? Ik begrijp je punt, maar zoiets als Google Drive vreet gewoon heel erg veel internet. En dat is ook best vervelend.

@the nephilim, wat is jouw persoonlijke mening over het apparaat? Dat jullie hem op kantoor gebruiken geeft mij de indruk dat je wel tevreden bent, maar zou jij dit apparaat ook aanschaffen als jij thuis een NAS zou willen?

@kerstmanneke, ik begrijp niet zo goed wat het een J model inhoudt.Ik download niet via nieuwsgroepen, maar soms wel via Torrents. Hoe denk je dat dat zou verlopen?

@iedereen, weten jullie toevallig of mijn idee met een map op de computer die automatisch synced mogelijk is? Ik heb geen idee of dit gebruikelijk is of juist helemaal niet... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
Heb ondertussen met mijn bedrijfje veel van deze Synology oplossingen neergezet. Allemaal tevreden klanten. Ga je geen spijt van krijgen, zie.
supervinnie40 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 23:39:
....

@the nephilim, wat is jouw persoonlijke mening over het apparaat? Dat jullie hem op kantoor gebruiken geeft mij de indruk dat je wel tevreden bent, maar zou jij dit apparaat ook aanschaffen als jij thuis een NAS zou willen?

@kerstmanneke, ik begrijp niet zo goed wat het een J model inhoudt.Ik download niet via nieuwsgroepen, maar soms wel via Torrents. Hoe denk je dat dat zou verlopen?

@iedereen, weten jullie toevallig of mijn idee met een map op de computer die automatisch synced mogelijk is? Ik heb geen idee of dit gebruikelijk is of juist helemaal niet... :(
MKB en kleinzakelijk zijn Synology's prima apparaten, goed te beheren ( ook voor leken ) en aan de hand van het aantal gebruikers schaal je de apparaten, bij sommige heb ik 8 disks varianten staan en bij sommige 2 disks varianten. Off-site heb ik een RS2414RP+ staan waar alle Synology's van mijn klanten met Time Backup een wekelijkse sync naar maken.

Het J model is het "budget" model a.k.a. instapmodel. Voor standaard taken als bestandsdeling en evt. FTP enz. is het prima. Ga je meer eisen van het apparaat, webserver, torrents downloaden en vooral uitpakken dan loop je al snel tegen de limitaties van de processor ( want daar is op bezuinigd in dit model ) aan.

Wil je automatisch syncen met mappen op je computer(s) dan zou je dit kunnen lezen:
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/529

Programma installeren op je PC en/of Mac en gaan met die banaan. Anders met netwerkshares werken. Voordeel van Cloud station is wel dat ongeacht waar je bent ( mits poorten doorgegooid zijn op je router ) de mappen worden gesynced met je synology.

Er staat veel documentatie op de website van Synology. Prima product.

Als ik bovenstaande zo lees zou ik gewoon voor een DS214 gaan.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Pagina: 1