Toon posts:

Op de goede weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Graag maak ik als leek gebruik van jullie kennis en inzicht. zie hieronder het doel voor mijn nieuwe pc, budget en de lijst zoals ik m nu heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe desktop wordt gebruikt voor multimedia en gaming, maar daarbij doe ik het (gamen) te weinig om alles maximaal te eisen. dus het hoeft niet top of the bill te zijn. 2gb videokaart bijv. lijkt me meer dan zat. Ik gebruik dagelijks office en internet. Verder wil ik grafische programma's als adobe, sketch up, gimp etc. normaal kunnen draaien zonder dat ik eerst rustig koffie kan zetten. wederom hoeft het niet een krachtpatser te zijn, aangezien ik vrees dat dat te duur wordt. maar gewoon goed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt tussen de € 450 en € 600 MAX! incl. verzenden. Assemblage kan eventueel zelf maar is mooi als dit gedaan wordt. Besturing systeem red ik me ook nog mee. dus puur de desktop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uhm, misschien mijn disk driver uit de huidige pc, geen idee wat het is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]IK heb een lijst samengesteld, geen specifieke merkvoorkeur, als het maar goed is. Ik hoop dat dit het doet:

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/jecgwu5e3/pcsamenstelling.jpg

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Normaal formaat, zo stil mogelijk, normaal verbruik

Ga je overklokken?
nee, niet perse?

Alvast bedankt voor degene met nuttige informatie. Zit ik met mijn lijst op de goede weg? of kan ik nog besparen? roept u maar.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 13:47 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het lijstje is dood zo te zien.

Gelukkig doen de linkjes het wel, dus,

De Atlon x4 is leuk voor zijn geld, maar voor jouw taken lijtk een FX-6300 een beter idee.
De HD7950/R9 280 is ook een stuk sneller dan een 270, zonder veel duurder te zijn.
Die kast vind ik zelf niet zo tof, de Bitfenix Comrade vind ik een stuk beter.
De Crucial M4 is leuk, maar ouwe shit, neem een M500 of MX100.

Ik kijk ff of ik nog een lijstje heb rondslingeren voor je.

tadaa!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 85,50€ 85,50
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 65,95€ 65,95
1Club3D Radeon R9 280 royalKing€ 172,05€ 172,05
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1BitFenix Comrade Zwart€ 32,-€ 32,-
1Raijintek THEMIS€ 20,-€ 20,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,55€ 59,55
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,54

Dit lijstje is precies in jouw budget met verzendkosten, je houdt nog wel 60 cent over. Maar, dan heb je:
Een FX-6300, een erg snelle CPU voor zijn lage prijs.
Een erg goed mobo voor zijn prijs die een overklok zeker overleeft.
Een veel snellere kaart dan de 270 met een goede koeler.
1TB HDD
Een zwart kastje.
Een leuk goed koelertje.
8GB RAM.
Een deftige voeding.
Een leuke SSD met stroomverliesbescherming.

Beter ga je niet krijgen voor 600 euro nieuw.

[ Voor 80% gewijzigd door RobinHood op 15-07-2014 13:49 ]

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:45:

Beter ga je niet krijgen voor 600 euro nieuw.
Super man! Bedankt! Zijn er nog mede deskundigen die jouw advies beamen? Anders ga ik niet langer wachten en over op aanschaf!

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 14:01 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Met dit budget is wat mij betreft een FX6300 ook de beste keus. Voor 600 euro een intel systeem in elkaar knutselen met een SSD, fatsoenlijke HDD én GPU waar je lekker op kan gamen is mij nooit gelukt.

Het mooie van deze build is ook dat het moederbord voldoende phasen heeft om eventueel op een later moment nog een upgrade naar een 8320 (octocore) aan te kunnen. Bij goedkopere bordjes kan dat niet. De 280 is daarbij een mooie GPU die een stuk sterker is dan een 270. Daarnaast kan je die zelf eenvoudig overklokken met bijv. MSI Afterburner (meer dan wat sliders verschuiven is het niet) om er nog meer uit te persen.

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 15-07-2014 14:15 ]

• Bex-Digital
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-12-2022
Je kunt de GPU misschien veranderen naar een HD 7950. Dan heb je zeker een mooi lijstje. Fx-6300 is inderdaad de beste keus in deze prijsklasse. Zelf heb ik ook nog een mooi lijstje staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 85,50€ 85,50
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 65,95€ 65,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Zalman Z9 Plus€ 46,-€ 46,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,85€ 65,85
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 583,69

Zoals je ziet is er weinig verschil tussen dit lijstje en dat lijstje dat eerder werd gepost.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:06:
Met dit budget is wat mij betreft een FX6300 ook de beste keus. Voor 600 euro een intel systeem in elkaar knutselen met een SSD, fatsoenlijke HDD én GPU waar je lekker op kan gamen is mij nooit gelukt.

Het mooie van deze build is ook dat het moederbord voldoende phasen heeft om eventueel op een later moment nog een upgrade naar een 8320 (octocore) aan te kunnen. Bij goedkopere bordjes kan dat niet. De 280 is daarbij een mooie GPU die een stuk sterker is dan een 270. Daarnaast kan je die zelf eenvoudig overklokken met bijv. MSI Afterburner (meer dan wat sliders verschuiven is het niet) om er nog meer uit te persen.
Wederom goede info! waarom heb ik tweakers niet eerder ontdekt?:D Top! Dit geeft vertrouwen, deze spullen bestellen en knutselen maar! Goede tips mbt in elkaar zetten zijn welkom...kan wel hulp krijgen van een maatje, maar is het zelf te doen??...nogmaals ben redelijk een leek.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je ziet is er weinig verschil tussen dit lijstje en dat lijstje dat eerder werd gepost.
Het verschil zit met name dus in de videokaart en minder koeling?

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:18:
[...]

Wederom goede info! waarom heb ik tweakers niet eerder ontdekt?:D Top! Dit geeft vertrouwen, deze spullen bestellen en knutselen maar! Goede tips mbt in elkaar zetten zijn welkom...kan wel hulp krijgen van een maatje, maar is het zelf te doen??...nogmaals ben redelijk een leek.
Op youtube kun je per onderdeel van je PC uitgebreide how-to filmpjes vinden hoe je het in elkaar zet. Verder is het leuk om te doen (vind ik) en leerzaam voor de toekomst.

Als je echt het risico niet wil nemen dat je nieuwe onderdelen beschadigd tijdens montage kun je bij de meeste winkels het spul laten assembleren tegen een vergoeding (meestal rond de 50,-).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:21:
[...]

Het verschil zit met name dus in de videokaart en minder koeling?
Klopt, de 280 uit Vas' build is dezelfde chip (rebrand) als de 7950, dus die verschillen eigenlijk niet. Een aftermarket koeler is bij AMD wel aan te bevelen. Ondanks dat ze stiller zijn dan vroeger, is een andere processor altijd aan te bevelen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De HD7950 van Sapphire is volgens mij wat moeilijker te krijgen, al kan ik het mis hebben. De R9 280 is gewoon makkelijk te krijgen. Ook is de koeler volgens mij ietsje beter, maar een groot verschil is het niet.

Die CPU-koeler zou ik er trouwens zeker bij nemen, leuk voor een overklok, want FX-6300's klokken wel over, en voor de stilte. Dat ding in mijn lijstje is erg leuk voor zijn prijsje. Dat merk is goed op weg momenteel.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
VasZaitsev schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:44:
De HD7950 van Sapphire is volgens mij wat moeilijker te krijgen
Dat wisselt bijna met de dag. Momenteel bij Alternate binnen 24u voor 170 min een beetje. Qua prijs natuurlijk geen verschil met de royalKing.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 15-07-2014 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een goed gevoel bij de lijst van VAsZaitsev, extra koeler is nooit weg en past nog binnen budget. En volgens mij heb ik hiermee een goede prijs kwaliteit verhouding (voor zover mijn inzicht gaat). En deze componenten zijn allemaal dus goed te combineren?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het vervelende is dat het niet echt duidelijk is hoe groot koelers voor de Comrade mogen zijn. Ik heb een site gevonden die het op 152mm houdt, maar Toms hardware noemt 160mm. Zelf geloof ik Tom wel, dus het zal wel goed zitten.

De rest van de dingen zou ook gewoon moeten passen.

Verwijderd

Topicstarter
daar nog een optie voor die meer zekerheid biedt?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou alleen nog even kijken naar een andere cpu koeler.
die direct heatpipes is een slecht idee, de productie is namelijk niet altijd perfect en dan ontstaat er lege ruimte op de cpu.

beter een plaatje koper ertussen zoals het altijd was.
zou afhankelijk waar je de boel besteld een keus maken tussen cpu koelers, aangezien dit per winkel nogal verschilt in prijs en aanbod.

qua ssd zou ik misschien ook wel voor 240/256gb gaan aangezien daar een klein prijsverschil in zit.
is het budget misschien iets opgerekt, maar geeft toch ook wel veel meer.

mocht het toch qua geld wat duur worden zou is een cpu als deze ook wel prima.
pricewatch: AMD FX-4130 Tray

zijn nog niet bar veel spellen die van meer als 2/3 en laat staan 4 cores gebruik maken (watch dogs & wolfenstein).

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
heatpipes?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom een andere koeler? De Raijen komt overal behoorlijk goed uit de reviews.

Contact oppervlakte is overrated, kijk naar 1 van de koningen van de luchtkoelers: Thermalright, al hun koelblokken zijn licht cilindrisch, zodat de kern zeer goed contact maakt, en de koelpasta weggeduwd wordt

Bij slechtere merken zijn direct-touch heatpipes idd soms wat problematisch, maar bij deze koeler niet. Iets veel beters ga je niet vinden voor 20 euro.

Grotere SSD hoeft niet, kan wel.

De FX-4130 presteerd toch een stuk minder in games dan een FX-6300. Ondertussen kunnen toch al veel moderne games met veel cores overweg, en andere software ook. Het dualcore tijdperk is over.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik kom nog even de boel op zijn kop zetten met (je raad het nooit) een Intel-build :) !!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,90€ 148,90
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,04€ 31,04
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,55€ 59,55
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,65€ 37,65
1Crucial MX100 128GB€ 59,69€ 59,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,59

De oplettende lezer ziet direct dat er geen GPU bij zit, maar daar heb ik een oplossing voor:
V&A aangeboden: Club3D Radeon HD 7950 royalKing

Gaat 59 cent + verzendkosten (komt dan in totaal uit op €605,64 inclusief GPU, maar dit kan je misschien nog onderhandelen, bijvoorbeeld €130 inclusief verzenden ofzo) over je budget, maar dan heb je ook wat!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
hoe verhoud deze intel lijst zich dan tot die van VAs?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De vraag is, wil je 2e hands onderdelen. Want dan kan je een heel andere computer samenstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, liefst alles gewoon nieuw en goed en vooral niet teveel gedoe haha

• Reepje
  • Niet online
De intel was met een 2e hands videokaart...dus tja, wat wil je nu?

Verwijderd

Topicstarter
IK wil weten wat nu het verschil is tussen die intel en de vorige AMD..als dat echt zo veel beter is dan de AMD....dan ga ik er zeker over nadenken om die Intel aan te schaffen, als de verschillen nihil zijn, dan bestel ik liever alles nieuw.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Intel is vooral in single core veel sneller dan een AMD. Dit vertaalt zich in bijna alle (game) benches in betere resultaten. De processoren zijn (nieuw) al snel 70 euro duurder. Moederbordjes kunnen wat goedkoper zijn en op zich heb je bij intel geen aftermarket koeler nodig. Netto ben je dan (natte vinger) 40 euro duurder uit.

Bedenk wel dat die verschillen niet heel groot zijn. Games zijn GPU limited, dus ook met een 6300 van AMD haal je nette fps.

[ Voor 61% gewijzigd door br00ky op 15-07-2014 16:02 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En wat heb je zelf al gevonden m.b.t. die vergelijking?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
intel processoren hebben een hoger aantal fps. daarnaast laden ze dus idd sneller. Maar ik begrijp dus, met de komst van deze Intel lijst, dat jullie voor een pc met intel componenten gaan?

• Reepje
  • Niet online
jorisvdelsen schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:59:
En wat heb je zelf al gevonden m.b.t. die vergelijking?
Ik wilde precies dat ook zeggen.
Ga vergelijken wat die processor, icm een van de grafische kaarten aan fps levert voor de games die jij wil spelen op de resolutie die jij wil. Elke game reageert weer anders op cpu/gpu combinatie.

Als je dat allemaal te ingewikkeld vind, neem de setup van Vaszaitsev, die is mooi gebalanceerd met goede onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, duidelijk. Voor nu in ieder geval bedankt allemaal, ik ga me in de opties, voor zover ik nu begrijp stuk of 3/4 verdiepen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:02:
intel processoren hebben een hoger aantal fps. daarnaast laden ze dus idd sneller. Maar ik begrijp dus, met de komst van deze Intel lijst, dat jullie voor een pc met intel componenten gaan?
Intels zullen niet sneller laden, alleen in het gros van de spellen meer fps halen, mits je vidoekaart niet bottlenecked, en hoewel een 280 heel leuk is, zal hij bij aardig wat spellen toch nog wel een i5/FX-6300 bottlenecken.

• Powrskin
  • Niet online
VasZaitsev schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:22:
Waarom een andere koeler? De Raijen komt overal behoorlijk goed uit de reviews.

Contact oppervlakte is overrated, kijk naar 1 van de koningen van de luchtkoelers: Thermalright, al hun koelblokken zijn licht cilindrisch, zodat de kern zeer goed contact maakt, en de koelpasta weggeduwd wordt

Bij slechtere merken zijn direct-touch heatpipes idd soms wat problematisch, maar bij deze koeler niet. Iets veel beters ga je niet vinden voor 20 euro.

Grotere SSD hoeft niet, kan wel.

De FX-4130 presteerd toch een stuk minder in games dan een FX-6300. Ondertussen kunnen toch al veel moderne games met veel cores overweg, en andere software ook. Het dualcore tijdperk is over.
tis een quadcore hoor.
nee intel is te duur voor een pc van dit budget, moet je toch richting 800e om het een beetje leuk te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 15-07-2014 16:31 ]

Nukezone FTW

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Alsof ik dat niet weet.

Ik harpoeneer alleen je stelling dat niet veel spellen van meer dan 2 of 3 cores gebruik maken, aangezien al een paar jaar iedere AAA met moderne engine 4 of meer cores gebruikt.

Ja, WoT, WoW, ongeveer iedere sim en iedere RTS draait op een engine die maar 1 of 2 cores gebruikt, dan is een FX-6300 onzinnig, en kun je beter iets leuks van Intel halen, maar als je shooters speelt, is een FX-6300 toch een veel beter idee dan een FX-41xx

• Powrskin
  • Niet online
VasZaitsev schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:34:
Alsof ik dat niet weet.

Ik harpoeneer alleen je stelling dat niet veel spellen van meer dan 2 of 3 cores gebruik maken, aangezien al een paar jaar iedere AAA met moderne engine 4 of meer cores gebruikt.

Ja, WoT, WoW, ongeveer iedere sim en iedere RTS draait op een engine die maar 1 of 2 cores gebruikt, dan is een FX-6300 onzinnig, en kun je beter iets leuks van Intel halen, maar als je shooters speelt, is een FX-6300 toch een veel beter idee dan een FX-41xx
scheelt wel 30e die het op dit moment en in de nabije (ook niet in de verre denk ik) niet nodig is.
Denk ook aan Mantle/dx12 etc cpu wordt juist minder belangrijk, zelfs voor strategie spellen.

Maar het is aan TS zelf. als hij nu een kleine C: schijf heeft en het niet erg vind af en toe een spelletje vanaf gewone hdd te kopieren naar zijn SSD dan kan hij net zo goed een 120gb ssd nemen.
Is dat niet het geval dan beter een 240gb ssd,

Ikzelf heb wel een 8core fx gehad (moest zeker 600mhz hoger om zelfde fps te halen als phenom2), een 4 core phenom2 en nu een 6 core phenom 2 en het geeft geen extra fps.
Meestal heb ik de cpu's zelfs rond de 3ghz lopen zodat ze mooi op 1.1v kunnen en als ik hem dan op 4ghz zet scheelt het meestal maar 2/3fps (marge).

Laat de TS eerst een winkel zoeken waar hij wil bestellen en dan de onderdelen als hdd/ssd etc nog even bij het licht houden om de scherpste deal te krijgen.

Nukezone FTW

Pagina: 1