Erg slechte resultaten in 3dmark met nieuwe Radeon 290

Pagina: 1
Acties:

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 16:19
Gisteren heb ik bij een mede-tweaker een Radeon 290 aangeschaft, een behoorlijke upgrade van mijn oude Radeon 5850.

Na herinstalleren van AMD drivers (meest recente WHQL en BETA geprobeerd), krijg ik niet helemaal de resultaten die ik verwacht. Sterker nog, de resultaten vallen ronduit tegen. In bijv. BF4 en NFS Rivals lijkt het niet helemaal lekker te lopen.

Om e.e.a. te checken heb ik even e.e.a. getest met 3dmark, en kom op ongeveer 1/3 van het verwachte resultaat. (~3k, waar het rond de 10k zou moeten zitten geloof ik) Resultaat: http://www.3dmark.com/3dm/3550207

Specs:
Windows 7
XFX Radeon R290
Intel i7-2600k
Gigabyte Z68
8gb Mushkin
Kingston 128GB SSD
3 HDD's in Raid 5
Voeding OCZ ModXstrem Pro 600w

Tijdens games zie ik dat er in GPU-Z de GPU load naar 100% gaat.
De twee zaken die ik nog kan bedenken zijn de volgende:
1. Voeding vervangen
2. Windows opnieuw installeren.

Beide zaken vind ik nogal ingrijpend..Heeft iemand anders nog suggesties?

Mijn Firewizzie

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Staan je clocks niet op lage snelheden geforceerd door Afterburner oid, of zie je dat de normale core en mem speeds gehaald worden? Hoe zit het met de temp? Ze throttlen noal graag..

Gebruik eens DDU , wat eens goed alle driver resten laat verwijderen en installeer dan eens de laatste WHQL driver, wel even in veilige modus draaien, maar dat doet de tool vanzelf.

Zelf vind ik Valley Benchmark een prettige lekker snel en met een rustgevend muziekje :P

Is de kaart gebruikt voor mining?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Case
Voor zover ik weet is de kaart niet gebruikt voor Mining,
Ben nu DDU aan het installeren, en Afterburner heb ik nog nooit van gehoord ;)

Ik zie wel in GPU-Z dat de mem speed netjes naar 1200MHz gaat in spellen. Lijkt mij goed (toch?)

Mijn Firewizzie

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ja indd, maar bij hoge temperaturen hoger dan 90gr gaat hij de snelheid omlaag gooien om de hoge temps te laten dalen met als gevolg slechte performance, kun je loggen met gpu-Z want mogelijk zie je daar dan fluctuaties in?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welke R9 290 is het? De reference editie? Of 1 met AM cooler?
Hoe is de kaart aan gesloten. 1x8 pin en 1x 6 pin? Of heb je van die 4 pin connectoren er tussen zitten?
Als je GPU-z installeerd. En tegelijkertijd een tijdje heaven benchmark laat draaien. Hoe warm worden de Vrm's dan? En de GPU?
Loop je fan op tot 100% fanspeed?
Je zou MSI AB kunnen installeren en terwijl je heaven benchmark draait even monitoren wat de kaart precies doet.

Ik zou een schone window installatie proberen.

• Case
Ok, heb met DDU de drivers gede-installeerd, en de WHQL er weer opgezet.
Om te kijken of het effect had, draaide ik dezelfde 3dmark even, en tijdens de test kreeg ik een harde reset voor mijn kiezen. Dat laat me toch weer denken aan de voeding.

Ik ga nu eerst even heaven benchmark proberen, en een oogje op de temperaturen houden.

Edit: het is gewoon een reference design trouwens, geen after market zooi.

[ Voor 10% gewijzigd door Case op 15-07-2014 15:05 ]

Mijn Firewizzie

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 17:41
Case schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:04:
Om te kijken of het effect had, draaide ik dezelfde 3dmark even, en tijdens de test kreeg ik een harde reset voor mijn kiezen. Dat laat me toch weer denken aan de voeding.

Ik ga nu eerst even heaven benchmark proberen, en een oogje op de temperaturen houden.

aftermarket "zooi" koelen over het algemen veel beter en zijn vooral veel stiller. Dat noem ik nou niet echt "zooi"

That's it, I'm done.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 15:50

TheNephilim

Wtfuzzle

Case schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:04:

Reference Design is prachtig, maar koelt vaak niet zo geweldig. Dus het zou maar zou eens aan de temperaturen kunnen liggen.

Installeer eens Afterburner (oid.) en ga de max behaalde temperatuur eens in de gaten houden.

• j0ppie
  • Niet online
idd. aftermarket 290 doen het een stuk beter qua prestaties. Omdat de reference eigenlijk standaard tegen de temperatuurgrens van 95 graden komt. Hierdoor klokt de 290 zich terug.OC is sowieso geen optie. Tenzij je natuurlijk de koeler vervangt of het echt heel erg koud is op je kamer en je heel veel airflow hebt:P

Ik denk trouwens niet dat het de temperatuur is die dit probleem veroorzaakt. Zelf met slechte airflow en een hoge kamertemperatuur word de kaart niet zo heet dat je slechts 3000 punten scoort. De voeding zou inderdaad goed kunne. Hoe oud is de voeding? En wat voor certivicaat heeft die? Is het een gold voeding?

• Case
In heaven benchmark zie ik de temperatuur nu idd naar de 95 graden lopen, de fan naar 100%.

De voeding is een ocz modXstream pro, 600w. Een jaar of 2 oud, zie geen certificeringssticker erop zitten.

Hmm, ook tijdens de heaven benchmark krijg ik nu een reset voor mijn kiezen. Is het nou de temperatuur of de voeding?

Edit: gevoelsmatig is het voor mij toch de voeding, ik denk dat ik maar eens naar de winkel rijd..
Deze lijkt me dan wel wat.. (binnen budget ;))
http://mycom.nl/component...sair-cx-750-watt-modulair

[ Voor 26% gewijzigd door Case op 15-07-2014 15:28 ]

Mijn Firewizzie

• j0ppie
  • Niet online
de temp is niet het probleem. Deze kaarten zijn gemaakt om op 95 graden te draaien. Wat ik boeiender vind is de VRM temp. Deze kan namelijk oplopen tot 120+ en dan krijg je idd een reset voor je neus.
In GPU-z bij het 2de tabblad kun je de VRM's monitoren.

Het kan echt beide redenen hebben. Ik had eerst ook een 290x die 120+ graden werd op de vrm's. Hierdoor kreeg ik idd vastlopers/freezes.
Tekort aan power kan ook het geval zijn. De r9 290 kan tot 350watt piek vragen. De rest van je pc zal rond de 200 verbruiken gok ik. Dan zit je op 550watt. Dat is met een 600watt voeding iets aan de lage kant. Ik heb even gekeken maar je voeding heeft alleen een 80+ certificaat. Het is dus geen super voeding. En na 2 jaar intensief gebruik kan het vermogen van de voeding wat zijn afgenomen. Dit kan ook heel goed de reden zijn dfat prestaties uitblijven.

Als het wel het hitte probleem van de VRM's is verklaard dit voor mij alleen de freezes. Niet de slechte prestaties.

[ Voor 58% gewijzigd door j0ppie op 15-07-2014 15:33 ]

• Case
Even gekeken:

De VRM Temp zie ik niet hoger komen dan 82 graden, lager dan de GPU temp dus..

Mijn Firewizzie

• j0ppie
  • Niet online
Prima! Dan is het dus hoogst waarschijnlijk de voeding. De corsair 750watt lijkt me een stuk geschikter. ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Zat.
Of als je het in een keer goed wilt doen.
pricewatch: Seasonic G-Serie 550 Watt

• Sn3gG3l
  • Laatst online: 02-02 15:15
Zou inderdaad niet voor Corsair gaan, heb ik zelf slechte ervaringen mee. Heb nu zelf een Seasonic 650 wat. Draait prima op r290x!

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 15:50

TheNephilim

Wtfuzzle

Nou, ik denk dat je voeding het probleem niet is, maar dat je kaart bij 95+ graden gewoon terugklokt. De reset zal ook vast en zeker een hitteprobleem zijn. Niet dat de kaart kapot gaat bij 95 graden, maar de firmware zal hem zeer waarschijnlijk uitschakelen om schade te voorkomen.

Zorg eerst eens dat je GPU temperatuur onder de 85 graden blijft. Je kast heeft waarschijnlijk geen airflow of in ieder geval veeeeeel te weinig.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Op zich kan je de kast opendoen, zal wel lawaaiig zijn.
Anders kan je ook nog über mode proberen.

Of beter, stuur het terug naar de winkel en haal een aftermarket.
Dit is algemeen bekend met de 290 reference.

• Case
Goed, heb net dus een nieuwe voeding gehaald, en dat lijkt effect te hebben gehad! Nog steeds geen 10k, maar hier ben ik prima tevreden mee. Tot nu toe ook nog geen crash gehad *knockonwood*

http://www.3dmark.com/3dm/3551563

Zoals het nu lijkt, case closed :)

Mijn Firewizzie

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Case schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:13:
Goed, heb net dus een nieuwe voeding gehaald, en dat lijkt effect te hebben gehad! Nog steeds geen 10k, maar hier ben ik prima tevreden mee. Tot nu toe ook nog geen crash gehad *knockonwood*

http://www.3dmark.com/3dm/3551563

Zoals het nu lijkt, case closed :)
Dus welke heb je gehaald?

• Case
de Corsair, dat was degene die ik in de buurt op kon halen. Ik had geen vertrouwen in het kopen van een voeding met minder vermogen, maar van betere kwaliteit zoals de Seasonic voedingen... (en 100+ euro voor een voeding met meer vermogen vind ik erg veel geld.)

Mijn Firewizzie

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Case schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:22:
de Corsair, dat was degene die ik in de buurt op kon halen. Ik had geen vertrouwen in het kopen van een voeding met minder vermogen, maar van betere kwaliteit zoals de Seasonic voedingen... (en 100+ euro voor een voeding met meer vermogen vind ik erg veel geld.)
Jammer :9
Maarja, als het werkt voor jou.

Wat ik zie qua verschillen was dat de drivers ook niet goed waren, kan ook zo zijn dat 3dmark dat automatisch doet als je score te laag is.
Pagina: 1