Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144052

Topicstarter
Mijn vriendin werkt al een tijdje parttime in een kledingwinkel (30u). Er speelt een hoop en door alles wat ik te horen krijg elke avond zie ik door de bomen het bos niet meer en kan ik amper meer advies geven |:(

Het is namelijk zo dat het bedrijf haar structureel laat overwerken tot het punt dat ze inmiddels bijna twee weken aan overuren heeft opgebouwd in twee maanden tijd die niet worden uitbetaald maar gevalletje tijd-voor-tijd. De afgelopen weken heeft ze volgens mij zelfs 40 uur gedraaid i.p.v. haar contractuele 30 uur. Het is zelfs zo dat er gewoon voor 40 uur wordt ingepland en niet zo zeer een uurtje langer doorwerken omdat het een avondje druk is. Allemaal leuk en aardig maar uiteindelijk mag ze dus gewoon geen vrij nemen en dus gebruik maken van de overuren. De gehele zomer jun/jul/aug waren al vol vanaf begin van het jaar dus het was letterlijk jammer joh en wie het eerst komt wie het eerst maalt. De mensen die er er langer werkte wisten dit al en hadden de mooie maandjes al geboekt -- de rest mocht er naar fluiten. De maanden sept/okt waren te druk i.v.m. uitverkoop etc. dus dan mocht er ook geen vakantie opgenomen worden, door niemand niet. Zo blijven dus alleen nov/dec over, begin van het jaar niet meegerekend. Het enige wat wel mag is af en toe een dag vrij en dat is ook nog maar te bezien in die week zelf, dus je kunt er niets voor in plannen, dagje weg o.i.d.

Nu komt natuurlijk vanzelf de oplossing naar boven: gewoon wat anders zoeken maar dat is in deze tijd niet zo makkelijk en zonder inkomen zitten behoort ook niet tot de opties. Haar mond open trekken heeft ze wel subtiel gedaan maar kreeg nul op het rekest. Haar leidinggevende zei dat wanneer het rustiger is zij haar voor minder uur zullen inplannen en zodoende zullen die overuren zich rechttrekken (?!) Ze heeft tevens geen vaste aanstelling dus nog meer "zeuren" eindigt volgens mij maar in 1 scenario.

Wat ik me meer afvroeg is er geen wetgeving die werkgevers verplicht om hun werknemers vakantie te laten opnemen? Ik vind alleen maar onduidelijke tekst waarin staat dat er rekening gehouden moet worden met bezetting etc. maar het lijkt me sterk dat een werkgever je gewoon voor 5 uit 12 maanden geen vrij laat nemen. Zijn er nog andere stappen die je kunt nemen, rechtsbijstand o.i.d.? Want het begint zo aardig uitzichtloos te worden en thuis is spanning ook hoog opgelopen :X Ik heb zelf totaal geen ervaring met lastige werkgevers dus ik weet ook niet wat ik moet zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Welke CAO en wat staat daar in? Vervolgens je contract erbij pakken en kijken wat zegt en of dat strookt met die CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In het contract staat amper wat. Ik heb het wel is gezien het het is net aan twee pagina's lang. CAO is volgens mij mode- en sportdetailhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

We kunnen niet zoveel met "amper wat" en "volgens mij". Je zal er toch echt even in moeten duiken. Anders word het hier voor iedereen een beetje gissen en gokken en daar heb je echt niets aan.

Als het echt zo erg is dan moet je er tijd in gaan stoppen. Er is hier niemand die het voor je gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 11:41
Volgens mij heeft een werknemer recht op, tenminste één keer per jaar, 3 weken aaneengesloten vakantie.

Arbeidscontracten zijn over het algemeen heel kort, maar worden aangevuld met een CAO of arbeidsreglement.

Wanneer haar privé leven leid onder haar werk, is het hoog tijd om aan de bel te trekken. Ik weet niet in hoe verre haar leidinggevende voor reden vatbaar is, maar laat haar een constructief gesprek voeren dat zij vakantie moet hebben voor haar eigen gezondheid. Indien hij/zij daar niets van wil horen, even een afspraak maken met de huisarts of bedrijfsarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:39:
We kunnen niet zoveel met "amper wat" en "volgens mij". Je zal er toch echt even in moeten duiken. Anders word het hier voor iedereen een beetje gissen en gokken en daar heb je echt niets aan.

Als het echt zo erg is dan moet je er tijd in gaan stoppen. Er is hier niemand die het voor je gaat doen.
Prima. Ik zal er eens wat dieper in duiken. Dit is ook meer uit losse pols geschreven.
Zal eens doorlezen thanks.

EDIT: Gewoon geen duidelijkheid te vinden dus.
Abom schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:42:
Volgens mij heeft een werknemer recht op, tenminste één keer per jaar, 3 weken aaneengesloten vakantie.

Arbeidscontracten zijn over het algemeen heel kort, maar worden aangevuld met een CAO of arbeidsreglement.

Wanneer haar privé leven leid onder haar werk, is het hoog tijd om aan de bel te trekken. Ik weet niet in hoe verre haar leidinggevende voor reden vatbaar is, maar laat haar een constructief gesprek voeren dat zij vakantie moet hebben voor haar eigen gezondheid. Indien hij/zij daar niets van wil horen, even een afspraak maken met de huisarts of bedrijfsarts.
Dit is al eens gedaan. Toen werd er gezegd dat ze in November prima vrij kon krijgen en daar haar rust kon pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Over het algemeen geld dat indien er een zwaarwegend belang voor de werkgever is, dat de opname van vrije dagen geweigerd kunnen worden. Echter is dan de vraag wat een zwaarwegend belang is. Daar zijn je vriendin en werkgever het blijkbaar niet over eens. Als de winkel dicht moet als zij er niet aan het werk is, dan snap ik de werkgever. Indien de werkgever makkelijk vervanging kan vinden, dan snap ik je vriendin.

Uiteindelijk zou je het via een kort geding zou het aan een rechter kunnen voorleggen, maar ik denk niet dat dit de arbeidsrelatie erg goed doet en ook niet handig is gezien het tijdelijke contract.

Mijn tip: een andere baan gaan zoeken, want werkgevers die zo met hun personeel omgaan ben liever kwijt dan rijk. Bij het eindigen van het contract is de werkgever trouwens verplicht om alle openstaande vakantiedagen uit te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 15-07-2014 12:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Standeman schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:46:
Over het algemeen geld dat indien er een zwaarwegend belang voor de werkgever is, dat de opname van vrije dagen geweigerd kunnen worden. Echter is dan de vraag wat een zwaarwegend belang is. Daar zijn je vriendin en werkgever het blijkbaar niet over eens. Als de winkel dicht moet als zij er niet aan het werk is, dan snap ik de werkgever. Indien de werkgever makkelijk vervanging kan vinden, dan snap ik je vriendin.

Uiteindelijk zou je het via een kort geding zou het aan een rechter kunnen voorleggen, maar ik denk niet dat dit de arbeidsrelatie erg goed doet en ook niet handig is gezien het tijdelijke contract.

Mijn tip: een andere baan gaan zoeken, want werkgevers die zo met hun personeel omgaan ben liever kwijt dan rijk. Bij het eindigen van het contract is de werkgever trouwens verplicht om alle openstaande vakantiedagen uit te betalen.
Ja daar zijn we al mee bezig en zal uiteindelijk ook de enige oplossing zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Anoniem: 144052 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:45:

[...]

Dit is al eens gedaan. Toen werd er gezegd dat ze in November prima vrij kon krijgen en daar haar rust kon pakken.
Kijk, het is simpel en vervelend, maar zij is enigszins afhankelijk van de werkgever (voornamelijk door haar tijdelijk contract). Wanneer ze perse haar baan wil behouden, zal ze zich moeten schikken. Ze kan ook op haar strepen gaan staan en een vakantieperiode eisen voordat ze nog een overuur maakt (haar goed recht ivm contracturen).

Ik ben er geen voorstander van, maar ze kan zich ook ziek melden om even tot rust te komen. Dit voorkomt in ieder geval dat het straks zo erg wordt dat ze ECHT ziek is van de stress.

Zoals Stan ook al zegt: zoek ondertussen een nieuwe baan!

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 15-07-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ipv direct een nieuwe baan te zoeken kun je ook gewoon proberen om eerst op je strepen te gaan staan. Ik lees "subtiel aangegeven" en "liever niet meer zeuren wegens tijdelijk contract", maar als je nu gewoon tegen je baas aangeeft dat je gewoon je 30 uur maakt en niet akkoord gaat met extra ingeroosterde uren, en dat je dan-en-dan een vakantie wilt plannen (hou hierbij wel de redelijkheid in acht: Nu nog "eisen" dat je in juli / augustus drie week ertussenuit wil is dan imho niet), dan kun je afhankelijk van de reactie altijd nog op zoek naar iets anders.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 14:23
Mijn vriendin zit in exact dezelfde situatie, dit is overigens de 3e werkgever (op rij) waar dit het geval is. Hoe in de detailhandel met personeel om wordt gegaan is te belachelijk voor woorden, maar onder het mom van "voor jou 10 anderen" heb je simpelweg niets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-05 15:37
Zijn die opgespaarde uren goed geregistreerd? Anders loop je ook nog het risico dat ze er ineens niet meer zijn op het moment dat je vriendin bij die werkgever weggaat.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 144052 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:25:
Mijn vriendin werkt al een tijdje parttime in een kledingwinkel (30u). Er speelt een hoop en door alles wat ik te horen krijg elke avond zie ik door de bomen het bos niet meer en kan ik amper meer advies geven |:(

Het is namelijk zo dat het bedrijf haar structureel laat overwerken tot het punt dat ze inmiddels bijna twee weken aan overuren heeft opgebouwd in twee maanden tijd die niet worden uitbetaald maar gevalletje tijd-voor-tijd. De afgelopen weken heeft ze volgens mij zelfs 40 uur gedraaid i.p.v. haar contractuele 30 uur. Het is zelfs zo dat er gewoon voor 40 uur wordt ingepland en niet zo zeer een uurtje langer doorwerken omdat het een avondje druk is. Allemaal leuk en aardig maar uiteindelijk mag ze dus gewoon geen vrij nemen en dus gebruik maken van de overuren.
Laat voorop staan, dat je vriendin er zelf mee instemt om overuren te draaien en zich laat inplannen voor 40 uur in de week. Indien dit niet wenselijk is (om welke reden dan ook), mag ze de overuren "weigeren" te gaan werken. Natuurlijk loopt jouw vriendin hiermee een bepaald risico dat het arbeidscontract op den duur niet verlengd zal worden, maar dat is een geheel andere discussie.

Maar het feit is, dat ze nu stelselmatig overuren maakt. Ik hoop dat je vriendin een goede schaduwboekhouding bijhoudt, waarin al haar overuren worden bijgehouden. Deel deze ook op z'n tijd met de werkgever, zodat deze op de hoogte is van het aantal tijd-voor-tijd uren die zijn opgebouwd. Probeer -indien mogelijk- dit schriftelijk vast te leggen cq. te laten paraferen door de leidinggevende. Niet dat je straks in een rustigere periode de discussie krijgt dat je geen of minder tijd-voor-tijd uren hebt staan en je nu voor noppes hebt gewerkt (ze zal namelijk niet de eerste zijn die dit overkomt).
De gehele zomer jun/jul/aug waren al vol vanaf begin van het jaar dus het was letterlijk jammer joh en wie het eerst komt wie het eerst maalt. De mensen die er er langer werkte wisten dit al en hadden de mooie maandjes al geboekt -- de rest mocht er naar fluiten.
Dit is bij veel bedrijven zo. En helaas kan je hier niks tegen doen...
Veel mensen zijn gebonden aan deze periode (ivm schoolvakantie). Het is imho dan ook logisch dat deze mensen in de dure maanden op vakantie gaan.
Mits je vriendin niet hard kan maken, dat zij per se in deze periode vrij wilt nemen dan heeft haar werkgever het recht om het verlof in die periode te weigeren. Helaas, maar waar.
De maanden sept/okt waren te druk i.v.m. uitverkoop etc. dus dan mocht er ook geen vakantie opgenomen worden, door niemand niet. Zo blijven dus alleen nov/dec over, begin van het jaar niet meegerekend. Het enige wat wel mag is af en toe een dag vrij en dat is ook nog maar te bezien in die week zelf, dus je kunt er niets voor in plannen, dagje weg o.i.d.
Ik zou je vriendin het advies geven om in overleg met haar leidinggevende te kijken wanneer verlof wel mogelijk is en dit schriftelijk vastleggen. Als onderbouwing kan ze aangeven dat ze op dit moment al extra uren maakt om haar werkgever uit de brand te helpen, maar dat ze dan wel graag in periode X (zelf in te vullen) verlof wilt opnemen.
Indien dit wordt geweigerd, kan ze aangeven dat ze het per direct niet meer ziet zitten om nu extra uren te maken (onderbouwing over het waarom moet je nooit geven, want daarmee geef je een opening om haar argumentatie onderuit te halen, waardoor ze zich mogelijk 'verplicht' voelt om toch extra uren te maken). Ze kan eventueel gewoon verwijzen naar haar contract waarin staat dat ze 30 uur per week werkt.
Nu komt natuurlijk vanzelf de oplossing naar boven: gewoon wat anders zoeken maar dat is in deze tijd niet zo makkelijk en zonder inkomen zitten behoort ook niet tot de opties. Haar mond open trekken heeft ze wel subtiel gedaan maar kreeg nul op het rekest. Haar leidinggevende zei dat wanneer het rustiger is zij haar voor minder uur zullen inplannen en zodoende zullen die overuren zich rechttrekken (?!) Ze heeft tevens geen vaste aanstelling dus nog meer "zeuren" eindigt volgens mij maar in 1 scenario.
De vraag is of je vriendin (en jij) het prettig vindt (/vinden) om voor zo'n werkgever te moeten werken. Waarom zou zij loyaal zijn aan haar werkgever moeten zijn, als het allemaal eenrichtingsverkeer is.

Ik weet niet hoe lang haar contract nog loopt, maar tussentijds beëindigen mag alleen in onderling overleg. Als je vriendin weigert, is haar werkgever volgens mij verplicht (correct me if I am wrong) om de rest van het contract uit te betalen.
Afhankelijk hoe lang het contract dus nog loopt, kan het wellicht wat 'hard-tegen-hard' worden gespeeld.
Wat ik me meer afvroeg is er geen wetgeving die werkgevers verplicht om hun werknemers vakantie te laten opnemen? Ik vind alleen maar onduidelijke tekst waarin staat dat er rekening gehouden moet worden met bezetting etc. maar het lijkt me sterk dat een werkgever je gewoon voor 5 uit 12 maanden geen vrij laat nemen. Zijn er nog andere stappen die je kunt nemen, rechtsbijstand o.i.d.? Want het begint zo aardig uitzichtloos te worden en thuis is spanning ook hoog opgelopen :X Ik heb zelf totaal geen ervaring met lastige werkgevers dus ik weet ook niet wat ik moet zeggen..
Een werknemer heeft alleen het recht om minimaal twee aaneengesloten weken verlof op te nemen. Het is geen recht / verplichting / oid om in een bepaalde periode vrij te zijn of te krijgen.
De twee aaneengesloten weken mag een werkgever niet weigeren. Verder heb je helaas geen recht op iets, dus een rechtsbijstand zal weinig zin hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
GreatDictator schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:40:
Zijn die opgespaarde uren goed geregistreerd? Anders loop je ook nog het risico dat ze er ineens niet meer zijn op het moment dat je vriendin bij die werkgever weggaat.
Als de mogelijkheid bestaat zou ik ze gelijk laten uitbetalen.

Indien je gewone uren al problematisch zijn, zie ik weinig ruimte om de overuren op te nemen.

Ik weet niet in hoeverre de werkgever flexibel is,
maar bij andere bedrijven wordt zoiets soms onderling geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je een contract hebt van 30 uur, maar je werkt structureel 40 uur, dan mag je het contract ook als 40 uur beschouwen trouwens. Je hebt na een tijdje overuren werken dus ineens recht op een 40-uur contract, met het bijbehorende loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 20:34

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Kurkentrekker schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:48:
Als je een contract hebt van 30 uur, maar je werkt structureel 40 uur, dan mag je het contract ook als 40 uur beschouwen trouwens. Je hebt na een tijdje overuren werken dus ineens recht op een 40-uur contract, met het bijbehorende loon.
En opbouw van vrije uren / dagen :+

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 144052 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:25:
Ze heeft tevens geen vaste aanstelling dus nog meer "zeuren" eindigt volgens mij maar in 1 scenario.

Wat ik me meer afvroeg is er geen wetgeving die werkgevers verplicht om hun werknemers vakantie te laten opnemen?
Of het door een wet verplicht is of niet, het blijft op de werkgever overkomen als zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 11:37
Wel een beetje het nadeel van kleine bedrijven/winkels.

Overigens vind ik het wel slecht van een baas dat hij zo iemand naait, en dat hij er niet voor probeert te zorgen dat iedereen een zomervakantie heeft.

Ik zit nu ook op mijn werk, en mij werd ook gevraagd een andere week vakantie te nemen ivm ondersteuning. En op een of andere manier is dat altijd druk als de rest weg is.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:29
Coach4All schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:49:
[...]

En opbouw van vrije uren / dagen :+
En ontslagvergoeding/WW ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
BastaRhymez schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:56:
[...]

Laat voorop staan, dat je vriendin er zelf mee instemt om overuren te draaien en zich laat inplannen voor 40 uur in de week. Indien dit niet wenselijk is (om welke reden dan ook), mag ze de overuren "weigeren" te gaan werken. Natuurlijk loopt jouw vriendin hiermee een bepaald risico dat het arbeidscontract op den duur niet verlengd zal worden, maar dat is een geheel andere discussie.
Nope!

Volgens de wet moet je als werknemer bereid zijn aan een redelijk verzoek tot overwerk van de werkgever te voldoen. Zeker als er bedrijfsbelang in het geding is.
Je kan je wel echter afvragen of het verzoek van de werkgever redelijk is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 03-05 15:20

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je zou je toch bijna 'ziek' melden voor lange tijd bij zo'n toko....

Maar schandig om te lezen dat de detailhandig zo slecht met hun personeel omgaat. Maar goed je zou die vakantiedagen in november kunnen opnemen en dan gelijk 1 januari 2015 je mooie maandjes op kunnen geven. Dan is ze zeker de eerste.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Dat de detailhandel al langer zo met het personeel omgaat is al jaren bekend. Ik vraag mij dan af; Waarom wordt hier niet tegenop getreden vanuit een politieke partij bijvoorbeeld? Arbeidsomstandigheden horen toch goed te zijn anno 2014 in een land als Nederland lijkt mij. Heb dit zelf ook weleens ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ChojinZ schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:19:
[...]

Nope!

Volgens de wet moet je als werknemer bereid zijn aan een redelijk verzoek tot overwerk van de werkgever te voldoen. Zeker als er bedrijfsbelang in het geding is.
Structureel haalt echter het redelijke gedeelte direct weer weg. Zodra het structureel overwerk is houdt dat in dat je nee mag zeggen voor het overwerk. Bedrijfsbelang houdt dan in dat ze een extra werknemer moeten aannemen al moet je ze daar wel een redelijke termijn voor geven.

Overwerk != meerwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:44
Ik zou ook niet zomaar akkoord gaan met minder ingeplande uren in november, en dat op die manier de boel weer gebalanceerd wordt. Als ze geen werk hebben is dat jammer dan, maar dat moet je geen verlofuren kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Dat je vriendin nu gevraagd wordt om meer te werken en het onmogelijk is om nu vakantie op te nemen is heel vervelend, maar daar kun je weinig aan doen.

Je geeft zelf al aan dat de mensen die er al iets langer werken, dit al lang wisten en de mooiste maanden al vastgelegd hadden. Daaruit maak ik op dat je vriendin begin dit jaar nog niet bij deze werkgever werkte. Anders had zij dat ook geweten. Jij en je vriendin kunnen niet van de werkgever gaan verlangen dat hij de zaak dicht gaat doen, omdat iedereen zo nodig in de zomervakantie op vakantie wil. Ook kun je niet van de werkgever verlangen dat hij nog meer personeel gaat aannemen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt.

"Structureel" moet ze nu "overwerken" omdat de maanden juni/juli en augustus onderbezet zijn. Zie het van de andere kant: In die 3 maanden werkt zij 3 weken extra qua uren die weer vrij komen in november/december. Dan dus wel geld vangen, maar geen werk hoeven doen. Ga in die periode bij een inpakcentrale voor kerstartikelen werken en vang dubbel loon. (of neem vakantie)

Uit de Fashion & Sport in Retail CAO art 5.3 en 5.4:
Meer gewerkt dan de basisuren:
Als aan het einde van een referteperiode meer is gewerkt dan het aantal voor de referteperiode berekende basisuren, dan kan de werkgever dit op twee manieren compenseren:
- hij betaalt de meer gewerkte uren aan de medewerker uit; of
- hij laat de medewerker in de eerste 6 maanden na de referteperiode minder werken.

In de referteperiode gewerkte meeruren leiden niet automatisch tot een aanpassing van het in de individuele arbeidsovereenkomst overeengekomen aantal contracturen.
en
Er is sprake van overwerk als de medewerker, na overleg tussen de werkgever en de medewerker, opdracht heeft gekregen arbeid te verrichten:
- op meer dan 10 uur per dag; of
- op meer dan 40 uur per week, berekend over een periode van vier aaneensluitende weken. Het patroon van de perioden van vier weken is voor alle medewerkers in het bedrijf gelijk.

De werkgever voorkomt zoveel mogelijk dat de medewerker moet overwerken, maar kan dit rechtsgeldig van de medewerker eisen.
De medewerker is dan verplicht om de arbeid te verrichten. In dit geval heeft de medewerker recht op een overwerktoeslag. Zie hiervoor artikel 7.5.

In geval van planbare en/of voorzienbare arbeid wordt een incidentele overschrijding van bovengenoemde urengrenzen met een kwartier of minder niet tot overwerk gerekend. De overwerkgrenzen gelden voor alle medewerkers.
Nu kan ik niet uit je verhaal op maken of haar werkdagen meer dan 10 uur per dag duren, maar de werkweek is één keer 40 uur geweest.
Nu zegt artikel 5.3 dat gedurende de referteperiode meer basisuren gedraaid kunnen worden en dat daarvoor gecompenseerd moet worden binnen de eerste 6 maanden na die periode. Afhankelijk van die referteperiode (waarschijnlijk de periode van het boekjaar) kan zij dus 6 maanden nadien haar extra uren nog opnemen. Dan praten we echter over volgend jaar. Het voorstel van de leidinggevende om te verrekenen in november is dus wel redelijk.

Over de vakantie zegt de CAO het volgende:
De vakantierechten worden geacht evenredig over het jaar te worden opgebouwd.

De medewerker die slechts een deel van het vakantiejaar in dienst van de werkgever is, heeft recht op een evenredig deel van de in dit artikel genoemde vakantie
Er even van uitgaand dat je vriendin begin dit jaar nog niet in dienst was, heeft zij nu een half jaar lang vakantie opgebouwd. Volgens de CAO is dat 182.4 uur per jaar voor een vol jaar, full time, maar in dit geval dus de helft en ook nog eens tegen 3/4e. Ze heeft dus een goede 1.5 week opgebouwd tot nu toe.

Losse vrije dagen die je wilt opnemen, ruim van te voren aanvragen. Werkroosters moeten volgens de CAO minimaal 2 weken van te voren bekend zijn, dus als je meer dan 2 weken van te voren de vrije dag aanvraagt kan de leidinggevende er rekening mee houden.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 244101 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:38:
Dat de detailhandel al langer zo met het personeel omgaat is al jaren bekend. Ik vraag mij dan af; Waarom wordt hier niet tegenop getreden vanuit een politieke partij bijvoorbeeld? Arbeidsomstandigheden horen toch goed te zijn anno 2014 in een land als Nederland lijkt mij. Heb dit zelf ook weleens ervaren.
Denk je werkelijk dat dit iemand boeit in Den Haag? Natuurlijk niet. Zolang er maar een berg belastinggeld binnenkomt, men op het pluche kan blijven zitten en lekker kan voetjevrijen met Brussel is het prima.

Ik heb nog niet anders ervan bij werkgevers dan misbruikt worden teneinde targets/winstmaximalisering. Misbruik: dikke overuren zonder overleg (vaak onbetaald), continu wijzen op je plichten maar nooit praten over rechten, zeer hoge werkdruk, weinig tot geen respect/waardering, etc. Je bent een nummertje, een melkkoe, een slaaf. In opstand komen = voor jou nog tien anderen, zeker anno 2014. Deal with it of ga zelfstandig.

Qua functie zit ik zeer hoog in de boom, verdien ook wel aardig, maar je blijft een bedrijfspoedel van de baas. Het mooiste is een eigen bedrijf (ook al eens gedaan), maar dan wordt je weer compleet gestoord van al die regeltjes vanuit Den Haag. Emigreren wordt dus ook een steeds realistischer optie in mijn boekje.

Als je niet bezig bent met het verwezenlijken van jouw dromen ben je bezig met het verwezenlijken van andermans dromen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door TimMer op 15-07-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat hier van belang is, is dat het níet gaat om het opnemen van vrije dagen, maar om het opnemen van overuren.

Tevens is het de vraag of het overwerk is, of "meeruren". In CAO's staat vaak beschreven hoe er met extra gewerkte uren van part-timers moet worden omgegaan.

Overigens, als je als deeltijder structureel overwerkt, heb je recht op een aangepast contract. Dit is van belang voor een eventuele WW-uitkering. Dit is ook van belang voor het recht op vakantie-uren en vakatietoeslag.

Als laatste: heb je je vraag al aan je rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket voorgelegd? Je vraag is nl. of je werkgever eenzijdig mag bepalen wanneer overuren en verlofuren opgenomen moeten worden.
Arthas schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:15:
Je geeft zelf al aan dat de mensen die er al iets langer werken, dit al lang wisten en de mooiste maanden al vastgelegd hadden. Daaruit maak ik op dat je vriendin begin dit jaar nog niet bij deze werkgever werkte. Anders had zij dat ook geweten. Jij en je vriendin kunnen niet van de werkgever gaan verlangen dat hij de zaak dicht gaat doen, omdat iedereen zo nodig in de zomervakantie op vakantie wil. Ook kun je niet van de werkgever verlangen dat hij nog meer personeel gaat aannemen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt.
Er zijn zat werkgevers, zeker in de detailhandel, die voor de vakantie juist extra krachten aannemen met een tijdelijk contract (bijv. 6 weken). Dat kan dus prima en is imo geen reden om mesnen veel extra te laten werken. Sterker nog, ingeplande vakantie kan imo nooit reden zijn tot (onvrijwillig) overwerk, daar dit niet onder "onvoorziene omstandigheden" gaat: vakantie wordt nl. ruim van te voren aangevraagd en ingepland, en het is dus goed mogelijk om hiervoor vakantiekrachten aan te trekken ipv je eigen medewerkers te verplichten over te werken.
Uit de Fashion & Sport in Retail CAO art 5.3 en 5.4:
Een referteperiode is (meestal) een kalenderjaar, en de overuren moeten dus binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar opgenomen worden (indien niet eerder).

Helaas zie ik nergens of een werkgever eenzijdig mag bepalen wanneer deze uren moeten worden opgenomen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57
ChojinZ schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:19:
[...]

Nope!

Als de 40- ipv 30 uur al van tevoren wordt ingepland, is het geen overwerk meer, maar structureel.
Dan moet de arbeidsovereenkomst daarop aangepast worden.

[ Voor 7% gewijzigd door mark_vs op 16-07-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dat er overgewerkt moet worden kan noodzakelijk zijn. Of de oorzaak ligt in een weigering om voldoende personeel aan te nemen (wat met name bij kleine bedrijven voorkomt, personeel = gezeur / risico etc) of doordat onverwacht mensen opsgestapt zijn of ziek zijn geworden waardoor een tijdelijk tekort is ontstaan. Dat maakt natuurlijk uit.
Ook is het redelijk dat de vakanties gespreid worden. Het is aan de werkgever om daar spelregels voor te verzinnen zodat de verdeling in ieders ogen redelijk is.

Wat wel keihard blijft staan is dat de meeruren gewoon betaald moeten worden. (en dat is iets waarvan ik ook al vaak gezien heb dat werkgevers daar onderuit proberen te komen.) Uitbetalen van die uren zou bedrijfsmatig juist het meest ideale zijn als je capaciteit tekort hebt. Je koopt er immers extra capaciteit mee waardoor je je omzet kunt halen. Tijd voor tijd zou juist het onderliggende probleem verschuiven al hebben de boekhouders daar vaak weer een voorkeur voor.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Laatst online: 03-05 08:08

Cliffie

Trompetslet

Breder trekkend: de toenemende jaarcontracten die je overal ziet opdoemen, zorgen wel voor dit soort problemen. De werkgevers zetten dat in als chantagemiddel om maar alles van je te eisen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoveel reacties. Iedereen afzonderlijk quoten gaat wat lastig worden dus ik zal het even proberen globaal te beantwoorden.

Het bedrijf of eigenlijk het filiaal krijgt uren toegewezen om men in te zetten in de winkel a.d.h.v. de gedraaide omzet. Kennelijk draait de winkel niet genoeg omzet want ze kampen met te weinig uren en mogen geen nieuw personeel aannemen. Om dus toch genoeg bezetting te hebben laten ze iedereen structureel overuren draaien die toch niet uitbetaald worden en zo kost het geen (extra) geld. Dat die uren uiteindelijk toch opgenomen moeten worden is kennelijk een zorg voor later aangezien niemand toch vrij krijgt nu.

Wat betreft de gemaakte overuren; die worden ingeklokt en afgetekend door beide partijen dus daar kan geen misverstand over zijn.

Overleg met de leidinggevende is gewoon niet meer mogelijk. Er is zelfs al via-via gezegd dat "ze niet zo moet zeuren" over de overuren die ze nog heeft staan. Elke keer (gister nog!) als er gevraagd wordt van mag ik volgende week die dag vrij? is het te druk en moet het een andere keer. Einde van de dag is het nog steeds te druk. Eenmaal bij die week aangekomen kan het rooster niet meer omgegooid worden en heb je gewoon pech.

Het weigeren van het draaien van overuren resulteert gewoon in het niet verlengen van het contract. Zo simpel als dat. Kennelijk zijn de mensen die hun mond al hebben opengetrokken allemaal al verdwenen en werken er alleen nog meer mensen die, hoe zielig het ook klinkt, over zich heen laten lopen.

Mijn vriendin werkt er overigens al langer dan 1 Jan. maar was er bijvoorbeeld vorige zomervakantie nog niet dus wist niet dat de standaard weken al vol zouden zitten. Ze heeft overigens al ergens anders gesolliciteerd (tevens kledingwinkel) en liet daar even vallen hoeveel overuren ze wel niet had gemaakt. De vrouw die het gesprek voerde viel bijna van haar stoel.

Tot zo ver in ieder geval bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 244101 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:38:
In een slechte economische klimaat in een structureel krimpende branche is dit geheel te verwachten en kun je niet met wetgeving afvangen.

Wat ik veel minder snap: waarom kiezen mensen er anno 2014 nog voor om te werken in een sector waar het zo slecht gaat, waar de medewerkers zo slecht behandeld worden en waar het structureel alleen maar erger gaat worden :?

En als ergens tegen opgetreden moet worden is het wel dat er nog massaal (V)MBO Dienstverlening & Commercie aangeboden wordt terwijl werkgelegenheid daar alleen maar minder gaat worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Omdat je een solicitatieplicht hebt, en je passend werk moet accepteren..

Niet elke werknemer werkt ergens waar ze willen werken hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Maar elke werknemer zou wel het stuur in handen kunnen nemen om naar een gewenste baan toe te werken. In een winkel werken is toch niet echt een opstap naar iets anders en het is ook niet zo dat juist daar de banen voor het oprapen liggen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RaZ schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:49:
Omdat je een solicitatieplicht hebt, en je passend werk moet accepteren..

Niet elke werknemer werkt ergens waar ze willen werken hoor ;)
Op korte termijn: uiteraard.

Op langere termijn: structureel is er een groeiend tekort aan personeel. Het aantal vacatures stijgt alleen maar. Retail is een van de weinige sectoren (samen met zware industrie en administratieve werkzaamheden) wat structureel krimpt. Dat betekent niet dat iedereen geschikt is voor die vacatures (anders waren ze al lang vervuld), wel dat als je nu brak zit, je goed moet kijken naar hoe je jezelf geschikt kunt maken voor die dingen. Dat betekent niet dat iedere winkelbediende opeens magisch een hoger opgeleide bobo kan worden, maar er is ook zat op MBO-niveau beschikbaar, sterker nog vaak met training-on-the-job. Misschien moet je dan wel je handen vuil durven maken (ja, ook als vrouw), maar in ruil daarvoor is er werk, baanzekerheid en toekomstperspectief. Wat je in de retail niet gaat hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Precies - in de zorg worden er afspraken gemaakt om de groei te beperken. Die zou structureel zo rond de 1% moeten liggen, wat betekent dat er alleen maar banen bij komen (wel langzamer dan de vergrijzing).

Overigens zal de retail ook wel enige rebound kennen als er meer brand stores komen, die door de fabrikant betaald worden. De fabrikant maakt het niet uit waar de bestelling uiteindelijk gebeurt, over Internet is logistiek wel zo handig. Maar voordat we zover zijn zijn we al 10 jaar verder en het aantal banen zal sowieso dalen - brand stores zijn alleen levensvatbaar voor high-end merken zoals Apple.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

TS, verwar vooral niet meerwerkuren met overuren. Je vriendin heeft een contract voor 30 uur. Als ze 35 uur werkt, zijn dat 5 meerwerkuren, geen overuren. Pas wanneer ze bijvoorbeeld 42 uur werkt zijn dat 10 meerwerkuren en 2 overuren, want overuren zijn het pas als je boven de 40 uur per week komt.

Dit is belangrijk omdat voor meerwerkuren andere regels gelden dan voor overuren.

Wat betreft het automatisch verruimen van het contract als structureel 40 uur wordt gewerkt ipv 30, dat geldt alleen als die 10 extra uren worden uitbetaald. Met tijd voor tijd als je de ene week 40 uur werkt en de volgende week 20 uur om te compenseren dan werk je nog steeds 30 uur per week.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mx. Alba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:42:
TS, verwar vooral niet meerwerkuren met overuren. Je vriendin heeft een contract voor 30 uur. Als ze 35 uur werkt, zijn dat 5 meerwerkuren, geen overuren. Pas wanneer ze bijvoorbeeld 42 uur werkt zijn dat 10 meerwerkuren en 2 overuren, want overuren zijn het pas als je boven de 40 uur per week komt.

Dit is belangrijk omdat voor meerwerkuren andere regels gelden dan voor overuren.

Wat betreft het automatisch verruimen van het contract als structureel 40 uur wordt gewerkt ipv 30, dat geldt alleen als die 10 extra uren worden uitbetaald. Met tijd voor tijd als je de ene week 40 uur werkt en de volgende week 20 uur om te compenseren dan werk je nog steeds 30 uur per week.
Leuke loophole dan. Vooralsnog geen week gezien met minder uren, al twee maanden met meer uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat wist zij ook voordat ze tekende, of heeft ze de CAO niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah ja, want iedereen leest zijn of haar complete CAO voordat je ergens begint met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lijkt me wel, het is een onlosmakend onderdeel van het arbeidscontract..

Collective ArbeidsOvereenkomst... Daar staat CAO voor

Edit:
Waar het op neer komt is dus eigenlijk: Accepteren en slikken, of iets in een andere sector gaan zoeken...

[ Voor 73% gewijzigd door RaZ op 16-07-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij staat in de wet dat de gewerkte uren over de laatste drie maanden als contracteren worden gerekend.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

PcDealer schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:03:
Volgens mij staat in de wet dat de gewerkte uren over de laatste drie maanden als contracteren worden gerekend.
Klopt maar dat geldt alleen voor betaalde uren.

Als je een contract voor 30 uur hebt, constant voor 35 uur ingeroosterd wordt, maar slechts voor 30 uur betaald en de extra uren opspaart voor tijd voor tijd, dan werk je nog steeds per saldo 30 uur. Pas wanneer die extra uren uitbetaald worden werk je echt 35 uur.

Dus drie maanden lang werk je 35 uur (en krijgt 30 uur betaald), waarna je 3 maanden lang 25 uur werkt (en ook 30 uur betaald krijgt), dan heb je gewoon 30 uur gewerkt en is er geen enkele impliciete aanpassing aan het contract.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Vervelend verhaal, maar je hebt helaas geen poot om op te staan. Ze krijgt later in het jaar de mogelijkheid om te compenseren. Dat je daar nu niks aan hebt is duidelijk, dat de arbeidsrelatie eronder lijdt is ook de werkgever duidelijk. Het wordt voor lief genomen.
Dit gaat niet anders eindigen als in vertrek naar een ander dienstverband.

Dit soort praktijken zie je ook veel in de horeca, tjdelijke contracten en alleen in Okt/Nov mogen snipperen of vakantie nemen en dan ind e tamme maanden minder werken... Wat heb je eraan als werknemer ? Niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Mx. Alba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:11:
Klopt maar dat geldt alleen voor betaalde uren.
Weet je dat zeker? Volgens
BWB7 Artikel 610b
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.
Hoewel er ook jurisprudentie te vinden is waarin deze drie maanden durende referteperiode door de rechter wordt opgerekt naar een jaar of langer wegens seizoensafhankelijke fluctuatie in personeelsinzet.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, maar dat is natuurlijk inherent aan de sector, die nou eenmaal te maken heeft met seizoensgebonden fluctuaties.

Bij "ons" morren sommige mensen dat ze verplicht twee weken vrij moeten nemen in de zomervakantieperiode, want ze hebben geen schoolgaande kinderen en willen graag in het buitenseizoen op vakantie. Ja, sorry, juli en augustus zijn in onze sector nou eenmaal de "dode maanden"...

@ hierboven: in de CAO staat letterlijk vermeld dat langdurige meeruren geen aanpassing van het contract betekenen. En het blijft nog steeds de vraag of in het geval van tijd voor tijd die meeruren wel meetellen bij de daadwerkelijke "omvang van de arbeid". Bovendien zeg je zelf dat er jurisprudentie is dat de periode wordt opgerekt bij werk waarbij seizoensgebonden pieken en dalen zijn - dat geldt dus in dit geval ook. Kortom, nauwelijks een poot om op te staan.

[ Voor 37% gewijzigd door Mx. Alba op 16-07-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109640

Mx. Alba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:42:
TS, verwar vooral niet meerwerkuren met overuren.
welke piet heeft dat nou weer verzonnen >_> ?
*wist dit nog niet aub*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 109640 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:23:
[...]

welke piet heeft dat nou weer verzonnen >_> ?
*wist dit nog niet aub*
Nou... De werkgevers EN de werknemers. Een CAO is namelijk precies dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Voor overuren krijg je vaak extra compensatie bovenop je uurloon. Als iemand met een contract voor 30 uur toch 40 uur werkt dan zou die, als die 10 uur extra overuren zouden zijn, meer verdienen dan iemand met een 40-urig contract die even veel werkt. Als je geen fulltime contract hebt vallen extra uren tot aan 40 uur per week dus onder normale vergoeding, want hoewel je meer werkt dan in je contract staat, is het nog steeds binnen de grenzen van een normale werkweek. Dat noemen ze dus meerwerkuren. Pas als je boven de normale werkweek uit gaat, dus boven de 40 uur, zijn het overuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mx. Alba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:38:
@ hierboven: in de CAO staat letterlijk vermeld dat langdurige meeruren geen aanpassing van het contract betekenen. En het blijft nog steeds de vraag of in het geval van tijd voor tijd die meeruren wel meetellen bij de daadwerkelijke "omvang van de arbeid". Bovendien zeg je zelf dat er jurisprudentie is dat de periode wordt opgerekt bij werk waarbij seizoensgebonden pieken en dalen zijn - dat geldt dus in dit geval ook. Kortom, nauwelijks een poot om op te staan.
Dus, een retailwerkgever neemt iemand aan voor 10 uur in de week, verplicht hem/haar vervolgens om 40 uur per week te werken en vervolgens kan hij zeggen: volgende maand mag je niet komen - behalve als het druk is, want dan roep ik je gewoon op.

Schiet lekker op zo.

Geen rechten, veel plichten. Dat ze ooit hebben ingestemd met een dergelijke CAO.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Contract voor 10 uur en dan 40 uur werken is wel heel overdreven natuurlijk want dan heb je na 1 week werken 3 weken vrij... Maar vaak in dit soort branches doen ze het zo. Dan kan je mensen in piektijden extra laten werken zonder dat het overwerk is en het in daltijden laten compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bezetting is altijd een issue op plaatsen waar "aanwezig zijn" onderdeel van de job is. Maar toen ik bij de Halfords werkte (nog in het vorige millennium) was het niet zo erg hoor. Wij hadden bijverdienende scholieren / studenten voor de koopavond, zaterdag en koopzondag en die wilden meestal dolgraag meer uren in de vakantieperiodes.

Daar kwamen we met wat schuiven altijd wel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-07-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 144052 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:49:
...Elke keer (gister nog!) als er gevraagd wordt van mag ik volgende week die dag vrij? is het te druk en moet het een andere keer. Einde van de dag is het nog steeds te druk. Eenmaal bij die week aangekomen kan het rooster niet meer omgegooid worden en heb je gewoon pech. ...
Met de vraag " mag ik.." zet je jezelf al onderdanig neer en is het antwoord van de werkgever simpel: "Nee!"

Misschien kun je al iets veranderen door simpelweg te melden dat je op die en die dagen niet beschikbaar bent. Uiteraard zijn dat dagen dat de roosters nog niet gemaakt zijn. Zo creeer je vrije dagen om dingen te doen en kan de werkgever naast die specifieke dagen je inroosteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Een andere keer? Je levert op papier je verlofaanvraag in, dan is die aanvraag dus ingediend en is er geen 'volgende dag nog eens vragen' meer. Dan is het vervolgens aan de werkgever om daadwerkelijk iets met die aanvraag te gaan doen en indien hij daar niets mee doet zijn de gevolgen ook voor hem.
Als de werkgever die aanvraag dus 2 weken laat liggen, dan is het zijn probleem dat ie voor de week waarin je vrij wilt al een rooster heeft gemaakt als ie niet heeft gereageerd op je aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Mx. Alba schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:38:
Tja, maar dat is natuurlijk inherent aan de sector, die nou eenmaal te maken heeft met seizoensgebonden fluctuaties.

Bij "ons" morren sommige mensen dat ze verplicht twee weken vrij moeten nemen in de zomervakantieperiode, want ze hebben geen schoolgaande kinderen en willen graag in het buitenseizoen op vakantie. Ja, sorry, juli en augustus zijn in onze sector nou eenmaal de "dode maanden"...

Wat in de CAO staat is hier inderdaad leidend en gaat boven de wet in dit geval. Ik zou echter niet zomaar aannemen dat de kledingsector seizoensgebonden pieken en dalen heeft, de pieken en dalen daar zijn niet altijd te voorspellen. Dit lijkt me meer weggelegd voor groente- en fruitteelt oid. Anders kan iedere werkgever zich daar vrij vlot op beroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Laatst online: 23:57
Een CAO mag nooit boven de wet uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
mark_vs schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:43:
Daar zou ik niet te stellig in zijn. Het klinkt logisch, maar ik ken voorbeelden van regels in een CAO die rechtsgeldig boven de wet gaan. (denk aan een proeftijdbeding bij tijdelijke contracten. Volgens de wet maximaal een maand, in een CAO op te rekken naar twee maanden)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:52
mark_vs schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:43:
Is dit jouw mening of een vaststelling? Als een CAO Algemeen Verbindend verklaard is, gaat deze inderdaad boven de wet. Nogal wiedes, als je afspreekt 25 vakantiedagen te hebben terwijl het wettelijk minimum lager ligt zou je via een rechtzaak die 25 dagen kunnen aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De relaties tussen wet, CAO en arbeidscontract zijn een beetje Rock Paper Scissors...

Een arbeidscontract staat niet boven de wet maar wel boven de CAO.
Een CAO staat niet boven een arbeidscontract maar wel boven de wet.
De wet staat niet boven een CAO maar wel boven een arbeidscontract.

Als er in een arbeidscontract iets staat dat de werknemer benadeelt ten opzichte van de geldende CAO (zonder dat de wet overtreden wordt) dan is dat wel rechtsgeldig, maar kan het met succes door de werknemer worden aangevochten.

[ Voor 28% gewijzigd door Mx. Alba op 17-07-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Paulus0013 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 05:55:
Een andere keer? Je levert op papier je verlofaanvraag in, dan is die aanvraag dus ingediend en is er geen 'volgende dag nog eens vragen' meer. Dan is het vervolgens aan de werkgever om daadwerkelijk iets met die aanvraag te gaan doen en indien hij daar niets mee doet zijn de gevolgen ook voor hem.
Als de werkgever die aanvraag dus 2 weken laat liggen, dan is het zijn probleem dat ie voor de week waarin je vrij wilt al een rooster heeft gemaakt als ie niet heeft gereageerd op je aanvraag.
Dat is de formele weg met formeel gelijk. Echter als de werkgever weigert jouw briefje aan te pakken en zegt dat dat de procedure niet is, dan heeft hij ook een punt. Ieder bedrijf heeft zijn procedures om verlof aan te vragen.
En als jij je aan jouw spelregels houdt terwijl je weet dat je werkgever zich daar niet aan gebonden voelt. Denk je dat het dan goed is voor je loopbaan om van je eigen gelijk uit te gaan?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Mx. Alba schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:59:
De relaties tussen wet, CAO en arbeidscontract zijn een beetje Rock Paper Scissors...

Een arbeidscontract staat niet boven de wet maar wel boven de CAO.
Een CAO staat niet boven een arbeidscontract maar wel boven de wet.
De wet staat niet boven een CAO maar wel boven een arbeidscontract.

Als er in een arbeidscontract iets staat dat de werknemer benadeelt ten opzichte van de geldende CAO (zonder dat de wet overtreden wordt) dan is dat wel rechtsgeldig, maar kan het met succes door de werknemer worden aangevochten.
Hoewel het fijn zou zijn als deze regels sluitend waren is dat ook niet altijd het geval!

Indien er sprake is van dwingend recht in het BW waar niet van afgeweken mag worden dan kan dat ook niet per CAO. Daarbij zou ik de CAO ook niet 'boven' de wet plaatsen, maar eerder aanvullend met ruimte voor afwijking in bepaalde gevallen (en dat kun je als 'boven' zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 20:44
Ik ben helemaal niet thuis in de Nederlandse wet noch CAO's, maar het lijkt mij ontzettend normaal dat in deze branche alsook gelijke branches zoals hotel, restaurant, café er meer gewerkt moet worden tijdens de drukke periode (het seizoen, zoals wij hier zeggen in België) en dat dit gecompenseerd wordt tijdens de minder drukke periodes gedurende het jaar.

Als dit je niet aanspreekt dan is het tijd om te veranderen van sector of indien dat niet kan wegens diploma, bijscholen en alsnog veranderen. Ik heb nooit echt begrepen waarom mensen deze eisen stellen in zo'n sectoren en dit valt dan ook onder de noemer "flexibel zijn". Dit zal natuurlijk geen populaire mening zijn, maar zo gaat het nou eenmaal.

Eisen zoals vakantie nemen tijdens het hoogseizoen of enkel de contractuele uren werken (en af en toe eens een uurtje extra) zijn binnen zo'n onderneming toch ondenkbaar. Dan is het overigens meer dan normaal dat mensen die de meeste anciënniteit hebben opgebouwd de meeste rechten (zoals vakantie in de zomermaanden) krijgen. Reken er overigens maar niet op dat op 1 januari 2015 vakantie vragen voor komende zomer zo maar zal lukken. De werkgever kan de vakantie alsnog weigeren ten voordele van de mensen die langer in dienst zijn.

Ik ken overigens geen enkele sector waar je als "jonge knaap" begint te werken en onmiddellijk de voordelen, rechten, ... krijgt zoals iemand ze heeft die er al 15 jaar werkt. Een nieuwe werknemer moet zich inwerken en bewijzen ten opzichte van de werkgever en zal al eens aanzien worden als een voetveeg en taken moeten uitoefenen die andere werknemers niet meer moeten uitoefenen. Zij stonden ooit in dezelfde schoenen overigens.

Het is ontzettend kut voor jouw vriendin en voor jullie gemoedstoestand en dat kun je enkel oplossen door een andere job te zoeken binnen een andere sector. Zolang je in dezelfde sector ronddwaalt zullen deze problemen gewoon aanhouden.

Laat dit verhaal overigens achterwege bij het solliciteren voor een andere job. Het zet werkgevers aan het denken over je ingesteldheid en motivatie en kan een negatief effect hebben op de uitkomst van het gesprek.

Veel succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ankona schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 09:00:
[...]

Dat is de formele weg met formeel gelijk. Echter als de werkgever weigert jouw briefje aan te pakken en zegt dat dat de procedure niet is, dan heeft hij ook een punt. Ieder bedrijf heeft zijn procedures om verlof aan te vragen.
En als jij je aan jouw spelregels houdt terwijl je weet dat je werkgever zich daar niet aan gebonden voelt. Denk je dat het dan goed is voor je loopbaan om van je eigen gelijk uit te gaan?
Dan stuur je het dezelfde dag nog per aangetekende post naar hem toe. Dan heeft het bedrijf het briefje de volgende dag, of jij hebt het bewijs dat het niet aangenomen is. (En dat is ook voldoende.)

Verder vind ik de term "loopbaan" niet helemaal passen voor een verkoopmedewerker in de retail, die onder een tijdelijk contract werkt. Kijk, dat je in de retail 9 van de 10 keer geen hele fraaie arbeidsvoorwaarden hebt dat weet iedereen. Maar er zijn ook best ketens die het een stuk beter doen dan de toko uit de TS.

Mijn advies voor het gros van de winkelmedewerkers is: zorg ervoor dat je jezelf verder ontwikkelt en OF snel in een betere positie in de retail terechtkomt, OF redelijk snel de retail weer uit kunt om verder te gaan in een andere branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
@Flying, allemaal leuk en aardig dat jij vindt dat werknemer zich maar flexibel op moeten stellen, maar gelukkig hebben we wetten en regels in Nederland. Ik ben het met je eens dat je niet moet verwachten dat je werkgever jouw wensen tegemoet komt, wanneer je de kantjes er vanaf loopt. Maar voor wat hoort wat, zij maakt de overuren die gevraagd worden aan haar, maar mag ze vervolgens alleen opnemen wanneer het de baas uitkomt. In de retail wereld zijn arbeidsuren vrij statisch (winkels zijn immers op vaste tijden open), hoe moeilijk is het om dat goed te plannen?!

Mij lijkt het verder sowieso slecht management wanneer je je medewerkers niet tevreden houdt. Vooral in de retail lijkt het mij belangrijk dat je medewerkers een goed humeur hebben en de klanten vriendelijk worden geholpen, dat verpest je aardig wanneer je op deze manier met je mensen omgaat.

Wat ik steeds vaker hoor is dat mensen met een vast arbeidscontract veel meer kunnen flikken dan mensen met een tijdelijk contract. De reden hiervoor is dat men bang is dat de mensen met een vast contract zich ziek melden en voor langere periode thuis gaan zitten. Medewerkers met een tijdelijk contract zijn daar vervolgens de dupe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen bedankt voor de reacties. Aan adviezen wat we het beste kunnen doen in de huidige situatie (in dienst blijven) hebben we niet veel meer daar we eigenlijk al hebben besloten om verder te kijken. Dit was al een beetje het geval maar het contract verloopt voorspoedig en dit zal ze hoe dan ook niet verlengen. Het is even kijken hoe dit gaat ivm eventuele WW uitkering als je eenzijdig niet verlengt (haar kant).

We hebben dus eigenlijk besloten dat ze nog even maar moet doorbikkelen tot het einde contract en hopen dat er een nieuwe mogelijkheid ligt tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 144052 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:40:
Allen bedankt voor de reacties. Aan adviezen wat we het beste kunnen doen in de huidige situatie (in dienst blijven) hebben we niet veel meer daar we eigenlijk al hebben besloten om verder te kijken. Dit was al een beetje het geval maar het contract verloopt voorspoedig en dit zal ze hoe dan ook niet verlengen. Het is even kijken hoe dit gaat ivm eventuele WW uitkering als je eenzijdig niet verlengt (haar kant).

We hebben dus eigenlijk besloten dat ze nog even maar moet doorbikkelen tot het einde contract en hopen dat er een nieuwe mogelijkheid ligt tegen die tijd.
Als een tijdelijk contract afloopt heb je sowieso recht op WW want het contract loopt af dus is dat gewoon einde dienstverband. Of daar wel of niet direct een volgend dienstverband bij de zelfde werkgever op volgt heeft daar verder niets mee te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
zorg dat je dan de meerwerkuren krijgt uitbetaald indien enigzins mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mx. Alba schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:54:
[...]

Als een tijdelijk contract afloopt heb je sowieso recht op WW want het contract loopt af dus is dat gewoon einde dienstverband. Of daar wel of niet direct een volgend dienstverband bij de zelfde werkgever op volgt heeft daar verder niets mee te maken. :)
Ah top, thanks :)
Mythio schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:59:
zorg dat je dan de meerwerkuren krijgt uitbetaald indien enigzins mogelijk...
Dat is volgens mij verplicht maar ze neemt ze liever gewoon op dus in principe eerder vrij van werk. Nu maar hopen dat het bedrijf daarmee akkoord gaat pff 8)7 Ik heb een beetje het idee dat ze het nog zuurder gaan maken wanneer het duidelijk wordt dat ze niet verlengt, pesterijen zoals weekend inplannen terwijl ze normaal dan vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Dat soort naaierijen kan je inderdaad gaan krijgen.

Maar omdat het een tijdelijk contract is hoef je het helemaal niet van tevoren op te zeggen. Het contract loopt gewoon af, van ontslag is geen sprake. Gewoon de werkgever afwachten tot hij met een nieuw contract aankomt. Zelfs dan kan je nog zeggen dat je er even over wil nadenken. Ga er maar van uit dat ze gewoon tot de laatste dag van haar contract moet werken en dat de meerwerkuren dan (met tegenzin) uitbetaald worden. Bereid je er ook op voor dat die eindafrekening te lang op zich gaat wachten maar hou dan in je achterhoofd dat rente op achterstallig loon flink op kan lopen!

https://www.jurofoon.nl/loon/achterstallig-loon.asp

Dat is natuurlijk een beetje op de feiten vooruitlopen, maar een slimme meid is op haar mogelijke toekomst voorbereid... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 17-07-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-04 14:26
Een ex collega had ook een soortgelijk situtaie wat betreft tijd-voor-tijd shit.

Ze had iets van 2 weken opgebouwd en haar contract werd niet verlengd. Dag uurtjes want de eikel van een manager wist van niets meer natuurlijk. Triest.

[ Voor 4% gewijzigd door Mandrake466 op 17-07-2014 15:52 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Dat is inderdaad een goede tip: niet vertrouwen op de administratie van de werkgever... Kopietjes van alle urenbriefjes met meerwerkuren erop bewaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 20:44
Abom schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:28:
@Flying, allemaal leuk en aardig dat jij vindt dat werknemer zich maar flexibel op moeten stellen, maar gelukkig hebben we wetten en regels in Nederland. Ik ben het met je eens dat je niet moet verwachten dat je werkgever jouw wensen tegemoet komt, wanneer je de kantjes er vanaf loopt. Maar voor wat hoort wat, zij maakt de overuren die gevraagd worden aan haar, maar mag ze vervolgens alleen opnemen wanneer het de baas uitkomt. In de retail wereld zijn arbeidsuren vrij statisch (winkels zijn immers op vaste tijden open), hoe moeilijk is het om dat goed te plannen?!
Misschien ben ik niet objectief omdat mijn job steeds voor een groot deel uit vrijwilligerswerk bestaat. Ik vind het niet goed dat werknemers zo'n behandeling krijgen, maar dat is niet de schuld van de werkgevers die het toepassen, maar wel van de overheid die het toestaat. Stap eens het Belgische onderwijs in: de eerste jaren nul jobzekerheid en als je lang genoeg werkt raak je "benoemd" en ben je zo goed als onschendbaar.

Een beter regulerende overheid kan dit eenvoudig tegen gaan, maar ho maar want dan vertrekken de bedrijven naar het buitenland en sneuvelen er jobs. Hoewel dat minder opgaat voor de retail, is dat wat constant aan de gang is. Dus voorlopig is het slikken wat je krijgt en blij zijn dat je een job hebt want: een job is beter dan geen job (tenzij je de lotto o.i.d. wint?).

Over dat reguleren kan ook nog een grondige discussie worden gevoerd want we zitten in een overgangsperiode. Er verdwijnen steeds meer winkels die worden vervangen door het internet en voor we het goed beseffen shoppen we allemaal online en hebben we geen winkelstraten meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja, als je vriendin meer vrij wil, kan je aangeven dat ze voor de volgende plannings cyclus, of per 1 augustus niet meer voor 40 uur ingepland wil worden, maar voor haar normale contract uren als ze geen gelegenheid krijgt deze uren op te nemen (wanneer ze wil, altijd in overleg). Ze hebben genoeg tijd gehad om iemand in te huren als men structurele bezettings problemen heeft, maar dat het hun keuze is om het niet te doen.

Ik weet niet of ze normaal op vaste dagen werkt, of dat alles door de week wordt ingepland en of je inspraak in de planning hebt. Anders kan je aangeven dat je 1 dag in de week niet beschikbaar bent, bv vrijdag of maandag.

Ook zou ik het aantal meerwerk uren/overuren melden in een mail en deze inplannen voor opname wanneer het kan. Daarnaast heb je nog recht op minimaal je twee weken normale vakantie.

Het is mogelijk dat dit haar kansen om verlengd te worden verminderen, maar ik vind niet dat je alles moet nemen.

Verder is het belachelijk dat je in de 5 maanden met het mooste weer geen vakantie kan nemen,

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 12:10

Bejit

Svenska Faderland

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:01:
[...]

Hoewel het fijn zou zijn als deze regels sluitend waren is dat ook niet altijd het geval!

Indien er sprake is van dwingend recht in het BW waar niet van afgeweken mag worden dan kan dat ook niet per CAO. Daarbij zou ik de CAO ook niet 'boven' de wet plaatsen, maar eerder aanvullend met ruimte voor afwijking in bepaalde gevallen (en dat kun je als 'boven' zien).
QFT.

Dwingend recht betekent dat er geen milimeter van de wet mag worden afgeweken, zowel in positieve als negatieve zin.

Ik begrijp dat iedereen TS wilt helpen, maar ga geen onzin verhalen ophouden.(En had dit zeker niet van een modje verwacht)
Wikipedia: Dwingend recht
Wikipedia: Aanvullend recht (Hier mag de cao en het arbeidscontract van afwijken)

https://www.nevi.nl/sites...nt/INP-CON-kre-011-bl.pdf

Ga even langs het juridisch loket en informeer wat je rechten zijn.
https://www.juridischloke...en/vakantiedagen-opnemen/

[ Voor 6% gewijzigd door Bejit op 18-07-2014 09:18 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Om het nou meteen onzin te noemen gaat wel heel ver. Uiteraard is de situatie veel gecompliceerder dan wat in een paar regels uit te leggen is maar in grote lijnen klopt het wel wat ik schreef; alle mitsen en maren buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even kleine update.

Mijn vriendin gaat ontslag nemen. De hoe of wat doet er niet eens meer toe, zijn nog wat incidenten voorgevallen dus ze gaat ermee stoppen. Laatste vraag is dan even, mag zij 'eisen' dat ze haar openstaande uren vrij neemt tegen het einde van het opzegtermijn -- dus effectief eerder stoppen? In die tijd zouden we mooi even een lange week weg kunnen (idee is dat ze daarna bij haar nieuwe baan begint) maar het ligt voor de hand dat haar leidinggevende haar gewoon aan het werk wilt houden tot de laatste minuut en het restant laat uitkeren (wat uiteraard lang op zich gaat laten wachten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Nee, dat kan niet geëist worden. De werkgever mag haar gewoon tot de laatste dag laten werken en dan de overuren uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

echter is de vraag of de werkgever dat nog wilt, want de motivatie bij je vriendin zal weg zijn neem ik aan... en er staat niet in der contract hoe hard ze moet werken ;).

Ooit ook wel eens in de clinch gelegen op een stage adres, die deed ook moeilijk en zag mij als goedkope arbeidskracht voor de rot klusjes. Ging dreigen met slechte beoordeling en alles. Afspraken werden niet nagekomen. contract wouden ze niet opstellen. Ik heb mijzelf toen ook heel bot opgesteld en geen stap harder gelopen dan dat ik zin in had. Tevens kon ik elk moment opstappen door het ontbreken van dat stage contract. Hun dachten daar anders over maar sommige werkgevers moet je dus gewoon bestrijden met hun eigen middelen..
Pagina: 1