Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 12:43
Ik zit met een groot probleem waar ik al een aantal dagen op vast loop en mij helemaal gek maakt!

Om te beginnen heb ik een Home Cinema Set 5.1 en een computer met een moederbord die 5.1 ondersteund.

Het geluid heb ik lopen via een Optical kabel.

op een of andere manier krijg ik het niet voor mekaar om geluid uit 5 speakers te krijgen.

Het komt alleen uit Front right and left. De andere boxen werken op geen enkele manier.

Standaard instellingen allemaal gechecked en als ik de Home cinema set op de tv aansluit via een hdmi kabel en dan de Set test komt er netjes uit elke speaker geluid zoals het hoort.

Ik ben niet echt thuis in geluid maar het heeft vroeger wel gewerkt ben alleen verhuisd waarna hij het niet meer deed.

Wie o wie helpt mij met dit K*T probleem!

P.S : Speaker vullen werkt ook niet om stereo door beide boxen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Bedankt voor je reactie.

Ja dat is het eerste wat je doet om het in te stellen.
Als ik 5.1 aanvink krijg ik nog steeds maar uit 2 boxen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Om welke set gaat het precies? graag iets meer info aanleveren.

En als je een witte ruis rest doet op de set zelf hoor je dan wel geluid uit alle speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Ik heb een samsung setje alleen kan hem niet vinden.

Witte ruis test nog niet van gehoord zal zo even wat informatie erover inwinnen.

En alle speakers werken want als ik de instellingen test via de Set zelf werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
download eens VLC en speel een Film af met DTS of Dolby digital spoor, gaat er dan een lampje branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Ik zal het testen als ik thuis ben bedankt! maar dat betekent dat ik bijvoorbeeld muziek van youtube niet door alle boxen heen kan krijgen? Want speaker fill werkt niet op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
muziek is in de regio stereo, misschien dat je samsung wel een modus hebt die stereo X2 is dan krijgen je achter speakers hetzelfde signaal als je fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:05
De meest waarschijnlijke oorzaak van je probleem:
2. Optical Audio kan geen uncompressed multi channel audio aan (lees: meer dan stereo) in tegenstelling tot bijvoorbeeld HDMI. Wat het wel aankan is compressed DTS of Dolby 5.1 audio. Hierdoor zal elke bron die je af wilt spelen die geen DTS of Dolby heeft (bijv. YouTube of games) enkel als 2.0 naar je speakers worden gestuurd, maar bronnen met DTS of Dolby (zoals een DVD of MKVtje) wel in surround.
Om dit af te vangen zijn er geluidskaarten die uncompressed audio kunnen omzetten naar een DTS of Dolby audio stream en dit via een optische kabel naar je setje kunnen sturen. De techniek die dit mogelijk maakt heet "DTS connect" (in geval van DTS) of "Dolby Digital Live" (in geval van Dolby). Er even van uitgaande dat je Samsung setje zowel DTS als Dolby snapt is het om het even welke van deze 2 technieken je inzet. (mits aanwezig)

Om te testen of dit daadwerkelijk je probleem is kun je een film downloaden zoals mr.DJ95 voorstelt, wellicht een makkelijkere optie (en meer foolproof aangezien VLC weleens bitstream Passthrough uit zet) is gewoon een DVDtje in je pc / laptop te drukken en af te spelen, die heeft eigenlijk altijd een DTS of Dolby audio stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Je hebt inderdaad een setje nodig dat zelf 2.0 kan upmixen naar 5.1, of dit kan je door je computer laten doen maar dan heb je een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live of DTS connect omdat je dat geluid niet ongecomprimeerd over een optische kabel kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Ik heb een moederbord : MSI x58-PRO met de tekst :

Onboard PC audio gets better! MSI is the first to implement the most high-end HD Audio codecs available. Don’t be fooled by other inferior audio solutions onboard (sometimes you can’t even find the driver!) Only MSI offers the Loss-less 24-bit/192KHz HD Audio function with an incredible 109 SNR dB value to provide the most clear & vivid HD audio quality and support 7.1 channels surround sound playback with a 2-channel independent stereo output (multiple streaming) through the front panel 3.5 inch phone jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
ja lang leven marketing, optisch doet geen HD audio en je samsung set zal geen HDMI hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Als je echt per se alles uit 5 speakers wilt hebben, kan je ook de stereo output splitten naar 6 kanalen, heb je altijd alles in 5.1 :).

Films in 5.1 moet wel lukken met zoals je het nu hebt aangesloten (via optisch). Dat is een kwestie van media player classic home cinema als speler gebruiken en settings goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Oke een update ik heb een "" LG HT906SC NL MODEL "" geen samsung foutje...
Deze heeft wel een HDMI aansluiting.

Om het verhaaltje rond te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Tevens mijn skype = adimo0ow1 ben nu thuis wie wilt helpen? zou top zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

adimoo schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:14:
Oke een update ik heb een "" LG HT906SC NL MODEL "" geen samsung foutje...
Deze heeft wel een HDMI aansluiting.

Om het verhaaltje rond te maken.
Dit betreft een HDMI out voor richting je televisie. Hier kan dus niks IN gaan.

Zoals eerder aangegeven gaat over een optical helaas geen uncompressed multi audio aan. En youtube en de meeste mp3 bestanden geven gewoon stereo geluid (zoals allemaal al eerder is aangegeven). Zelf echte HQ MP3 of muziek van CD geeft altijd een stereo geliud.

Ik zelf heb hier gewoon een analoge 7.1 set aan mijn pc hangen en die speelt bij muziek alleen maar stereo af. Draai ik een MKV of DVD dan krijg ik wel 5.1 (of 7.1 geluid).

Wel biedt de driver software van het moederbord mij de mogelijkheid om een Speaker Fill aan te zetten en ja, dan komt de muziek wel uit alle boxen, maar ligt de concentratie nog steeds op stereo.

Hierbij een kleine afbeelding met die optie (betreffende mijn Asus moederbord):
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/218wva.jpg

Zoek uit of de software die meegeleverd wordt met je moederbord deze ondersteuning ook bied bij gebruik van optische kabel

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 19:40 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:05
matk89 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:34:
De meest waarschijnlijke oorzaak van je probleem:
(..)
Om dit af te vangen zijn er geluidskaarten die uncompressed audio kunnen omzetten naar een DTS of Dolby audio stream en dit via een optische kabel naar je setje kunnen sturen. De techniek die dit mogelijk maakt heet "DTS connect" (in geval van DTS) of "Dolby Digital Live" (in geval van Dolby). Er even van uitgaande dat je Samsung setje zowel DTS als Dolby snapt is het om het even welke van deze 2 technieken je inzet. (mits aanwezig)

Om te testen of dit daadwerkelijk je probleem is kun je een film downloaden zoals mr.DJ95 voorstelt, wellicht een makkelijkere optie (en meer foolproof aangezien VLC weleens bitstream Passthrough uit zet) is gewoon een DVDtje in je pc / laptop te drukken en af te spelen, die heeft eigenlijk altijd een DTS of Dolby audio stream.
Je geeft aan te weten welk moederbord je hebt, dus:
http://lmgtfy.com/?q=MSI+x58-PRO+DTS+Connect

De bovenste link:
http://nl.hardware.info/p...x58-pro#tab:specificaties
En daar staat onder het kopje "audio" 2x een rood kruis bij DTS connect en Dolby digital live.
Je hardware gaat het dus niet ondersteunen.

Dus je hebt 3 opties:
1. Leef met het feit dat je enkel bij DTS / Dolby bronnen surround hebt, de rest stereo.
2. Vervang je moederbord / koop een extra geluidskaart die de genoemde technieken wel ondersteunen.
3. Vervang je LG setje door iets wat wel HDMI-in heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas gaat dit alleen werken met een dvd of bluray film of speciaal muziek met 5.1 bron. En als je games in 5.1 geluid wil horen moet je Dolby digital live hebben of DTS connect via het moederbord of de geluidskaart (optical), heb je dit niet krijg je ook geen goede surround weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lama

[ Voor 95% gewijzigd door Fish op 16-07-2014 09:50 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adimoo
Thanks voor de info ik zou al blij zijn met speaker fill alleen accepteert hij dit ook al niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Je kan ook serieus de stereo output splitten he? Dan heb je altijd geluid uit al je speakers.
Pagina: 1